Mijn eerste ervaringen electro F3A

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 11 apr 2008.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bert; is je adrenalin al af dan? (of weer een andere kist erbij?)

    Grt.
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    nee, die is nog niet af (helaas)
    vleugels en stabilo zijn ruwbouw klaar, met de romp schiet het ook al aardig op
    motor zit al op plek, hij staat ook al op zijn poten.
    de tunnel, schot, tank houder zijn ook al gemaakt.
    die moeten alleen nog worden vastgelijmt, dan kan ik met de afwerking beginnen

    ik ga nu met de x-tra 60 meedoen (staat een 1.20 ax op) die kon ik voor een apel en een ei overnemen.
    die vliegt toch stukken beter dan de extra 330L waar ik vorig jaar mee vloog
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah ok, op die manier:)

    Je had een stukje van Hezik gequote, dacht even dat jij ook een 140RX had...

    Grt.
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Vandaag uitgeprobeerd een:
    PT Model 21*14 (Carbon)
    APC 21* 14
    APC 20*15

    PT prop 78A max
    APC 81A max (beide)

    In flight 6660 tpm max

    Met de PT model meer snelheid, maar niet overdreven veel meer.
    Met APC 21*14 duidelijk nog meer snelheid en ook aanmerkelijk stiller.
    Met APC 20*15 nog sneller en vergelijkbaar met F3A kisten met een FX160 en 17*12 prop.

    Klimmen net zo goed in alle combinaties.
    Remmen met de APC duidelijk minder.
    Ander nadeel van de APC is dat ik bij elke up-dow beweging meer rudder moet geven om te compenseren door het hogere gewicht van de props.

    Voorlopige conclusie is dat een dure carbon prop slechter funktioneert dan een relatief goedkope APC.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Nou.. ik heb het niet gezien natuurlijk maar toch wil ik er alvast wat op afdingen. Je geeft namelijk aan dat de APC minder goed remt en dat je zwaartepunt vernaggeld is door het gewicht.

    Met 'de oude prop' vloog je al snel zat. Je wint dus met die goedkope APC's weliswaar snelheid, die je niet nodig hebt, maar verliest andere goede eigenschappen.

    Maar ja.. dat allemaal wel vanuit mijn eigenwijze visie dat je al hard genoeg ging met de oude prop en dat je teveel naar snelheid kijkt als criterium ;)
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Vandaag de remfunktie van de spin geprobeerd. Zelfs met soft-brake is het remmen in de downlines beter. Echter komt de prop ook met een schok tot stilstand bij het landen en dat voelt niet echt prettig. Voorlopig weer zonder brake aan het vliegen.
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hans, behandel een electromotor eens zoals je met een brandstof motor vliegt.
    Dus een heel klein beetje power erop, net geneog om de prop iets te laten draaien. Je zult zien dat dan de het model langzamer binnen komt/je snelheid vermindert bij de figuren waar dat nodig is.
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha, Theo zo doe ik dat inderdaad. Bij mijn vorige prop de MZ 20,5*12W was dat een must anders viel hij compleet stil.
    Alleen met de deze veraagde Hacker komt hij net onder kwart gas heel hard tot stilstand met de brake geactiveerd. Dat is dus tijdens het landen, knal gas er af, knal gas er op. Voor mij werkt dat niet.
    Zonder de brake kan ik wel zoals met een brandstofmotor onderin het gas subtiel regelen.
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Kun je niet een schakel programma op je zender maken zodat je bij het landen net niet in de rem kunt schieten maar bij de verticale neerwaardse passages wel?
     

Deel Deze Pagina