Meisje gedood door modelvliegtuig...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jorrit, 16 apr 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.197
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Volgens mij is het: in ons land :wink:
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
  3. Tanja

    Tanja Guest

    Ik denk dat dit voorval wel duidelijk aangeeft waarom ik tegen wild vliegen ben.
    OK, het kan natuurlijk ook op een erkend modelvliegveld gebeuren, maar over het algemeen zijn daar nog maatregelen genomen om het "publiek" zo veilig mogelijk te leten genieten (hekken en zo). Bovendien verwacht men daar dat er vliegtuigen vliegen.
    Dus Wildvliegers: BEZINT EER GE BEGINT.
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Een ieder die de moeite genomen heeft het originele (BBC-News) bericht te lezen....

    Weet nu dat het ongeluk gebeurde op een terrein waar officieël gevlogen mocht worden....

    De kist waar het om ging een "Acrowat" (model van fabrikant Chris Foss) was, een 3D kist van ca. 1,5M span en bestemd voor een 6 tot 10cc twee-takt, vrij licht gebouwd, hoort ca. 1,5Kg te wegen.....

    Een vliegtuig waarover de controle verloren is, houdt zich niet aan (club/veld)regels en voorschriften....

    In Nederland zijn er zat modelvliegvelden waarbij een vliegtuig dat de weg kwijt is, een paar honderd meter verder op een (snel)weg terecht kan komen of een onschuldig nietsvermoedende fietser/wandelaar kan treffen...

    Met echte 'slowflyers' d.w.z. kistjes 200-300 gram die maximaal 30Km/h vliegen....acht ik de kans dat die rechtstreeks dodelijke slachtoffers maken vrijwel nihil...
     
  5. EJ-1

    EJ-1 Guest

    kijk, dat dacht ik ook al!!

    >Erwin<
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Was eigenlijk wel handig geweest. Maar dan heeft de nieuwssubmit van de Frontpage er een sappig verhaaltje van gemaakt. Geen journalistiek hoogstandje dus...
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    een eend weegt ook rond de 300 gram... wel eens gezien wat er met een auto gebeurt die met 120 km/uur een eend heeft geschept????

    In de regel is de bestuurder dan dood.....net als eend... met wat pech nog een paar andere automobilesten of omstanders ook.....

    Het "ik vlieg veilig overal parkflyer idee" moet wat mij betreft zo spoedig mogelijk weg! ieder model kan op de verkeerde tijd en plaats dodelijke slachtoffers veroorzaken. Het veelvuldig roepen van bovenstaande proza maakt mensen blind voor dit gevaar. De enige manier om het gevaar te beperken is om er op een zo goed mogelijke manier rekening mee te houden. Mensen voortdurend voorhouden hoe veilig dit soort modellen zijn bevordert het veiligheids bewust zijn geenzins! De enige manier om veilig model te vliegen is als men zich voortdurend bewust is van de potentiele risico's; niet door dei voor zichzelf voortdurend goed te praten!!
    :evil:
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.908
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    denk dat een eend wel wat meer weegt dan 300 gram, kilotje ofzo

    effect blijft hetzelfde.......SPLAT !
     
  9. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Mwah.. Dat voorruit principe klopt niet helemaal... Met 140 een grote uil tegengekomen.. Splat!! Hoop rood, verder niks.. :)
     
  10. EJ-1

    EJ-1 Guest

    gatver !!:help:

    >Erwin<
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Heren een voorbeeld van een licht modelletje staat in mijn verhaaltje iets hogerop in deze draad.

    Een Pibros met motor en accu weegt als het goed is iets in de trend van 400-500 gram. Schade een kapotte zijspiegel en een deuk van 5 cm diep. Als dit model iemand had geraakt dan had hij het beslist niet kunnen na vertellen.

    Laten we eens goed nadenken bij wat we doen met onze modellen.
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    In het bericht staat dat een 55 jarige gozer dat ding vloog.
    Zou hij goed zijn in vliegen of is dit z'n eerste keer?
    Raakte hij de controle kwijt door een slechte zender of omdat hij het zelf niet kon?Hoe leerde hij vliegen? Zelf uitproberen of eerst naar een club?
    Dat zou je moeten weten om een goede coclusie te kunnen trekken.
    Hopelijk komen er geen gevolgen hiervan in Nederland.

    Groeten Laurens
     
  13. EJ-1

    EJ-1 Guest

    er staat volgens mij dat hij al 40 jaar vloog.

    >Erwin<
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als jullie op andere engelse nieuws sites hadden gezocht hadden jullie die info al gevonden.
    Het was een ervaren modelvlieger met een 3d kist met storing. De eigenaar en de piloot van de kist zijn met een shock afgevoerd.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Dan is ie hoogstwaarschijnlijk begonnen met vrije vlucht of LB.
    Een doorgewinterde mede-vlieger die (tot nu toe bijna) alles al had meegemaakt.

    Mijn condelances aan alle betrokkenen in dit drama.
     
  16. Micha

    Micha Guest

    Ik heb dit niemand horen beweren, veiligheid is een relatief begrip. Sommige modellen KAN je bijna overal veilig vliegen of dit ook daadwerkelijk gebeurd hangt van de piloot en de technische staat van het vliegtuig af. Ik begrijp al dat gezeur over parkflyers niet. Zelfs als er een ongeluk gebeurt op een clubterrein!
    Als je iets aan de veiligheid van de sport wil doen dan moet je alle vliegtuigen boven de 500 gram verbieden :twisted: zelfs binnen clubverband. Is dit nodig, nee!
    Want hoewel er heel soms een ongeluk gebeurd is modelvliegen veilig genoeg om het niet te hoeven verbieden.

    Sommige modellen zijn veilig genoeg om buiten clubverband te vliegen.

    Dit doet natuurlijk niets af aan de tragiek van dit ongeluk.
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Arjen, wildvliegen voorkom je niet meer, nu er steeds meer vliegt-zo-uit-de-doos kistjes via allerlei kanalen aangeboden worden, bedrijven die buiten je creditcard gegevens geen verdere vragen stellen.....

    Het aantal dodelijke slachtoffer bij aanrijdingen met (vliegende) eenden zijn volgens mij uitsluitend eenden.........als ik zie wat voor afschuwlijke martelingen SAAB met zijn auto's doet...voor het geval er per ongeluk een eland op je motorkap komt...zouden ze dan eenden over het hoofd zien (of komen deze in Zweden niet meer voor..)...

    Ik heb een aantal jaren geleden in Alphen een aanvaring gezien tussen een Styro Corsair en iemand die zich ongeoorloofd in de arena bevond.....de corsair leeft niet meer....(dit indoor kistje vliegt zeker 20KM/h)...de getroffen man leeft nog steeds....
     
  18. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    @Micha,
    Daarmee geef je eigenlijk het zelfde aan wat ik ook beweer al impliceer je het tegenovergestelde: Wees je bewust van waar je mee bezig bent. Om die reden moet de schijnveiligheid rond het feneomeen parkflyer weg in mijn ogen; Opdat iedereen zich realissert dat hij/zij er ook kwaad mee kan en het niet zomaar een onschuldig stuk speelgoed is. Niet het Parkflyer-model op zich is daar schuldig aan maar bepaalde opmerkingen en raadgevingen!!

    @Dirk,
    Het stug blijven volhouden van Parkflyer = lichter dan 500 gram = per definitie veilig getuigt van een struisvogel mentaliteit en niet bepaald van verantwoord omgaan met een hobby!
    Het feit dat er wildvliegers zijn wil niet zeggen dat we blind moeten worden voor de feiten. Het feit dat de drempel om te gaan vliegen met een bepaaald type model lager is geworden betekent dat er een grotere inspanning moet worden getroost om eea veilig te laten verlopen!!!!
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die vent die het afgelopen jaar in Helmond (tijdens de electromeeting) door die concorde van Tobi werd geraakt ging wel effe door zijn knieen. De snelheid van de concorde was heel laag aangezien hij binnen kwam om te landen en Tobi hem op het laatste moment nog omhoog trok (overtrok) waarna hij het hoofd van die vent raakte. Effe de baan opgaan om die elastiek te pakken en te spannen en dit alles zonder overleg en te kijken.
     
  20. Micha

    Micha Guest

    Het gaat mij er meer om dat er te pas en te onpas allerlei doemscenario’s worden bijgehaald terwijl een parkflyer relatief veilig is. Ook voorbeelden uit de praktijk waaruit blijkt dat het wel mee kan vallen worden uitgelegd als zijnde:
    Verder zijn we het volgens mij wel eens 8O
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina