MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Furiousnl, 28 dec 2008.

1. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

komt alle kracht dan niet op het druklager? of moet ik dan de prop er niet helemaal opdoen ofzo? Weet je zeker dat het nu goed zit? de lagers in de trim vangen nu grotendeels de kracht op.

Gisterenavond eventjes bij HendricX(Hendric Spoor) langs geweest om eventjes te kijken of hij nog een servomount had liggen en ik wilde nog eventjes wat noppenband van hem kopen. we zijn thuisgekomen met een hele hoop informatie, allu hoekje voor de servomount, meter noppenband en trimkleppen/trimflappen of hoe je ze ook wilt noemen(zijn niet voor mijn boot!)

Vandaag was ik toch vroeg uit school dus heb ik weer wat dingetjes kunnen doen.

Hendric had mij vertelt dat ik de waterinlaat misschien wel wat vlakker kon doen. vandaag heb ik dus eventjes de boor gepakt en de inlaat een stuk vlakker gemaakt, hij zit nu erg mooi vind ik. Hier is het resultaat:

(Sorry voor de vage foto's)(ps: Het gat in de boot heb ik natuurlijk ook vlakker gemaakt maar aangezien ik geen fototoestel had op de plek waar ik aan mijn boot werk heb ik alleen mijn inlaat meegenomen om te laten zien hoe scheef hij nu zit)

Dit is trouwens niet het echte buisje wat erin komt, het echte buisje wordt pas vlakgevijld als deze echt in de epoxy zit, maar ik wilde graag eventjes een goed beeld krijgen van hoe scheef hij ging zitten enzv.

Ook de servomount waar ik een stukje allu voor heb gehad van hendrick heb ik vandaag gemaakt, hij had mij eventjes uitgelegd hoe ik hem moest maken en in no-time had ik een prachtige servomount. hier het resultaat:

(sorry voor de weerkaatsing in de foto's) (PS: De gaten voor het vastzetten in de bodem moet ik nog maken, het gat wat er nu zit zat er toevallig al)

verder heb ik de riempjes voor in de accuschaal nog wat ingekort, maar omdat dit aparte riempjes waren moest ik mijn moeder eventjes vragen of ze de riempjes met de naaimachine op maat wilde maken, anders kon het niet. het resultaat er ook erg netjes geworden.

Dat was het weer

Groetjes,

Jelmer

2. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Goed gedaan jochie ..... :)

Ben blij als ik wat vertel/uitleg dat 't is blijven hangen.

Waterinlaat kan nog minstens 15* schuiner , dus nog fff vijlen.
    Mijn schuine opening is 30mm lang (4x5buis), dat hoeft nou ook weer niet persé ,
    maar 20mm open zou ik 'm wel maken.

3. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Bedankt voor het compliment.

Wateruitlaat gaan we dus nog vlakker maken. maar ik heb nog wel een vraagje: Is het erg als ik de inlaat als hij net een centimeter binnen is buig, anders krijg ik er onmogelijk meer een slangetje op (is nu al haast onmogelijk en hij moet nog vlakker) de step zit namelijk in de weg.

ik hoor het wel

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt: 28 jan 2009
  4. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Vandaag heb ik alweer aan de boot kunnen werken. Ik heb op aanraden van HendricX(Hendric Spoor) de waterinlaat nog vlakker gemaakt, hij is nu 2cm in totaal zo ziet hij er nu uit:

(dit is nog steeds het prototype)

Ook de hoek van de servomount was ik niet helemaal tevreden over, deze heb ik dus nog een stukje verder gebogen. ook heb ik de gaten voor de "epoxy popnagels" erin gemaakt, er zitten twee grote in inplaats van 3 kleine, dat is toch hopelijk niet erg? ik heb namelijk het gat wat er al in zat ook gebruikt hij ziet er nu zo uit:

Ook de accuschaal ben ik vandaag aan begonnen, ik ben wel tevreden over het resultaat alleen de gleufjes zijn er niet helemaal mooi ingekomen maar gelukkig dat je dat niet ziet als de riempjes erin zitten. ook heb ik gezorgd dat de accu nog een halve cel kan verschuiven. hier is het resultaat:

Tot slot heb ik nog een vraag: De accu kan nu met moeite verschuiven in de schaal. moet ik misschien nog noppenband op de achterste cel doen of klittenband in de schaal zelf of helemaal niets of??

ik hoor het wel

groetjes,

Jelmer

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jelmer,

Ik heb een reepje (zelfklevend) rubber onder m'n cellen en trek ze met de bandjes daarin vast, dan kunnen ze ook bij een klapper niet verschuiven.

Groeten, Jan.

6. solex

solex

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Allemaal prima Jelmer !!

Wel even de accuschaal goed schuren ( boot ook ) voor je de schaal inlijmt hè ?

Over de props : Ik zou gewoon bij Graupner vezelversterkte props blijven,
    de "K" serie. Daar kun je 2 of 3 maten van proberen zonder problemen.
    Die props hebben allemaal hetzelfde binnenwerk, een messing busje, M4 draad van binnen en ruwe buitenkant. Daar giet men het propje omheen.

7. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Bedankt voor de tip, enig idee waar ik zelfklevend rubber zou kunnen halen? (bouwmarkt misschien?)

Ik dacht al dat ik het moest schuren maar ik wist het niet helemaal zeker:D (nu wel dus)

Ik blijf inderdaad gewoon bij de "K" serie props, wat je zegt over dat binnenwerk klinkt inderdaad logisch, ik dacht omdat die andere prop langer was (meer pitch) dat dan ook het binnenwerk langer zou zijn. k zal het vrijdag voor de zekerheid nog eventjes nakijken.

Beide bedankt voor de informatie

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt: 28 jan 2009
  8. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Omdat ik geen accu's als aandrijving gebruik , denk ik daaraan niet.
    Had je vd week zo kunnen meenmen , maar is wél 5mm dik.

In de bouwmarkt kan je neopreen-rubber vinden als tochtstrip.
    Maar is dan vaak wit of grijs.
    Ga je naar de "Metaalwinkel" bij het Feijenoord-stadion ,
    daar hebben ze 3mm dik .. 20mm breed .. zelfklevend ... zwart , op de rol.

9. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Bedoel je die rol zwart rubber met die gele plakrand? (die heb ik toevallig zien liggen) als ik dat ook kan gebruiken is het probleem gelijk opgelost. ik heb hier namelijk precies hetzelfde spul liggen alleen dan (volgensmij) iets dunner.

Ik dacht dat ik massief rubber nodig had:p zachte soorten rubber zoals tochtstrip enzv heb ik zat liggen:D

Ik hoor het wel

Groetjes,

Jelmer

10. Robbert89

Robbert89

Lid geworden:
    11 jul 2008
    haal zo'n witte plakker bij papa en dan gaat ie ook nergens meer heen.

11. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Heeft Papa die in huis als de moderne uitvoering van ;

"Achter het behang plakken " :?: [​IMG]

12. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Zoals gewoonlijk heb ik dit weekend weer lekker aan mijn bootje kunnen werken.

Ik wilde eerst eventjes testen of het hele waterkoeling systeem wel goed waterdicht was dus heb ik alle slangetjes op maat geknipt en aangesloten, dit was het resultaat:

De wateruitlaat (deze zit er al een tijd in maar ik heb er nog nooit een foto van gemaakt)

De achterkant vol met slangetjes

Alles in de boot aangesloten (de waterinlaat is nog het prototype en zit er niet goed in)

Alles aangesloten op een waterpompje

Het pompje zat een beetje verstopt en het voltage stond niet helemaal hoog op deze foto, later heb ik hem ontstopt en op 12 volt gezet, er kwam een keiharde straal van ong 2 meter ook toen lekte er geen druppeltje water.

Daarna heb ik de accuschaal van rubber voorzien, na een beetje proberen bleek het het beste om kleine stukjes tussen de klittenbandjes te doen. De accu kan nu echt nergens meer heen als de bandjes vastzitten. Zo ziet hij er nu uit:

Daarna ben ik begonnen met de stuurstang, na een beetje passen en meten kon ik een gat boren, daarna kon het het servo positioneren en toen de hele boel aansluiten, het werkte allemaal zoals het hoorde dus daarom heb ik gelijk het servo afgetekend zodat ik de positie weer kan terugvinden. de stuurstang moet nog wel definitief gelijmd worden maar dat doe ik pas als ik alles vast heb zitten. ik heb helaas geen foto's genomen.

Daarna heb ik de schroefas nog eventjes ingekort op de juiste lengte, deze zit nu ook goed. ook ik heb getest of de schroeven hetzelfde binnenhuis hebben en ze hebben idd het zelfde binnenhuis.

Ik ben ook van plan om mijn accu nu te gaan aanpassen van 7cell naar 8 cell, alle electronica en mijn lader kan het aan en ik heb alle spullen behalve de cellen daar voor liggen, de cellen kosten 4,55 euro per stuk dus ben 10 euro kwijt.

Verder zag ik op het servo dat deze niet geschikt was voor am ontvangers, ik heb een am ontvanger, maar toch werkt het servo gewoon. Wat kan ik het beste doen?

Ik hoor het wel.

Groetjes,

Jelmer

13. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002

@ 1 : Voordat je daar verder gaat ... mag ik even weten wat je dan aan de stuurstangen had willen lijmen ?

@ 2 : Daar geloof ik niks van.

14. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    hey,

de stuurstang wilde ik in mijn stuurstang houder gaan lijmen (ongeveer dezelfde soort als jij tussen je trimtaps had gezet. aan de andere kant maak ik gebruik van een kleintje die je aan de bovenkant kunt aandraaien maar buiten vind ik zo een ander mooier.

Het staat er echt, het is jammer dat ik de handleiding hier niet heb, en dat ik er geen op het internet kan vinden. ik zal volgende keer als ik weer bij me pa ben de handleiding inscannen.

groetjes,

Jelmer

15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jelmer,

Je bent weer lekker bezig geweest zie ik.

Op de foto's van de motor mis ik de drie ontstoringscondensatoren, da's nie goe...

Hier het schema: [​IMG]

En een foto: [​IMG]

De blanke pootjes van de condensatoren afdekken met een stukje krimpkous, kortsluiting is niet leuk...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Ik ben een nOOb met boten dus even over de servo... Volgens mij gebruik je een S9650 digital als ik de foto's mag geloven en daar rijden wij ook mee in de 1/12 auto's...

Het geval zou zijn omdat het een digitale servo betrefd dat hij niet optimaal op een AM systeem zou werken. Dit zou weer iets te maken hebben met de neutraalstand en het goed terug komen in deze stand...

Joost.

17. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ik denk dat het vooral op de 1310us midden stand zal gaan
    en inderdaad zou het kunnen dat deze servo op een oudere installatie niet altijd naar zijn 0 punt terug gaat
    wat wel vervelend is natuurlijk tijdens het varen
    ikzelf vaar altijd met elastiekjes aan mijn sticks (ja ik ben gek)omdat ze dan sneller reageren
    eventjes een voorbeeld
    de gas zit zo vast dat ze als ik los laat steeds naar achteruit terug springt
    wat in een nood situatie heel gemakkelijk is en dit gaat door het elastiekje razend snel
    met de eco standaard varen we steeds links om de driehoek en het elastiekje zorgt dat ik steeds dezelfde bocht maak want het is een gelijkzijdige driehoek die er gevaren wordt
    en voor mij is het gevoel dat de boot wat aan de stick hangt prettig om mee te varen

wat het am probleem betreft is het niet zo dat als de servo nu werkt deze dat ook gaat blijven doen als de boot 50 meter van je verwijdert is
    of dat je accu wat begint na te laten na een minuut of 4 varen

groetjes raf

18. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Waarvoor zijn ontstoringscondensatoren eigenlijk nodig als ik het vragen mag? Ik heb eigenlijk in al mijn modellen geen ontstoringscondensatoren gezet:oops:

De handleiding die Joost K. laat zien is inderdaad de handleiding van mijn servo (bedankt voor het posten). er staat echt dat hij niet geschikt is voor AM. Nu is dit probleem inmiddels al opgelost want ik heb heel eventjes op marktplaats gekeken en daar zag ik opeens een 4kanaals Acoms Technisport 40Mhz FM Hayabusa zender plus ontvanger:

Ik heb eventjes contact met de verkoper opgenomen en inmiddels is deze verkocht aan mij. Mijn oude zender gaat gewoon de verkoop in:D

Ik hoor het nog wel over die condensatoren

Groetjes,

Jelmer

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jelmer,

Motorontstoring zorgt ervoor, dat de stoorimpulsen van de motor (vonkvorming op de collector) niet dusdanige vormen aannemen, dat het signaal van je zender erdoor weggedrukt wordt.
    Vlak bij de zender heb je er weinig last van, maar zodra de afstand tussen de zender en de ontvanger in de boot groter wordt, zullen op een gegeven moment de stoorimpulsen sterker zijn dan je zendersignaal en dan valt je boot stil, of je krijgt rare vaarbewegingen zonder dat je aan de zender komt. In het ergste geval gaat 'ie er ongecontroleerd vandoor.

Het is niet iets waar je op zit te wachten bij een speedboot.

Voor die paar dubbeltjes aan condensatoren hoef je het niet te laten.

Groeten, Jan.

20. Furiousnl

Furiousnl

Lid geworden:
    4 nov 2005
    Hey,

Ok, weer wat geleerd. Ik ga er eventjes condensatoren tussenzetten(ik heb deze waarscheinlijk zelfs liggen) het is idd een kleine moeite om te doen.

Deel Deze Pagina