MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

  1. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    de schuinte zijn we dus over uit. 90 graden

    De plek daarintegen nog niet...

    Jaimy zegt zo ver mogelijk naar buiten en pompebled zegt zo ver mogelijk naar binnen. Wat moet ik nu doen?

    groetjes,

    Jelmer
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.921
    Locatie:
    Sneek
    Als de turnfin bij het rechtuitvaren grotendeels uit het water is, is plaatsing aan de buitenkant geen punt, zo heb ik ze ook aan m'n boten.

    Alleen als er veel turnfin door het water wordt gesleept, is een plaatsing aan de buitenkant een punt, vanwege de extra weerstand en de daaruit voortvloeiende noodzakelijke stuurcorrectie (= minder snelheid).

    Groeten, Jan.
     
  3. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Ok, bedankt voor de verduidelijking.

    Ik heb een positie gevonden waar hij buitenop zit met zoveelmogelijk lengte en bijna niet in het water zit(enkele milimeters). ideaal dus.

    groetjes,

    Jelmer
     
  4. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Ben vandaag ook weer druk bezig geweest, heb terwijl ik bezig was ook nog wat dingetjes kunnen vragen en ik kreeg snel antwoord, bedankt daarvoor.

    Ook heeft Robbert(mijn broer) me echt erg goed geholpen, nogmaals bedankt daarvoor.

    Vandaag had ik als eerste op de planning staan om de motor te laten inlopen. Dus vanochtend een lege gelpot gepakt en daar 3 gaten in gemaakt. de motor zou op zijn kop (met de as naar het deksel) bevestigt worden met twee lange bouten. de draad ging door het derde gat naarbuiten. daarna het gedestileerde water door een koffiefilter laten lopen (ik hoorde dat er vlokjes?? in rond zouden drijven dus het zekere voor het onzekere genomen) en de motor erin gehangen. vervolgens de benodigde meetapperatuur en de voeding natuurlijk eraan gehangen. nadat ik de voeding had aangezet was dit het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]
    De motor draaide hier al een tijdje dus het water was al wat zwarter

    [​IMG]
    de voltmeter en de amperemeter om de boel in de gaten te houden

    [​IMG]
    De boel op het aanrecht

    Ik dacht de 20 ampere voeding gepakt te hebben maar blijkbaar had ik toch de 4 ampere voeding. het inlopen ging dus niet zo super snel. ik ben er wel achtergekomen dat snel niet de manier is, als ik nu al zag wat een circulatie er door dat water ging met 1,5 volt dan had het met 8,4 volt helemaal uit de hand gelopen. Hij trok bij 1,5 volt al 4 ampere. de draden waren nou ook niet de koudste (ze waren niet echt warm) maar ik denk dat ik bij 20 ampere de draden nieteens hoefde los te solderen, dat hadden ze zelf wel gedaan. Het hele zaakje was na 3 uur en 2 keer filteren ingelopen. daarna heb ik de motor afgedroogt en droog laten worden op de kachel. nog eventjes met wd-40 gesmeert en klaar is kees. Ik heb het nat inlopen erg goeg ervaren, het was een stuk aangenamer, sneller en stiller dan droog inlopen en ik ga ook in het vervolg deze methode blijven gebruiken.

    Tijdens het inlopen heb ik ook een aantal andere dingen gedaan, ik heb bijvoorbeeld de waterinlaat gemaakt. Ik ben erg tevreden over het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hij zit er niet helemaal lekker in maar dat komt omdat ik in een minder fijne positie het buisje vast houden en met de andere hand probeer een rechte foto te maken. normaal zit hij er mooi vlak met de bodem in.

    Daarna kwam mijn broer thuis, hij heeft geholpen met het ophangen van de powertrim (er moesten nog twee cruciale gaten geboord worden) en met de turnfin, deze zit nu ook op een goede plek. dit het is resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Daarna hebben we het koppelstuk aan de motor vastgemaakt, aangezien de as te kort was en er niet helemaal lekker in wilde hebben we voor een andere oplossing gekozen: warmstoken en dan het asje erin doen, het gevolg: een motor die echt nooit meer loskomt. daarna hebben we de as op maat gemaakt en de motor voorzien van borstelkoeling. na het aansluiten van de as en de regelaar was het tijd om te testen. Alles liep soepel, lekker en uitgelijnt, de aandrijving is compleet. er zitten nu 7 kogellagers op de as:p 2 in mijn motor, twee in het steunlager en 3 in de powertrim, kan niet beter toch;)

    [​IMG]

    Hier nog eventjes een plaatje van de nood-uit:

    [​IMG]

    en een totaalplaatje(alleen de antenne mist):

    [​IMG]

    Ik vond vandaag een geslaagte dag, ik ben tevreden over de resultaten maar er zit een keerzijde aan, het geeft zo een hoop rommel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Niet alle rommel heb ik gemaakt hoor maar wel een groot deel:D:p

    Ik heb alleen nog wel een vraagje:

    Heel veel dingen in de boot zitten boutje-moertje en bijna alles is m3. Ik heb een doppendoos met een stuk of 20 doppen en een sleutelset met echt een hele hoop maten maar ik loop continu tegen het probleem aan dat een 5 te klein is en een 6 te groot, die draait er gewoon overheen. Het lijkt wel of ik een maat 5,5 moet hebben ofzo. Zeker met het monteren van de turnfin is het eht onmogelijk om met een punttang de moertjes aan de draaien, het wil gewoon niet goed vast komen. Bestaat er iets van een maat 5,5 ofzo en zo ja waar kan ik dit halen? of doen jullie het anders, zo ja: Hoe?

    Ik hoor wel wat jullie er van vinden tot nu toe en ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag.

    Groetjes,

    Jelmer

    Ps: voor grotere foto's en alle foto's: Gozilla
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  5. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Dop 5,5 voor M3 is niet vreemd hoor.

    Losse dop haal je op de Bermweg bij de ijzerwinkel.

    Maar in de 5€ koopjes-bak in div. bouwmarkten liggen setjes ,

    daar kan óók 5,5 inzitten.
     
  6. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    hey,

    ok, Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoort:p ik dacht dat er alleen maar hele maten waren.

    Ik heb sleutel en dop 5.5 nodig dan, k zal eerst eventjes een gokje wagen bij de bouwmarkt en als die het niet hebben ga ik eventjes naar de bermweg. Ik fiets toch elke dag langs de bouwmarkt:D

    er schiet me ook net ook nog een vraag tebinnen:
    Op de powertrim zit aan het uiteinde een m4 asje met schroefdraad waar je schroef op gaat. als ik de schroef erop schroef komt deze niet achterin en ook niet tegen het druklager (dat ook achterin zit) Moet ik dan het uiteinde inkorten of moet ik er iets tussen doen. Ik heb ook nog een kleinere schroef, als ik hem dus inkort voor deze schroef (33mm 1,6 pitch) zal die ander nogsteeds te ruim zitten (31mm 1,4 pitch) en als ik hem inkort op de kleine schroef dan heeft die ander niet meer genoeg vlees lijkt mij? Wat kan ik het beste doen?

    bedankt voor de info en ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden

    groetjes,

    Jelmer
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Kijk eens gekocht in een model bouwzaak een goede dan wel te verstaan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.921
    Locatie:
    Sneek
    Mooi werk Jelmer!

    Eén ding; dat messing busje, is dat het steunlager?
    Op de foto's lijkt het in de ruimte te zweven, maar dat zit vastgelamineerd, toch?

    Persoonlijk had ik de as meer 'ingepakt', met 20.000+ rpm vrijlopend in de boot vind ik toch wat link, mocht er eens een draad o.i.d. tegenaan zakken tijdens de vaart...

    Groeten, Jan.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik zou die rode draden toch achter de motor langs laten lopen hoor
    voor de rest is er niet veel bedrading in een speedboot
    hoe ga je de accu's vast zetten
    met clitteband of carbon staafjes ????

    groetjes raf
     
  10. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Dat messing buisje is inderdaad het steunlager, deze zweeft ook, deze moet dus eventjes goed ondersteunt worden als deze in de epoxy gaat.

    Een open as heeft inderdaad wel wat gevaren maar als alles goed vast zit moet dat geen probleem zijn.

    Ik kies er denk ik toch voor om de draden onder de as door te laten lopen omdat dit een hoop lengte en rommel bespaart, ik heb daar mooie klemmen voor die ik goed vastzet op de bodem, jullie zullen het wel zien als ik ze erin heb gezet.

    de accu zet ik vast in een accuschaal, deze heb ik gekregen daar zitten dan klittenband riempjes in.

    Groetjes,

    Jelmer
     
  11. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Jan ;

    steunlager is een messingbuisje, met daarin 2 kogellagers, opgesloten door
    2 stukjes alu-buis .

    Jelmer, mag ik even een foto van de achterkant ?
    Turnvin lijkt mij namelijk te ver naar buiten te zitten.
    Positie 4 is de enige goede namelijk..............
    90 graden t.o.v. de bodem, en het snijpunt op de overgang tussen bodem en het
    platliggende gedeelte aan de buitenkant.

    EDIT : heb net gezien dat ie dus inderdaad niet goed zit !!!!!


    ps ; slijp je nog een "gleufje" richting de waterpickup ?
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  12. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Draden naar de nood-uit kunnen véél korter.
    Gewoon in het luchtledige laten lopen, over de as !!
    Draden HAAKS op de stekkers solderen, als je ze gewoon rechtachteruit
    soldeert heb je een veel te grote radius terug naar de regelaar.
     
  13. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Kan het anker van de motor heen en weer ?
    Zo ja : check even of de koppeling niet tegen de motor komt als je het anker induwt.
    ( aan de kant van de prop duwen, alsof je de motor richting de neus wilt drukken )
     
  14. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    Ik dacht dat de turnfin op die plek moest, maar ik zal hem eventjes omhangen. heb jij een manier om het gat (m3) te dichten? Het haaks solderen van de draden had ik nog niet aan gedacht, is een goede tip ga ik eventjes doen. de ene draad is inderdaad een beetje lang uitgevallen maar deze zal ik gelijk bij het haaks solderen eventjes inkorten. Wat bedoel je precies met het luchtledige? bedoel je dat ik de draden gewoon een beetje strak moet zetten zodat ze over de as lopen en dan niet de as kunnen raken? Het anker van de motor kan nog ruim heen en weer bewegen. en het koppelstuk komt niet tegen de motor aan.

    Heb jij nog een tip hoe ik die gleuf kan maken? en hoe kan ik het beste het steunlager bevestigen? een matje eroverheen en dan epoxy erover of moet ik er iets onder maken zodat hij goed ondersteunt word van onder (hij zit namelijk een halve cm boven de bodem)

    Ik hoor het wel

    groetjes,

    jelmer
     
  15. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi jelmer,

    nog makkelijk, waarom de regelaar niet gewoon aan de andere kant van de motor?

    - Korte bedrading
    - Geen gedoe met over/onder/achter de motor langs met de nood-uit draden

    Enige is dan dat de accu draden nog onder de motor door moeten, maar dit zijn er maar 2 dan.
    Ook ik zou iets meer bescherming rond je as maken, zelf probeer ik altijd zo min mogelijk as bloot te laten liggen. Heb een keer gehad dat een draadje lekker aan het doorslijten was onder het varen..

    Het gat van de turnfin dichten is niet heel moeilijk. Aan de buitenkant even een stukje tape plakken, dan van binnen wat epoxy met wat kleine vezels erin 'gieten'. Vervolgens nog even een matje erover. Dicht.

    groeten Jurriaan
     
  16. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Hey,

    dit werd mij omwille van de gewichtsverdeling aangeraden. ook zijn deze draden definitief, deze draden leg je 1 keer neer en hoeven als het goed is nooit meer los. Bescherming om de as lijkt mij niet nodig, als alles gewoon goed vast zit en als je geen loshangende draden hebt is er niets aan de hand. de regelaar ontvanger en het servo komen gewoon netjes en goed vast te zitten. de draden daarvan worden strak gemaakt of netjes door kabelgeleidertjes naar de goede plek gebracht. de accu logt vast in een accuschaal met riempjes. Lijkt mij dat er weinig fout kan gaan toch?

    Bedankt voor de tip over het dichten van het gat voor de turnfin.

    groetjes,

    Jelmer
     
  17. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je boot maakt rare klappen, ik had ook alle draden netjes met kabelbinders vast en alles in schalen etc. Maar alles kan los! Je boot word er niet minder om, alleen maar veiliger..

    Het kan geen kwaad zeg maar

    Groeten Jurriaan
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo

    met een speedboot wil je snel gaan
    alles wat je er extra in bouwd dat niet nodig is dat is loos gewicht dat je mee sleept voor nop
    kabelgootjes, klemmetjes allemaal mooi en wel maar het is nodeloos gewicht
    zo ook de accu bak
    klitte band op de bodem lijmen daar waar de accu moet komen te zitten zo spaar je weer het gewicht van de accu bak
    ik heb zelf een eco evo en een robbe waar ik de naam nu eventjes niet meer van weet

    groetjes raf
     
  19. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    @Raf: Mij heb je niets over een kabelgoot horen zeggen, ik had het alleen over kabelklemmetjes. Van 3 kabelklemmetjes zal hij echt niet anders gaan varen hoor, we gaan toch ook niet de behuizing van onze ontvanger en servo's afhalen omdat dat misschien een paar gram kan schelen? er is een grens. Ik zou ook die kabelklemmen kunnen besparen door een bescherming om de as te maken. Maar het lijkt mij dat dit nog zwaarder is.

    @jurriaan: Wat voor soort bescherming had je in gedachten?

    Ik hoor het wel

    groetjes,

    Jelmer
     
  20. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    @ Raf, kabelbinders, accuschalen, alles weegt praktisch niks. Je merkt hier niks van onder het varen (zeker niet als je fun vaart). Wel ligt alles een stuk steviger vast. Bij mijn boten blijven accu's met alleen klitteband op de bodem echt niet meer liggen bij een flip. Een accuschaal met banden stopt ze accu's wel van door de romp vliegen.
    Liever een paar gram meer, dan door de romp vliegende objecten :)

    @ Jelmer, een teflon buisje om de as zal al voldoen, het gaat erom dat er niks tegen de draaiende as aan kan komen. Als je teflon gebruikt heeft het ook het voordeel dat de as geen hinder ervan ondervind, mocht de buitenas de as eens raken. Heb nog wel wat liggen hier, dus als je nodig hebt roep je maar..
     

Deel Deze Pagina