MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

1. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Er komt idd een spiraal om de motor heen. maar net voor dat spiraal is er nog ruimte over om die twee kabeltjes doorheen te doen. ook heb ik gekeken of de draad een beetje hittebestendig was door er eventjes de soldeerbout tegenaan te houden, alles bleef keurig heel en smolt niet

groetjes,

Jelmer

2. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Dit :

3. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Bedankt voor je antwoord. Ik snap nu wat een hoekprofiel is. maar is 2mm niet te dun voor een hoekprofiel? Moet ik misschien niet even op zoek naar 3 mm? of is 2mm met parkers ook goed?

Verder: denk je dat ik dat noppenband van jou goed kan gebruiken om de regelaar en de ontvanger vast te maken? (natuurlijk wel het gehele oppervlak voorzien van noppenband)

Ook heb ik nog een vraag: het uiteinde van de schroefas is te lang (het gedeelte waar ik de props op schroef(aan de kant van de powertrim)) het raakt het druklager niet. moet ik dit inkorten of moet ik dit opvullen of?? ik heb namelijk 2 props, de ene is korter als de ander, dus als ik hem inkort op de kleine prop is hij te kort en als ik hem inkort op de grote prop is hij te lang... Wat kan ik het beste doen?

Ik hoor het wel

groetjes,

Jelmer

PS: Heb nogsteeds intresse in die noppenband, k kom het graag ophalen als we de uitlaat komen ophalen is dat goed?

Laatst bewerkt: 22 jan 2009
  4. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    2mm hoekprofiel is sterk genoeg.

Uiteinde as : niks aan doen, geeft niks als de prop het druklager niet raakt.
    Noppenband is prima om ontvanger etc mee te bevestigen

5. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Bedankt voor je antwoord. ik ga dan een hoekprofieltje maken en de ontvenger en regelaar met noppenband bevestigen.

Moet ik iets van een moertje tegen het druklager aan doen ofzo? want het lijkt mij niet de bedoeling dat het druklager een beetje heen en weer staat de hobbelen, ook komt er dan volgensmij erg veel water binnen als het druklager niet vast zit.

Ik hoor het wel

groetjes,

Jelmer

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Weet je dat zeker?

De stuwdruk van de prop wordt nu opgevangen door de motorlagers, die zijn daar niet op berekend (lees: die gaat zwaar lopen en te warm worden...).

Ik zou de as in de boot inkorten tot de prop het stuwlager raakt, óf op z'n minst de ruimte, die er nu is, tijdelijk met een passend busje opvullen zodat de stuwdruk door het druklager wordt opgevangen.

Groeten, Jan.

7. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Kan inderdaad ook.

Jelmer : als je wilt dat de prop tegen het druklager ligt, en het druklager op zijn beurt weer tegen het uiteinde van de powertrimm , dan moet je de 2 achterste kogellagers even wat verder richting prop zetten, die zitten nu " vast " op het eindstuk.

8. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Ik heb al een antwoord :D

Laatst bewerkt: 22 jan 2009
  9. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Noppenband ligt er .. uitlaat is achter-aansluiten :)

Denk dat jij die noppenband eerder nodig hebt als Robbert de uitlaat.

M4 moertje uitboren dan heb je 'n prima vulbusje

Neem je servo mee .. mss heb ik wel 'n passende houder .

10. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Ik heb zelf ook nog een klein stukje liggen, t is meer voor reserve. Ik moet eerst nog een kantelkamer inbouwen, dat kan ik pas doen als het motorblok van robbert binnen is bij 2brc(begin februari), ik zal dus nog eventjes geduldig moeten wachten. ook moet ik eerst mijn loon hebben wil ik weer dingen kunnen aanschaffen(begin febriari). als ik dan echt klaar ben en de uitlaat duurt nog eventjes dan komen we toch eventjes langs:D

vulbusje is is niet meer nodig, het had trouwens ook wel een flinke vulbus moeten zijn want het was best een afstand. ik ga nu de lagers verzetten, dat is de mooiste oplossing.

Die servomount heb ik wel intresse in, ik zal mijn servo meenemen.

groetjes,

Jelmer

11. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

het hele probleem met die prop zet me wat aan het denken en ik ben eens in het topic gaan terug bladeren naar de foto's

waar is die dogdrive gebleven ?????
    http://www.offshoreelectrics.com/prodimages/61.jpg

op deze uitstekende as moet een stuk op komen dat je propeller mee neemt
    je kan op deze as geen normale propeller zetten want daar is die niet voor bedoelt
    het zijn props met zo een mikje uit dat dan weer over de dogdrive heen past
    en heel het zaakje zet je vast met het eind stuk
    zo kan je propeller nooit loskomen
    http://www.ozrcboatsupplies.com/drivedog120.jpg
    bekijk de foto maar eens eventjes die ik mee gestuurd heb
    daar zit zo een systeem op
    en een mooi roer waar ook meteen de water koeling intake mee inzit verwerkt
    ik weet het je bouwt geen wedstrijd boot
    maar je gebruikt wel wedstrijd materiaal dus zal je toch zo een schroef met dogdrive moeten gaan aanschaffen

groetjes raf

12. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Je hebt gelijk raf, dat was ook al door mij heen gegaan, echter, omdat Graupner niet zulke kleine props heeft met dogdrive (bij mijn weten is de 2317.40 de kleinste), heb ik er verder niet over nagedacht, ik vaar m'n Mono I met props met M4 schroefdraad op een vaste as.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 23 jan 2009
  13. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo jan

graupner is het einde van de wereld niet hoor
    er zijn nog andere lerken die props verkopen hahaha
    groetjes raf

14. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Ik heb mij laten adviseren bij 2brc, zij hebben mij dit aangeraden. ook zit er weldegelijk schroefdraad op de as. een dogdrive is inderdaad wel een oplossing maar k zie niet in wat er mis is met de methode die ik nu ga gebruiken.

Roer met waterinlaat gaat inderdaad mijn voorkeur ook naar uit maar k heb nu een veel beter roer erachter hangen, dus die inlaat boeit me niet echt heel erg.

15. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Wat is het nut van een dogdrive bij deze boot ? Geen !
    Er zijn heel veel metaalprops te koop met M4 opname,
    en in een kleine Octura kun je zo M4 tappen.
    H&M heeft hele mooie metaalprops voor weinig.

16. Robbert89

Robbert89

Lid geworden:
    11 jul 2008
    M4 draad op je as gaat prima, als je een normale draairichting hebt dan draait ie zichzelf vast bij het vooruit varen en zou er bij achteruit af kunnen komen dit is ook op te lossen door een borgbout er tegenaan te draaien. en de meeste speedboten hebben gewoonweg geen achteruit dus helemaal makkelijk.

en over of t sterk genoeg hoef je ook niet in te zitten, ik heb niet normaal draaiende prop op n M4 asje gevoerd en daar liet ik pak en beet 2pk op los en dat bleef ook heel(weliswaar de goden verzoeken) en vast zitten.

En idd wat Gerwin zegt, een prop die normaal met een dogdrive word aangedreven is ook zo omgebouwd naar een prop met n M4 draad, kwestie van tappie en n draaibank.

T word iig een leuk bootje, t was de 350 Km rijden wel waard ;)

Mvg,

Robbert

17. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Gisteren en eergisteren heb ik weer eventjes aan de boot kunnen werken, ik heb helaas niet zo veel kunnen doen omdat ik ook nog een hoop andere dingen te doen had.

Allereerst ben ik begonnen aan het omhangen van de turnfin. ik baalde er wel een klein beetje van omdat er toch een loos gat in zat. nadat ik de turnfin eraf had gehaald (wat nu met de goede dop een stuk makkelijker ging) was ik eventjes een beetje aan het kijken hoe ik hem wilde gaan ophangen. na een beetje pielen en draaien en doen zag ik opeens dat als ik de turnfin aan de andere kant van het "hoekstukje" hing ik gewoon het oude gat kon gebruiken en dat hij dan precies goed zat:D hoezo toevallig?:cool: zie hier het resultaat:

Voor:

Na:

Ook had ik in een ander toppic gelezen dat het verstandig was om rubberen ringetjes tussen de schroeven te doen en een beetje vet eraan te smeren, Ik had geen rubberen ringetjes liggen maar ik las ook in dat toppic dat je ze heel makkelijk van fietsband kan maken, dus een lekke fietsband gepakt en met de ponsjes van me pa daar eventjes een paar rubberen ringetjes uit geslagen. Vet heb ik ook nog zat, aangezien wij op een boot wonen hebben wij nog een litertje of 25 schroefasvet staan... :p

ook heb ik vrijdagavond de schroefas een stukje "ingekort" zodat de schroef tegen het druklager zou komen. het ging erg gemakkelijk, ik kon het tussen de bankschroef zetten en zo heel precies de lengte afstellen. Ik heb nog wel een vraag:

er zitten twee lagers in de trim zelf en 1 druklager "ervoor" die twee lagers zitten nu zo ver mogelijk naar achteren (richting de motor) gedrukt tegen een soort van schotje aan waar ze dus niet verder kunnen. de schroef zit net tegen het druklager aan, hoort het zo? of moet ik de lagers ietsje verder naar voren zetten zodat ze niet tegen dat "schotje" aankomen en zodat dan het druklager alle kracht opvangt inplaats van de twee binnenste lagers? (ik hoop dat jullie het snappen, ander snapt solex het hoop ik wel)

zaterdag zijn we bezig geweest met het koelspiraal, het is nog een hele kunst om zout in die buis te krijgen zeg. maar uiteindelijk na een beetje pielen kregen we het erin en hebben we het koelspiraal kunnen buigen. hier het resultaat:

Die laatste afwijkende wikkeling is voor de luchtsleuf het kwam zo het mooiste uit met de aansluiting van de borstelkoeling. Daarna kwam het nog leukere deel, het zout eruit krijgen. na een hoop schudden tikken blazen en pielen was het zout er na 45 minuten uit. het gevolg was alleen wel dat ik de rest van de avond hoofdpijn had :hammer:maarja, je moet er toch iets voor over hebben he;)

Helemaal mee eens, alleen is het verschil tussen onze boten wel erg groot he:

Ik hoep dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt: 25 jan 2009
  18. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    As/lagers zitten goed nu. Jouw turnvin zit nu prachtig zo.
    Koelspiraal is prima !

Goed bezig !!

19. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Bedankt voor de complimentjes, toevallig een complimenteus dagje?:lol:

Ik begrijp dus dat ik de lagers moet verzetten als ik een ander formaat schroef wil voeren?

Ik hoor het wel

Groetjes,

Jelmer

20. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Nope, ander formaat prop :

oude prop losdraaien, nieuwe prop erop, meer niet :)

Deel Deze Pagina