MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

  1. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Beste raf,

    bedankt voor je uitleg

    over het water in de boot: met de oude setup was dit niet meer dan een heel klein plasje maar nu is het een grote plas die erin staat terwijl er minder warmte in de boot is. ik got dat het probleem in allebei zit, er komt tijdens het varen water naar binnen via de schroefas en er komt water binnen door het vacuum denk ik. ik zal er de volgende keer lekker veel vet tussen stoppen om te kijken of het dan beter gaat.

    over het springen: ik vraag me af waarom het bij deze zelfde boot op een hogere snelheid met ongeveer hetzelfde water dan wel lukt:

    p09uc6A9y9c[/media] - Rennboot Gozilla Brushless

    ik kan inderdaad mijn accu nog wat verder naar voren zetten om te kijken of dat wat beter resultaat geeft. mijn kantelkamer is helemaal dicht, dit weet ik 100% zeker.

    met wat voor props denk dat dat ik het dan beter kan proberen? ik heb een 37,5k en een 33s (s is toch de 1,6 pitch serie?) liggen

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    zou ik tegen het springen ook niet mijn powertrim ietsje omhoog moeten zetten? of is dit niet goed om te doen?

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo jelmer

    wat die andere boot betreft
    hoe heeft die zijn trim staan ???
    mischien een scherpere achter rand zodat het water minder blijft plakken
    een ander type schroef
    het balance punt licht mischien iets je anders
    het zijn bij deze boten al de kleine dingetje die samen een groot verschil maken

    wat die andere boot nog betreft hoeveel sec vaart hij voluit
    als hij langer dan 4 sec vaart dan begint hij ook te wippen
    het bekijken van een film is twee ledig
    stijn en ik hebben vroeger al onze runs gefilmd met drie camera's
    en daarna de films ontleed
    zo leer je beter varen als er vooral boeien in het water liggen
    je moet het filmpje niet bekijken van kijk hoe snel die gaat
    hoe maakt hij een bocht (rechts om)
    hoe maakt hij dan die bocht (vertraagd en niet op full speed)
    hoe vaart hij recht uit (3 a 4 sec max en dan gas terug nemen)
    wat loopt er fout dat hij bij een sec of 4 begint te wippen
    het is een andere motor en mischien ook lipo wat de boot lichter maakt en minder diep in het water laat liggen
    hij licht ook in de breedte veel vaster dan jouw boot dus zijn zwaarte punt licht veel lager (mischien velgen plakloodjes op de bodem aan de binnen kant)
    zodat hij in de lengte stabieler wordt
    het water is haast vlak en er staat haast geen wind
    allemaal factoren die weer mee tellen in het geheel
    probeer volgende keer eens te varen zoals hem
    pak een paar bakstenen met een koord en doe daar een frisdrank fles aan vast en keil die in het water
    dan heb je een punt om naar toe te varen en niet zomaar wat in het wilde weg


    deze boot is van een europees kampioen gefilmd op linker oever
    hier kan je zien hoeveel keer de boot op de lange stukken water raakt
    met deze boot moet je die van u dus NIET vergelijken want dit is echt top spul


    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    bedankt voor je uitleg

    ik zie dus dat er een hele hoop factoren meespelen. ik ga is proberen om op mooi vlak water wat te experimenteren met de plaatsing van de accu. strippen lood zijn bij lipo's inderdaad een optie aangezien hij toch ook moet terugkeren maar bij cellen is dat idd niet mogelijk. ik ga er gewoon nog wat mee sporten

    morgen ben ik weer van plan om te gaan varen dus ik laat nog wel eventjes wat van me horen

    Groetjes,

    Jelmer
     
  5. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    vandaag weer eventjes wezen varen maar nu met een schroefas vol vet en de accu ietsje naar voren. ook was het nu spiegelglad en er ws bijna geen wind.

    de boot liep echt heerlijk, hij liep nog een heel klein beetje te wippen met zijn neusje maar dat is nog wel bij te stellen. hij stuitert nu alleen nog in de bochten maar dat komt gewoon omdat ik veel te veel stuuruitslag geef met veelste veel gas, hier moet ik nog eventjes mee oefenen. toen de accu leeg was heb ik de kap open gemaakt en er stond super weinig water in, dit heeft dus ook goed geholpen.

    toen wilde ik ook mijn 2e accu gaan leegvaren maar toen kwam er weer een oud probleem opduiken. zodra ik volgas gaf remde de regelaar mijn motor en je hoorde hem opnieuw opstarten.:mad: ik zag verder geen condens in de regelaar maar nadat ik alles had nagemeten bleek er toch weer een probleem te zijn in de regelaar. toen ik alles eruit had gehaald zag ik dat er condens in de onderkant zat. ook zag ik op meerdere plekken er weer water inzitten. na een hoop pielen heb ik maar 1 kant van de kit eruit gehaald en de regelaar uitgespoten. nu doet hij het weer zoals het zou moeten maar ik wil niet dat ik de hele tijd de boel kan blijven loshalen en uitspuiten. weten jullie misschien nog een oplossing om mijn regelaar waterdicht te krijgen?

    ik hoor het wel

    groetjes,

    Jelmer
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo


    een balonnetje doe ik reeds lang over mijn ontvanger en dan met een strapje dciht trekken daar waar de stekkers zitten
    wel eerst een stukje boetseer klei er in wurmen dan blijft het supper dicht
    maar een regelaar weet ik niet of je die ook zo kan verpakken
    moet kunnen maar toch ????heb het nooit moeten doen

    groetjes raf
     
  7. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    ik heb op internet een beetje zitten rondkijken en ik kwam het ballon idee ook tegen maar dit zal helaas niet gaan bij mijn regelaar omdat de draden er aan twee kanten uitkomen.

    ik zat zelf te denken om hem in te gieten in kaarsvet. garantie heb ik toch al niet meer omdat ik hem van waterkoeling heb voorzien en als alles dicht is zou het in feiten nooit meer open hoeven. als dat wel zo is dan kan ik het met de verfstrippen er zo weer af laten lopen.

    wat denken jullie van dat idee?

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
  8. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha jelmer,

    heb je er al aan gedacht om je regelaar met plastic spray in te spuiten? Je hebt zoals je zegt toch geen garantie meer, en het werkt prima. Ik zal eens even opzoeken welke ook al weer precies gebruikt word!

    grtz jurriaan
     
  9. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    ik had er al plasticspray op gespoten maar omdat hij twee lagen heeft is het bijna onmogelijk om hem er helemaal in te krijgen, dit heeft dan ook weinig gehlopen. ik heb inmiddels de regelaar ingegoten in het kaarsvet, dit ging erg makkelijk en de regelaar werkt nogsteeds naar behoren. ik kon het nadat ik het had gegoten nog mooi nabewerken met de hetelucht soldeerbout die mijn pa gebruikt voor hele kleine componenten. ik heb er voor gezorgt dat inieergeval de processor en alle andere belangrijke componenten helemaal onder het kaarvet zitten zodat als er toch water bij mocht komen het geen gezooi kan opleveren.

    ik ben inmiddels de boel weer in elkaar aan het zetten om misschien vandaag en anders een andere keer weer te kunnen gaan varen.

    ik laat nog horen hoe het gegaan is.

    Groetjes,

    Jelmer
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo


    gaa nie goe gaan

    de regelaar wordt warm kan zijn warmte door het kaarsvet niet kwijt
    en stook zo zichzelf op
    kaarsvet is maar voor 2 zaken
    dat is een kaars en voor het andere moet ge nog wat groeien
    al eens aan gedacht dat ze van die lange balonnen hebben
    daar knip je het kontje vanaf en daar laat je de twee draden uitkomen
    aan de andere kant zelfde verhaal en twee keer klei en strapjes

    groetjes raf
     
  11. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Let er wel op dat als een regelaar warm word de ballon ook niet altijd beschermd. Deze kan kapot gaan. Kan je niet heel simpel een paar tampons in je boot leggen? Mocht er water in de boot komen nemen deze het op. En snel vol zijn ze ook niet... ;)
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo jurriaan

    als het water echt op de regelaar spat dan ben je met uw oplossing ook niets
    dan is het kwaad reeds gesied
    en ja een ballon kan stuk gaan maar de meeste gaan 1 jaar mee
    wil je zeker spelen dan neem je een (je bent 22 dus het kan)condoom
    en liefst een gay die zijn iets sterker
    je apotheker lacht zich wel een deuk als je gaat zeggen waar het voor dient

    groetjes raf
    ps een ballon is rubber en het andere is latex
    het voordeel is dat het kan uitzetten (opblazen door de warmte)
     
  13. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    ik heb zojuist eventjes gevaren en het gaat echt super met het kaarsvet in de regelaar. je moet ook niet vergeten dat het koelblok er nog in zit he. dit koelt de boel allemaal goed maar 100ampere durf ik er idd niet meer uit te trekken, hoeft ook niet, dit is voor mij de beste oplossing.

    ik ga aleen nu een ander probleem de boot was over de andere kant gekeert en omdat er redelijk wat water in stond kwam het in mijn servo en in mijn ontvanger. beide gingen ze moeilijk doen. ik heb alles dus weer opengemaakt en de oxidatie eraf gehaalt toen werkte alles weer goed. ik heb ook gelijk het servo voorzien van twee lagen plastic spray en de ontvanger heeft er nu 3 gehad. ik ga om de ontvanger nu een ballon of iets dergelijks doen en het servo laat ik zo.

    die tip van die tampons is een hele goede, ik wil inderdaad iets in die richting gaan gebruiken. bedankt voor de tip.

    verder begin ik redelijk door mijn cellpack heen te raken, weet iemand waar ik dit kan kopen?

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
  14. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    @ raf, condooms gebruik ik om de ontvanger in mijn nitroboot (gewone versie). Als het water echt in de boot spat heb je toch een klein probleem. Een paar drupjes kunnen er binnenkomen, maar als je in de buurt van de as en op lage punten een tampon legt moet dit voldoende zijn. Komt er zoveel water binnen dat het alle kanten op spat, dan moet je toch even de constructie na gaan lopen..

    @ jelmer, een tampon aan boord is zeker aan te raden. Het scheelt toch net weer even! Cell pack kan je onder andere halen bij 2 bro's in bussum. Officieel is het isolatie tape, dus misschien dat een elektro winkel je er ook aan kan helpen.

    grtz jurriaan
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo

    @jurruaan

    niet als je het goed doet en daarom gebruik ik die boetseerklei
    hoe het bij jullie heet ???? het is in kleurtjes en je kan er van alles mee maken
    het is kneedbaar en wordt niet hart en als het warm wordt dan is het makkelijker te bewerken
    play do denk ik dat het ook heet
    zo een stukje waar de kabels uitkomen samen drukken en een strapje er rond en goed aan trekken en dan kan het zo in het water zonder dat er water binnen komt

    en inderdaad als er echt heel veel water binnen komt is er iets verkeerd
    maar olie of vet en daar een as mee opvullen ??????voor een speed boot ????

    het nadeel van die tampons is dat ze echt water vast houden maar je boot wordt er zwaarder door en tijdens een race is gewicht niet echt iets dat je nodig hebt

    gaatje boren is ook geen optie hahahaha
     
  16. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Bedankt voor de info.

    er zit na een vaart van ongeveer 4 minuten een plasje water na de step, het loopt meestal net niet over de step heen.5 velletjes wcpapier is genoeg om dat water op te nemen. de reden dat er steeds water binnen komt komt volgens mij ook door de kogellagers, het druklager laat makkelijk water door en de kogellagers in de trim ook. de enige manier om dit helemaal dicht te maken is er heel dik vet in zetten van voor tot achter maar in de boot zelf is het dan ook een vetboel en het is er na 1 accu al weer uit. zou ik niet bijvoorbeeld het druklager moeten vervangen voor iets anders ofzo?

    ik kan trouwens best goedkoop aan dit soort tape komen:

    Denken jullie dat dit ook kan dienen om mijn boot mee af te plakken of moet ik gewoon voor cellpack gaan?

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2009
  17. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    ETTI regelaars , goedkoop , topkwaliteit & 100% waterdicht.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo

    elke plakband is goed om de romp toe te plakken
    hallo barry je heb gelijk maar het probleem van dat water blijft bestaan
    het is niet dat je kelder onder water staat dat je een grotere pomp moet kopen
    dat gat moet dicht waar het water uit komt
    als je as zoveel speling heeft dat er vet dat je der in gedaan hebt uit komt dan ?????? is er iets niet goed
    een normale as zou water dicht moeten zijn want ik de stingers zaten assen met bussen en daar deden we per run een beetje olie aan voor de rest was de as droog
    want vet geeft wrijving en dan is de winst van de kolellagers zo weg
    zijn het wel de juiste kogellagers die er in zitten ??????
    er bestaan water dichte lagers
    niet druk dicht maar wel water dicht en dat is reeds een groot verschil
    een lipseal is een oplossing maar deze kost wel enorm vermogen

    groetjes raf
     
  19. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    ik heb geen idee wat voor lagers het zijn, gerwin heeft deze mtc trim omgebouwd en hij weet ook wat voor lagers erin zitten. ik weet wel dat als ik de boot onderwater houdt dat er dan geen lucht uit de trim komt tenzei ik hem met de punt naar beneden in het water doe. als ik hem recht onderwater doe en ik geef gas kan er lucht ontsnappen.

    en een vraagje: wat is een lipseal?

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo jelmer
    een lipseal is een dichting
    in het vloams een boerage ook wel in het abn een oliekeerring genoemd
    maar dan gaan je ampjes wel heeeeeel sterk omhoog en dat wil je in een race boot niet hebben

    als je nu eens een stukje doorzichtig plastiek plakt op de opening
    wel een beetje stevig plastiek
    en je duwt dan je boot onderwater en je laat de motor langzaam draaien (doe je prop er af want anders ben je kledder nat)dan moet je toch zien waar het water binnen komt lopen en daar zit je lek
    als de lagers niet de juiste zijn of ze klemmen niet vast rond je as (normaal warm maken in kokende olie en over de as schuiven )maar dan wel snel want als het afkoelt zit het muur vast
    als de as er door kan schuiven is het niet goed het lager moet er klem vast op zitten vooral op het eind lager
    het binnen lager moet geen water tegen houden en kan een gewoon lager zijn
    maar het voorste natte daar zou een metalen plaatje of een plastieke plaatje tezien moeten zijn
    ik zal eens yahooen of ik er iets over vind

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina