Mijn Vario Schweizer kapot, waar vind ik betaalbare onderdelen?

Hallo,
Vorig weekend is mijn prachtige Vario Schweizer 1/4,5 die ik in occasie recent kocht tegen de vlakte gegaan. Staartrotor ging out of control.... Ik heb eigelijk geen oorzaak kunnen vinden.
Heli liep op een G230 met Robbe helicommand voor main rotor; staart op aparte GY401.

Ik ben geweldig geschrokken van de prijzen voor spare parts bij Vario.
-- Ik heb een 3-blad kop >> set bladen (ocharme glass-fibre) 216 €.
-- Benzin-mechanik 87-21: nieuw plaatwerk (alles verplooid) >> 235€ voor de 3 stuks

--Onderstel: meer dan 200€....

Ja 1000€ is zo weg.

Ik zou hem graag herstellen, maar ik laat me niet pluimen...

Hebben jullie scale-addicts soms advies?

Op hoop van zegen...
Patrick
antwerpen

Als je mazzel hebt, kun je een tweedehandse benzinetrainer vinden.

Maar daarmee heb je je rotorbladen, cabine, en landingsgestel nog niet terug....

Die onderdelen zijn bij mijn weten niet ergens anders tegen significant lagere prijzen te krijgen, of je moet de mazzel hebben tegen een goed gesorteerde failliete modelbouw-winkel aan te lopen.

Het is nu eenmaal geen goedkope machine.

V.w.b. je crash: laat me raden: je vloog met heading hold?

[post1]

Doorscrollen tot hoofdstuk zeven, paragraaf "Andere mixers en instellingen"....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi jammer van je schaal heli, en ja vario,parts zijn naar verhouding te duur naar mijn mening.
Kijk eens op ebay.de daar staan vaak vario parts op tegen aantrekkelijke prijzen.
Soms kun je ook eenvoudig parts vinden die vario ook gebruikt, maar van een andere leverancier. Pak bijvoorbeeld de edelstahl staart aandrijving, bij vario rond de 28 euro voor de 6 mm as, toni clark met dezelfde kwaliteit en afmeting 13 euro. Ookl lager s e.d kunnen veel goedkoper dan bij vario. Kun je de frame platen niet maken van aluminium plaat o.i.d ? Rechtslaan, zo goed mogelijk en even goed nameten . Zo kun je veel geld besparen. Maar soms kom je er niet onderuit parts bij vario zelf te bestellen. Succes met de weder opbouw.
Gr rinie

Ik heb dat artikel gelezen....ik herken er de problemen in vrees ik. Dit is me totaal nieuw. Ik vlieg al jaren met align heli's....

Stond idd op HH

Mijn schaalheli woog 9kg. Dus al behoorlijke bladhoek.
Ik had de staartrotor symmetrisch afgesteld, hij stond geweldig assymetrisch toen ik hem kocht. Ik had dat effe gefixed ;-(

Er was wel wat wind, die kwam idd 90gr van rechts toen het misliep.
De rigid werd ook gek denk ik toen de heli rondsloeg. Ik deed niks en hij lag al tegen de grond. Ik kon hoop en al met mijn ogen knipperen. Ik vloog maar zo'n 3m hoog schat ik...
Hoe kon die zo snel naar beneden komen....

Nooit gedacht dat schaalvliegen zo anders zou zijn.

Heb geluk gehad met de vorige vluchten, minder wind....

Dank je voor reactie!

Hoi jammer van je schaal heli, en ja vario,parts zijn naar verhouding te duur naar mijn mening.
Kijk eens op ebay.de daar staan vaak vario parts op tegen aantrekkelijke prijzen.
Soms kun je ook eenvoudig parts vinden die vario ook gebruikt, maar van een andere leverancier. Pak bijvoorbeeld de edelstahl staart aandrijving, bij vario rond de 28 euro voor de 6 mm as, toni clark met dezelfde kwaliteit en afmeting 13 euro. Ookl lager s e.d kunnen veel goedkoper dan bij vario. Kun je de frame platen niet maken van aluminium plaat o.i.d ? Rechtslaan, zo goed mogelijk en even goed nameten . Zo kun je veel geld besparen. Maar soms kom je er niet onderuit parts bij vario zelf te bestellen. Succes met de weder opbouw.
Gr rinie

Dank, je zal eens gaan kijken. Die bladen zijn ook echt te duur...

Dat is een vrij vervelende les...
Ook een zeer bijzondere crash, als je zoveel kapot hebt

In inderdaad, schaal is echt heel anders.
3d heli's (zoals align) hebben erg veel vermogen over.
Ook staart is overgedimensioneerd.
Bij schaal is de power een stuk minder, staart ook. En vaak is dit al beter dan bij het origineel...

Throttlecurves zijn anders, staart. Bladhoeken. Qua instelling is erg veel anders.
Anders ga je ff bij een schaalheli piloot toe, die kan je vast helpen.
Kan veel geld schelen ;-)

Ik had de staartrotor symmetrisch afgesteld, hij stond geweldig assymetrisch toen ik hem kocht. Ik had dat effe gefixed ;-(

Dat moet je dus NOOIT doen.... Bij een Vario staat de hekrotor goed als de hevel bij benadering haaks staat.

De rigid werd ook gek denk ik toen de heli rondsloeg. Ik deed niks en hij lag al tegen de grond. Ik kon hoop en al met mijn ogen knipperen. Ik vloog maar zo'n 3m hoog schat ik...
Hoe kon die zo snel naar beneden komen....

Ik denk niet, dat je helicommand gek werd, maar jij bent rechtsdraaiende rotors gewend, en hebt vermoedelijk een overeenkomstige reflexmatige correctie gedaan. Dat in combinatie met dat als je staart ophoudt, door het draaien van de heli razendsnel liftverlies kan optreden heeft je vermoedelijk genekt.

Nooit gedacht dat schaalvliegen zo anders zou zijn.

In bepaalde opzichten is het inderdaad echt héél anders.
Co-auteur van dat artikel had niet voor niets als onderschrift "schaalvliegen is iets anders als een romp er omheen hangen"....

Het is jammer dat zo weinig mensen het op kunnen brengen "naturel" te vliegen (dus zonder E-stab en hooguit een rate gyro) want die heli had je zonder die electronica precies "verteld" dat hij zich niet happy voelde met wat je aan het doen was.
Nu mis je al die feedback, en heb je nooit in de gaten gehad, dat je grenzen bereikte waar je beter niet overheen kunt gaan.

Je beurs vertelt je momenteel, waarom niet....

Heb geluk gehad met de vorige vluchten, minder wind....

De wind heeft er weinig mee te maken... je vliegstijl (geen rekening houden met de wind, je hoovert een schaalheli bij voorkeur ALTIJD met de neus in de wind) i.c.m. HH wel....

Dank je voor reactie!

Geen dank!

Groet, Bert

Hoi mensen,

Ik was er ook bij (patrick is een clubgenoot van mij) op de dag dat het gebeurd is en het was idd niet prettig om te zien na de crash (was zelf op dat moment een eindje verder met men raptor aan het vliegen) ik ben dan onmiddellijk geland.

Bij ons op de club zijn zoiezo al weinig heli piloten en al helemaal geen schaal, ik besef nu ook dat het idd een andere manier van heli vliegen is.

maar ik wist wel dat er hier mensen zitten met veel meer kennis er over en ik vind het zelf ook zeker interessant.

Hopel komt er een vervolg voor de shweizer maar ik denk het wel. ;)

Grtj

Jammer jammer Patrick !

de oorzaak heeft volgens mij Bert al herkent en benoemt
(HH bij wind enzv.)

de vraag over onderdelen:
die zijn idd duur
maar met een tweede hands Trainer
kom je een heel stuk verder met mechaniek en onderdelen !

suc6, en hopelijk kan je hem zonder grote problemen weer opbouwen !

Groet
Uwe

Dank je allemaal voor het advies en aanmoedigingen.

Ik zoek zonder al te grote haast naar onderdelen. Haast kost alleen maar meer...

Veel vliegplezier aan allen, de lente staat voor de deur!

Patrick

Het kan echt hoor, een Vario repareren...

Mijn Bell 47 G heeft ook 5 jaar (!) als oud vuil in een hoek gelegen, en heeft uiteindelijk ook een kleine 500 euro gekost om weer te repareren (volledige cockpit, rotorbladen en landingsgestel).

Maar uiteindelijk toch blij dat ik die moeite genomen heb....

Groet, Bert

Het kan echt hoor, een Vario repareren...

Mijn Bell 47 G heeft ook 5 jaar (!) als oud vuil in een hoek gelegen, en heeft uiteindelijk ook een kleine 500 euro gekost om weer te repareren (volledige cockpit, rotorbladen en landingsgestel).

Maar uiteindelijk toch blij dat ik die moeite genomen heb....

Groet, Bert
Hallo Bert,
Mijn kosten liggen nog hoger.... Naast een landingstel; rotorbladen, cockpit, moet ik nog een rotorkop kopen 173€ excl btw. Dat is samen al 750€. Dan reken ik er nog op de 3 platen die de mechaniek samen houden te demonteren en rechten.

Ik overweeg over te stappen op massa-produkten. 2-blad RJX (kop); bladen (bijvb. Rotortech 760mm). Een aangepaste tuimelschijf. Samen zo'n 250€. Bij Vario kost de kop + bladen al 400€.

Wat denk jij daarvan? Gaat dat werken? Welk formaat bladen zou ik best nemen? Ik had nu 3-blad 760mm. Ik liep maar op 1000 tr op kop.

Benieuwd...

Hallo Bert,
Mijn kosten liggen nog hoger.... Naast een landingstel; rotorbladen, cockpit, moet ik nog een rotorkop kopen 173€ excl btw. Dat is samen al 750€. Dan reken ik er nog op de 3 platen die de mechaniek samen houden te demonteren en rechten.

Ik overweeg over te stappen op massa-produkten. 2-blad RJX (kop); bladen (bijvb. Rotortech 760mm). Een aangepaste tuimelschijf. Samen zo'n 250€. Bij Vario kost de kop + bladen al 400€.

Wat denk jij daarvan? Gaat dat werken? Welk formaat bladen zou ik best nemen? Ik had nu 3-blad 760mm. Ik liep maar op 1000 tr op kop.

Benieuwd...

Als je voor die rjx al 250 euro betaald en voor de vario maar 400 dan zou ik zeggen ... zet hem even opzij spaar iets langer en doe voor 150 euro meer dan die rjx toch maar de vario

Allereerst: 1000 toeren op de kop met 760 mm bladen, dat is wat érg weinig, en dan heb je ook navenant veel minder power op de staart... als je dan ook nog eens HH gebruikt, EN dwars op de wind hoovert, dan vráág je om problemen. Daar kun je zelfs niet eens "schaalvliegen is anders" de schuld van geven.... Je hebt gewoon gevlogen met een toerental waar het systeem niet voor ontworpen is, en een gyro die je iedere vorm van waarschuwing ontzegd heeft.

Die rotor hoort toch tegen de 1300 toeren te draaien (max 1350).
Staat gewoon op de Vario website, in de catalogus, in de bouwaanleiding van de heli zelf, in de documentatie van het mechaniek, op het papiertje wat bij de bladen zit, overal eigenlijk.....

In rate mode, had je dat aan voelen komen, en had je jezelf uit die situatie gered voor het uit de hand liep. In HH voel je niks, en verrast de situatie je volledig.

Verder, de opmerking van SAR Scott, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Het is heel vervelend natuurlijk, en ik weet niet wat je voor de heli betaald hebt, maar de onderdelenprijs richt zich naar de nieuwprijs, niet naar wat je er tweedehands voor betaald hebt.

En nieuw is het toch een heli van ergens in de buurt van de 2500~3000 euro als ik me niet vergis.
Dan is, vanuit dat licht bekeken, 750~1000 euro schade helemaal niet zo raar als je bedenkt dat je de meest cruciale delen kapot hebt...

Gewoon even doorsparen, het ding hoeft niet morgen weer te vliegen he?

Ik vlieg die Vario's zonder electronica (alleen een rategyro) en zonder digitale poespas, ik weet hoe ze vliegen, en ik weet dat ze goed vliegbaar zijn op die manier. Het geeft je enorm veel vliegplezier, als je zo'n ding zelf onder controle hebt, met alle dingen die er bij komen kijken.

ÁLS je er de tijd in steekt om het te leren.

Ik ben echt maar een heel middelmatige piloot, maar ik weet wel dat de crash die jij gehad hebt, zelfs voor mijn beperkte vaardigheden uitermate overbodig zou zijn geweest.

Met electronica, of met een RJX kop, degradeer je het ding tot een "dertien in een dozijn" heli, met slechts een leuke buitenkant....

Je kunt het vermoedelijk wel doen, zo'n RJX kop, maar naar mijn mening is dat hetzelfde als een gepimpte Golf GTI met gewone plaatstalen velgen van een Lada er onder....

Maar weet je? Met dat verhaal heb ik al veel te veel mensen voor het hoofd gestoten, dus ik laat de keus geheel aan jou.

het is jouw heli... Je moet er mee doen wat jou goeddunkt.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
hoi Patrick,

ook ik zou dat doen wat @SAR Scott: en @Brutus: schreven:

de heli weer repareren met origineel onderdelen
en later genieten van een perfecte heli,

(voor mij was het met mijn Vario's altijd het belangrijkste,
dat ze naar mijn zin vliegen,
van een nep heli, die niet werkt, heb ik niks)

Groet
Uwe

Hei Patrick ,

Is een zeer spijtige zaak ,
Maar ik zou ook gaan voor de originele onderdelen en dan naar de raad luisteren van de schaalhelimannen hierboven .
Zoals eerder vermeld ,
Toerental moet juist zijn .
Geen HH op de gyro .

Maar plaatst AUB geen 'niet vario' onderdelen , krijg je later misschien spijt van , en dan is het ( nog ) duurder .

Grtz
Ron

Vario is voor schaal ontworpen, meeste andere koppen niet.
Ga je niet vario delen plaatsen, kun je eigenlijk net zo goed een align in de romp frommelen..

Ja, het is duur.
Maar de beste tip voor de helivlieger is oom nog altijd dat je niet iets moet vliegen wat voor jou te duur is om te crashen.

In mijn optiek haal je de heli ernstig omlaag als je niet origineel spul terug zet.

Allereerst: 1000 toeren op de kop met 760 mm bladen, dat is wat érg weinig, en dan heb je ook navenant veel minder power op de staart... als je dan ook nog eens HH gebruikt, EN dwars op de wind hoovert, dan vráág je om problemen. Daar kun je zelfs niet eens "schaalvliegen is anders" de schuld van geven.... Je hebt gewoon gevlogen met een toerental waar het systeem niet voor ontworpen is, en een gyro die je iedere vorm van waarschuwing ontzegd heeft.

Die rotor hoort toch tegen de 1300 toeren te draaien (max 1350).
Staat gewoon op de Vario website, in de catalogus, in de bouwaanleiding van de heli zelf, in de documentatie van het mechaniek, op het papiertje wat bij de bladen zit, overal eigenlijk.....

In rate mode, had je dat aan voelen komen, en had je jezelf uit die situatie gered voor het uit de hand liep. In HH voel je niks, en verrast de situatie je volledig.

Verder, de opmerking van SAR Scott, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Het is heel vervelend natuurlijk, en ik weet niet wat je voor de heli betaald hebt, maar de onderdelenprijs richt zich naar de nieuwprijs, niet naar wat je er tweedehands voor betaald hebt.

En nieuw is het toch een heli van ergens in de buurt van de 2500~3000 euro als ik me niet vergis.
Dan is, vanuit dat licht bekeken, 750~1000 euro schade helemaal niet zo raar als je bedenkt dat je de meest cruciale delen kapot hebt...

Gewoon even doorsparen, het ding hoeft niet morgen weer te vliegen he?

Ik vlieg die Vario's zonder electronica (alleen een rategyro) en zonder digitale poespas, ik weet hoe ze vliegen, en ik weet dat ze goed vliegbaar zijn op die manier. Het geeft je enorm veel vliegplezier, als je zo'n ding zelf onder controle hebt, met alle dingen die er bij komen kijken.

ÁLS je er de tijd in steekt om het te leren.

Ik ben echt maar een heel middelmatige piloot, maar ik weet wel dat de crash die jij gehad hebt, zelfs voor mijn beperkte vaardigheden uitermate overbodig zou zijn geweest.

Met electronica, of met een RJX kop, degradeer je het ding tot een "dertien in een dozijn" heli, met slechts een leuke buitenkant....

Je kunt het vermoedelijk wel doen, zo'n RJX kop, maar naar mijn mening is dat hetzelfde als een gepimpte Golf GTI met gewone plaatstalen velgen van een Lada er onder....

Maar weet je? Met dat verhaal heb ik al veel te veel mensen voor het hoofd gestoten, dus ik laat de keus geheel aan jou.

het is jouw heli... Je moet er mee doen wat jou goeddunkt.

Groet, Bert

Hallo Gert,

Ik kan wel tegen een stootje. Het gaat me om het princiepe niet graag "afgezet"te worden. Ik zou zo'n heli helemaal niet nieuw kopen, vind ik echt te duur. De schaalonderdelen zijn echter wel betaalbaar, het is de meckaniek....

De reden dat de kop maar 1000 toeren draaide was omdat de Helicommand onstabiel werd. Die verdomde helicmommand is wat jaren oud en kan enkel met een seriele poort worden geprogrammeerd. Dat heb ik nie meer...

Toen ik hem kocht stond hij effectief op 1340 tr afgesteld.

Jij zegt met zo weinig mogelijk electronica te vliegen....interessant. Maar kan je een 3-blad vliegen met een flybar? Want, dan is het misschien wijzer dat te doen...

Patrick

Hallo Gert,

Ik kan wel tegen een stootje. Het gaat me om het princiepe niet graag "afgezet"te worden. Ik zou zo'n heli helemaal niet nieuw kopen, vind ik echt te duur. De schaalonderdelen zijn echter wel betaalbaar, het is de meckaniek....

De reden dat de kop maar 1000 toeren draaide was omdat de Helicommand onstabiel werd. Die verdomde helicmommand is wat jaren oud en kan enkel met een seriele poort worden geprogrammeerd. Dat heb ik nie meer...

Toen ik hem kocht stond hij effectief op 1340 tr afgesteld.

Jij zegt met zo weinig mogelijk electronica te vliegen....interessant. Maar kan je een 3-blad vliegen met een flybar? Want, dan is het misschien wijzer dat te doen...

Patrick

Kijk, dit is nu echt onzin! Ik bedoel het niet kwaad hoor, echt niet.
Maar "verstandiger" heeft er niks mee te maken:

Die meerbladskoppen van Vario, die zijn speciefiek ontworpen om met de hand te vliegen, en stammen uit een tijd dat FBL electronica nog nauwelijks bestond. Die koppen zijn werkelijk voor iedereen die met een flybar kan vliegen, bruikbaar. Ze vliegen niet moeilijker, maar ANDERS....
Toen je met je eerste heli begon, je maakt mij niet wijs, dat je het toen makkelijk vond, en de vliegeigenschappen van die flybarred heli, waren niet "prettig".
Het enige verschil tussen toen en nu, is dat je NU weet, hoe leuk helivliegen is, en je hebt nu een referentie kader wat je toen niet had.
Dus nu voel je je onzeker met die nieuwe kop, iets wat je sinds je beginperiode niet gevoeld hebt. En daar moet je overheen stappen, en gewoon accepteren dat je weer (heel kort, effectief ongeveer 5 uur sticktime gemiddeld) even in die beginnersschoenen staat....

Nu heb je een heli die goed afgesteld stond, uitgerust met electronica waar het ding nooit voor ontworpen was, die electronica heeft je gedwongen buiten de ontwerp parameters te gaan vliegen, en nu gebeurt precies waar je op kunt wachten.

Qua prijzen, sorry als ik het wat cru zeg, maar 170 euro is een hoop geld, maar niet duur voor de vliegeigenschappen die er in die kop verborgen zitten.
Idem dito voor de bladen, die zijn gewoon uitstekend, en perfect afgestemd voor het gewicht en de stuureigenschappen. 200 euro is dan geen heel rare prijs.

Het kost je minder tijd om met zo'n kop te leren vliegen, dan dat het je oorspronkelijk kostte om met een "gewone" heli te leren vliegen, dus waar gaat het eigenlijk over????

Dat " met de hand" leren vliegen, is 100% veilig en 100% zonder schade te doen, zolang je gewoon doet wat er in dat stuk over meerbladskoppen staat, en zolang je jezelf de tijd gunt, en je rust neemt.
Binnen pak hem beet 10 tankjes, vlieg jij dan (wellicht aanvankelijk nog wat onwennig, maar dat gaat vanzelf over) met je meerbladskop rond. Binnen een seizoen, alsof je nog nooit anders gedaan hebt.

Zolang je maar in je achterhoofd houdt, dat het een heel andere heli is waar je mee onderweg bent!!!!!

Ik weet echt waar ik het over heb: niet alleen heb ik zelf op deze manier zelfstandig multiblade leren vliegen (en mijn heli was nog "een tikkeltje" duurder dan die van jou dus de stap was "een tikkeltje" spannender), de multiblade vliegers die hier op de club rondvliegen hebben allemaal op die manier (zelfstandig dus) de overstap gemaakt.

Het ENIGE waar het om gaat, is dat het ANDERS vliegt, en daarom moet je er niet gelijk "vol tegenaan gaan" maar gewoon rustig en stapje voor stapje je natuurlijke reflexen aanpassen op het andere gedrag. Dat kost tijd, en die tijd moet je jezelf gunnen. Je moet de discipline op kunnen brengen om tijdens het leerproces, je vooruitgang heel voorzichtig te doseren. Zelfs al kun je 3D vliegen, je moet je zelf dwingen om na een half uurtje stationair hooveren, heel voorzichtig je stapvoetse bochtjes op te bouwen, heel voorzichtig je snelheid op te bouwen, heel voorzichtig je afstop-manouvre op te bouwen (met name daar reageren ze HEEL erg anders).

Er zijn een aantal truukjes om het vliegen met zo'n kop stukken makkelijker te maken, zoals je trim wat voorover zetten, verschilolende idle-up instellingen etc etc. Maar die moet je voor jezelf uitvogelen welke voor jou werkt, en welke niet.

That's all.

Groet, Bert

Voor de vraag: je kan een heli flybarless vliegen, ZONDER aanvullende electronica.
kan gewoon.
Ik heb een mini titan vliegen zonder flybar, zonder aanvullende electronica.
zit een simpele staartgyro op, regelaar, servo's, ontvanger.. thats it.
Vliegt erg leuk. maar wel anders.
Hij verrast me af en toe nog wel eens. komt meer omdat ik hem niet gewend ben.

Een heli zonder stabilisatie (een flybar is ook stabilisatie) heeft bij een rechtsdraaiende rotor de neiging om met de neus in de wind, achterover en rechtsaf te gaan.
Trim je de heli windstil in hoover, zul je met rondvliegen altijd een beetje moeten corrigeren.
Met een stevige windvlaag zul je hem ook even moeten corrigeren.
een bocht waarbij je van wind op de neus naar wind op de staart vliegt, kan in het begin even spannend zijn.
Maar dat is de lol, dit soort dingen zelf leren..
Maar wel uitgaan dat je eigenlijk even helemaal opnieuw moet leren vliegen.

je komt er ook achter dat een "rustige rotordisc" erg belangrijk is.

Staart: in principe kun je ook de staartgyro eraf gooien. Alleen is dat wel een beetje heel erg lastig sturen..
Revo helpt veel, maar de hulp van een gyro is eigenlijk wel gewenst.
zoalng de gyro maar als HULP staat, en niet als leidend.
In normal is het een hulp, hij corrigeert kleine bewegingen, maar meer ook niet.
In heading hold zal de gyro ALLES in het werk stellen om de staart in dezelfde richting te houden.
al kost het hem meer dan de heli heeft.
Bij 3d heli's gaat dit, bij schaal heli's niet.

Verder, persoonlijk heb ik bij electro niet veel met governors.
Ik regel mn toeren liever recht op de regelaar, met een curve.
dan kan ik aan het geluid horen of mijn accu inzakt of niet.
bij brandstof heb ik juist wel weer een governor, maar dat is meer omdat mijn vliegstijl erg moeilijk in een curve te zetten is ;-)

Zeker vario is gebouwd om "zo" te vliegen, zo min mogelijk computers er op.
sterker, die kunnen het vlieggedrag zelfs heftig verzieken.

Back