Meisje gedood door modelvliegtuig...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jorrit, 16 apr 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Het feit dat er ook wel eens mensen ongeschonden uit auto's stappen na een botsing is voor jou dus reden om geen moeite te doen ongelukken te vermijden???

2. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Begint trouwens behoorlijk off-topic te worden. Het begon met een ongeval met een verbrandingskist van twee kilo met dodelijke afloop en nu zit iedereen over parkflyers te zeuren.

even terug graag!!

3. Micha

Micha Guest

Parkflyers zijn geen auto's. Zoals ik al zei "Het gaat mij er meer om dat er te pas en te onpas allerlei doemscenario’s worden bijgehaald enz"

Zoals ik ook al gezegd heb:

4. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

@ Micha
    dan kunnen de mensen met een speed 400 pylon racer dus ook in een park gaan vliegen. De snelheid van deze modellen is vrij hoog en ik durf die niet te schatten. De veiligheid is dan ver te zoeken.

Bezint voordat ge Begint
    en wees voorzichtig.

Gaarne deze draad sluiten.

5. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Als ik de rijstijl van sommige (eigenlijk wel erg heel veel) weggebruiker zie.....is autorijden risico's nemen..i.p.v. .....mijden.....

Ik heb een SAAB daar kan je ook lekker mee botsen.......maar, snif snif....niemand wil..........

6. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    mee eens..

Mee eens... Ik sluit deze draad, het is wel duidelijk dat iedereen dit tragische ongeval ten zeerste betreurt en dat we ten allen tijde moeten uitkijken met onze modellen...

zoals Theo al zegt: Bezint eer ge begint..

Robert

7. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Jongens,

Ik breek deze thread even open.
    Vanmorgen ontving ik een mailtje, onderwerp 'Om te lezen', met .doc bijlage.
    ik heb het gelezen, en de tranen stonden mij in mijn ogen.
    Ik vind dat iedereen dit moet lezen, dus heb ik het hier geplaatst.
    (het heeft dus geen zin om mij hier verder over gaan te flamen)

Homage aan Tara... Door onze leidsche Ab Kop.. Treffend..

http://members.lycos.nl/modelbouwupload/no_pic/Tara.doc

8. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    De tekst uit het document van Ab

Op donderdag 17 april 2003 is in Dartford (Engeland) om acht uur in de avond Tara Lipscombe overleden. Tara was dertien jaar oud. Enkele uren voor haar overlijden is er een modelvliegtuig recht in haar gezicht gevlogen. Tara liep gewoon met haar moeder en zusje te wandelen in het park toen het vliegtuigje, het was geen groot modelvliegtuig, haar leven beëindigde. Het modelvliegveld van Dartford grenst aan het park waar Tara liep. De 55 jarige man die het vliegtuig bestuurde vertelde aan de politie dat hij geen idee had wat er gebeurde. Het modelvliegtuig was “out of control”. Een ongeluk dus. Een naar ongeluk. Neen, een heel, heel erg naar ongeluk. En het is zeker ook niet het eerste ongeval met dodelijke afloop waarbij de modelvliegsport een prominente rol speelt.

Lieve Tara, het spijt me zo voor je. Ik heb er verdriet van dat dit jou moest overkomen. Ik heb om je gehuild. In Nederland heeft je naam niet in de kranten gestaan. Ik heb de moeite genomen om engelse kranten te raadplegen. Je hebt nu een naam en ook wij weten wel hoe meisjes van dertien er gewoonlijk uitzien. En nu zie ik je ineens ook lopen met je moeder en kleine zusje. Wilden jullie de eendjes gaan voeren? Of liep je net tegen je moeder te kletsen over dingetjes waar meisjes van dertien met mama over praten? Lieve Tara, als ik het kon zou ik de tijd terugdraaien. Ik zou zelf op het moment van het ongeluk op jouw plekje gaan staan. Lieverd, kón ik dat maar.

Mag ik je nog wat vertellen, Tara? Meestal ben ik cynisch en probeer ik van alles de lol en betrekkelijkheid in te zien. Bovendien steek ik dat dan niet onder stoelen of banken. Vandaag niet, schat. Vandaag ben ik er voor jou. Vandaag probeer ik op papier te zetten waarom jij misschien niet dood had hoeven te gaan. Ik hoop toch zo, dat dit echt gelezen en ook ter harte genomen wordt.

Ik ben een luchtmens, Tara. Altijd bezig met alles wat met de lucht te maken heeft. Altijd bezig met alles wat vliegt. Of het nu een piepklein insectje is of een knots van een vliegtuig. Ik kan er niets aan doen, Tara. Ik moet altijd denken over hoe het nu komt dat dingen vliegen. Het zit in mijn genen. Ik kan heel goed modelvliegen. Ik win wedstrijden, Tara. Ik win wedstrijden omdat ik doorzettingsvermogen heb, fanatiek ben, enorm creatief en echt heel goed kan vliegen. Ik kan zo goed vliegen,Tara, dat ze mij instructeur gemaakt hebben. Ik leer andere mensen veilig vliegen. Dat is mijn taak als instructeur. Maar als ik lees wat jou nu overkomen is weet ik ineens dat ook dat veilig vliegen maar erg betrekkelijk is. Ken en stel je eigen grenzen. Ook naar instructeurs en leerlingen met een grote bek.

Modelvliegtuigen zijn geen kinderspeelgoed. Als je denkt dat je geen goed gebruik (meer) kunt maken van je modelvliegtuig hang ‘m dan met een paar touwtjes aan het pafond en geniet er op die manier van. Ga wat anders doen! Klaverjassen, dammen en zelfs bridgen zijn ook leuk om te doen. En waarschijnlijk een stuk minder gevaarlijk!

Zenders en vliegtuigen blijven dingen. Dingen waarvan wij in deze hightech maatschappij dénken dat ze het altijd wel zullen doen. Het licht gaat toch ook aan als je de schakelaar omzet? Het water loopt toch ook uit de kraan wanneer je de kraan openzet? De magnetron verwarmt toch altijd onze maaltijden? De T.V. blèrt toch iedere avond? Het koffiezetapparaat zét toch onze koffie? Waarom zou die klote zender het dan niet blijven doen?
    In de wintertijd je zender na laten kijken door een deskundig iemand? G e l u l ? Hij doet het toch? Hij doet het al jáááááááren zonder enige vorm van onderhoud! Precies! Hoeveel jaar al?
    De met zorg door Otto en Stef samengestelde checklist gebruiken als je aan het bouwen bent? Welke checklist??????? Hoe kom je daar aan? Ken ik zelf ook wel! Goh, nooit geweten?
    Verzekeren? Wat moet ik dan verzekeren? Ik dacht het wél dat ik verzekerd ben, maar weet het niet zeker of het ook voor modelvliegen is? Ik ben toch verzekerd bij de KNVvL? Oh ja, zeker weten? Heb je dan de polisvoorwaarden van je eigen verzekering en die van de KNVvL gelezen?

Moet ik nou nog verder doorgaan of kun je intussen zelf bedenken waar het bij jou aan zou kunnen schorten?

Lieve Tara. Mijn eerstvolgende modelvliegtuig zal Tara Lipscombe genoemd worden. Jouw naam en achternaam komen voluit op die kist. Mensen die mij kennen weten dat al mijn vliegtuigen de naam van een vrouw dragen. Als ze me vragen hoe ik aan jouw naam gekomen ben zal ik ze je verhaal vertellen. Ik beloof het je. Dag, schat. Zorg goed voor jezelf, waar je nu ook bent.

Ad

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina