Mijn Vario Schweizer kapot, waar vind ik betaalbare onderdelen?

ik heb bij mijn heli wel 2 graden min. pitch,
die zijn nodig, de heli bij veel wind naar beneden te krijgen,
en voor autos ben je met 2,5 tot 3 graden heel goed, .... niet meer !

EDIT: die -2 graden zijn in een aparte idle ingesteld, idle 1 vlieg ik met 0 graden, N ook met 0 graden en voor hold de grote heli -2, de kleine -5, de rest moet je zelf vliegen

ik heb bij mijn heli wel 2 graden min. pitch,
die zijn nodig, de heli bij veel wind naar beneden te krijgen,
en voor autos ben je met 2,5 tot 3 graden heel goed, .... niet meer !

EDIT: die -2 graden zijn in een aparte idle ingesteld, idle 1 vlieg ik met 0 graden, N ook met 0 graden en voor hold de grote heli -2, de kleine -5, de rest moet je zelf vliegen

Dan doe je toch echt iets niet goed, Uwe: iedere heli komt naar beneden bij nul graden of zelfs +1, en zo hard als je wilt.
Je moet afstappen van het idee dat je hoog/laag regelt met de pitch, dat is iets voor 3D vliegstijl.
Een schaalheli breng je naar beneden door de neus héél lichtjes te drukken. Dat levert je een heel klein beetje voorwaartse snelheid op, maar heeft als voordeel dat je maar heel weinig vermogen nodig hebt om de daling af te stoppen: dan trek je heel lichtjes de neus omhoog.
Bij de methode "veel negatief" heb je ook héél veel vermogen nodig om de daling af te stoppen.

Gewoon met niet al te veel snelheid de pitch er uit halen (niet "knuppel in de buik" maar gewoon fors terug nemen naar bijv +1) en dan met nicksturing de daling regelen.

Is even wennen, je moet wat meer "als een vliegtuig" sturen, maar je zult zien dat het niet alleen beter gaat, maar ook véél veiliger.

Je moet alleen wel rekening houden met dat je aanvlucht nu wat meer ruimte in beslag neemt.
Maar dan krijg je iedere heli, van MCPX tot jouw grote Bell, veilig beneden ZONDER negatieve pitch.

Groet, Bert

tsja, Bert,

idd anders vliegen met grote heli's,
maar eens de tijd nemen in de zomer,
om zo dingen te oefenen met een schaal heli,

dank voor de tip,

gr. Uwe

De truuk is, dat iedere heli die enige voorwaartse snelheid heeft, zodra je de pitch terug neemt de neiging krijgt achterover te komen.
Een FBL set zal dat gerust een heel eind onderdrukken, maar de neiging is er, en je ziet dat niet (zo scherp is het menselijk zicht nu eenmaal niet).

En de combinatie van voorwaartse snelheid en achterover komen, werkt het dalen tegen, inderdaad heb je dan negatief nodig om hem daar doorheen te drukken.
Ondertussen verlies je snelheid (ook dat is ERG lastig in te schatten) en tegen de tijd dat je bent waar je wezen wilt, heb je veel vermogen nodig om de daling op te vangen.

Gewoon de neus een heel klein tikkie neer houden, zodat je snelheid houdt, en je kunt je daling prachtig regelen met elevator, en afstoppen is een kwestie van eerst achterover trekken (met nog steeds weinig pitch), en als de snelheid weg is, de pitch er bij in drukken, en voilla, daar hangt ie voor je neus (als je het goed ingeschat hebt).

Groet, Bert

.. even wat meer ruimte nodig,
zo als bij een vliegtuig, zeg je net,
maar een heli moet ook recht naar benden kunnen,
kan wel, maar gecontroleerd, ha ha

nog eens, oefenen is alles,

Groet
Uwe

Tweedehands Vario 3-blad kop en bladen

Ja, na alle reacties, ben ik wel overtuigd!

Ik zoek dus een Vario 3-blad kop en bladen van +- 75cm (rotor diameter 1,69m)

Enig idee hoe ik daar tweedehands aan zou komen?

Patrick

Euh... de te koop sectie van de diverse forums in de gaten houden? Vooral die in Duitsland, want daar vliegen véél meer van die dingen dan hier in NL

Wellicht ebay?

@ Uwe: tsja, wat kan en wat verstandig is, dat zijn twee heel verschillende dingen, maar lees de aanbevelingen van Vario nog maar eens goed door dan: die raden STERK aan, om niet op grote hoogte te hooveren en dan verticaal te dalen, maar een landingsaanvlucht uit te voeren min of meer zoals ik beschreef, en slechts op ooghoogte over te gaan in hoover.

Je moet het zelf weten, maar je bent dan, zeker met die heel grote Bell met zijn minimum aan vermogen (per kilo) toch echt de grenzen aan het opzoeken. Het kan, 100% zekre dat het KAN. Maar je moet niet raar staan kijken, dat op een gegeven moment je toch over de dan heel dun geworden marges van wat veilig is, heengaat, en net als met TS, je heli onverwacht de grond in gaat.

voor het aanleren van deze methode hebben ze trainers zoals de SkyFox uitgevonden, die wel gewoon verticaal af kunnen dalen....

Groet, Bert

Ik heb uit de tijd dat ik vloog met Vario Benzine mechanieken nog zowat alle technische onderdelen liggen die je nodig hebt om je Schweizer opnieuw opnieuw op te bouwen.
Frame, mechaniek, tandwielen, driebladskop, bladen enz. Ik wil je deze tweedehands verkopen.Maak eens een lijst van alle onderdelen (+ partnummers) die je nodig hebt en contacteer mij.

Heligroeten,

Nick

Ik heb uit de tijd dat ik vloog met Vario Benzine mechanieken nog zowat alle technische onderdelen liggen die je nodig hebt om je Schweizer opnieuw opnieuw op te bouwen.
Frame, mechaniek, tandwielen, driebladskop, bladen enz. Ik wil je deze tweedehands verkopen.Maak eens een lijst van alle onderdelen (+ partnummers) die je nodig hebt en contacteer mij.

Heligroeten,

Nick

Doe ik ;-))

G230 motor op handstart brengen, iemand een rotor liggen?

full

All,

Mijn G230 is uitgerust met een electrostart.
Dat is nog met een brush-motor met kolen....
Ik ondervind daar moeilijkheden mee. Bij wat incorrect shoken (vinger in de carburator) moet je flink doorstarten. Voor je het weet stinkt het naar de verbrandende kolen. Wachten dan maar....

Ik overweeg om een manuele starter te monteren. Op zich is dat trekstartding niet duur, maar 20€ (Pittstop.nl)... maar het lijkt erop dat ik dan een nieuwe rotor zal moeten kopen, dat is al een pak duurder. Op de mijne zit geen meenemer meer (zie foto). Op zich is dat geen onderdeel.
Verder zal ik nog een carburator met choke moeten vinden, want handstarten zonder choke, dat wordt leuk....

Heeft er iemand een rotor liggen voor handstart
Of bestaat de meenemer als onderdeel dat ik kan monteren op mijn huidige rotor?

Grts

Patrick

Hier een foto van een Rotor met handstart meenemer ( opstaande kroon met haakjes in het center)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
je weet dat als je met handstart verkeerd choked, je hetzelfde probleem hebt ;-)
starten tot je arm eraf valt :mrgreen:

Vergeet niet dat iets zoals choken nou net is wat ervaring je gaat leren.
bijna iedere vlieger die zijn toestel ene beetje kent, weet hoe hij hem snel aan de praat krijgt. 3 slagen rond met vinger op de carb, gas vol open , zo'n soort startlijstje.
evt eens rondkijken voor een carb met choke. dacht dat deze versies er ook zijn.

Gevonden

Dank zijn dit forum heb ik alweer mijn gerief gevonden!

Hartelijk dank aan allen.

De onderdelen komen spoedig binnen.

Het bouwen kan nu beginnen....

Patrick

Je moet inderdaad met de electrostarter niet langer dan 1 seconde starten. Je mag nooit, herhaal NOOIT, doorstarten, daar is deze starter niet voor ontworpen.
Maar je moet deze motoren niet choken zoals je een (ouderwetse) automotor op de choke start.
ALS je een vaste choke hebt: eerst zonder choke 1 sec starten. Geen muziek? dan choke er op, en heel kort (liefst korter dan 1 sec) starten, dan de choke er af en dan moet hij pakken. Met de handstart doe je precise hetzelfde. 1 a 2 trekken, en dan de choke er af en starten.

Hij start overigens al een stuk beter als je de race 400 die er standard op zit, vervangt voor een Race 480 bb. Het overpersen van het tandwiel is een beetje tricky maar wel te doen als je een bankschroefje en wat loktite 608 o.i.d hebt.
Alternatieve oplossing is een borstelloze motor, die gaan 100% gegarandeerd niet stinken, mits de ESC groot genoeg is.

Groet, Bert

Back