MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Een beetje fatsoenlijk gesorteerde modelbouwwinkel heeft wel een stand van K&S, daar zitten de meeste maten messing en alu buis wel bij.
    Als je mazzel hebt kun je er ook siliconenslang kopen (brandstofslang), anders even naar de aquariumshop voor een metertje PVC slang.

Groeten, Jan.

2. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    hey,

bedankt voor je antwoord het waterkoelingsgebeuren gaat wel lukken.

ik dacht opeens nog aan turnfins, deze moet ik neem ik aan ook hebben om een beetje een normale bocht te kunnen draaien?

ik zat te denken aan deze:
    Turn Fin V2A klein R+L

Kan ik deze gebruiken of raad je me andere aan?

ik hoor het wel

groetjes,

Jelmer

3. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Hoi Jelmer,

turnfins zijn niet altijd direct nodig. Mijn tip is dan ook om eerst te testen en dan deze pas toe te passen. Mochten ze niet nodig zijn is het alleen maar zonde.. Veel mensen hangen zoveel mogelijk op de spiegel aan turnfinnen en trimkleppen met in het achterhoofd dat het dan perfect zal varen. Eerst testen, indien nodig toepassen :)

Je kan ze ook heel goed zelf maken trouwens door stuk van een mes als fin te gebruiken en een aluminium hoek profiel om deze aan de romp te monteren. Het voordeel is dan ook dat de fin op kan klappen als je iets in het water raakt.
    Diegene die jij aangeeft zouden kunnen, maar klappen niet op. In plaats van op te klappen zal je romp een klap krijgen.

Jurriaan

4. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    hey,

bedankt voor Je antwoord.

Het is inderdaad denk ik beter om deze later pas aan te schaffen. een mes in het water zetten zie ik eerlijkgezegt niet zo zitten, het klinkt een beetje gevaarlijk. straks raak ik er iets mee zoals een vis, me eigen hand of wat dan ook en daar heb ik weinig zin in. met normale turnfins krijg je ook wel een harde klap maar toch wat minder.

Ik moet nog eventjes kijken welke flexas ik erin ga leggen en dan kan ik rond eind januari begin februari een ritje naar 2brothers rc gaan maken om de spulletjes te gaan halen en nog wat laatste advies te krijgen.

5. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Ha jelmer,

wat denk je dat er gebeurd als je met je prop over een vis heen gaat? of met het roer? Als het goed is zijn deze ook lekker scherp. Natuurlijk moet je geen fileermes eraan hangen. Een oud mesblad voldoet prima en is ook niet vlijmscherp meer.
    Maar het is natuurlijk een keuze, veilig is het sowieso. Het klinkt gevaarlijker als het is :) Desnoods vijl je hem iets stomper. Voordeel van het mesblad is dat het niet roest en niet buigt.

groeten Jurriaan

6. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Laten we eerst maar positief blijven en hard denken dat een turnfin niet nodig is.:D

7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Bij mij hebben de vissen op voorhand geen kans, mijn roerblad is een (loeischerp) mes, het heeft maar één bevestigingsbout, het roer kan opklappen:

Onder de boot door zie mijn versie van een turnfin van 0,8mm staal, deze zit aan de zijkant van de romp geschroefd en steekt bij het rechtuitvaren nauwlijks in het water (geen extra weerstand) alleen bij een (rechter)bocht duikt de turnfin het water in.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Als je het draadje van Jimmytje gelezen hebt, dan weet je dat dat ijdele hoop is; een dubbel gestepte romp loopt op snelheid dusdanig vrij, dan het hek direct wegspringt zodra je een scherpe bocht instuurt...

Je hebt minimaal één turnfin nodig.

Groeten, Jan.

9. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    hey,

vissen zullen inderdaad weinig kans hebben tegen een roer maar toch vind ik het geen veilig idee om messen onder je boot te hangen. al snap ik natuurlijk wel dat als je hem iets botter maakt dat het dan stukken minder gevaarlijk is.

als ik 1 turnfin erop zet is het dan niet zo dat 1 bocht spint en de andere bocht niet?

10. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Klopt! Jan vaart wedstrijd parcours en draait altijd rechtsom, vandaar 1 turnfin. Mocht je alle kanten op willen, zal je er 2 moeten toepassen inderdaad.

Jurriaan

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Met één turnfin rechts (stuurboord) zal de boot een voorkeur hebben voor rechterbochten, linkerbochten vaar ik gewoon ruimer, dat ziet er met een gestepte romp weliswaar niet uit (dat zul je wel merken) maar het gaat wel.
    Een boot met één (vanuit de motor gezien) rechtsdraaiende prop zal rechterbochten altijd beter (mooier) varen dan linker, dat komt door de propwalk.

Als je twee turnfins monteert, zou ik ze zo klein mogelijk houden om de weerstand zo laag mogelijk te houden.
    Gewoon proberen wat het beste werkt.

Omdat ik met mijn speedboten uitsluitend wedstrijden vaar, zal ik er altijd naar streven om zo weinig mogelijk 'zooi' onder de romp uit te laten steken, je wilt niet weten hoeveel snelheid een extra turnfin neemt.
    Vandaar ook de zo dun mogelijke roerbladen en turnfins, het scheelt écht.

Groeten, Jan.

12. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    hey,

Ik laat me over turnfins en zelfkeren nog wel eventjes voorlichten bij 2brothers rc, zijn hebben vast wel ervaring met dit model.

hoe minder zooi er onder water hangt hoe beter inderdaad.

13. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Volgens mij wordt het nu zelfs geen Scorpion meer, maar een nog veel betere boot ! ;-)

14. focused

focused

Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Gozi wat zou dat nu zijn dan [​IMG] .

Succes Jelmer je hebt echt een wereldboot gekocht.

Michiel.

15. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Zal ik dan maar Zeggen wat dit nou allemaal voor geheimzinnig gedoe is?

Ik heb gisteren een mooi aanbod gehad van Solex(dat is geen merk dat is een gebruikersnaam op het forum)voor een Gozilla XXL World Edition. Deze ga ik binnenkort ophalen. hier alvast wat foto's:

Hier komt nogsteeds dezelfde setup in.

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt: 26 jan 2009
  16. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Gerwin vindt opbouwen nou eenmaal leuker dan varen :D

Dus gaat er nogal eens wat in de verkoop.

Goede aankoop Jelmer .

17. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    prima aankoop! had het via via al vernomen natuurlijk ;)

ga je zeker geen spijt van krijgen, zeker niet voor die prijs!

succes!

18. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Gisteren hebben we het bootje opgehaald. Het is echt een heel erg netjes exemplaar en ik heb er ook nog een hoop spullen bijgekregen. op de terugweg zijn we nog eventjes en 2brc langs geweest en daar heb ik alles compleet gemaakt. Ik ben ook van plan om een bouwverslag bij te gaan houden in dit toppic.

eerst eventjes wat foto's:

De boot zelf:

Het roer:

(deze foto is op zijn kop genomen)

De Powertrim:

De Motor:

Carbonplaat voor achterkant:

Het mini servo:

Het geheel:

Vandaag ben ik begonnen met wat kleine dingetjes, het echte epoxywerk is hopelijk volgende week aan de beurt maar vandaag had ik daar nog geen tijd voor en ook moet ik nog wat dingen bedenken/regelen voordat ik hiermee kan beginnen.

ik ben begonnen met alles netjes te ordenen en opruimen zodat ik dingen snel kon vinden en alles niet zo door elkaar ligt. daarna heb ik de accu's en de lader voorzien van goudstekkers (wat is het iritant om die stekkers in die rooie hoesjes te krijgen). Ook heb ik vandaag de snelheidsregelaar onder handen genomen. dit was een ongekoelde vliegtuigregelaar zonder bec.

Ik ben van Gerwin (ook wel bekent als solex) een koelblokje gekregen voor me regelaar en deze heb ik er dus op gemonteert. ook heb ik een aparte bec-module om de regelaar aangesloten, deze heb ik weer op het koelblokje geschroeft(deze heeft namelijk ook koeling nodig) (wel zonde om in het mooie blokje te moeten boren maar ben gelukkig niet door een kanaal heen gegaan) daarna heb ik hem dichtgemaakt met ultra groot krimpkous dat ik van gerwin had meegekregen. dit is het resultaat:

voor alle foto's en grotere foto's kijk hier: Fotoalbum, Gozilla

tot slot heb ik nog een vraag:

De motor heeft nog geen ingesleten koolborstels. de koolborstels raken maar op twee puntjes. toch zegt de handleiding dat inlopen niet nodig is. wat moet ik nu doen, ik ben van plan om deze motor netjes te gaan houden zodat deze een tijd mee kan. als ik hem moet laten inlopen wil ik het deze keer wel is nat proberen, ik zie dat mensen daar goede resultaten mee hebben gehaalt en de keren dat ik het droog heb gedaan is het nooit goed gelukt. ik heb al een liter gedestilleerd water staan.

Sorry voor de vele foto's

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt: 10 jan 2009
  19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jelmer,

Het niet hoeven inlopen van een Speed 600 is naar mijn mening een marketing verhaal; hoe gauwer je motor versleten is, des te meer motoren verkoopt Graupner...

Een goed aanliggende koolborstel zal altijd minder vonken dan een gloednieuwe.
    Zie hier: [71319] bouwen-van-een-magin-one-4

Ik gebruik geen gedistilleerd water, het zal geen kwaad kunnen, maar ik heb altijd gewoon kraanwater gebruikt, soms met wat Vim erin om het inlopen te bespoedigen.
    Houdt het voltage zo laag mogelijk, de motor moet nét willen lopen.
    Ik gebruik een regelbare voeding, een trein trafo werkt ook.
    Zorg er wel voor, dat de motor de goede kant op draait tijdens het inlopen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  20. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

De ene gebruikt wel gedestileert water, de andere niet, ik dacht: ik neem gewoon het zekere voor het onzekere en koop voor 1 euro een liter gedestileert water.

alleen over het voltage: de ene laat hem snel inlopen en de ander langzaam, wat is het beste om te doen? een regelbare voeding is geen probleem. goede tip, bedankt.

Ik ga de motor dan maar is in een pot met gedestileert water hangen en dan gaan we het is eventjes laten inlopen. moet ik ondertussen ook nog het water vervangen? en hoe lang duurt het inlopen?

Ik hoor het wel,

Groetjes

Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina