Wat volgens mij ideaal zou moeten zijn is een constante stroombron zoals die ook voor meebakken gebruikt wordt. Daar stel je de gewenste stroom in en de spanning wordt dan automatisch gevarieerd om de stroom op het juiste niveau te houden. Ik heb het zelf nog niet kunnen proberen. Staat nog op mijn haast oneindige projectenlijstje. ;-)
Niet als je snij-software gebruikt die zelf de stroom wil regelen. Dan begrenst de software de stroom, jouw constante stroombron ziet de stroom inkakken en gaat proberen die op te voeren. Weg resultaat ... :-(
Vandaag mijn notebook voeding gekregen! Van 12 tot 24 volt in te stellen! bij 24 volt tot 4 ampère belastbaar en dat voor € 16,- Bij testcut met 20 volt gaat het er als boter doorheen, geen schuiven meer! Heb ook al geprobeerd met 2 stukken schuim links en rechts de draad afbrand te kalibreren met het rechthoek profiel! Blijft echter steeds een min van pakweg 0,1 tot 0,6 mm. Hetgeen ik dan weer in het schuimmanagment korrigeer! Heeft iemand een idee hoe men juist begint? Moet ik de hitte van de MM2001 kaart ook instellen? Heb hem nu op de op een na hoogste stand staan!
Het is al een tijd geleden maar volgens mij stond de MM2001 bij mij op 70% (want hij regelt het zelf bij en als je al op 90% zit kan hij niet meer naar boven bijregelen). Verder is het testen, testen.. En ga eens op http://groups.yahoo.com/neo/groups/CNCFoamcutters Daar zit Giles ook (de ontwerper van GMFC) en die helpt je graag met dit soort dingen. De mensen die daar op de groep zitten hebben veel meer kennis dan wie dan ook hier op het forum. GJ
Vooraf heb je de maximale snelheid van je machine bepaald waarbij geen stappen verloren gaan. Dat moet in twee fasen: eerst zonder accelleratie, en daarna met. Als het goed is heeft jouw hardware vwb. de warmte regeling 2 modi: manual en PC(-gestuurd). Zet hem op manual. Nu kun je met een knopje de stroom hoger instellen, en met een nader knopje lager. Mbv. 'testcut' kun je nu een blokje in plakjes gaan snijden. Doe dat (met acceleratie), en kijk goed of het blokje (NIET verzwaren/vastleggen!) schuift. Gebruik een loep, 2 leesbrillen, het gaat om 'schokjes' van hooguit 0,1mm! Eerst terugregelen tot het schuift, dan weer up tot hij stil blijft liggen. De ingestelde warmte kun je aflezen in het window van GMFC (onderin status regel). Voer deze procedure uit voor een hoge en een lage snijsnelheid (zie ook volgende alinea!). De warmte instelling loopt van 0% tot 100%, de snijsnelheid van 0 tot max. mm/s. Bij de hoge snelheid is óf de warmte, óf de snelheid de beperkende factor. Zorg ervoor dat die rond de 75%-80% van dat maximum zit. Voor de lage snelheid neem je 25% van je max snelheid. De reden is dat GMFC lineair inter- en extrapoleert, maar de kerf is niet lineair afhankelijk van snelheid en warmte. Door nu niet aan de 'uiteinden' te ijken minimaliseer je de afwijking. Je hebt nu twee combinaties van snijsnelheid en warmte-instelling. Die leg je nu vast in het foam-management. In datzelfde window moet je ook de kerf vastleggen. Stel die nu op nul! Nu moet je de kerf gaan meten. In de help van GMFC doen ze dat door een rechthoek te snijden met spanwijdte van ± de tafelbreedte waarbij de grootte (in de help spreken ze over koorde) aan de ene kant de helft van de andere kant is. Je kunt ook twee blokjes nemen links en rechts (kost je minder schuim). Ik doe het anders. Ik snij een profiel, en meet de dikte en koorde. De dikte kun je heel nauwkeurig meten door een profiel met spanwijdte ± 2 cm te snijden. Heel zachtjes klem in de schuifmaat. Schuifmaat bek naar beneden en langzaam openen tot het eruit valt. Zo kun je de dikte op 0,02 bepalen. Koorde ook met de schuifmaat (of rolmaat) maar die is sowieso moeilijker te bepalen. Waar houden de haren op ...? Stel je snijdt een profiel met koorde 100 mm en dikte 10%. Vervolgens meet je de dikte, en die blijkt 8,5mm. Het zou 10mm moeten zijn dus de kerf is dan 1,5mm. Let er wel op dat je het profiel definieert met skin=0! Leg de kerf vast in foam-management, en snij en meet opnieuw. Als het profiel te dik blijkt, is de kerf te groot gedefinieerd!! Herhaal dit alles voor de halve snelheid. Ik constateer tot nu toe dat ik nooit de dikte en de koorde tegelijk exact aan de maat krijg. Altijd is de koorde een paar mm te klein bij exacte dikte. Dit kun je niet compenseren door de spoed van je spindel een beetje aan te passen, want het is een constante afwijking. Altijd een paar mm kleiner ongeacht de koorde. Ik ijk daarom altijd een paar honderdsten (0,03 - 0,05) te dik om beide zo goed mogelijk te krijgen. Succes, Dirk.
Hallo Dirk, Harstikke bedankt voor de uitgebreide en detailleerde uitleg! Ik ga meteen aan de slag! Nog een prettige jaarwisseling:celebrate:
Nog twee aanvullingen: tapsheid 'grote' tapsheid van een paneel is lastig snijden. 'Groot' is tip kleiner dan 50% van de paneel-wortel. Vanaf 60% begint het al. Omdat de snijsnelheid aan de tip (bij 50%) de helft is als aan de wortel, én de draadwarmte aan tip en wortel gelijk is, is de kerf aan de tip veel groter. Maar daarvoor compenseert GMFC (die kerf heb je bepaald), maar los daarvan komt er wel dezelfde hoeveelheid warmte vrij op een half zo groot stuk schuim, en dat schuim moet die warmte wel afvoeren/opnemen. De vleugel kern heeft het daar dan moeilijk mee. M.n. aan de profielneus en achterlijst krijg je dan vervormingen. Hier bestaan 2 oplossingen voor: langzaam snijden Heel langzaam snijden (1 mm/s), dan gaat de draadtemperatuur ook fors omlaag, en zo ook de hoeveelheid warmte, en het schuim krijgt langer de tijd om die warmte af te voeren Delta Het programma 'Delta' van Chritophe Lauverjat. Het is in het Frans, maar doet zijn werk goed. Door een slimme truuk realiseert het aan beide zijden identieke snijsnelheid. Het gevolg is wel dat de profielvorm niet meer 100% exact is, maar die afwijking valt in het niet vergeleken met een half beplankte ribben vleugel. De dikteafwijking valt waarschijnlijk onder de 2% uit. Hier is de homepage voor 'Delta'. Op diezelfde pagina staat nog een heel nuttig programma: "Ré-échantillionage". Ik hoop dat je Frans goed is. Hier kun je eea. bij mij downloaden, waaronder voor 'Delta' een paar help-plaatjes. [*]dun Zoals al eerder gezegd: als een profiel dun wordt (omdat de koorde erg klein is, of simpel omdat het om een dun profiel gaat (DLG-profielen ...) kan de warmte niet weg. Dan geldt maar een remedie: heel langzaam snijden! Je kunt hiervoor ook nog een speciale 'foam' definitie aanleggen waarbij je met dezelfde snelheid iets kouder snijdt. Je snijdt dan wel met contact ipv. contactloos, maar toch net weer iets kouder. Je moet de kerf dan ook apart/opnieuw bepalen. Tot slot nog een laatste tip: als je een paneel snijdt, begin met een paneel dat 2 cm teveel aan spanwijdte heeft. Leg het paneel tijdens het snijden gecentreerd op tafel (dus even ver van beide torens). Snij pas na afloop die ene cm aan elke kant eraf. Zo wordt het mooier.
Hallo Dirk, Ik heb hetzelfde probleem, dikte klopt koorde 3mm te kort! Maar het begint erop te lijken! Ik heb de kerf ingesteld zoals jij beschreven hebt, zoals het in GMFC staat kreeg ik het niet voor mekaar (met links en rechts een blok) Kerf vergroting reageerde helemaal niet, was al bij 5mm kerf en er was nog geen wijziging! Totdat ik dan een Tantalus profiel sneed, dat was dan plotseling 3.6mm te dik:schrik: Daarna opnieuw kerf ingesteld en zie daar het werkt! Nochmaals dank voor je hulp! Het wordt echter nog veel experimenteren. Hier een eerste foto.
Nog een foto van een paar experimente! Heb nogmaals gekalibreerd met 2 blokken links en rechts. Ging nu beter! Koorde klopt nu beter, ~1mm verschil! Maar wat zijn die Tantalus profielen dik! 13 mm voor wortelkoorde is voor een dlg best wel veel!
Ja, het is Jackodur. Dat is paars, Roofmate is blauw. Wel goed doorluchten als je het spul snijdt, de gassen van Jackodur en Roofmate zijn niet echt gezond. GJ
Ik geloof dat al deze polystyreen verbindingen niet zo gezond zijn als men ze verbrand. IK heb nu al koppijn en nog niets gedronken
Hoi, Gisteren aan het snijden geweest. Daarbij opnieuw een fenomeen meegemaakt dat ik alweer een tijdje niet was tegengekomen: (snijrichting op de foto: van onder naar boven) De onderkant van het profiel is perfect (geen ribbels) en ook 2 uitsparingen. Mogelijke oorzaken: te koud snijden te snel snijden snijdraad te slap een combinatie Er treedt een zeer langzame resonantie op (0,3 - 1,5 Hz). Het begint met kleine amplitude en 'hoge' frequentie, geleidelijk neemt de amplitude toe en de frequentie af. Het wordt, voor zover ik weet en heb meegemaakt, altijd geïnitieerd door een scherpe hoek. In dit geval van een uitsparing voor een 5x3 vuren ligger. Het is meestal niet constant herhaal-/reproduceerbaar. Gisteren 2 keer mee gemaakt op 6 panelen. De 1e keer bij het 2e paneel bij de 1e liggeruitsparing aan de bovenkant, de 2e keer bij het laatste paneel, 2e liggeruitsparing aan de onderkant. De oplossing bij mij was de warmte 1% hoger, en snijden met 1,5 mm/s ipv. 2,5. De oorzaak: mijn ijkgegevens stammen uit de zomer/voorjaar. Bij temperaturen van 15 gr of meer. Nu is het in mijn (onverwarmde!) garage een graad of 8.
Hallo Dirk, Ziet er wel mooi uit maar is natuurlijk niet gewenst! Ben ik nog niet tegengekomen, maar ik begin pas. Ga vandaag eens proberen twee liggers mee te snijden( 3mmx0,8mm) En misschien holtes te snijden als gewichtsbesparing ofschoon ik niet geloof dat er veel mee te sparen is.
Ja, kon niet anders, het loopt toch niet alles perfekt!! Bij het snijden van de tipprofielen vielen volgende dingen op! Eerstens door de grote hoek die de portalen innemen moet de draad veel ruimte krijgen om mee te gaan. Dit is bij mij niet het geval en moet ik veranderen. Het tweede is, voor mij moeilijker, de computed heat lag bij 6% hetgeen duidelijk te weinig was (veel spanning op de draad) Hoe lossen jullie dit op?
Primaire reactie: paar % meer heat instellen. Secondaire reactie: laat eens een plaatje zien van het probleem? Het zou zomaar te maken kunnen hebben met 'grote tapsheid'....
Ja, is natuurlijk een zeer taps profieltje! Foto gaat op het moment niet omdat ik de draadhouders er al af gemonteerd heb en langer maak, daardoor krijgt de draad meer spel. #paar % meer heat instellen. Waar? In GMFC bij schuiminstelling of bij de MM2001 kaart? Waarschijnlijk een stomme vraag, ik weet niet of ik de MM2001 kaart kan verstellen bij computed heat. Nog niet geprobeerd.