MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

1. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ik heb ze gewoon bestelt :hammer::hammer::hammer::hammer:voor 121,80 euro:hammer::hammer::hammer::hammer:

[geklaag]
    ik moet ze alleen nog betalen maar er was iets met de visakaart:mad::? ik ga ze zo snel mogelijk betalen. ik moet er zelf ook nog eventjes overheen komen. :|121,80 euro:|... het is niet niks voor accu's, snel betalen en vergeten;) dat is denk ik het enige recept tegen te lichte bankpassen.
    [/geklaag]

ik moet alleen nog eventjes weten hoe het zit met die balanceerstekkers en dan kan ik de lipo's aan elkaar zetten. daarna hoop ik voor het eerst te mogen genieten van de voordelen van lipo tegenover ni-mh zoals een abnormale vaartijd en een constantere stroom.

maarja tot zo ver. ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe het zit met die balanceer stekkers.

Groetjes,

Jelmer

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Dagobert!

eh, Jelmer bedoel ik,

Ik betaal bij Hobbycity altijd met Paypal (omdat ik geen creditkaart heb), werkt bijzonder gemakkelijk.
    Ik weet alleen niet of er een minimum leeftijdsgrens aan een Paypal account zit.

Groeten, Jan.

3. Robbert89

Robbert89

Lid geworden:
    11 jul 2008
    voor n paypal moet je 18 jaar of ouder zijn d8 ik.

4. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

het is inmiddels gelukt om te betalen, hoe weet ik niet maar het is gelukt.

voor paypal hoef je geen 18 te zijn heb ik ook ondervonden, ik heb namelijk nu een paypal account.

vanmiddag ga ik bij hendrick spoor langs om de trim om te laten bouwen en er ene nieuwe as in te zetten.

ik laat nog van me horen.

Groetjes,

Jelmer

5. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Inmiddels heb ik duidelijkheid over hoe ik de accu's moet solderen. plus op plus min op min en de balanceerstkkers moeten ook gewoon bij elkaar gevoegt worden. zo hang je twee cellen aan elkaar maar die balanceren elkaar ook weer onderling.

Ook ben ik vanmiddag langs geweest bij Hendrick, hij had alleen niet alle spullen liggen dus we moesten er nog eventjes op uit. toen was het al een beetje laat dus ik ben naar huis gegaan, morgen ga ik nog een keer en dan gaan we hem afmaken:D

Dus ik laat nog van me horen.

Groetjes,

Jelmer

6. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Hendrick heeft me net een foto gemaild van hoe je trim nu is, zoals gewoonlijk
    heeft Hendrick weer vakwerk geleverd ! Die trim kan nu eeuwig mee en zal nooit meer lekken.
    Bleek dus een bus gebroken te zijn in de trim ?

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

@jelmer

waarom wil je Hendrick afmaken ???????
    is er nog niet genoeg ellende in de wereld

toen was het al een beetje laat dus ik ben naar huis gegaan, morgen ga ik nog een keer en dan gaan we hem afmaken

groetjes raf

8. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

haha, ik bedoelde natuurlijk de trim:p

Hendrick heeft inderdaad vakwerk afgeleverd ik ga zo snel mogelijk nog proberen te zorgen dat er nog een steuntje bijkomt en dan gaan we is kijken of hij echt waterdicht is.

maar voordat ik dat ga doen moet ik eerst nog eventjes m'n accu's binnenkrijgen, het wordt namelijk ook gelijk de 1e keer met lipo's ik hoop dat er niets te warm gaat worden want met die lange vaartijd. ook moet ik er voor zorgen dat ik zeker weet dat de boot niet lekt, met een vaartijd die bijna verdriedubbelt kan er dus ook 3 keer zo veel water in komen, ik kan je vertellen dat dat erg veel is. maar ik heb al een mooi systeem gevonden om als de tape er nog op zit toch water uit de boot te kunnen halen.

Hendrick heeft namelijk een extra gat in de boot gemaakt voor mijn antenne, hij moest namelijk de smeernippel aandraaien maar hij kon er niet bij. dat gat hoeft niet meer dicht gemaakt te worden want dat plak je namelijk af als je de boot dicht plakt (hebben we expres voor gezorgd) maar als ik nu de boot afplak maar dat gaatje open laat en daar dan weer een stukje tape overheen doet kun je dat er af halen en de boot laten leeglopen.

@hendrick: ik kwam er achter dat de trim die zo vreselijk scheef leek te staan gewoon vaag afgesteld stond, zoals we hem nu hebben afgesteld zit er twee mm tussen de tafel en de trim als ik hem vlak op de tafel leg, precies goed dus, zou ik hem tegen dat klapperen dan toch iets naar beneden moeten zetten?

ik hoor het wel,

Groetjes,

Jelmer

9. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

de trim omhoog is de neus ook omhoog
    de trim omlaag is de neus omlaag
    als hij omhoog staat wil hij de kont dieper in het water drukken
    andersom lift hij de komt er uit
    er is een grens aan dat liften want dan wil hij in de bochten weer meer gaan duiken
    en het is een boot geen vliegtuig

groetjes raf

10. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    maar is het dan niet "efficiënter" om de accu meer naar voren te leggen zodat de neus dan wat meer naar voren gaat? dan blijf je namelijk het water naar achteren duwen en niet schuin omlaag.

11. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ja maar eens kom je aan het begin van je boot (de neus)en kunnen je accu's niet meer verder naar voor
    vooral met die licht gewicht lipo's gaat er niet veel verschil in zitten door ze naar voor te schuiven
    dus of wel meer lipo's of lood toevoegen
    want je schroef nog meer achter uit gaat konstructueel niet
    maar als je de accu dan weer helemaal naar voor hebt liggen en je licht stil bij de start dan kan het zijn dat je boot duikt want nu zal hij met de neus erg naar beneden in het water liggen daar er geen stuwing van de schroef is
    het is een heel moeilijk evenwicht dat je moet gaan zoeken net zoals bij de formulle 1
    alle kleintjes zijn belangrijk om goed te varen
    groetjes raf

12. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

ik heb een best grote ruimte om heen en weer te kunnen schuiven (van achteraan tot aan de step) en in totaal gaan die lipo's 622gram wegen, dat is net zo zwaar als mijn ni-mh accu's en tevens ook meer dan 1/3e van het gewicht van mijn boot. dan ga ik eerst daar is mee proberen te schuiven en daarna pas met de trim.

Groetjes,

Jelmer

13. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Als je NIET aan de verstelling gedraaid hebt , is 't goed zo (± 2* Negative trim).
    Blijft de neus dansen , kan je naar bv 5* - trim.

Hoe het een en ander op je boot uitwerkt kan je hier lezen :

..:: PPB Racing ::.. >tab: Technical Tips , >tab: Strut adjustments.

Laatst bewerkt: 8 mei 2009
  14. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

die website is dood maar ik heb hem toen hij nog levend was al een keer gezien. komt er op neer dat als je de trim wat negatief zet dat dan de punt wat neer beneden gaat en de kont omhoog en als je hem positief zet is het andersom. maar het is "efficienter" om met de accu te schuiven omdat je dan zoveel mogelijk van het water naar achteren duwt en niet omlaag dus daar gaan we eerst eventjes mee sporten, ik heb er zat ruimte voor in de boot namelijk.

ik heb vandaag een extra steuntje erbij gezet vlakbij de motor, nu wordt de buitenas volledig ondersteunt en kan er niets meer meetrillen.

ook heb ik vandaag een beetje zitten bedenken hoe ik het ging doen met de lipo balancer, deze had namelijk de foute aansluiting voor de lipo's die ik heb besteld. Jan gebruikt hiervoor een adapter van robbe maar ik had geen zin om er zo een te kopen dus ben ik is eventjes gaan rondkijken in wat oude elektronica die er zat ligt bij ons (mijn pa repareert scheepvaart-elektronica) en ik kwam toevallig een 10 pins vrouwtje tegen van het stekkertype wat ook op mijn lipo's zit. ik heb deze er dus netjes afgesloopt en nadat ik hem had ingekort heb ik hem in de lipo balancer gezet, na wat vijlen paste hij prachtig, hier het resultaat:

zoals je ziet heeft hij aan de bovenkant maar 1 inkeping, het mannetje heeft ook twee opstaande randen maar ik vijl er gewoon 1 weg, zo kan hij in mijn type en kan ik hem nogsteeds nooit verkeert aansluiten. (ps: die twee kromme pinnetjes zijn inmiddels al recht:p)

de lipo's zijn inmiddels al in nederland, ze zullen binnenkort dus wel hier zijn, daarna ga ik ze gelijk aan elkaar zetten, ik heb nu voldoende informatie gevonden en ik weet nu hoe ik het allemaal moet doen. ik heb ook al een lipobag bestelt, dit leek me wel erg veilig aangezien ik niet altijd dicht in de buurt ben van de lipo en het me wel een veilig gevoel geeft.

dit was het weer eventjes tot zo ver.

Groetjes,

Jelmer

15. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Zal écht wel aan jouw PC-instellingen liggen , niks doods aan.

16. Robbert89

Robbert89

Lid geworden:
    11 jul 2008
    Je moet de site in Internet Explorer openen dan werkt ie wel ;)

mvg,

Robbert

17. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

inderdaad, in IE werkt hij wel, ik gebruik zelf firefox maar daar doet hij het niet in.

Jelmer

18. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Vandaag heb ik mijn lipozak binnengekregen:D

ook heb ik is wat zitten kijken hoe ik hem wilde gaan verven. de kleuren stonden al vast, als hoofdkleur oranje en alle accenten wit en de bodem komt geen verf op maar hoe ik die wilde gaan gebruiken wist ik nog niet. ik heb een beetje zitten denken en zooien met tape en dit is het resultaat geworden:

alles wat wit is moet je oranje denken en de blauwe strepen worden wit.(sorry voor de slechte kwaliteit foto's ze zijn met mijn mobiel genomen)

als hij straks goed vaart gaat hij dus de verf in:D

ook heb ik het extra steuntje voor de buitenas erin gezet bij de motor, hij is iets dikker en groter als de ander maar dit was het beste hout wat ik kon vinden. verder maakt het ook weinig uit, hij zit er goed in en hij zal in ieder geval niet meer mee kunnen vibreren:

ook had ik het een paar posten terug over een gat wat erin geboord moest worden voor de smeernippel. hier heb ik een dopje op proberen te maken maar dit kreeg ik niet naar mijn zin dus heb ik het gat maar gelaten voor wat het was en het slangetje gewoon beneden gehouden. wel heb ik er nog een extra gat bij gemaakt, dit omdat ik dat mooi vond:p ik houd namelijk van symmetrie.

later op de middag kwam ik met een ander maf idee, hendrick vertelde mij dat hij de smeernippel had gemaakt door een m4 inbusboutje uit te boren met een 2mm boor. dit bracht mij op het idee om de bout van mijn antenne te vervangen door een uitgeboorde m4bout, daar kon ik dan de smeernippel van de as op aansluiten vanaf de onderkant met en slangetje en zo kon ik dan vanaf buiten hem bijvullen. als ik dan klaar was hoefde ik er geen dop of iets dergelijks op te draaien, de antenne die er daarna weer opgedraaid wordt dient namelijk als dop! het is eigenlijk wel een beetje nutteloos maar ik vindt het wel grappig:p je kunt het roze slangetje ook op de foto's zien.

ik hoop dat mijn lipo's binnenkort binnenkomen, dan kan ik de boel gaan testen en dan kan ik eindelijk de boel in de verf zetten.

ik laat nog wel van me horen

Groetjes,

Jelmer

19. Paul.

Paul. Guest

Er is nog een tip voor je.

Op de foto, zien we nu stukken, die je oranje wilt maken (waar geen tape zit). Maar waar we wel schuurplekken zien zitten.
    Zorg ervoor, als je oranje gaat gebruiken, dat de ondergrond 1 kleur heeft, en dus niet die vlekken erin. Oranje is meestal een kleur die niet goed dekkend is. Ik bedoel hiermee dat oranje vaak kleurverschillen van de ondergrond laat doorschijnen.

Zorg ervoor, dat alle het wit met schuurvlekken zoals het nu is. Helemaal wit wordt. Dan is het eindresultaat ook stukken mooier, en heb je niet kleurverschillen in je oranje

20. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

bedankt voor de tip, ik ben het inderdaad vergeten te vertellen maar er komt eerst een laag witte primer op de hele boot behalve de onderkant, dan plak ik het af en gaat er een laag oranje overheen. dan gaat de tape eraf en heb je de gewenste kleurcombinatie. dan gaat er nog een laag blanke lak overheen en dan zit hij als het goed is mooi egaal in de verf.

Groetjes,

Jelmer

Deel Deze Pagina