MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo


    dit is een skf kogellager met een dichting
    [​IMG]
    The radial shaft seal is made of acrylonitrile-butadiene rubber (NBR) and has a spring loaded Waveseal lip. The permissible operating temperature range for the seal is –40 to +100 °C and up to +120 °C for brief periods.

    The speed limits quoted in the product table are based on the permissible circumferential speed for the seal, which in this case is 14 m/s.

    er zijn dus limieten aan de snelheid dat het lager mag lopen en dat is 14 m/sec
    dus begin maar te rekenen hoeveel rpm je as max mag maken


    groetjes raf
    ps nederland.SKF.com/First page - Benelux daar kan je heeeeel veel vinden over lagers in het algemeen
     
  2. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    ik heb de boot al is onderwater gehouden en het water kwam via de schroefas binnen. de binnenste lagers kan ik verstellen door een busje te nemen die een binnenmaat van m4 heeft en dat over de schroefdraad heen te schuiven. aan de achterkant daarvan doe ik dan een m4 moertje en ik kan hem dan als ik de as in de bankschroef zet heel secuur met een sleutel aandraaien. als de lagers de andere kant op moeten doe ik dat met alleen maar de bandschroef, het puntje van de as tegen de ene helft en de lagers tegen de andere helft en dan heel voorzichtig aandraaien. ik leg de as met lagers natuurlijk wel in een gleufje in de bankschroef want anders maak ik de boel krom. ik heb geen hete olie nodig of wat dan ook maar ik kan zo ook absoluut niet met de hand verschuiven.

    ik heb hier nog eventjes een tekening gemaakt van hoe mijn schroefas op dit moment nu is:

    [​IMG]

    het druklager bestaat uit 3 delen:
    een metalen ringetje met een groef erin
    een metalen ringetje met balletjes erin
    een metalen ringetje met een groef erin

    hier ook een foto van hoe dat eruitziet:

    [​IMG]
    eventjes goed uitvergroten, dan kun je zien dat er voor(of achter, net hoe je het wilt noemen) de trim het druklager zitten.

    hier nog een foto:

    [​IMG]
    ook even goed uitvergroten

    het is gewoon ijzer op ijzer, er zit tussen het druklager en de trim geen ringetje of wat dan ook.

    ik hoop dat jullie het snappen.

    moet ik hier dingen aan veranderen om dit wat meer waterdicht te krijgen?

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
  3. Robbert89

    Robbert89

    Lid geworden:
    11 jul 2008
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Capelle a/d Ijssel
    toerental wat je kunt draaien met de afgedichte lagers is ongeveer 44000 .hierbij ben ik uitgegaan van een as-diameter van 4 mm en 6 mm voor de diameter van de middelste bus van het lager.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2009
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo jelmer

    normaal hoort dat ding water dicht te zijn dacht ik
    ik heb nooit met zo een trim gewerkt dus geen ervaring er mee
    maar barry mischien wel
    eens rond neuzen op het net of ik er iets over vind

    groetjes raf
     
  5. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    dit druklager wat ik heb is iniedergeval niet waterdicht, dat kan ik je zo al vertellen aangezien er ruimte is tussen de balletjes en daar dan het water of de lucht doorheen kan.

    zou ik bijvoorbeeld niet iets van een teflon ring moeten nemen die ik ook bij de trim van mijn broer zie en die dan gebruiken als druklager waar de prop net tegenaan komt?

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo

    een druk lager zit los dus is nooit water dicht
    het teflon busje dat bij de andere boot zit doet hetzelfde als het druk lager
    het neemt de druk op de as weg en geleid dit naar de rest van de romp via de asbuis in dit geval de trim
    de teflon sluit wel nooit af daar hij tegen het lager aan zit

    groetjes raf
     
  7. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    dus een teflon lager lekt ook gewoon. de druk wordt bij mij niet opgevangen voor het druklager maar door de binnenste lagers maar dat maakt niet veel uit voor het principe.

    weet er iemand misschien een oplossing om het water buiten de boot te houden?

    ik hoor het wel

    Groetjes,

    Jelmer
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ????? het druk lager vangt de druk niet op

    waarom zit het er dan ???????
    het druk lager net zoals de teflon schijf vangt de druk van de schroef op en geeft deze af op de as of zoals bij u de de trim
    als het niets zit te doen haal het er dan uit want dan is het alleen gewicht
    principe van niet faillit te gaan
    als je mensen aan de lijn hebt die niets staan te doen
    geef ze ander werk en heb je geen flikker ze der uit want dan kosten ze alleen maar geld

    wat is er nu niet te verstaan aan iets dat niets doet
    dat het er niet moet zitten

    groetjes raf
     
  9. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    hey,

    als je de tekening had gezien had je gezien dat ik bij de binnenste lagers heb geschreven dat deze de druk opvangen. het druklager zit er denk ik om water tegen te houden ofzo, ik weet het niet precies. gerwin vertelde mij dat het zo moest dus ik ga er van uit dat het zo wel goed is.
     
  10. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    volgens robbert moet ik 1 van de twee kogellagers in de trim vervangen door een skf kogellager met dichting en dan zou dus het grootste deel van het probleem opgelost zijn, klopt dit?

    Groetjes,

    Jelmer

    ps: zo een soort lager is mijn druklager alleen dan wat kleiner: [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2009
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo jelmer

    bekijk dat druk lager nu eens eventjes

    hoe in hemelsnaam kan dat water tegen houden
    het zijn kogeltjes die in schoteltjes draaien en die liggen los in elkaar
    ze zitten nergens in of tussen geklemt
    en je kan ze zo van je as afschuiven
    je moet het buitenste lager vervangen door een waterdicht skf lager en dan nog zien dat je het juist monteerd want zoals je op de foto hebt gezien heeft het twee verschillende kanten

    groetjes raf
     
  12. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    dit lager is ook helemaal niet waterdicht, dat heb ik ook al gezegt. je bedoelt dus het buitenste(degene aan de kant van de schroef) lager van de twee lagers in de trim zelf moet ik vervangen voor een waterdicht exemplaar?
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België

    ik ben niet blind hé
    is water tegen houden niet hetzelfde dan ???????
    waar heb je die trim gekocht?????? en zaten de lagers er reeds in of is hij zonder lagers toegekomen en heb je die elders gekocht


    groetjes raf
     
  14. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    sorry, ik heb dat inderdaad een beetje vaag geschreven, ik bedoelde daarmee het grote water dus als je bijvoorbeeld eventjes stil ligt (heel erg kort) dat het water dan niet in 1 keer op de lagers in de trim staat maar dat het dan langzamer naar binnen komt.

    ik heb de trim bij mijn gozilla gekregen, ik heb de romp met roer trim servo en nog wat andere dingetjes overgenomen van gerwin brommer. hij heeft ook deze trim omgebouwd naar kogellagers.

    jij bedoelt zo een soort lager: http://www.savoxservos.nl/?p=1248 of niet? alleen dan natuurlijk wel een 4mm versie
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2009
  15. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Gerwin heeft leuke ideeën , maar hier moet toch écht nog een buitenhuis gebruikt worden.
    De stinger ligt onder water , en de wet vd communicerende vaten laat dan ALTIJD water in je boot lopen.
    Het geheel moet er dus uitzien als dat wat ik voor BasS gefabriekt heb.
    Als je mazzel heb heb ik nog materiaal liggen.

    [​IMG]
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik heb de trim bij mijn gozilla gekregen, ik heb de romp met roer trim servo en nog wat andere dingetjes overgenomen van gerwin brommer. hij heeft ook deze trim omgebouwd naar kogellagers.

    nee dat zijn geen goeie
    dat zijn rubber schieldet dat is voor spat water goed voor een auto en dergelijke
    doordat je trim onder water zit heb je eigenlijk een stukje duikboot en moet het echt water dicht zijn
    blijf voor deze materialen buiten uit een model shop


    die trim was dus eigenlijk voorzien voor bussen
    en als hij er gewone kogel lagers heeft ingezet heb je het vlaggen
    koop die skf lager nou en set die er op de juiste manier in en je problemen zijn opgelost
    pak je boot of alleen de trim en ga naar een winkel waar ze lagers verkopen
    NIET NAAR EEN MODELBOUW WINKEL
    en laat die man daar zien wat je moet hebben
    die heeft verstand van lagers en kan je zo het juiste lager geven wat je nodig hebt
    je haalt ook geen brood bij een slager
    en meestal kom je soms weg zonder dat je iets moet betalen hahahaha
    heb ik reeds een paar keer gehad want het loonde niet de moeite om een bonnetje in te vullen
    ik moest dichtingen voor mijn haai (duikboot)hebben en had het beest mee genomen en ze waren er in de winkel zo verwonderd van dat ik 2 O ringen gratis heb mee gekregen

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2009
  17. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    vandaag heb ik weer eventjes wat kunnen doen aan mijn boot. ik heb als eerste de ontvanger in een ballon gedaan, dit was eventjes pielen maar het resultaat was goed.

    daarna heb ik eventjes de schroefas eruit gehaalt en al het vet hieraf gehaald, daarna heb ik hem laten zien aan robbert. hij zei dat dit volgens hem al waterdichte lagers waren:eek: ik kon er op dat moment niet veel mee doen dus ik heb de as er gewoon in gedaan en nadat ik een tampon erin had gedaan ben ik gaan varen.

    hij liep zoals gewoonlijk weer lekker. het bochtenwerk wordt steeds beter en ik heb nu goed door dat je best scherpe bochten kan maken als je maar je gas terug neemt. ik heb een stuk of 5 keer heen en weer gevaren en toen maakte ik weer een flip, net iets te scherp gestuurd. daarna kon ik voor zeker 3 seconden geen gas mee geven, alleen het roer reageerde nog.

    daarna kon ik weer gas geven en ik kon terug varen. toen heb ik het ook nog eventjes droog geprobeerd, hij gas gas voor 1 seconde en daarna remt hij in 1 tik(kans dat je prop eraf draait) en hij start opnieuw op. later werd het nog erger, ik kon alleen maar sturen en hij reageerde niet op het gas, mijn regelaar ging continu aan uit aan uit, hij bleef maar gillen.

    daarna ben ik wat gaan meten. de spanning naar mijn ontvanger was maar 5,2 volt terwijl hij 6,4 moest zijn. verder was de spanning van mijn accu wel gewoon goed. toen heb ik maar weer besloten om hem open te maken en het kaarsvet eruit te laten lopen. toen ik dat eenmaal gedaan had deed de regelaar het weer normaal en de spanning was weer 6,4 volt:hammer::hammer::hammer:

    nu zijn er verschillende mogelijkheden om dit te verklaren:

    de eerste mogelijkheid is water. door het uitspuiten van de regelaar met de luchtspuit of door het verhitten met de hetelucht soldeerbout of verfstripper ging de regelaar het weer doen. maar hoe dat water er in is gekomen????

    de tweede mogelijkheid heeft te maken met de elko's. de boot ging raar doen na een flip, dit was bij alle keren zo. bij een flip is er een vreselijk grote spanningspiek aangezien de prop van vrij draaien in 1 keer overgaat naar flinke belasting, want ik heb geen tijd om tijdens een flip mijn gas terug te nemen. bij latere spanningspieken zoals bijvoorbeeld optrekken vanuit stilstand wil hij dan echt niet op gang komen maar als hij eenmaal op gang is gaat hij wel. een oplossing hiervoor is lijkt mij meer elko's bijplaatsen. maar hoe ik het nou steeds voor elkaar krijg om de oude elko's weer goed te krijgen????

    de 3e mogelijkheid heeft te maken met de ubec. de ubec heeft maar 5,2 volt af als hij gek gaat doen maar als alles weer werkt geeft hij opeens weer 6,4 volt. het kan zijn dat daar door spanningspieken of water gezooi in is en de regelaar springt dan in een soort van beveiliging ofzo? maar hoe ik deze dan weer werkend krijg elke keer????

    mischien dat jullie er wijs uit worden

    groetjes,

    Jelmer
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo
    jelmer dat noemen reanimeren maar dat blijft niet goed gaan hoor

    als je kogellagers water dicht zijn hoe komt er dan water door
    en hoe krijg je de as er uit ???? bij water dichte lagers moet je die er uit slaan

    groetjes raf
     
  19. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    nee, dat denk ik idnerdaad ook niet, daarom wil ik het nu gewoon fixen voordat ik weer ga varen, wat denk jij dat ik moet doen? in een ballon doen met boetseerklei aan bede kanten of er extra elko's bijplaatsen? of misschien beide? of iets anders??

    ik ga als me pa weer thuis is eventjes met de scoop wat dingetjes meten, misschien dat we daar dan wijzer uit worden.

    over de waterdichte lagers:

    ik had geen tijd meer om het achter mijn andere bericht te typen maar er zat na 5 keer heen en weer geen spat water in de boot! en dan bedoel ik ook echt geen spat. hij heeft twee keer geflipt en stilgelegen maar geen water in de boot. de reden hiervoor is denk ik:

    ik heb van te voren nog wat wd 40 tussen mijn as gespoten en toen mijn as erin gedaan. ik merkte dat als ik de prop eraf draaide en de as erin deed dat hij wat strak zat. dat betekent dus dat de lagers watverder naar achteren (naar de schroefdraad toe) moeten maar omdat ik hier geen zin in had heb ik gewoon maar de prop erop gedaan en daarna hem erin gedaan en gewoon vastgemaakt zodat hij nog wel genoeg druk op het steunlager zou hebben. maar ik merkte toen dat ik de as wat heen en weer kon bewegen omdat het binnenste deel van de motor ook kan bewegen. dus heb ik hem weer los gemaakt en het binnenste deel van de motor zo ver mogelijk naar voren(naar de achterkant van de romp) toe gedaan en daarna vastgedraaid. nu kon mijn as dus niet meer heen en weer. alle andere keren heb ik gewoon mijn as erin gedaan en hem aangedraaid waardoor hij dus speling kon hebben. als ik gas gaf zou er niets aan de hand zijn maar zodra ik mijn gas losliet ging de prop slepen en was er ruimte tussen de trim en de prop. hier kon dan water door naar binnen.

    ik wil dit zodra ik weer kan varen eventjes definitief testen maar er komt waarschijnlijk inidergeval een stuk buitenas op dat henk voor mij wil doen. dan maakt het het uit of de lagers nou dicht of waterdicht zijn.

    ik laat nog wel van me horen

    Jelmer
     
  20. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    vandaag was me pa weer thuis en we hebben wat metingen gedaan met se scoop. alles klopte gewoon en er was niets raars te zien. ook hebben we het spaningspiekverhaal uitgesloten, dat zou namelijk met de stroom eraf en een paar seconde later er weer op opgelost moeten zijn omdat de microprocessor dan opnieuw opstart.

    we hebben als reden toch maar water gehouden dat er misschien nog inzat bij het ingieten of dat tussen het achterste stuk waar nog kit zat. toen heb ik een ballon om de regelaar heen getrokken en heb ik alles weer erin gezet.

    toen nog eventjes een tampon en wat wcpapier in de boot gedaan en daarna varen. hij liep zoals gewonlijk weer lekker hard en het stuiteren gaat er steeds beter uit nu ik een betere afstelling heb gevonden. toen ik de accu leeg had maakte ik de kap open en er lag geen plasje water in de boot, de tampon was ook niet nat. daarna haalde ik mijn accu eruit en het wcpapiertje wat daar achterzat was wel helemaal doorweekt, dat betekend dus dat het water zekerweten door mijn as binnenkomt. dit zal straks dus na de modificatie van hendrick opgelost zijn. verder waren alle temperaturen goed en zat er geen water in de regelaar wat ook logisch is omdat er natuurlijk een ballon omheen zat.

    daarna heb ik nog een accu leeggevaren en hierbij ging ik per ongeluk over de ankerlijn met mijn roertje, ik ben toch blij dat er een nylon boutje in zat want deze was zoals het moet netjes gebroken, daarna heb ik deze eventjes vervangen en de rest van mijn accu leeggevaren. aan het einde weer precies hetzelfde papiertje achter nat en de rest niet. ook heeft de regelaar geen rare dingen gedaan terwijl ik expres een paar keer geflipt heb om te testen of hij niet weer raar ging doen.

    het lijkt er dus op dat ik het probleem heb gevonden en opgelost maar ik ga niet te hard juichen want je weet maar nooit.

    ik ga proberen morgen nog wat meer te varen als het lukt, ik zal dan nog even posten hoe het is gegaan.

    Groetjes,

    Jelmer
     

Deel Deze Pagina