Mijn 2e Graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door StefanF, 28 mei 2007.

  1. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Ziet er puik uit Stefan,

    Ik zie dat je het uitschuiven van de rupsen met 1 motor doet? Heb je overwogen om dit per rups te kunnen regelen. Als je namelijk in het zand staat, dan zou je een zijde met de giek omhoog kunnen drukken, zodat het geheel makkelijker uitschuif, en ook minder zand hapt zeg maar.
    Ik ben hier ook bezig met dit systeem, en overweeg om twee motoren te gebruiken om die reden.
    .... oh..ja.. waarom gebruik je een motor i.p.v een cilinder. Je zou in de onderwagen een schakelventiel kunnen gebruiken die of de rijmotoren bedient of het uitschuiven. De hitachi minigravers hebben ook dat systeem. ( wil je gaan rijden schuif ie in omdat je vergeten bent het ventiel terug te zetten)

    Ook mis ik de schetsplaten die de rupsketting opsluiten. Zitten die niet op het originele model??

    enne...waar heb je de rupsen gekocht?

    Bovenstaande doet niet af aan mijn waardering hoor, ziet het er echt goed. Je moet van beroep ook iets technisch doen denk ik.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Nou, dat ziet er gaaaaaaaaaaaaf uit zeg, echt heel mooi !!

    Je kan wel zien dat jij een Pietje precies bent, alles zo keurig netjes ingebouwd, maar ook past alles heel erg mooi !!
    Hier mag je best trots op zijn hoor !!

    Ik denk dat je de Liebherr rupskranen maar in productie moet gaan nemen, want hier is best wel markt voor, denk ik !!!
    Zeker als je ze kant en klaar aflevert !!!

    Ik ben echt benieuwd om de rupskraan in het echt te zien !!!
     
  3. GeenIdee

    GeenIdee

    Lid geworden:
    16 jan 2008
    Berichten:
    50


    Zacht uitgedrukt!!:shock:

    Om te kwijlen zo gaaf ziet het er uit [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo,

    Bedankt voor de complimenten.

    Stef, ik heb gekozen voor 1motor, omdat ik geen plek voor 2 heb, en ik dan 2losse assen van voor naar achter moet leggen. Nu loopt de draadspindel gewoon door. Daarbij zie ik de toegevoegde waarde niet zo, het uitschuif mechaniek is behoorlijk sterk, dus die druk wel door. Ik kan trouwens alsnog een kant opdrukken en hem dan uitschuiven, dan bweegt de boven wagen gewoon iets mee.

    Ik kies niet voor cilinders, omdat de kans op scheeftrekken dan bestaat. Nu draaien beide spindels gelijk en kan hij nooit scheef trekken.

    De ketting geleiders moet ik mocht het nodig zijn nog maken, maar eest even kijken wat hij zo doet. Mijn andere kraan heeft ze ook niet, en daar loopt de ketting ook niet vanaf.

    Vandaag die wisselgiek gemonteerd. De olie leidingen worden gekoppelt met een blok zodat ik met 2 schoeven 9 olie verbindingen kan onderbreken.

    [​IMG]
    By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-03-13

    Ik heb ook de kabine bij de spuiter opgehaald, en de spuiter betaald voor zijn werk en goede service. Ik kreeg er nog twee lakstiften bij voor het geel en wit, is wel antent van hem.

    Met de kabine (zonder deur) ziet hij er dan zo uit.

    [​IMG]
    By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-03-13

    Van boven,

    [​IMG]
    By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-03-13

    ja piet, zelf ik had even een kwijl momentje toen ik hem aan het uitesten was.
    Werkt fantastisch, al zeg ik het zelf, en zonder aanpassingen. Nu nog een hoop afwerken, zoals de kabine, traanplaat, motorkap grijs spuiten, uitlaat, graafbak afmaken.
     
  5. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg
    ziet er heel goed was ook aan het kwijlen :D
    zo mogen ze me ook ene voor de deur zetten :D
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,


    Nou Stefan, dat ziet er echt SUPERGAAF uit zeg, niet van de echte te onderscheiden !!!!

    Vraagje :

    Heb je al raamrubber voor de ramen voor de cabine gevonden ???


    Succes met de verdere afbouw !!
     
  7. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    bij mij mag die binnen ze:lol:
     
  8. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg

    ja ik neem hem ook binnen dan :D
    toen ik las dat de bak zo groot was dacht ik dat de rest van de kraan kleiner ging zijn maar dat is ook groot stuk machine
    als je vrouw nu iets afgegraven moet hebben kan je jou roepen wel handig dan dat je de kraan hebt als je dat met de schup moet doen :D
     
  9. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    876
    Locatie:
    montfoort
    duuuusssssssssssssss

    superrrrr:p:p:p:p

    wat een vakwerk
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.373
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb niets met dit soort van machnies, maar wat een pracht is dit!
    Fantastisch werk.
     
  11. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    On topic....

    Over de raamrubbers. Kun je raamrubbers in de sponningen drukken en glaswerk erin zetten? Hoe pakt men zoiets aan en bestaat er gevaar op beschadigen van verse lak?
     
  12. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo,
    Ik ben blij dat hij in de smaak valt. Even voor het idee de kraan is zoals hij op de foto staat van punt giek tot achterkant contragewicht 103cm lang en inclusief de zijplaten 32cm breed. wat hij nu pecies weegt, weet ik niet (heb geen weegschaal) maar het zal wel rond de 50kg zijn. Ik kan hem net in mijn eentje op tafel beuren.

    Piet, je bent me net voor. Ik wou je een PBtje sturen of je al iets gehoord van de leverancier of ze al kleinere raam rubbers maken. Ik heb nog steeds niets, en moet ze binnenkort wel hebben.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Nee, ik heb nog niets gehoord van Dieter over het raamrubber.

    Ik zal hem even een mailtje sturen.
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
  15. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
  16. Erny

    Erny Guest

    H - Rubber

    Hoi Stefan,

    Grandioos, wat is ie mooi geworden zeg !..............
    En dat ie meteen naar behoren werkt verbaast me niks, jij laat niks aan het toeval over tijdens het bouwen.
    Proficiat met deze super mooie machine.

    ff over dat raam rubber, ik heb die link die FABI stuurde ff gecheckt, en volgens mij is dat serieus wat voor jou kraan, als je op die site komt moet je ff dat nummer in de zoekbalk zetten, dan krijg je drie foto's te zien waarvan één met de doorsnedematen er bij.

    Groeten

    Ernst
     
  17. Erny

    Erny Guest

  18. willemm

    willemm

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    3
    koppelingen

    Hallo Stefan

    Volg sinds kort dit forum en lees met veel plezier wat er allemaal
    word gebouwt.:p
    Ben zelf ook wat hydrauliek onderdelen aan het maken en vooral
    tot op heden aan het testen.

    Ik gebruik nu luchtleiding en luchtkoppelingen ,werkt wel maar
    zijn duur en vooral iets te groot.
    Nu las ik dat je zelf deze koppelingen maakt ,zie ze ook op wat foto,s

    Kun je mij wat meer details vertellen hierover : maten
    matriaal en het type slang enz evt foto,s.
    Ik wil proberen deze ook zelf te maken

    Ook zou ik graag willen weten wat voor soort olie je gebruikt.
    Kun je mij opweg helpen.
    Bij voorbaat bedankt ..groeten Willem
     
  19. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    kijk is bij riegler op de site.hebben hele mooie kopplingen.en slangen.deze had ik op mijn kraan.en met gemak 60 bar.

    http://www.riegler.de/

    hier hebben ze mooie spullen.
    een onderdeel van deze fabriek zit in rozenburg.vlek nij pernis.messchien heb je er wat aan.

    kraan is mooi gelukt
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2009
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo,
    Ik gebruik polyamide slang 2,5x4mm van Legris.
    De koppelingen die ik maak, maak ik van RVS 5mm schroefdraad. Dit draai ik af naar 3,1mm en 3mm lang. Vervolgens het kantje even breken en er een gaatje van 2mm doorheen boren. De moer maak ik van 6mm zeskant. Hier 7mm vanaf steken en doorboren met 4mm. Vervolgens 5mm diep uitboren naar 4,3mm en in dit stukje M5 tappen, en klaar is de koppeling.
    Monteren: de moer over de slang schuiven, de stang met een kraspen o.i.d. iets konisch maken en op het 3,1mm stukje drukken. Vervolgens de moer erop draaien en handvast draaien. Deze construktie is in ieder geval dicht tot 200bar (dan klapt de slang). De koppeling zelf draai ik altijd met loctite 542 in de ventielen etc.

    Vandaag de graafmachine zonder kabel getest (dus via de antenne).
    Om storingen te voorkomen heb ik intern de antenne met afgeschermde kabel aangesloten (dit in de ontvanger vast gesoldeerd).
    De eerste tests waren een ramp. Alle servo's stonden te flippen.
    Het probleem komt van de geschakelde bec, daar was ik al bang voor.
    Dus nu voor nood er een 78T05 erin gesoldeerd, en nu werkt alles goed en storingsvrij, echer het rendement is wel wat minder. Nu moet ik wel weer een nieuwe print maken met de gewijzigde voeding, maar dit doe ik wel een keer na Bemmel. Vandaag de graafbak gespoten, dus die is ook klaar.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2009

Deel Deze Pagina