MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

1. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Als je 'n fietsspaak neemt als Servo > Roer-stang , heb je al aan 1 kant draad.
    Zo moeilijk is het toch niet om aan de andere kant vd spaak er draad op te snijden . ?

OOOOOOOOOOOOOh pa heeft niet van dat priegelige snij/tap spul ? Ikke wel.

Moet je je broer maar ff opstoken :)

2. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Aan het servohevel zat zo een schroefdraad met een hol buisje dus ik was er van uit gegaan dat ik dat moest gebruiken want anders zou het er niet aanzitten lijkt mij. als jij zegt dat ik er eventjes een draad op moet snijden omdat dat makkelijker is dan is dat ook geen probleem hoor... als het goed is hebben wij die tap liggen en anders kijk ik nog wel eventjes of ik het eventjes of dat ik bij jou langs ga of dat is wat anders doe. Ik hoeft trouwens maar aan 1 kant draad te hebben, de kant van de servo zit vast met een servo-arm klemmetje (of hoe dat ook heet) met zo een imbus aan de bovenkant.

3. Robbert89

Robbert89

Lid geworden:
    11 jul 2008
    tuurlijk hebben we dat! :p je moet alleen ff goed zoeken :p

4. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    OK .. dus aan de ene kant komt een EZ-connector (doe die maar op de servo-arm)
    en op de roer-hevel komt 'n kogel-quick-link. (op schroefdraad).

Je kan natuurlijk ook 2 EZ-connectors gebruiken ,
    hoef je niks geen draad te snijden .

Wél 'n RVS 2mm spaak nemen hé ?

Laat je de "knop" echter aan de spaak zitten ,
    kan je de servo-arm iets uitboren , en de spaak er doorheen steken ,
    hoef je maar weer 1 EZ-connector te gebruiken. (op je roer-hevel)

5. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Ik wil idd een EZ-Conector gebruiken aan de binnenkant op mijn servo en een kogel-quick-link op het roer. Ik heb van gerwin al een stuk stuurstang gekregen dus ik hoef geen spaak te nemen, k snij er gewoon een stuk draad op en klaar is kees.

Ik vind de kogel-quick-link het mooiste en daarom wil ik deze ook gebruiken aan de buitenkant, de EZ-Conector is daarintegen weer erg handig aan de binnenkant vind ik omdat je deze heel makkelijk kan verstellen.

6. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Vandaag Zijn we naar Bussum geweest en heb ik mijn epoxyplaat opgehaald. Toen ik vroeg om 0,5mmstonden ze me zo aan te kijken: :shock: en deze hadden ze ook niet op voorraad dus heb ik een 1mm plaatje, helaas hadden ze ook niet helemaal de goede lengte dus hij moet uit twee delen gemaakt worden. Volgens gerwin is dit alleen maar gunstig dus zo slecht is het nog niet.

Ook Kwam vandaag de postbode met twee vappextech cellen in een enveloppe:D zaterdag ga ik waarschijnlijk de accupakketen veranderen.

Ook kwam de pakketdienst met mij nieuwe zenderset :D deze ziet netjes uit en na een schoonmaakbeurt is het een pracht zender (hij is een beetje stovvig) Ook het ontvangertje is helemaal oke, alleen is wel te zien dat het zenderset gebruikt is. zo heeft de ontvanger amper meer verf op de sticker en is er een heel klein hoekje afgebroken, niets ergs, hij doet het perfect. Ook de zender heeft wel wat gebruikerssporen maar dat houd je altijd met 2e hands, t is over het algemeen een prima zenderset. De functies van die zender zijn er wel erg veel:p Je kunt echt alles instellen, dat is opzich wel fijn. K weet nu na een half uur spelen en handleiding lezen nu eindelijk hoe de zender helemaal werkt:D

Hier zijn nog wat foto's van de spullen:

De zender

De bovenkant, door de twee extra kanalen zijn het wel erg veel knopjes:p

Het display, Alleen waren mijn batterijen leeg dus heb ik geen foto met het scherm aan:p

De onderkant met een mooi batterijebakje, hier kan eventueel ook nog een accupackje in.

de antenne uitgeschoven, ik vind de antenne alleen wel een beetje kort, hoort dat? bij de 40mhz van mijn broer is de antenne veel langer. ook is de ontvangerdraad daarvan langer.

De ontvanger, zoals je ziet zit er bijna geen inkt meer op:p

De cellen van Vappex

De epoxyplaat, de ontvanger ligt erbij om de maat te kunnen zien.

Dat was het weer.

Laat maar weten wat jullie er van vinden

Groetjes,

Jelmer

7. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Gisterenavond ben ik begonnen aan de kantelkamer. Als eerste heb ik de mal die ik mee had gekregen een beetje bewerkt zodat hij goed zou passen in de boot. daarna de boel afgetekend en uitgezaagd. En toen begon het irritante klusje: Schuren. De achterste helft was vrij makkelijk en deze had ik dan ook zo op maat. De voorste helft met de punt erin was echt erg moeilijk, hij zit nu wel aardig erin denk ik. ik heb in totaal 1,5 uur geschuurd.

Daarna wilde ik is eventjes kijken hoe die accupacks nou in elkaar zaten. Na voorzichtig het folie eraf gehaalt te hebben zag ik dat de achterste cel best los zat, deze kwam zo los en ik kon hem netjes in zijn nieuwe positie buigen. de nieuwe cellen gaan er met gemakt tussen, deze liggen inmiddels op te laden. Ik heb ook nog een paar van die zwarte kapjes die je altijd achterop een accupack ziet zitten gejat van mijn andere gare 6cell packs:D. Zaterdag zet ik die cellen er eventjes tussen en krimp ik de hele boel dicht.

Ik heb helaas geen foto's omdat ik geen fototoestel had meegenomen, ik zal er zaterdag nog wel een aantal maken.

Groetjes,

Jelmer

8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hoi Jelmer,

Ik zie, dat je cellen met 'aangebreide' aansluitstrips hebt; persoonlijk heb ik het niet zo op deze gepuntlaste lametta, het contactoppervlak is veel te klein om zonder verlies hoge stromen door te laten.

Ik zou ze op z'n minst oversolderen, zodat je meer contact met de polen hebt, nog beter is om je packs óf in-line óf side-by-side met voldoende dikke verbindingsbars te solderen.

Groeten, Jan.

9. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Jan, zou dat echt wat uitmaken op een borstelsetup met speed 600 ?

10. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ja, hogere eindsnelheid en langere vaartijd.

Het verschil is duidelijk merkbaar, ook in de temperatuur van de cellen, de warmte die ontstaat in de lametta moet tenslotte ergens heen.

Als je goede cellen hebt en je 'verpest' het op deze manier, dan vind ik dat zonde...

Goed, Jelmer gaat niet voor een wedstrijd set-up, maar deze (te) dunne celverbinders zijn rotzooi in een boot, je hebt, afhankelijk van de set-up, wel startstromen van 20A+.

In een 7 cellen 600 motor set-up zullen ze niet verbranden, maar in een 12 cellen boot heb ik ze wel zien opgloeien en wegbranden.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 6 feb 2009
  11. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Om even bij de cellen te blijven, soldeer je nu nieuwe cellen tussen een oud pakket?

12. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Vandaag weer wat dingen gedaan en er staat ook nog wat op de planning.

Allereerst eventjes over de accupacks: Ik heb inderdaad nieuwe cellen tussen een "oud" pakket gezet, dit pakket is nog maar 5 keer opgeladen en 1 keer geheel ontladen dus nog bijna nieuw... de cellen die ik heb bestelt zijn exact dezelfde (ik heb het typenummer gecontroleerd) alleen zijn ze ietsje anders van kleur...

Ik heb de cellen waar ik bij kon vertind zodat deze meer contactoppervlak zouden hebben.

Daarna heb ik alles netjes voorzien van die zwarte kapjes aan de achterkant en weer dichtgemaakt met krimpkous. bij 1 is dat heel erg mooi gelukt bij de ander iets minder maar het zit er wel allemaal goed omheen (de ander ziet er iets minder netjes uit) Dit is het resultaat:

Daarna kwam ik ineens op het idee dat de aan-uit knop van mijn eerste boot wel is op de zender zou kunnen passen, dus deze eraf gehaalt en inderdaad: hij paste. na een beetje vijlen heb ik nu een mooi wit aan uit knopje. zo ziet hij er nu uit:

daarna heb ik de zender eventjes schoongemaakt, hij ziet er weer hardstikke netjes uit. ook de ontvanger heb ik eventjes voorzien van een antenne.

toen ben ik opzoek gegaan naar een tapje voor me stuurstang. helaas waren wij niet in het bezit van de goede maat. daarna heb ik nog is eventjes gekeken naar het buisje wat bij de quicklink zat. ik vond dat hier ook geen problemen mee waren en deze heb ik er dus gewoon ingesoldeerd. eerst eventjes met s39 behandelt natuurlijk. het hele stuurgebeuren ziet er nu zo uit:

ook heb ik nog wat andere foto's die jullie nog niet hebben gezien:

Het buisje van de waterinlaat. deze moet nog afgevijld worden maar dat doe ik pas als hij erin zit.

de twee delen van de kantelkamer.

Ik wil vandaag de voorkant van de kantelkamer erin gaan zetten. als deze erin zit zal ik er ook wat foto's van posten.

Laat maar weten wat jullie er van vinden.

groetjes,

Jelmer

13. Nils

Nils Guest

Zo'n drive als Juriaan aangeeft is een hele mooie en goede!

En.... Toevallig heb ik er nog een liggen die ik niet meer gebruik. Je mag hem voor een vriendelijk prijsje overnemen.

Roer kan ik je niet aan helpen:rolleyes: Wel zou ik mijn roer naast de prop zetten...

Nils

14. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Wél bij de les blijven Nils, Jelmer heeft dit voor erop :

Mooi zat toch ?
    En het roer zit toch R ?

15. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Het is al weer een tijdje geleden maar ik heb niet stilgezeten!

Zoals ik in mijn vorige post al zei gingen we op zaterdagavond de voorkant van de kantelkamer erin zetten. dit bleek aardig gelukt te zijn maar toen het droog was bleek er een flinke kier in te zitten!(ongeveer 1cm) hoe we die over het hoofd hebben kunnen zien vraag ik me af maarja het was nou eenmaal zo. zo zag het er uit:

je ziet hier hoe de punt en de bovenkant niet goed aansluiten

Na wat raad bij gerwin gevraagt te hebben hebben we een stuk dikker mat in de punt gestopt, dit ene stukje mat heeft 25 minuten geduurt! om op zijn plaats te krijgen zo zag het er uit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y6UP3MCT.jpg
    het lijkt hier of er een grote bobel zit in het stukje mat maar dat is de reflectie van de flitser op de lens:p

Daarna hebben we de bovenkant dichtgemaakt en ook gelijk de achterkant erin gezet. dit is echt super gelukt! de mat viel bijna gelijk op zijn plaats aan de bovenkant en de achterkant zit er echt super strak in! straks met wat poolnoodles in de punt is het minst mooie gedeelte ook niet meer zichtbaar en heb ik een prachtige kantelkamer met een hele hoop volume:D Zo ziet hij er nu uit:

de punt

op de step

de achterkant die er echt prachtig in zit

Ik moet alleen nog het gat in de achterkant maken en de gaten aan de zijkant maar dat ga ik ook deze week doen:D

Ook hebben we gelijk wat kleinere dingentjes zoals de powertrim (alleen het buisje), het harmonica rubbertje en de waterinlaat erin gezet, dit is ook allemaal goed gelukt:

Ik heb alleen maar een foto van de inlaat omdat ik de rest ben vergeten te fotograferen:p

daarna heb ik de uitlaat vlakgevlijt, deze zit nu helemaal gelijk met de bodem. helaas de boot wel een beetje beschadigd maar ik kwam plas later op dit idee:

daarmee heb ik hem op het laatst vlak gevlijt met de bodem zodat je hem nieteens meer voelt als je langs de bodem wrijft met je hand. hij zit er nu zo uit:

Ook heb ik op aanraden van gerwin de bodem ruw gemaakt het ziet er nu zo uit:

Ook heb ik dit weekend de motor voorzien van ontstoringscondensatoren:

De pinnetjes liggen niet! tegen de motor aan en deze kunnen er ook niet tegenaan komen

En als laatste heb ik het steunlager gemaakt:

Dit was het weer voor vandaag.

laat maar weten wat jullie er van vinden

groetjes,

Jelmer

16. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Zoals ik al zei: Ik ga in de loop van deze week het gat achterin de kantelkamer maken.

Gisterenavond ben ik begonnen met boren vijlen en weer ik het allemaal nog meer en uiteindelijk hebben we nu een mooi groot gat in de boot zitten.

zoals ik al wist is hij lek aan de voorkant maar daar gaan we aanstaande zaterdag waarschijnlijk iets aan doen.

Dit is het resultaat geworden:

Ik vindt het voor mijn 1e kantelkamer niet slecht.

Dit was het weer

groetjes,

Jelmer

17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat ziet er goed uit Jelmer.

Persoonlijk had ik wat meer 'vlees' laten staan en alleen aan de kant waar de wand de spiegel raakt, de uitloop vlak met de romp gevijld (zodat het vloedkanaal helemaal kan leeglopen), op die manier was de romp wat sterker gebleven.

Je vaart geen wedstrijden, waarbij het soms wat ruig toe kan gaan, dus het zal wel loslopen.

Groeten, Jan.

18. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Bedankt voor je reactie. Had ik inderdaad kunnen doen, maar ik vind hem zo mooier. ook ben ik idd niet vanplan om wedstrijden te gaan varen dus het zal wel loslopen. in almere lijkt het mij dat het er daar lang niet zo fanatiek aan toen gaat als bij een echte wedstrijd.

Groetjes,

Jelmer

19. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Vandaag weer eventjes aan de boot gewerkt.

Ik heb afgelopen week eventjes met gerwin overlegd waar en hoe groot de gaten voor de kantelkamer moesten komen. dit weekend heb ik de gaten gemaakt. De gaten zouden 15mm worden maar ik had helaas geen 15 mm boor dus dan maar 16 mm. Ik had ook geen ronde boor maar alleen maar een vlinderboor 16. na een klein stukje boren zag ik al gauw dat dit niet ging, het ging meer brokkelen. dus er zat niets anders op dan vijlen. Bij het 2e gat zei mijn pa dat ik misschien wel wel iets had waarmee ik mooie gaten kon maken. Hij kwam aanlopen met een soort van ruimer maar die liep dan taps toe, een soort van kegel(ik heb geen idee hoe dat ding heet). hiemee kon ik de gaten van 10 gemakkelijk opruimen tot 16. en dit ging ook mooi. ook het voorste gat heb ik hem nog eventjes ingezet op die ook mooi te maken. Ik ben erg tevreden over het uiteindelijke resultaat:

Het voorst gat is 16,5mm en de achterste drie gaten zijn 15,5mm

Ook zaten er een aantal klodders epoxy op mijn dek, dit kwam omdat ik de boot niet had afgeplakt de eerste keren. deze heb ik vandaag ook eventjes vlak geschuurt. deze zijn nu kaal maar na het verven zie je daar natuurlijk niets meer van. zulk soort plekken bijvoorbeeld:

De boot is nu in theorie klaar om gespoten te worden maar dat ga ik pas doen na de eerste testvaart.

De kantelkamer is nogsteeds niet helemaal dicht, hij is lek aan de voorkant, maar nu kunnen we door de gaten goed zien waar de gaten zitten en waar de epoxy heen gaat dus nu moet het lukken om hem dicht te krijgen. maandag gaan we waarscheinlijk een poging wagen.

Laat maar weten wat jullie er van vinden.

groetjes,

Jelmer

PS: voor meer foto's en grotere foto's zie hier: Gozilla(Fotoalbum)

20. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Ik zeg : Prima !!!

Deel Deze Pagina