Mick Reeves Sopwith 1 1/2 Strutter

71944a09c5ea348a5.jpg

Nog een latje met een handgreep over de middelste twee stokjes en je handtasje is klaar.

Ziet er weer goed uit, Ralf!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het optuigen

Om eens een idee te geven wat er moet gebeuren voordat deze kist vliegklaar is komt hier het opbouw proces

71944a0c57a88f6f0.jpg

Begonnen wordt met het opsteken van de 4 cabane struts
Ze worden los in gaatjes gestoken
Deze zijn gemaakt van 2,5mm verenstaal omhuld met in profiel geschaafde/geschuurde vuren latjes

71944a0c57a8d71f4.jpg

In de cabane sectie zitten een 4-tal alu-hoeklijntjes met een gat 3mm
In de vleugels zitten inslagmoeren om de M3 boutjes te zekeren

De bovenvleugels worden opgestoken en rusten nu op de cabanestruts
(deze vallen in brackets)
De M3 boutjes worden nu aangedraaid

71944a0c57a916026.jpg

71944a0c57c3de239.jpg

De bovenvleugels 'liggen' nu als het ware 'los' op de struts

71944a0c57c3aa668.jpg

Vervolgens worden de interwing struts in de brackets van de ondervleugels gestoken (2mm verenstaal in de struts verlijmd)
Deze zitten dus geheel los(!), als later de hele boel opgetuigt is zitten ze 'klem' ingespannen en goed op hun plek

71944a0c57c41b3ca.jpg

71944a0c57df41cc1.jpg

Vervolgens worden de ondervleugels in de romp gestoken (met de struts er los op)
Eerst de aileron servokabel verbinden
De deuvels zijn 6mm
Wederom wordt er geen verbinding geschroefd; door de kabels later vast te zetten worden de vleugels aangetrokken
Vond dit aanvankelijk maar eng, maar blijkt goed te werken in de praktijk

71944a0c57df6e7c2.jpg

De struts worden nu in de brackets van de bovenvleugel gestoken door de ondervleugel omhoog te brengen.
Vleugel dient nu even ondersteund te worden en vervolgens kunnen de kabels ('landings draden' of 'landing wires') aan de bovenzijde ingeschroefd worden (M2 Reeves forkends)

71944a0c57dfb229a.jpg

Zo ook voor de andere kant
Vervolgens worden de kabels van de bovenvleugels ('vliegdraden' of 'flying wires') aan de romp geschroefd met een M3 bout
Boel staat nu gelijk op spanning en hoeft niet meer afgesteld te worden :D

71944a0c57fad782b.jpg

Als laatste worden de ailerons aan de bovenvleugel gespannen met een kabel met trekveertje.
De ailerons worden nu onderling nog met een 2mm staaldraad stang gekoppeld (M2 forkends van Reeves)

Zo, zijn jullie ook weer een beetje bijgepraat ;)
(was toch maar rustig op het forum :rolleyes:)
Vind het zelf altijd bijzonder interessant hoe dit soort kisten worden opgebouwd, dus dit is voor de andere liefhebbers :D

Nog vragen? :D

Groeten, Ralf

moi moi moi en nog is mooi
waar halen je ijgelek die spanners vandaan de mijne zijn van alu en ijgelek niet sterk genoeg

Dank Jeroen!

De spanners zijn te koop bij Toni Clark
Billing Boats heeft ze ook in hun assortiment, deze vind je ook nog wel eens ergens bij de modelbouwzaak
Alu lijkt me idd niet sterk genoeg voor jouw 1/3 Pup

Komende week de re-maiden in Spaarnwoude als het weer meezit ;)

Groeten, Ralf

Hangt een beetje van de windrichting af Teus,
Liefst bij ZuidWest (is het beste dan voor dubbeldekkers ;)) dan kan het voor mij tot ca. windkracht 4

Ik hou de verwachting goed in de gaten en anders wordt het voor mij later op de avond als het weer wat kalmer is
(wel handig het veld zo dicht in de buurt)

Zou leuk zijn elkaar daar te treffen :D
We houden elkaar wel even op de hoogte via PB

Groeten, Ralf

Wilde volgende winter het kleurenschema van mijn kist veranderen
Heb een leuke gevonden :D
Lekker opvallend blok-patroon :cool:
Don Ralston heeft dit modelletje beschilderd

71944a11ac52600af.jpg

71944a11ac54d2458.jpg

71944a11ac55c1a35.jpg

Eens kijken of er nog meer van dit schema te vinden is
Maar belangrijker is: haalt deze kist het tot volgende winter :mrgreen:

(rib-stitching komt er dan waarschijnlijk ook meteen op)

Groeten, Ralf

Vindt deze kleurenstelling nèt iets mooier ;) (wat meer contrast)

71944a11b0ca56a19.jpg

71944a11b0cc88c7a.jpg

71944a11b0ccef03a.jpg

Groeten, Ralf

Gisteren op de meeting van FMS een paar mooie foto's kunnen schieten ondanks het tegenlicht en voor Ralf de woelige wind :(

59584a16507742d52.jpg

59584a1650949a533.jpg

59584a165078eef78.jpg

59584a165078371e9.jpg

Gr. Teus

Wow Teus wat een prachtplaten! :thumbsup:
Heel gaaf, dank!

Gisteren was een reuze gezellige dag in Spaarnwoude, de hele DVII-clan was bijeen zo ook een aantal andere forummers ;)
Het weer was prachtig alleen stonden er nare draaiwinden op het veld

De vlucht van mij Strutter liep redelijk goed (op de landing na dan :mrgreen:)
Ben erg content met mijn nieuwe 2,4 zender en de aanpassingen die ik heb gedaan aan deze kist
Hij vliegt weer lekker, moest alleen een beetje down trimmen

Tja de landing ging verkeerd :oops:, hij kwakte ietwat hard tegen de grond
Redelijk wat schade
Gisterenavond al een hoop hersteld, vanavond de kabels weer even afstellen (wordt zo onderhand een routineklusje :mrgreen:)

Vliegt overmorgen weer :D

Nogmaals dank voor de foto's Teus! :celebrate::thumbsup:
Galaxy succes met je Beaver vandaag :thumbsup:

Groeten, Ralf

Het weer was prachtig alleen stonden er nare draaiwinden op het veld

Vooral in het begin van de middag, zie hieronder nog een plaatje van Martin Barbier zijn Pup tijdens een fly-bye die ongewild bijna in een meskant ging :mrgreen:

59584a1687c991d9f.jpg

Mooie foto`s.

En ja Spaarnwoude kan een lastig veld zijn, met die bomen rondom kan de wind in het "dal" soms onbereknbaar veradelijk zijn.

Voor diegen die daar nog zitten heel veel vliegplezier toegewenst.

Tja de landing ging verkeerd :oops:, hij kwakte ietwat hard tegen de grond
Redelijk wat schade
Gisterenavond al een hoop hersteld, vanavond de kabels weer even afstellen (wordt zo onderhand een routineklusje :mrgreen:)

Groeten, Ralf

ralf ,
zo gaat dat met die oldtimers gewoon een grote voorraad spandraad aanleggen heb je nooit genoeg van ik kan het weten met al die oldy's :mrgreen::mrgreen:
had er eens een gebouwd met ± 80 meter spandraad

groeten jacqeus

Mick Reeves heeft een filmpje geplaatst van zijn nieuw gemaakte Sopwith 1 1/2 Strutter
Deze is 112" (2.84m), weegt 12,5kg en wordt aangedreven door een Laser 360V twin
(wat een sound! :p)

Zou zeggen, geniet van het filmpje :D

(aan het einde ook nog een leuk speeltje voor de E-boys, een 1/4 scale Spitfire)

Groeten, Ralf

Ja heel mooi filmpje Ralf,

Hij had ook heel rustig weer om er zo mooi mee te vliegen, jammer dat er geen zonnetje bij was.
Weet je of dit zijn nieuwe competitiemodel wordt? Daar heb ik verder nog niets over gehoord.

Die Spitfire is ook leuk, maar jammer dat hij elektrisch is. Dat vindt de filmer ook want hij mixt er een mooi motorgeluid in :rolleyes:

P.s.

Heb je nog steeds het plan om je Strutters kleurenschema te veranderen? Vindt het wel een mooi schema dat nieuwe die je in je hoofd hebt.

Gr. Teus

Die Spitfire is ook leuk, maar jammer dat hij elektrisch is. Dat vindt de filmer ook want hij mixt er een mooi motorgeluid in :rolleyes:

Maar wel een echte 12-cilinder Merlin-sound; niet een of andere methanol-of benzinemotor. :p
Wacht maar als over een poosje die Merlin-samples goed versterkt kunnen worden in een model. :mrgreen:

Weet je of dit zijn nieuwe competitiemodel wordt? Daar heb ik verder nog niets over gehoord.

Ik denk het wel Teus, hij heeft hem gebouwd naar de 15kg limiet van de F4c, en is dus 'fully compatible'
(Zijn vorige 1/3 Strutter moest vervangen worden, deze 'had met it's end' naar zijn zeggen....:mad:)

Heb je nog steeds het plan om je Strutters kleurenschema te veranderen? Vindt het wel een mooi schema dat nieuwe die je in je hoofd hebt.

Misschien dat het er volgende winter van gaat komen, dan wil ik ook die Warbirdcolors gebruiken die je op je SE5a hebt, kleuren zijn erg goed

Had aan Mick gevraagd welke uitlaat hij gebruikt bij zijn Laser 360V omdat ik het geluid zo gaaf vond; een paar stukjes bendy pipe zitten eraan, meer niet
Misschien moet ik dat bij mijn Strutter met Laser 200V ook maar eens proberen dan :rolleyes:
(zal wel wat meer herrie geven vrees ik...:rolleyes:)

Groeten, Ralf

dan wil ik ook die Warbirdcolors gebruiken die je op je SE5a hebt, kleuren zijn erg goed

Ik ben over het gebruik en toepassing (kwast) ook heel tevreden tot nu toe. Alles schoon te maken met water en geen vluchtige luchtjes in huis. In hoeverre hij brandstofbestendig is kan ik je aan het eind van het seizoen vertellen. Na twee vluchten in ieder geval nog geen problemen.

Gr. Teus

Back