Mijn eerste GR130

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MadRay66, 24 mrt 2012.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Klein gat maken, buis er door en dan in een center?

2. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Dat klopt inderdaad. Tijdens draaien trilt eea soms wel een beetje. Ik had ooit een mal met een stalen staaf van 12mm, die trilt heel veel. Op bovenstaande foto heb ik een nieuwe gemaakt, as Ø25mm staal en is veel starder en werkt voor mij. Mocht je daar nog twijfels bij hebben, je kan in de as ook een center gat maken en dan vervolgens tegenhouden met de ronddraaiende center punt. Dan slijp je eerst een vierkant gat met de dremel zodat deze er door kan.

3. Jeroenvw

Jeroenvw

Lid geworden:
    21 sep 2007
    Bedank voor de tips, het is gelukt. Al ging het niet super makkelijk. NGV past perfect. Heb ook de ring met 12x M3 schroefdraad gemaakt waarmee je de NGV en de mantel verbindt. Volgende klusje is de voorste ring, dat zou wat sneller moeten gaan want daar hoef ik niet 12x M3 in RVS te tappen ;)

4. Jeroenvw

Jeroenvw

Lid geworden:
    21 sep 2007
    Hoe bepaal je de ideale afstand tussen de NGV en het turbine wiel? Ik bedoel de afstand axiaal. Ik kan me voorstelen dat de turbine schoepjes het beste lekker dicht langs de uitblaasopeningen van de NGV moeten gaan. Zijn hier bepaalde stelregels voor?

[Edit] in de KJ66 documentatie, zie screenshot hieronder, zie ik wel een bepaalde afstand, zo op het zicht een mm of 5. In de tekst kan ik daar niks over vinden. 5mm lijkt me zo veel.. ?

Laatst bewerkt: 28 aug 2023
  5. MadRay66

MadRay66

Lid geworden:
    10 feb 2011
    Hey, leuk om te zien dat er nog op mijn draadje gereageerd wordt. Nu heb ik er zelf helaas niet veel op gepost de laatste jaren (shame on me), maar ja, zo gaan die dingen...druk met huis, gezin, nieuwe baan..
    Het werk heeft niet helemaal stil gelegen. Het enige dat nog gedaan moet worden is de starter pod opnieuw maken. Bij de eerste uitvoering raakte de bendix maar net de spinner en dat was niet genoeg wrijving om de turbine as mee te nemen.
    Wel staat de motor al op een test stand, zie foto. Let maar even niet op extra elektronica dat is een separaat project (zelfontwikkelde FADEC). Voorlopig moet de turbine draaien op de XICOY FADEC (moet ik me wel nog eens goed in verdiepen hoe alle functies werken).
    Ik hoop dat jullie gebruik blijven maken van dit draadje met turbine gerelateerde zaken (en dan vooral mbt zelfbouw turbines).
    20230828_194522_resized.jpg

20230828_194535_resized.jpg

20230828_194619_resized.jpg

6. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Test stand ziet er goed uit, mooi!

7. Jeroenvw

Jeroenvw

Lid geworden:
    21 sep 2007
    Ziet er strak uit! Je bent dus bijna klaar om te draaien, de laatste loodjes. Ben erg benieuwd.

8. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi, deze afstand is niet zo kritisch hoor. Niet te dicht maar ook niet te ver weg, maar daar heb je vrij weinig aan denk ik ha ha ha!:)

Ik zou globaal de afstand op de tekening aanhouden. Het enige waar je voor moet oppassen is de lucht sleuf dikte/breedte van NGV binnencore/ring naar turbine core/ring. Dit is namelijk de uitgang voor de lager koeling/smering lucht. Is deze té nauw, dan kan de luchtstroming stagneren en dan krijgt je lager onvoldoende koeling en smering met uiteindelijk een vastloper als gevolg. Deze afstand ongeveer tussen 1,2 en 2mm houden, 1,5 ideaal.

Groetjes,

9. Jeroenvw

Jeroenvw

Lid geworden:
    21 sep 2007
  10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi, natuurlijk, ik hoop dat onderstaande toevoeging eea verduidelijkt;

Tekening ooit van mij;
    Rode lijn, niet zo kritich
    Blauwe lijn, luchtdoorlaat sleuf, uitlaat voor lager koel lucht.

11. Jeroenvw

Jeroenvw

Lid geworden:
    21 sep 2007
    Ok duidelijk, bedankt Gerald!

Ben nu bijna klaar met de twee ringen die de NGV aan de mantel klemmen. Mantel moet daarna nog op lengte gemaakt worden en dan is de behuizing ook af.

De messing buis in verschillende diameters voor de leidingen heb ik ook binnen. Moet nog een hardsoldeer setje aanschaffen, van het weekend maar even langs HBM in Waddinxveen. Daar hebben ze dat voor een mooie prijs.

De brander naalden, beter van rvs (injectienaalden) of gewoon van messing buis?

Laatst bewerkt: 5 sep 2023
  12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Messing prima, soldeert makkelijker. Ook als je de buis met een brander tot donkerrood gloeien brengt dan wordt hij zachter en kun je hem makkelijker rond buigen. (Wel eerst weer even af laten koelen;))

13. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Wat een reden kan zijn voor RVS naalden is dat deze wat meer veren en zo beter tegen de sticks aan blijven zitten bij het monteren. Messing buigt er sneller vanaf.

14. SPOTTER

SPOTTER

Lid geworden:
    10 jun 2015
    Good morning
    a strange thing happens, I don't see Gerald's answers

15. Jeroenvw

Jeroenvw

Lid geworden:
    21 sep 2007
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  16. SPOTTER

SPOTTER

Lid geworden:
    10 jun 2015
    CIAO
    dove hai comprato queste valvole?
    Grazie

17. MadRay66

MadRay66

Lid geworden:
    10 feb 2011
    Hi Spotter, sorry for the late reply . These valves are from Evojet.

18. MadRay66

MadRay66

Lid geworden:
    10 feb 2011
    Goed dan, eindelijk weer eens een update met wat nieuws: de motor heeft eindelijk de vlam in de pijp gehad .

Het gaat nog lang niet zoals het hoort (de ontsteking werkt nog niet goed en parameters moeten nog ingeregeld worden) maar:
    - de startmotor werkt goed
    - ik krijg (uiteindelijk) ontsteking
    - de motor "spoold" op tot ruim boven het toerental dat met de startmotor wordt gehaald

Helaas gaat dit wel nog gepaard met een halve meter vlammen en een hoop onverbrande peut die de uitlaat uitgeblazen wordt (brandblusser nog niet nodig gehad ) en de tuinen van 3 of 4 buren die onder de rook gezet zijn .

Nu alles weer uit elkaar halen en kijken hoe het er intern uitziet voordat een volgende poging gedaan wordt. Ook de aansturing van de gloeistift checken, want ik geloof dat die niet heet genoeg wordt om direkt een goede ontsteking te genereren.

Ook de parameters nog eens goed bekijken. Het lijkt er op dat er te vroeg te veel brandstof in de verdampersticks gepompt wordt, die daardoor niet verdampt en er vloeibaar weer uitgeblazen wordt.

Zoals altijd: tips, opmerkingen/adviezen meer dan welkom

Groet, Raymond

Laatst bewerkt: 9 sep 2024
  19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Raymond, leuk om te zien dat je weer wat gedaan hebt! :) Zelf heb ik momenteel erg weinig tijd en zit ook weinig op het forum hier, ik zag je berichtje toevallig. Hopelijk komt daar binnenkort verandering in en gaan we meer tijd krijgen!

Ja, de zelfstart parameters zijn niet vanzelfsprekend en kunnen je motor makkelijk in een vlammenwerper veranderen. Vooral als je er weinig gebruik van hebt gemaakt kan het in het begin nogal een hand vol zijn om het te begrijpen. Er zijn een heleboel variabelen die elkaar in de weg kunnen zitten.

Ik kan effe niet bij mijn parameters maar ik zal snel een set-up met je delen.

Slecht ontsteken kan gevolg van te lage spanning zijn of té veel initieel brandstof inspuiten waardoor de stift te veel gekoeld wordt, of een combinatie van beiden. Ook mogelijk te hoge toeren bij ontsteking, ongeveer 3000-4000 toeren geloof ik. Bij de start moet het er minimaal druppels gewijs inkomen. Ook het vervolg inspuiten ná ontsteking komt nauw en kan je start sequence vergallen. Er zijn 3 brandstof parameters die heel nauw komen. Mijn parameters hoeven niet direct voor succes te zorgen, andere kleppen, leiding diameters en vooral andere pomp kan voor verschillen zorgen.

Ik kom er op terug!

Groetjes,
    Gerald

20. MadRay66

MadRay66

Lid geworden:
    10 feb 2011
    Hoi Gerald,
    Als vlammenwerper doet hij het al uitstekend , nou nog als aandrijving...

Ik denk dat de gloeistift niet heet genoeg wordt op dit moment (aangestuurd door de FADEC op 6.0 V), want ik zie hem niet gloeien. Ik heb ook geprobeerd om de FADEC een relais te laten schakelen en zo de gloeistift rechtstreeks door de accu (via een spanningsregelaar op 6.0 V) te voeden. Dan gloeit de stift witheet, maar geeft de FADEC een "bad glow" foutmelding en breekt de start af. Dus wellicht op een iets hoger voltage instellen.
    Ook denk ik dat de fuelpump ramp langzamer moet en wellicht ook de starter power wat minder. Het lijkt alsof de vlam de verbrandingskamer uitgeblazen wordt, waarna het teveel aan brandstof buiten de motor verbrand (felgele vlammen).

Dus jou parameter set zou een flinke stap in de goede richting kunnen zijn, alvast dank hiervoor .

Maar eerst een interne check voordat de volgende poging wordt gedaan . Maar ontzettend leuk dat er nu eindelijk leven in zit en ik aan de volgende fase kan beginnen.

Deel Deze Pagina