MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

  1. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Hardstikke bedankt voor de duidelijke uitleg en de foto's. Ik snap nu hoe ik de waterkoeling op mijn regelaar moet maken en dat gaat ook zekerweten lukken(met een beetje hulp van een altijd handige broer:p)

    Mijn pa vroeg ook nog wat voor typenummer er op de feds stonden, kun je dat toevallig zien of is dat teveel moeite?

    Ik ben nog wel benieuwd hoe jij het hebt gedaan met je motor:p

    Ik hoor het wel.

    groetjes,

    Jelmer
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jelmer,

    Deze foto's had ik nog op m'n harde schijf staan, ik zal morgen wat plaatjes maken van de motor adapter.( gewoon een plaatje aluminium...)
    Het nummer van de Fets heb ik niet opgeschreven (zijn nu weggeschuurd...) en een 'verse' regelaar heb ik momenteel niet liggen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2009
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jelmer,

    Hier een foto van mijn 400-600 adaptor.

    [​IMG]

    Het is een plaatje 6 mm aluminium met een gat ter grootte van de koppeling en twee paar gaten, haaks op elkaar; één paar met een hartafstand van 19 mm, verzonken, voor de motor en één paar met een hartafstand van 25 mm voor de 600 flens, met M3 schroefdraad.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Hardstikke bedankt voor de foto's, ik ga hem zo ook maken, ziet er super uit. ik heb nog 5mm aluminium liggen, daar zal het ook wel mee gaan.

    Mijn motor komt als het goed is dinsdag binnen (hij had er eigenlijk vandaag al moeten zijn maar helaas was dat niet zo)

    Nogmaals hartstikke bedankt voor de foto's

    Groetjes,

    Jelmer
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jelmer,

    Denk erom, dat de M3 boutjes, waarmee de motor aan het aluminium wordt geschroefd, niet te lang zijn, want dan loop je het risico dat je de wikkelingen in de motor raakt en beschadigd. (En dat kost je een motor, vraag maar niet hoe ik dat weet...)

    Groeten, Jan.
     
  6. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Ik zal er rekening mee houden.

    de waterkoeling voor de snelheidsregelaar wil ik iets anders gaan uitvoeren als dat jij het hebt gedaan.

    ik wil als basis inderdaad een aluminium plaat nemen maar in plaats van een u vorm erin te maken wil ik er twee buizen doorheen doen 3 boren en 4mm buisjes aan het begin net zoals bij de u vorm koelplaat.

    zo dus:

    [​IMG]

    Eerst wil ik het water dan van mijn inlaat naar de linkse buis laten stromen. aan de andere kant van de regelaar komt een slangetje naar de motor. van de motor gaat het dan weer naar de rechtse buis van de koelplaat en dan aan de andere kant met een slangetje naar de uitlaat. zo houdt ik de slang het kortste en is er toch voldoende koeling.

    denk je dat dit ook goed gaat werken?

    Ik hoor het wel,

    groetjes,

    Jelmer
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jelmer,

    Tuurlijk gaat dat werken, je hebt maar een miniem stukje buis minder in het aluminium dan bij de U uitvoering, dat verschil ga je niet merken.
    De belangrijkste reden voor de U boring is voor mij het feit, dat er niks uitsteekt aan één kant van de regelaar, dit omdat mijn regelaar tegen de spiegel moet liggen om het zwaartepunt op de goede plaats te krijgen.

    Een optie zou drie buisjes zijn, die pal boven de Fets lopen voor nóg directere koeling...
    Voor deze motor is dat een beetje teveel van het goede denk ik.

    Groeten, Jan.
     
  8. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    @ jan, lange schroefjes.. Je bent niet de enige! Zo heb ik eens een Lehner 1940/5 Hi Amp om zeep geholpen. De portemonnee vond dat niet zo leuk.. En het was ook nog met schroefjes die al tijden gebruikt waren in een andere BL motor. Goed oppassen dus!

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Vandaag (op zondag:hammer:) een pakketje binnengekregen uit hong kong! 1 keer raden wat daar in zat. een prachtige motor en ubec module:D

    Hier wat fotos ervan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben er echt super blij mee. Nu nog wachten op de sneheidsregelaar en dan kunnen we is gaan knallen. Ik heb echt totaal geen idee hoe snel ik kan verwachten van dit setje. Denken jullie dat het ongeveer even snel zal gaan of denken jullie dat het harder zal gaan?

    Ik ga er voor zorgen dat mijn schroeven geen milimeter langer zullen zijn als de zwarte voorkant zodat het er in ieder geval niet zo uit gaat zien als die van jurriaan.

    Ik ga zaterdag het verloop maken van 400 naar 600 zodat als we de regelaar hebben we gelijk kunnen varen.

    @jan: Bij een reactie op deze motor bij hobbycity staat er dat hij de lagers heeft moeten vervangen omdat deze na een paar runs het begeven hadden. Nu vindt ik het niet erg om lagers te vervangen maar hoe kan deze motor open vraag ik me af?

    En zou je mij misschien de maten kunnen doorgeven voor het koelblok voor de 100 ampere regelaar, dan kan ik er alvast aan beginnen zodat ik hem af heb als hij binnen is. Ik ga hem uitvoeren met twee buizen, drie zou ik geen probleem vinden om te maken maar ik zou daardoor een hoop meer slang aan moeten leggen en zoals je inderdaad ook zegt, het is een beetje overkill met deze motor.

    Ik hoor het wel.

    Groetjes,

    Jelmer
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jelmer,

    Deze motoren kun je openmaken langs de voorkant; een strip aluminium met gaten voor de as en bevestigingsgaten aan één kant als hefboom gebruiken, want er zit borgingsmiddel op de schroefdraad (tenminste, dat hóórt erop te zitten).
    Het deksel komt los en je kunt de rotor eruit trekken.
    Het achterste lager is wat lastig, vanwege de waterkoeling...

    Als je ervoor zorgt dat de aandrijving goed uitgelijnd is en er niks overmatig trilt, valt het met de levensduur van de lagers wel wat mee, hoewel er altijd een minkukel tussen kan zitten bij deze prijzen...
    Zorg wél voor een druklager, want de motorlagers zijn absoluut niet op het opvangen van de stuwdruk van de prop berekend, dan zijn ze zó weg.

    Mijn koelblokjes zijn 40 x 40 x 6 mm.

    Groeten, Jan.
     
  11. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Bedankt voor je reactie.

    Mooi om te weten hoe ik de lagers kan vervangen.

    Ik heb zelfs twee beveiligingen dat er geen kracht op de motor komt.

    [​IMG]

    Alle druk wordt opgevangen door twee lagers in mijn trim en zo als je op de foto kunt zien zit er ook nog een druklager op het uiteinde van mijn as. hier komt mijn prop in feiten nooit tegen aan maar het zorgt er wel voor dat mochten mijn lagers zich verzetten de boel nog wordt opgevangen door die lagers. ook zorgen deze lagers ervoor dat er niet zo veel water in mijn boot komt.(ik merk dit altijd goed als ik mijn lagers heb moeten verstellen, als ik er veel moeite voor heb genomen en ik stel alles precies goed af zodat ze echt net niet raken komt er weinig water binnen maar als ik het vlug doe komt er aanzienlijk meer water in de boot.)

    Ook bedankt voor de maten van het koelblok.

    Groetjes,

    Jelmer
     
  12. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Vandaag kreeg robbert een SMSje van meneer spoor dat mijn snelheidsregelaar was binnengekomen:D deze hebben we vanavond gelijk opgehaald. ook heeft Hendrick mijn koppeling van mijn motor naar mijn schroefas geruimd naar 4mm (iets kleiner dan:p) Deze koppeling heeft nu Zogeheten Spoorpassing:p en past perfect:D. Ook hebben we er nog wat waterkoelingslang opgehaald en we hebben nog wat andere dingetjes gedaan.

    Eenmaal thuisgekomen heb ik gelijk de regelaar onder handen genomen:p

    Nog eventjes een foto van hoe hij eruit zag:

    [​IMG]

    Inmiddels is het krimpkous eraf en het koelblok is er ook af, hij ziet er nu zo uit:

    [​IMG]

    Ik was eerst van plan om Mijn nieuwe regelaar neer te leggen op de plek van mijn oude regelaar maar aangezien mijn nieuwe regelaar iets zwaarder is als mijn andere zag ik het al gebeuren dat hij mooi weer niet wilde keren. ik heb er dus voor gekozen om de regelaar nu aan de andere kant van de motor te doen, dit geeft wel wat langere draden en slangen maar het plaklood kan er uit en hij keert lekker snel door. ook met toekomstplannen op lipo's is het verstandig om de regelaar links te hebben omdat hij dan met een klein beetje gewicht (of misschien helemaal niets) gewoon doordraait.

    Donderdag gaan we het koelblokje voor de regelaar maken en ook de adapter van 400 naar 600 gaan we dan maken (vandaag ook geprobeerd maar door haast hadden we een domme fout gemaakt(ik zal maar niet zeggen wat:p))

    Ik hoop zaterdag te gaan varen, maar dat hangt en beetje van het weer af en of de adapter en de koeling klaar is.

    Nu heb ik alleen nog wel een paar vragen aan jan:

    Hoe moet ik deze motor aansluiten op de regelaar? (volgorde van draaden)

    Hoe stel ik deze regelaar in?

    Ik heb er nog geen stroom op gehad dus ik weet nog niet wat me allemaal te wachten staat.

    Je kunt evt ook over de pm reageren

    Ik hoor het wel.

    groetjes,

    Jelmer
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2009
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jelmer,

    De drie motordraden sluit je willekeurig aan, als de motor de verkeerde kant op draait, verwissel je twee willekeurige motordraden.
    Nooit de zwarte en de rode draden verwisselen...

    Ik stel mijn regelaars in volgens deze instructies:
    http://www.suppomodel.com/ESC/Normal_Airplane_ESC__50A_and_above.pdf
    Het is redelijk begrijpelijk geschreven, maar je moet het een paar keer lezen, om de handelingen in de goede volgorde uit te voeren...
    (wel eerst de koeling erop zetten, vóórdat je gaat programmeren, daar de motor ook aan de regelaar hangt tijdens dit proces (anders hoor je ook niks...).

    Succes!

    BTW: hoeveel van de Fets hadden bij jouw regelaar contact met het koelblok?

    Groeten, Jan.
     
  14. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Bedankt voor je instructies.

    Bij mij raakte er ongeveer 30 procent echt goed, eerst nog eventjes schuren dus voordat de waterkoeling erop gaat.

    Groetjes,

    Jelmer
     
  15. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Vandaag had ik een vrije middag dus ik heb weer lekker wat dingen kunnen doen. Ik ben als eerste begonnen met het eropzetten van de schroefas koppeling, dit was zo gedaan. daarna heb ik de plaat aluminium gepakt en hier heb ik een koelblokje voor mijn regelaar uitgezaagd, eventjes netjes de hoekjes enzv afgerond zodat het niet door mijn krimpkous heen zou prikken en zodat het er ook een beetje mooi uit zag. Dit is het resultaat:

    [​IMG]
    Let maar niet op de kwaliteit van de foto's want die zijn echt bagger, lang leve te telefoons:mad: Laten we maar zeggen dat het is om een indruk te krijgen van hoe het er ongeveer uit ziet.

    Hier nog een foto:

    [​IMG]

    Daarna ben ik begonnen aan een nieuw blokje voor de 400-600 adapter, dit is het resultaat van beide blokjes:

    [​IMG]

    Ik ben er zelf best wel tevreden over, het moet alleen nog wel eventjes netjes blank gemaakt worden want het is nu nog een beetje vuil aluminium.

    Ondertussen zat mijn pa is de kijken en hij vroeg wat voor feds er nou opzaten. toen ik het hem vertelde en hij een datasheet had gevonden van de feds zei hij dat het goede sterke feds waren die elk wel 50 ampere konden hebben. ook zei hij dat ze bijna geen warmte produceren en dat waterkoeling waarschijnlijk voor mijn gebruik nieteens nodig zou zijn. (ik ga het er wel opmaken:p) ook de microcontroller aan de andere kant vond hij erg mooi, hij vertelde mij dat het een goede sterke microcontroller was die hij zelf ook gebruikte voor verschillende dingen aan boord. Als ik het zo hoor is het niet slecht.

    Daarna ben ik verder gegaan met het installeren van de ubec in mijn snelheidsregelaar, dit is allemaal erg mooi gelukt en er komt nu een prachtige spanning van 6,4 volt op de draadjes te staan en mijn servo's bewegen super snel in vergelijking met de 5 volt waar ze eerst op draaide:D

    daarna heb ik de draden van de nood-uit nog verlengt en de goudstekkers aan de regelaar gesoldeerd. Nu alleen nog het koelblokje afmaken en dan kan de regelaar in het krimpkous.

    Ik had op de planning staan om zaterdag te gaan varen maar we moeten nog even kijken of dat gaat lukken i.v.m. een druk schema.

    Ik laat nog wel van me horen.

    Groetjes,

    Jelmer
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jelmer,

    Hier had ik dus over heen gelezen; als je draden verlengt, doe dat dan aan de motorzijde, je wilt de draden tussen de accu en de regelaar (inclusief nood-uit!) zo kort mogelijk houden, anders loop je het risiko de elko's van de regelaar om de oren te krijgen. (been there, done that).

    Groeten, Jan.
     
  17. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    De draden verlengen aan de motorzijden is geen optie, de regelaar moet namelijk aan de andere kant van de motor komen aangezien hij anders niet meer gaat terugkantelen. De draad is 3cm langer geworden dan eerst, zou dat zo veel uitmaken dan?

    Kun je mij misschien uitleggen waarom ik de elko's dan om mijn oren krijg (elko's zijn die zwarte dingen die er aan de zijkant uitsteken toch?) Niet omdat ik je niet geloof hoor maar meer omdat ik wil weten waarom.(kennisverrijking:p)

    Groetjes,

    Jelmer
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    3 cm zou niet zoveel mogen uitmaken volgens mij.

    Mijn eerste tests met deze regelaars waren in een boot met een indeling voor borstelmotor, de nood-uit zat in de spiegel en de draden naar de regelaar werden hierdoor zo'n 15-20 cm langer.
    Het ging precies twee runs goed, toe was één van de elko's gebarsten en deed de regelaar het niet meer.

    Met zo kort mogelijke kabels houdt je de hoogte van de piekstromen (die de elko's moeten gladstrijken) in het redelijke.

    Mochten de kabels te lang worden, dan kun je elko's bijplaatsen.

    Er zijn op het forum diverse topics hierover te vinden.

    Groeten, Jan.
     
  19. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    En als ik ze omdat ik toch te lange draden heb opblaas, kan ik ze daarna vervangen en er dan meer bijplaatsen of is dan de hele regelaar kapot?

    Groetjes,

    Jelmer
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jelmer,

    Dat hangt er een beetje vanaf, als alleen één of meerdere elko's de geest hebben gegeven, kun je die vervangen, ik heb het bij mijn regelaar gedaan en die werkt weer.
    (3 x 470uF Rubicon LZ).
    Als je pech hebt en het gebeurt tijdens een volgas run weet ik niet of je regelaar dat overleefd.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina