Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ja, dat is de Epsilon.
    De andere zijn de Epsilon Competition (V1) met balsa indekking opgevolgd door de Competition V2 met Abachi indekking (en volgens mij een ook iets langere neus maar dat weet ik niet zeker).
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Vandaag even de astroflight Monterey aan extreme sleeptest onderworpen.
    Sleper van dienst 80cc Pilatus porter.
    Vliegtuig bijna verticaal omhoog gesluist.
    Alles toch goed afgelopen.
    Ik geef toe, het was op de limiet.
    Liefst niet voor herhaling vatbaar.
    Normaal laat ik de Monterey slepen met een traagvliegende Pilatus porter (Electro).
    Dit laatste is minder billenknijpen.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Die 80 cc kan ook traag hoor .
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Hoi Serge,

    Ik zij 80cc maar het zal zeker wel straffer zijn.
    Zoals ik reeds zij laat ik de Monterey en de Bergfalke slepen door een lichtere motorisatie.
    Met een real scale vliegbeeld als resultaat.
    Nu, zondag wat deze electro-pilatus defect.
    Mijn schoonzoon was meegekomen naar het terrein en wou mijn Monterey eens in actie zien.
    Had ik niet durven vliegen dan had ik het mijn leven lang mogen horen.:eek:
    Er stond voor mij niks anders op dan een heavy-sleep.
    Nu, eigenlijk kon er moeilijk iets gebeuren.
    De Monterey (mijn uitvoering) is een robuust kistje.:rolleyes:
    Een paar toeschouwers dachten dat de vleugels zouden dichtklappen met dit geweld.
    Niks van aan.
    Gebruik van hardbalsa en koveral in vleugel resulteert hier in een ruime veiligheidsmarge.
    En het vliegbeeld mag er zijn, eens gelost.
    Hij blijft lang boven.
    Er zijn een paar clubleden die hem ook zullen bouwen.


    Mvg,
    Aurectar
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Blijf ik mij toch afvragen (misschien net als Serge): kan een hele grote sterke sleper niet rustiger naar boven dan?

    Volgens mij kan Bertus met zijn gruwelijk sterke Piper ook 1,5meter kistjes omhoog brengen zonder ze in 2 stukken te trekken
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    Zeker wel, snelheid omzetten in steigen..
    Als het dan nog te hard gaat, minder gas geven ;)
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Bepalend is hier toch de sterkte van de constructie (vleugelstructuur) van het betrokken toestel.
    Een Mosquito of een HYFLY van Graupner ( ongeveer zelfde spanwijdte 2500mm) ging die sleep aan die Pilatus nooit overleven.
    Eenvoudig omdat die toestellen een zwakkere vleugelstructuur hebben in vergelijking met de Monterey.

    [​IMG]


    Nu, meestal zijn er aangepaste sleeptoestellen.
    Met andere woorden, voor elk gewicht en spanwijdte, liefst een aangepast motervermogen.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2015
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben (nog) geen sleper maar mij wel volop aan het inlezen. Ik snap helemaal dat een superlicht thermiekzwevertje niet zomaar volle bak de lucht in getrokken kan worden.

    Maar de sleepkist hoeft ook niet volle bak de lucht in te vertrekken toch. Mijn motorkistjes gaan volle bak leuk omhoog maar met 1/4 tot 1/3 gas kan hij ook op stijgen....sterker nog....daar probeer ik op te oefenen omdat im het gedrag bij lage snelheid onder de knie wil hebben. Hard vliegen kan altijd.

    Zijn die grote slepers op hun minimale (veilige) snelheid nog steeds zo snel dat de zwever zich zorgen moet maken?

    Wat ik zo af en toe op filmpjes en meetings zie komen ook die grote slepers nog steeds heel rustig binnen om te landen. Dan kunnen ze toch ook rustig omhoog?

    Of ben ik nu heel erg naief?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Neen, neen, voor bepaalde zweeftoestellen kan dit rustig omhoog gaan toch noch er over zijn.
    Alles is relatief.
    Je moet een Amigo niet aan een sleper van plus 50cc hangen, als je begrijp wat ik bedoel.
    Dit terwijl er 2m kisten zijn die proef met glans zullen doorstaan.

    Mvg,
    Aurectar
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    een grote sleper kan juist rustiger vliegen dan een kleine sleper . kwestie van gasbeheersing . het hoeft niet volgas omhoog . maar zo te merken in het verhaal heeft de sleper die aurectar bedoelde met de 80 cc nog weinig ervaring .
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.278
    Locatie:
    Gouda
    Het vermogen van de sleepkist en het mooi kunnen doseren ervan is het probleem niet bij een goede sleep piloot. Wel in een aantal gevallen de minimale vliegsnelheid die door de vleugelbelasting en de maximaal vliegbare liftcoefficient wordt bepaald.
    Bij een grote zware sleper kan die minimale vliegsnelheid best hoger liggen dan een licht, ouderwets gebouwde zwever veilig kan hebben.

    In dat geval KAN je gewoon niet langzaam genoeg vliegen om de zwever heel te houden.

    Rick
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    Wellicht dat je nog wat kan doen met flaps, maar als je niet aan je minimale vliegsnelheid komt als sleper word het lastig inderdaad.
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik zei 80cc maar het zal vast wel meer geweest zijn.
    Het betrof wel een ervaren piloot.
    Trouwens, hij heeft de klus goed geklaard.
    Maar dan bijna verticaal.
    Net een raket.
    Je zou deze oefening niet moeten doen met een Amigo.
    Ik bedoel ook dat het een een heel andere ervaring was dan met het electro
    toestel waar ik normaal het hemelruim ingesluist word.

    Mvg,
    Aurectar
     
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.572
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Gewoon weer een geweldige dag vliegen. Zo van de (fietss)lier de BOT op 120mtr een belletje ingevlogen. Met zo'n twee asser is dat toch easypeasy. Even indraaien en up blijven geven, wat een genot om te zien. Uiteindelijk blij dat de bel oploste en zonder veel kapriolen de BOT weer naar beneden kwam. Ach een half uurtje vliegen met deze kist is weer leuk.
    Na de koffie met de Pike eenzelfde soort start maar dan met de electro-motor, zo in een bel en maar lekker blijven draaien tot het moment dat ik dacht dat het toch allemaal erg hard omhoog ging (dus klein begon te worden) en maar weer even vol de remmen er in gegooid. Zo zijn de 10min voor de F5J een makkie. Ik heb m niet geland en ben lekker doorgevlogen, weer naar de 100mtr en daar weer verder. Wat een dag, heerlijk!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    mijn vliegervaring:

    geen :-(
    aan het werk geweest.....
     
    Berrie vindt dit leuk.
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.572
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Kan ook n prettige ervaring zijn.
    Had ik vandaag ook liever gehad, helaas m'n Diamond doormidden gevlogen. Iets te langzaam binnen gekomen, stall op n meter hoogte is dan voldoende om over de vleugeltip te draaien en daar kon de achterkant van de romp niet tegen. Maar gelukkig weer te lijmen. En voor de volgende keer iets meer de vaart erin ;-).

    Snel via GSM gereageerd.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.513
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het langzaam vliegen van een sleper hangt inderdaad van de kist zelf af maar zeker ook van de piloot.
    Ik heb met mijn piper een schuimpje van 70 cm gesleept zonder problemen.
    Maar ook een 7200 mm schaal 1 op 2.5 zwever.
    De laatste tijd ben ik veel op ons veld aan het oefenen.
    Vanmiddag 8 minuten laag gevlogen met een pilatus b4 achter de piper.
    Zelf vind ik het voordeel van electro slepen dat de kist vaak lichter is waardoor je langzamer kan, maar zeker niet onbelangrijk je kan heel gedoseerd gas geven.
    Ik zou er nog wel meer over kunnen zeggen maar het nieuwe forum is zo beroerd dat ik die beroerde letters na een paar minuten niet meer kan lezen.
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    [QUOTE
    Bij een grote zware sleper kan die minimale vliegsnelheid best hoger liggen dan een licht, ouderwets gebouwde zwever veilig kan hebben.

    In dat geval KAN je gewoon niet langzaam genoeg vliegen om de zwever heel te houden.

    Rick[/QUOTE]

    Rick,
    Net wat ik wou zeggen.

    In dit geval kan alleen sterkte (robuustheid vleugelconstructie) zweefvliegtuig de meubelen redden.

    Mvg,
    Aurectar
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Net terug van het terrein.
    2 vluchtjes afgehaspeld.
    Het begon plots nogal stevig te waaien (rukwinden en turbulenties).
    Om 10u30 dan maar de vliegactiviteiten gestaakt.:(
    Volgens buienradar onweer op komst.

    [​IMG]

    Uit ervaring tot het besef gekomen dat er met de windgoden niet te spotten valt.

    [​IMG]

    Op terrein staan weidepaddenstoelen.
    Toch niet voor niks even weg geweest.
    Vlug een deel geplukt.
    Dit wordt deze middag een lekkere paddenstoelensaus.
    Het nuttige aan het aangename, als je begrijp wat ik bedoel.:p

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2015
    Berrie vindt dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk

Deel Deze Pagina