Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

1. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Vandaag een echte vliegdag....
    Eerst de vliegshow hier bij ons op vliegveld Seppe was weer geweldig.
    Briteling wingwalkers, CAP 10's, een Engels stuntteam met 4 kisten en veel rook, Beaver,
    Mustang, Messersmitt, parachutisten, Pitss, Tiger Moth....enz enz.
    Lekker veel foto's gemaakt en filmpjes.
    Daarna om 16:00 h nog even zelf gaan vliegen op mijn prive veldje.éénmaal motorloop naar 177 meter en vervolgens verder naar 466 meter. Toen vond ik het wel hoog genoeg...komt mijn zender wel zover??? dus een stuk gezakt en op 300 meter nog vrolijk verder gegaan. Vlucht was 45 minuten. Mooie dag dus:D:D
    Morgen weer zo'n dag.....die slepers zullen het rustig krijgen morgen :D:D

Hoe is het jullie vergaan

2. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Vlieg je met 2,4?

Dan hoef je je geen zorgen qua reikwijdte!

Vandaag was een clubgenoot aan het vliegen met z'n 6,5 mtr DG1000.
    Omhoog gesleept tot 400 mtr, daar losgelaten en doorgeklommen op thermiek naar 1000 mtr+, geijkte vario aan boord!!
    Hij vroeg mij wel mee te blijven kijken omdat op die hoogte een 6,5 mtr kist ook erg klein wordt. Gelukkig kon hij onder wolken blijven vliegen wat de zichtbaarheid aanzienlijk verbeterde!
    Daarna remkleppen uit en langzaam weer naar beneden.
    Vluchtduur 58 minuten!!

3. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    JA idd 2,4Ghz, op bijna 500 meter wordt 3,2 meter toch ook steeds kleiner, en hoe hoog zit de bewolking? Volgende keer (morgen) nog wat hoger proberen.

4. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Wolkenbasis zit meestal dichter bij de 2000 dan bij de 1000 m.
    Een 4m kist op 750m worden de meeste mensen zenuwachtig van ...

Reikwijdte van 2.4 GHz is inderdaad beter dan de reikwijdte van 35 MHz. Maar ik zou me ook bij 35 MHz niet druk maken. Bij 35 MHz is de reikwijdte nog altijd 1500m of meer. Zelfs voor een 6m bak is dat de zichtgrens.

Inderdaad, sommige 2.4 GHz systemen halen de 2-3 km op 1 meter hoogte. Dat is indedaad een stuk beter, maar of je dat nodig hebt ...?

Gr. Dirk

5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Eh.....ik denk dat je bedoelt 2000 voet. Vandaag zat de basis ongeveer op 2500 voet en dat is 760 meter.

Willem, dat is ook morgen het geval dus ik zou een beetje opletten. Bij het laatste sleeptreffen hebben we ook de wolkenbasis verkend (al zat die toen op ik denk 150 meter) en ik kan je zeggen...spannend :)

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Vandaag is mijn zoon voor het eerst gesleept en wat nog mooier is; hij heeft mij gesleept....dat was wel kicken. Ik denk dat hij met zijn 11 jaar wel in aanmerking komt voor de titel van jongste sleeppiloot?

7. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Vandaag had mijn club (Gooi & Eemland) een Huckepack wedstrijd, vind ik altijd leuk. Deel van die wedstrijd is ook altijd de Riser Cup; twee jaar geleden hebben we de Sig Riser gekozen als standaardklasse dus is er altijd een flink percentage Risers bij.
    Mijn eigen Riser stond in de kast zonder ontvanger. Ik had er altijd een Spektrum AR6200 in maar die zat toevallig net ergens anders in; in plaats van om te bouwen besloot ik er een nog ongebruikte Corona ontvanger in te stoppen en hem te vliegen met de naar 2.4 Ghz omgebouwde FX18.
    Ik ging als tweede op de Huckepack, checkte of mijn roeren reageerden op de zender - ja dus- en daar gingen we. Op 300 meter (met de Jeti box) werd ik afgezet... en had geen enkele controle.
    Het toestel dook, herstelde zich dan, leek even normaal te gaan vliegen, dook dan weer... ik had nergens invloed op.
    Kortom, het was zaak om te kijken waar hij terecht kwam... hij leek erg de kant van de A27 op te gaan maar zo ver kwam hij gelukkig niet. We zagen grofweg achter welke boomgroep hij verdween. Die boomgroep stond aan de overkant van een meertje, aan de andere kant van die bomen is een stukje wild grasland totaan de A27. Lastig maar min of meer begaanbaar. Het lastigste is dat er tussen dat grasland en de boomgroep een nogal brede sloot loopt, waarvan de kanten vrij hoog en steil zijn - je springt er niet even overheen.

Eerst ben ik erg lang aan het rondwandelen geweest, vooral langs de snelweg maar ook aan de overkant ervan (het was ook nog mogelijk dat-ie de A27 over was gekomen) voor ik 'm had gevonden. Hij hing uiteindelijk een meter of 5 boven de grond in een boom, maar dus wel aan de andere kant van die sloot...
    Terug naar de club, een ladder gehaald (de Gooi & Eemland club is van alle markten thuis, we hebben ook een roeibootje om te water geraakte toestellen op te vissen al bleek vandaag dat het bootje gejat was...) Ook nog een boomzaag, maar die bleek uiteindelijk niet nodig. De ladder kon op mijn auto (handig als je auto is ingericht op het vervoer van een deltavlieger) en maakte het mogelijk om met droge voeten de sloot over te komen. (Nou, 1 droge voet, want mijn linkervoet was eerder al in een onverwachte overgroeide kuil met enkeldiep water gestapt.) Vervolgens bleek de ladder lang genoeg uitschuifbaar om, tegen de boom gezet, bij mijn Riser te komen. Die bleek vrijwel onbeschadigd (een stuikbreukje in het richtingsroer, mag geen naam hebben).
    Sjonge jonge, wat een gezeul... toen ik weer terug bij de club was was de wedstrijd net aan de prijsuitreiking toe.

Alvorens nog even wat met de andere toestellen die ik bij me had te vliegen, heb ik nog wel even een range check gedaan met de Futaba/Corona FX18 en de betreffende ontvanger in de Riser; daar leek helemaal niks mis mee. Nog geen idee wat er dan wél aan de hand was...

Ik ben doodop. Voornamelijk van dat lopen door allerlei gewas dat varieert van knie- tot borsthoog. Nou ja, nauwelijks schade en toch nog even leuk gevlogen...

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. firefox309

firefox309 Guest

ik ging zo eens met een oldtimer zwever achter de sleper los het wolkendek in op 120 meter... dat is angstaanjagend.

9. firefox309

firefox309 Guest

vandaag naar de helling in steckenborn gereden.... wat was het weer mooi daar.
    jammer dat het meer 2bft dan 3bft was.
    gelukkig was het een erg thermiekvolle dag en raakten we dus 8/10 keer weg.

maar als je er gaat om te helling vliegen, dan is het toch balen ;)

voor de rest een super dag gehad!

10. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Easy Star als sleper

Nog maar pas geleden een poging gedaan om het slepen onder de knie te krijgen met een Easystar als sleper van een 2,2 m 2 kanaals zwever(tje). De vleugels van de zwever waren een schenking van B Doets. Met dank!!!

Dat was onze ervaring "van vandaag"

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. firefox309

firefox309 Guest

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Willem! Helemaal gemist, je sleepavontuur.
    Dat zag er goed uit. Begrijp ik nou goed dat je Easystar een motor in de neus heeft? Da's weer eens wat anders :)

13. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
  14. MadDuc

MadDuc

Lid geworden:
    21 dec 2008
  15. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Easy Star als sleper

Yes...weer eens wat anders. Het is lastig slepen als ook de motor op de rug zit:D:D
    Een 130 gram motor van HC met een klapprop
    Het ging zeker NIET perfect (looping tijdens de sleep) maar alles is gelukt en heel gebleven.
    Zodra het weer en de agenda het toelaten gaan we het nogmaals proberen.

16. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Yes! weer een ervaring rijker!

Vandaag voor het eerst van m'n leven een sleep gedaan met de dornier DO27.

Eerst een röhnsperber (hier kwam ik toch wt vermogen te kort) en daarna een K6 (ging prima!)

Moet nu alleen de servo van de sleepkoppeling vervangen, deze heeft de geest gegeven, en de motor van een andere prop voorzien.
    Zit nu een 20x12 op en dit moet 20x10 worden.

Maar goed, al met al een heerlijke middag!

17. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    zaterdag 18 september

Hellingvliegervaring op een (nog) ongebruikt spoorwegviaduct.

[/media]

De rood/witte zwever is een eigen ontwerp van 1 meter 80 spanwijdte.
    De Fox is de zweefversie van Hype die compleet met servo's en sleepkoppeling wordt geleverd en is van clubgenoot en forumlid J.J. de Bom

Max

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Deze bedoel je :)

Tussen de tags enkel het stuk na "v=", dan gaat het goed

19. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Gaaf filmpje trouwens. Is dat een Hype Fox? (moet ik dan toch ook maar eens hebben....)

20. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Thanks Arjan, toch snap ik er geen hout van want ik had deze gekopieerd van het clubforum dus dan zou je toch verwachten dat hij het hier ook doet.......
    Max

Deel Deze Pagina