Mijn vlieg ervaring van vandaag

bana3uqy.jpg

vandaag geprobeerd met de vario piccolo die ik van berrie heb overgenomen gewend te raken. ik heb de vario voor de verandering maar in de starter 2 van mees gebouwd. ging best goed, al was er niet echt super thermisch, toch reageert zo'n schuim motorkistje ook al op thermiek weet ik nu.

iig heb ik in een enorme bel gevlogen met bijna 40 !!!!!! buizerds, niet normaal!!.Mees en ik stonden met open mond te kijken....zijn er wel zoveel buizerds in nederland ? Was er in benschop een NL Buizerd meeting...?? :D op de foto cirkelen er een 25+ tal, en een paar honderd meter verder rechts van de zon, cirkelden er nog eens 15. Fantastisch !!

Op 130 meter begon de vario " achtung!... achtung!.... te roepen. khad geen idee waarom, en dacht in eerste instantie dat er een squadron hurricanes of spitfires mijn kant op kwam ;-). Later snapte ik dat de parkflyer ontvanger op 130 meter ontvangstkuren begon te vertonen ....

kek ding hoor Berrie, die vario ! Achtung!!...Achtung !!!

zum befehl ! (en dus gauw naar beneden !)

Laatst bewerkt:
Was er in benschop een NL Buizerd meeting...??
Dat weet ik niet maar op de hei in Ede waren vandaag ook ongebruikelijk veel roofvogels in de lucht. Niet zo veel buizerds als jij beschrijft, de grootste groep was een stuk of 7 bij de Orlice van Terende geloof ik. Maar ik heb op een gegeven moment wel een hele zwerm kleinere valkjes bij elkaar gezien. Heel bijzonder, die heb ik niet eerder zo veel bij elkaar gezien.

September is de maand dat een aantal roofvogelsoorten gaan trekken. De buizerd vertrekt veelal in familie verband, ouders en hun jongen, maar kunnen ook grotere groepen vormen. De buizerd die hier in Nederland verblijft vertrekt gewoonlijk zuidwaarts, vogels uit het noorden komen hier overwinteren. Veelal zijn dat de witbruine en soms ook witte roofvogels die we zien. Ze maken handig gebruik van de thermiek om energie te sparen voor hun lange vlucht. Ook zijn het de boomvalken die vertrekken naar het verre zuiden in redelijke groepen om volgend seizoen ergens in april terug te komen. Ze houden zich hier voornamelijk op boven heidevelden. Het gaat momenteel redelijk goed met de roofvogelstand. Gedurende mijn kinderjaren was de buizerd een bijzondere verscheidenheid omdat ze zo zeldzaam was. Ten gevolge van het gebruik van het landbouwvergif DTT waren bijna alle Europese roofvogels uitgestorven rond de 60er jaren. 2 jaar geleden heb ik ergens rond deze tijd met een groep buizerds meegevlogen en gefilmd.

Laatst bewerkt door een moderator:
De wildstand verbetert in NL gelukkig vrij sterk de laatste jaren.
En als je Buizerds (of andere roofvogels) ziet thermieken weet je tenminste dat er een hele goede bel zit.
Dit omdat Buizerds eigenlijk helemaal niet zulke goede thermiek-vinders zijn.

Ik vind de toegenomen roofvogelstand zelf wel mooi, dat is een teken dat ook de stand van ander kleinwild toeneemt. Alleen jammer dat die Buizerds in de lucht van die ontzettende krengen kunnen zijn en een modelzwever aardig kunnen toetakelen als ze hem te pakken krijgen.:evilbat:

Bluefalcon, bedankt voor de toelichting. Ik heb je filmpje 2 jaar geleden gezien, geweldig.
De vogels die wij zagen waren inderdaad boomvalken nu ik wat plaatjes heb opgezocht.
Ik heb als kind uren in het bos doorgebracht op zoek naar buizerds en als ik er eentje gezien had vond ik dat echt bijzonder. Als ik nu een uurtje rond rij zie ik er tientallen....net als ooievaars trouwens, die kom je hier in de buurt ook overal tegen. En dit jaar viel mij ineens de witte reiger op langs de IJssel. Ook al zo'n mooie vogel.

De wildstand verbetert in NL gelukkig vrij sterk de laatste jaren.
En als je Buizerds (of andere roofvogels) ziet thermieken weet je tenminste dat er een hele goede bel zit.
Dit omdat Buizerds eigenlijk helemaal niet zulke goede thermiek-vinders zijn.

Mijn ervaring (als model- en fullscale zweefvlieger) is precies tegenovergesteld: buizerds zijn de beste thermiekzoekers die er bestaan. Ze hebben altijd de kern van de bel te pakken, en pakken het kleinste zuchtje thermiek op.
Ooievaars komen bij mij op de tweede plaats, meeuwen volgen op grote afstand en als je een aalscholver in de thermiek tegenkomt weet je zeker dat het een goede bel is want die bakken er niet zo veel van.
Max

Mijn ervaring is die als van Max. Zelf vind ik het samen thermieken met een groep ooievaars de ultieme ervaring. Ze cirkelen niet zoals de buizerd maar nemen meer ruim. Het leuke van een zeemeeuw model is dat deze vogel niet gezien wordt als bedreiging, Ik ben nog nooit aangevallen door andere vogels. In tegendeel, ze vliegen graag met me mee.

leeuwerikken die spontaan hoger als 30 meter gaan vliegen ,dat zijn voor mij de eerste tekenen om er direct heen te sturen .buizerds samen met kiekedieven houd ik altijd in de gaten .

Wat ik een nare eigenschap van buizerds vind is dat ze 100 meter onder je beginnen te draaien en je binnen de kortste keren voorbij gaan. En ik meen te hebben gezien dat ze heel regelmatig een middelvinger opsteken tijdens het passeren.

Vaandag hadden wij weer een Surprois wedstrijd en bij mijn eerste vlucht kreeg ik gezelschap van een Buizerd. :D
We cirkelden gezellig samen door het luchtruim. :cool:

Johannes

:oops: ... ik vrees dan toch dat de buizerds er achter zijn gekomen dat je een vliegleider bent Arjan :p

Maar ook bij ons was er veel meer te beleven als de vaste 2 koppeltjes buizerds .. vooral veel valken die je normaal bij ons veld niet veel ziet ...

Bij de G&E club was vandaag een zweefwedstrijd, en inderdaad de buizerds vlogen opgewekt mee, meer dan gewoonlijk.
Een van mijn leukste modelvliegherinneringen: jaren geleden, een groep van vijf ooievaars thermiekte in de buurt van ons veld. Met mijn Ellipsoïd begon ik een eindje boven hen ook te draaien, en al gauw haalden ze me in. Toen ze allemaal hoger waren dan ik, zette ik de motor aan, en vloog een ommetje en kwam weer boven ze uit. Dat ging een paar maal zo, toen driftte de bel te ver weg naar mijn zin en heb ik ze met rust gelaten...
Met mijn zeilvlieger heb ik, in Frankrijk en Spanje, ook met gieren samen gethermiekt. Dat is helemaal geweldig...!

Mijn ervaring (als model- en fullscale zweefvlieger) is precies tegenovergesteld: buizerds zijn de beste thermiekzoekers die er bestaan. Ze hebben altijd de kern van de bel te pakken, en pakken het kleinste zuchtje thermiek op.
Ooievaars komen bij mij op de tweede plaats, meeuwen volgen op grote afstand en als je een aalscholver in de thermiek tegenkomt weet je zeker dat het een goede bel is want die bakken er niet zo veel van.
Max

Ik differentieer het zelf liever gewoon in de soort vogel.
Het is nogal logisch dat een ooievaar weet hoe de thermiek te gebruiken.
Anders kan zo'n grote 5(?)kg zware vogel nooit afstanden van meerdere duizenden kilometers afleggen tijdens hun trek.
Dus persoonlijk plaats ik de ooievaar dan boven de buizerd als we spreken over het praktisch benutten van thermiek.
Ik zeg hiermee zeker niet dat Buizerds niet kunnen thermieken maar met ongeveer 1 kilo gewicht hebben ze het iets 'makkelijker' dan een ooievaar en in mijn optiek zijn er vogels die beter presteren w.b. thermiek.

( Ah ja, in neem aan dat jullie ook wel eens hebben meegemaakt dat een buizerd jullie volgden in de lucht bij het cirkelend zoeken naar thermiek? (En dan vervolgens waarschijnlijk dacht van "Man...prutser....wat doe je hier?" :-) )

Voor een Buizerd (of andere roofvogel) heeft het buiten de trek normaliter geen nut om bellen uit te vliegen tot een kilometer of meer hoogte o.i.d., dit omdat hun leef- en jaaggebied maar enkele vierkante kilometers is en zij de thermiek hoofdzakelijk benutten om stil vanaf goed 100-200 meter ruim beeld te hebben op de grond op zoek naar prooi.
Hiermee zeggende dat het doel van een thermiek vliegende buizerd doorgaans niet (zoals wat wij trachten te doen met onze zwevers) het perfect centreren en zo snel mogelijk hoogte winnen is maar simpelweg dat ze geluidloos en met weinig inspanning een ruim gebied kunnen observeren op zoek naar eten.

Maarûh, je weet pas zeker dat je stofzuigerthermiek hebt als je een pinguïn ziet rondcirkelen boven je veld. :mrgreen:

Even een paar opmerkingen. De buizerd is evenals de ooievaar een goede thermieker. Of de 1 er beter in is dan de ander valt te betwijfelen. De ooievaar is groter en een keer zo zwaar als de buizerd maar verhoudingsgewijs hebben ze de zelfde vleugelbelasting.

Buiten de trek om thermieken buizerds ook. In het voorjaar doen ze dat voornamelijk om te baltsen, op zoek naar een partner en of hun territorium af te bakenen. De buizerds zoeken zelden prooien tijdens de vlucht. Ze eten voornamelijk aas, kleine knaagdieren, wormen en insecten. Vanuit een boom of weidepaal wachten ze op een kans. De buizerd is een opportunist en je ziet ze vaak langs de snelweg op zoek naar een makkelijk hapje die uit aangereden dieren kunnen bestaan. Het zijn geen krachtige jachtvogels zoals de havik of slechtvalk.

Een slechtvalk bijvoorbeeld met een vliegewicht rond een kilo en spanwijdte van een meter kan urenlang zonder vleugelslag boven blijven, iets dat we bijvoorbeeld met een super lichte DLG van 300 gram en 1,5m span niet voor elkaar krijgen. Het is opmerkelijk dat de meeste mensen nog denken dat we superieur zijn aan de vogels.

In het volgende filmpje zweef ik in het voorjaar met een model raaf. Ergens op 3:00 komt een buizerd even duidelijk maken wie hier heerst in de lucht.

Het is opmerkelijk dat de meeste mensen nog denken dat we superieur zijn aan de vogels.

Afgelopen zomer ben ik in Oostenrijk naar een roofvogelshow geweest waar ze o.a. een Noord Amerikaanse visarend zijn gang lieten gaan. Volledig grijze lucht, regen, geen wind....weer waar ik nieteens mijn Alulatje van een berg zou gooien.

De vogel heeft een spanwijdte van 2,30 meter en weegt een voor modelzwevers gruwelijke 5,5 kilo, hij klapte 2 keer met zijn vleugels, zweefde kort naar het naast het kasteel gelegen dal en begon op 100 meter afstand rondjes te draaien en rustig te klimmen en heeft dat een kwartier volgehouden zonder nog maar 1 keer met zijn vleugels te klappen.(nogmaals....zelfs als het droog was zou ik niet verzonnen hebben ook maar ergens mee te vliegen vanwege de kansloze omstandigheden)

De presentator legde ook uit dat deze vogel zo graag vliegt dat ze nog wel eens moeite hebben hem voor de show op tijd terug te krijgen. Als hij meteen sterke thermiek pakt gaan ze verder met de show tot hij honger krijgt en terug komt om te eten.

Dat was echt geweldig om te aanschouwen!

Afgelopen zomer ben ik in Oostenrijk naar een roofvogelshow geweest waar ze o.a. een Noord Amerikaanse visarend zijn gang lieten gaan. Volledig grijze lucht, regen, geen wind....weer waar ik nieteens mijn Alulatje van een berg zou gooien.

De vogel heeft een spanwijdte van 2,30 meter en weegt een voor modelzwevers gruwelijke 5,5 kilo, hij klapte 2 keer met zijn vleugels, zweefde kort naar het naast het kasteel gelegen dal en begon op 100 meter afstand rondjes te draaien en rustig te klimmen en heeft dat een kwartier volgehouden zonder nog maar 1 keer met zijn vleugels te klappen.(nogmaals....zelfs als het droog was zou ik niet verzonnen hebben ook maar ergens mee te vliegen vanwege de kansloze omstandigheden)

De presentator legde ook uit dat deze vogel zo graag vliegt dat ze nog wel eens moeite hebben hem voor de show op tijd terug te krijgen. Als hij meteen sterke thermiek pakt gaan ze verder met de show tot hij honger krijgt en terug komt om te eten.

zoiets gelijkwaardigs ken ik vanuit zweden waar visarenden aktief zijn .
zit je lekker te vissen en heb je op de hele ochtend nog niet veel gevangen .cirkelt een arend boven het meer ,duikt aan en pakt een pracht van een regenboog forel uit het water waar je als visser toch best wat moeite mee gehad zou hebben om deze in je net te krijgen na een goede dril .

en heb je op de hele ochtend nog niet veel gevangen .cirkelt een arend boven het meer ,duikt aan en pakt een pracht van een regenboog forel uit het water

Tsja, er blijft altijd baas boven baas :-)

(Roof)vogel shows kan ik inderdaad zelf ook van genieten.

In het volgende filmpje zweef ik in het voorjaar met een model raaf. Ergens op 3:00 komt een buizerd even duidelijk maken wie hier heerst in de lucht.

Mooi filmpje! :cool:

Roofvogels hebben me altijd al geïnspireerd. Ik ben valkenier. Een valkenier is iemand die met een getrainde roofvogel succesvol jaagt op natuurlijke prooi. Niet verwarren met iemand die demonstraties geeft. Vooral in de vlucht van mijn eigen vogels heb ik me verdiept en kan dat alles van heel dichtbij bestuderen. Zoals ik al mijn rc vogelmodellen voorzie van camera's heb ik m'n levende jachtvogel weten te trainen met een camera op haar kop. De beelden zijn spectaculair. Dit is niet mijn vliegervaring maar die van een havik in jachtconditie:

Back