Mijn ervaring met de Vbar Control

Discussie in 'Electronica' gestart door Tf-zuid, 6 jul 2014.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Goeie tip, morgen de rpm plug insteken.
    Ik laat het weten.
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Ok, ik kon natuurlijk niet wachten….
    RPM plug ingestoken, en gear & Polen ge-dubbel checked, die had ik al goed staan.
    Ik denk overigens dat de RPM plug niets doet, ik gebruik immers de governor van de ESC, alleen als je de Neo governor gebruikt (ik weet niet of dat kan zonder telemetrie kabel) dan zal de Neo een RPM signaal moeten hebben en gaan gebruiken.

    Alle test natuurlijk gedaan zonder bladen, dus bladen er op en naar buiten.
    Nu liep de rotor wel goed aan, geen rook of licht signalen dit keer :)

    Het viel direct op dat het toerental heel laag was, dus direct de banken omhoog gezet.
    Tijdens het testen (zonder bladen) ging het toerental boven de 60 niet meer omhoog…. Raar.
    Nu met bladen er op moest ik de toeren flink omhoog trekken, de banken staan nu 70 - 80 - 90 en de toeren lopen ook op, ook weer raar… toeren gedragen zich dus heel anders met bladen als zonder bladen, dat was me nog nooit opgevallen, kan ik ook niet verklaren als de ESC op governor staat.

    Maar alles leek goed, dus GO….. eerste vlucht :)
    En gelukt.

    Nu wachten op beter weer om te gaan tunen.
    Ik ben blij dat hij vliegt maar ik ben nog lang niet tevreden

    In vergelijk met de BeastX > die zet je er op, selecteert “sport +” en hij vliegt strak.
    Nu met de Neo, hij stuurt langzaam en wobbelt overal, dus er moet flink ge-tuned worden.
    Met het ESC verhaal ben ik nog niet blij, ik heb nog mijn twijfels en begrijp zeker niet waarom de vorige YEP na honderden vluchten uitbrande de eerste keer dat hij op de Neo gekoppeld was.

    Zoals gezegd, ik vind de Neo langzaam sturen rol, nick tail, moet ik gaan uitzoeken welke parameter ik daarvoor moet hebben…., misschien tips?
     
  3. Ghostje

    Ghostje

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Brugge (België)
    RPM staat volgens mij los van de telemetry kabel, het kan wel zijn dat dit enkel actief komt met de correcte hobbywing vbar firmware...

    Wobble = spelen met de gains, beetje te zien waarop hij Wobble't
    als de neo langzaam reageert kan je de agility verhogen:
    60 = schaal vliegen
    80/90 = sport & licht 3D vliegen
    90/110 = agressiever 3D vliegen

    alles uiteraard ook in combinatie met het gewenste toerental.

    Met de style kan je ook gerust spelen, lage waarde is flybar gevoel, hoe hoger de waarde hoe meer precies en sim gevoel je krijgt.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Kijk dat zijn goeie tips, dat help en scheelt weer een hoop zoeken, bedankt.
     
  5. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Moerkapelle
    Dit kan heel goed komen doordat er geen belasting is op de motor als je geen bladen er op hebt. Dit kan gekke dingen veroorzaken dat toeren e.d hoorbaar niet veranderen of vreemde op/aftoeren doordat de governor pid-loop in de esc gaat oscilleren. Op zich dus niet raar dat je throttles moest verhogen na het monteren van de bladen.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.345
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb ik toevallig met een 4takt ook..
    op het gehoor gaat hij niet hoger, tot je de meter erop zet.
    Zal een gehoor dingetje zijn.
    of de meter eens op de bladhouders houden, kijken of hij echt een laag toerental houdt.

    qua hobbel bobbel en bijstellen, ik vlieg geen touch, wel vbar in de heli
    bij mij is het meestal de sport stand preset activeren in de computer, en hij vliegt zo strak als wat
    dus die 80/90 zoals Ghostje aangeeft
    acro stijl, helemaal top.
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Ik zit met smart te wachten op beter weer, dan kan ik het e.e.a eens uitproberen.
    Ik ben zeer benieuwd, maar todat ik een positief gevoel heb durf ik mijn andere helies nog niet om te bouwen.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Nou, afgelopen weekeinde redelijk weer dus lipo vol en vliegen.
    Helaas, de Vcontrol / Vbar staat nu echt 2 - 0 achter wat mij betreft, ik heb ook besloten mijn andere helies niet om te bouwen, die blijven op BeastX.
    Ik ga deze heli nog eens opnieuw afstellen, en mischien ook eens een ander proberen waar ik nog geeb FBL op heb staan, maar ben nog niet happy.

    Het toerental is gewoon echt te laag (ik denk dat dat ook de reden is waardoor hij bij de eerste test langzaam stuurde en wobbelde).
    Ik heb deze heli, presies zo, met de YEP gevlogen met governor op 70% - prima.
    Ik heb nog een andere Logo 550, daar staat een Hobbywing 120 op (nog op Futaba & BeastX), die governor staat op 73% - vliegt prima.

    Dus op deze heli de uitgefikte YEP vervangen door een gloednieuwe Hobbywing 100.....
    Ik heb de governor omhoog moeten stellen tot 95% hij vliegt nu "redelijk" maar nog steeds trager (lager toerental) als voorheen en trager als exact dezelfde heli die op 73% governor staat.
    Ook het bail out toerental wil niet, daar moet ik ook nog aan schroeven, maar die zal ik toch niet gebruiken, dus bail out mag van mij ook prima op "0" staan.

    Ghostje zegt:
    Kan het zijn dat ik de Vcontrol governor setting (95 nu) niet mag/kan vergelijken met de Futabe throttle setting (73%)?
    Het lijkt mij toch dat als de Vcontrol op 95 staat de ESC gewoon bijna vol gas staat, dan heeft hij toch geen regel ruimte meer?
    Of werkt dit op een Vcontrol heel anders?
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2025
  9. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Is de Hobbywing 100lv een V4? (Dus zonder Vbar ondersteuning want dat is bij V5)
    Ook gov store geprobeerd voor 20 sec met draaiende rotor op de grond?
    Staan wel wat filmjes op YouTube van Greg Ringle met uitleg Vbar contol met Neo en hobby wing
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2025
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Goeie vraag, ik heb zelf ongeveer dezelfde vraag...
    Dit is nog een V4 die heb ik al een poosje liggen, maar ik heb begrepen dat je daar andere firmware op kan zetten en dat hij dan communiceert met de Vcontrol, geen idee, klopt dat?
    Maar, dat wil ik nu (nog) niet.

    Ik realiseer me heel goed dat ik mezelf beperk maar ik heb een beetje een aversie tegen al het software, interface, computer link, inloggen, widgets, firmware gedoe, ik ben een mechanisch ingestelde man en ik ben nogal van het KIS principe (keep it simple).

    Mijn reden om Vcontrol te proberen is dat ik een systeem zoek wat zo eenvoudig mogenlijk in te stellen is en waar ik GEEN computer bij nodig heb (nog makkelijker als een BeastX).
    Voor mij is de eenvoudigste manier om een ESC in te stellen op de oude manier > vol gas - lipo aansluiten op ESC - 2x piepen - gas dicht - een aantal piepjes, en... klaar ESC is ingesteld op de min en max positie van de zender.
    Bij de Vcontrol moet je dan ook de vink zetten in de "governor - collective control box" zodat je een 0 - 100 lineare gas input krijgt, maar zo simpel zou het denk ik moeten zijn, en zo simpel wil ik het eerst ook houden.
    Als ik alles werkend heb en ik ben blij met de Vcontrol dan word het mischien leuk om al de interfaces (ESC naar Vcontrol) werkend te maken, maar ik wil het eerst zo simpel mogemlijk werkend hebben.

    Maar het lijkt er nu op dat Vcontrol alleen eenvoudig werkt als je wel eerst alle juiste hardware hebt, daar de juiste firmware op hebt staan en dan ook de juiste extra speed input kabels gebruikt.... en dan werkt het (naar zeggen) goed.
    Ik ben nu een beetje negatief, ik weet het, maar ik had "high hopes" voor deze zender omdat dit zo'n mooi systeem zou zijn (zeggen gebruikers), maar een ESC normaal calibreren lijkt al een probleem... sorry voor de negative emotie.... :) gaat er hopelijk wel af als het een keer lukken wil.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2025
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Nee, ik heb gewoon standaard governor geselecteerd op de ESC (met de prog box) en heb in de Vcontrol "external governor" geselecteerd.
    Het lijkt me dat het "gov store" verhaal geen invloed heeft op de hoogte van de governor setting in de Vcontrol (maar kan ik fout hebben), ik meende dat "gov store" meer iets was om te compenseren voor verschillende lipos.
     
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Tja ik zweer erbij dat het een geweldig en eenvoudig systeem is.
    Ik heb dan wel.een hw 150V5
    Juiste firmware erop en binnen 6 min staat deze ingesteld...zo ook met Scorpions die ik ook heb.

    Ik zou inderdaad even de filmpjes op zoeken van hobbywing bij Greg Ringle.

    Ik kwam ook van futaba en was zeeeer huiverig over Vbar (had eerst de classic wat een beetje anders qua lay-out is dan Touch) en nu met de touch was het bij mij zo gepiept maar dan wel op Vbar gov en geen ext gov. En alles via de zender zonder computer ingesteld..ik had al de V5

    Ik hoop echt dat je er uit komt maar zo van afstand is dit moeilijk te helpen..misschien iemand met ervaring in jou buurt..want 2 uur rijden vind ik een beetje te ver,al zou ik je graag willen helpen
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2025
  13. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Moerkapelle
    Wat je eens zou kunnen proberen is ipv de governor in de esc de governor van vbar te gebruiken. Dan kan je namelijk gewoon de headspeed invullen. Ik ben heel benieuwd of die dan wel de headspeed haalt.

    Betekent wel dat je in de Hobbywing iets als vbar governor of external governor moet aanzetten.

    V4 kan inderdaad geüpgraded worden met vbar firmware. Dat betekend eigenlijk gewoon dat die compatibel wordt om te programmeren vanaf de zender en volgens mij ook nodig om telemetrie uit te lezen op de zender. Maar dus zeker niet noodzakelijk.


    In het algemeen wordt de vbar zender inderdaad geroemd om zijn eenvoudigheid en dat is ook naar mijn mening zo echter in het begin blijft het met elke verandering van systeem zoeken.
    Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt maar in mei zijn er 2 fun fly’s waar je wellicht naar toe zou kunnen gaan. Daar zijn ook een heel aantal mensen die met vbar control vliegen.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Dat zou ik kunnen proberen, dan moet ik denk ik wel het extra RPM kabeltje aansluiten tussen de ESC en de Vbar denk ik want de Vbar zal dan toch een terugkoppeling of toeren signaal van de ESC nodig hebben.

    Idd zal dan de ESC op external governor oid moeten staan maar ik heb een prog box dus ook dat moet lukken.
    Maar zou dit werken met V4 of moet dan de V5 software op de ESC staan?

    Aan zo iets zit ik wel te denken ja, ik ken niemand (of bij mij op beide clubs vliegt niemand) met een Vcontrol, wellicht als ik dit eens samen doe met iemand is het zo gepiept, 1X goed opletten en dan na doen.
    Ik hoopte dit via You-Tube te kunnen doen maar daar staan zoveel filmpjes op, die ook net niet aansluiten bij wat ik zoek, dat het een beetje een bomen/bos verhaal word.
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Is wel goed te horen, ik houd nog even goede hoop, de meeste feedback is positief, en ik geloof direct dat als je dit onder controle hebt het systeem heel goed moet zijn

    Helaas geen ervaring (voor zover ik weet…) hier in de buurt, maar zo-ie-zo bedankt voor alle hulp via het forum.
    En als je er geen probleem mee zou hebben het eens voor te doen…. Ik ben af-en-toe dicht bij jou in de buurt (familie) dus als je er `ook mee bent…. Ik wil best eens langs komen :)
     
  16. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Moerkapelle
    Je hebt inderdaad de gele kabel nodig die je in de rpm poort prikt.

    Ja dat maakt het zeker niet makkelijk om net het juiste filmpje te vinden. Soms is het net een vinkje of iets simpels waar je overheen kijkt.
     
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Je ben van harte welkom in Rockanje of op de eerder vermelde meetings, geef maar een prive berichtje dan kunnen we tel nrs uitwisselen voor als je eens in de buurt ben.....Kijken kan altijd, nu ben ik aardig thuis in Vbar maar verwacht geen wonderen...bij mij werkt het allemaal
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.916
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    Je doet echt iets fout, ik ken geen systeem wat zo snel, en prima vliegt al met standaard settings.

    Complete heli setup in 5 minuten.
     
  19. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    684
    Locatie:
    breda
    Ik zou die gov store eens proberen.
    Anders inderdaad vbar gov, staat los van v4 of telemetrie, kan met elke versie door die rpm draad er goed in te doen.

    Mvg
    Patriek
     
  20. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Doesburg
    Dit word zeer gewaardeerd, hier kom ik nog op terug.

    Daar ga ik wel van uit, al snap ik niet wat.
    Idd was het instellen va de heli een fluitje van een cent.
    Normaal is het instellen van de ESC juist eenvoudig en daar lijk ik nu op vast te lopen.

    Helder, beide opties liggen nog open, op zich lijkt Vbar gov me dan de beste, werkt dit dan los van de ESC stick high en low points (dat is waar ik fout lijk te gaan)?
     

Deel Deze Pagina