Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

1. delta johan

delta johan

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Hallo Patrick,

Ik heb in de electro blaster volgende setup gebruikt:

Motor: DYMOND MASTER HQ-2828

regelaar: DYMOND Smart 18

Prop: 9*5

Spinner: Hyper 30-e-0

Accu: 3s Lipo 750 mAh (60 gram)

Ontvanger: Futaba R-6106 HFC 2,4 GHz Empfänger

Ben met deze setup meer dan tevreden. Heb zeker 20 minuten vliegtijd (zonder thermiek) en vertikaal starten! Met deze accu is het model licht neuslastig maar heeft verder geen aanpassing nodig.

Gr. Johan

2. Peral

Peral

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Johan bedankt!
    Daar kan ik mee verder.

3. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Vandaag was ik in Roermond, omdat ik nog wilde vliegen heb ik gezocht naar een hellingplek in de buurt. Via het Duitse Forum kwam ik terecht in Jüchen, een klein stukje over de grens in Duitsland:

Hangbeschreibung </SPAN>

Ab WS 3-4 brutalster Hangwind, den man sonst nur an der Küste kennt. Bei Sonnenschein addieren sich Thermik und der Hangaufwind zu einem solch gewaltigen Luftmassenstrom, dass selbst Sand den Hang hinaufbefördert wird. Ab WS 6 fliegen auch schon mal Turnschuhe, Alukoffer, Sender, usw. Je nach Windrichtung hat man einen extrem steilen Hang mit 50°-80° Neigung und mindestens 50 m Tiefe. Nach einer Unterbrechung durch eine Straße oder Stufe folgen dann noch weitere 50-70 m Hang.
    Anfahrtsbeschreibung
    Südlich von Jüchen liegt ein riesiges Tagebaugebiet mit einer Länge von 8,37 km und einer Breite von 3,6 km. 51° 538.36N 6°2953.74O. Von den Autobahnen aus: Nach Navi ins Stadtzentrum Jüchen reinfahren, über alle Kreisel immer geradeaus dem Straßenverlauf folgen bis man auf der Jülicher Straße bzw. der Jüchener Randstraße angekommen ist. Dort ist eine Aussichtsplatform des Tagebaus Garzweiler. Auto dort auf dem Parkplatz stehen lassen und zu Fuß zum geeigneten Hang gehen. Achtung: Dies ist ein Betriebsgelände des Tagebaus! Spaziergänger, Jogger, Radfahrer und Modellflieger werden geduldet, so lange sie weder sich noch andere gefährden und den Betrieb nicht stören.

Ik kan bevestigen dat deze helling zeer goed draagt. Ik had mijn PSS ME 109 bij mij en die schoot na het ingooien als een raket omhoog. Het is wel spannend vliegen, een buitenlanding is vrijwel niet mogelijk en landen is hier niet voor beginners omdat de ruimte daarvoor beperkt is. De hellingen zijn steil en hoog, je kist van de helling ophalen wordt lastig. Een vrij extreme vliegplek, maar wat een lift!!! Hier ga ik zeker vaker naar toe!!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Deze locatie staat op mijn verlanglijstje. ;)
    Zijn nog meer geïnteresseerde?

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Waar is dat dan ergens Johannes?
    Zowel dat plekje van Maarten als die jij laat zien is gaaf. Wel heb ik vorig jaar bij Oberhausen gemerkt dat het vliegen op die bruinkool bergen anders is dan op een alpenwei of de duinen. Het vliegen niet maar het landen wel....je landt over het algemeen op rotsen en stenen dus denk goed na wat je mee neemt....

6. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Dit geven de locals aan: bei NO- und O-Wind kann man auf einem benachbarten Acker ohne große Verwirbelungen landen. Bei S- und SW-Wind sind die Landungen sehr spannend. Man landet hinter dem Hang auf einer unebenen Wiese (deze weide is nu vlak zoals ik gisteren heb ervaren en landen was een eitje) Je steiler der Hang und je stärker der Wind, um so stärker ist die Leewalze (dat klopt, is is sprake van veel dynamiek in de grenslaag zoals ik gisteren heb ervaren. Mogelijk kan je hier ook DS'en).
    Wäre das Landen nicht so problematisch, wäre es der ultimative Hang, besser als Eifel, Effelsberg, Sierscheid und das Kampener Kliff auf Sylt! Theoretisch gesehen fliegt dort, je nach Wind und Windrichtung, alles vom HLG bis zur 5 m-FOX mit 2 kg Blei. Ich bevorzuge bis WS 4 F3J- und F3B-Modelle mit Blei. Ab WS 4 1,8 m- bis 2 m-Hangfräsen auch mit vollem Bleiballast, weil diese bei einer unglücklichen Landung nicht so viel abbekommen wie die größeren

7. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Hoi Arjan,

Het gebied wat ik op het oog heb ligt tussen Aken en Keulen.
    Zoals jij al beschrijft is het vliegen op een dagbouw gebied anders dan op een alpenwei of de duinen. Ik heb alle Duitse forumberichten die ik kon vinden betreffende hellingvliegen op dagbouwgebieden doorgelezen. Daaruit blijkt duidelijk dat geen landingsplekken zonder stenen te vinden zijn. Nog een belangrijk punt is dat bij een buitenlanding onder de startplek het toestel bijna niet bereikbaar is, denzij je alpine hulpmiddelen bij je hebt. Voorzicht steenslag! Dit als waarschuwing voor de avontuurlijk ingestelde modelvliegers.

Landen op moeilijke locaties is mij niet vreemd.
    Zo hebben wij vroeger op hellingen gevlogen waar helemaal geen landingsplek was.
    Een auto hadden wij nog niet om naar een geschikte helling de rijden. Dus moesten we met de fiets naar de bergen. Dan wil je natuurlijk niet verder fietsen dan nodig is.
    Onze staartplek was dan meestal een stuk gekapt bos. Tussen de boomstronken landen was geen optie. Maar er waren op zo een helling groepjes struiken die als landingsplek dienden.
    Na deze ervaring hebben wij onmiddellijk onze zwevers struikenproef gebouwd.
    Een van de belangrijkste aanpassing was de balsa neuslijsten van vleugel en stabilo vervangen door grenenhout lijsten.
    Daarmee uitgerust waren wij nog niet verzekerd van een schadevrije landing.
    Mijn vriend Peter zij op gegeven moment tegen mij, heb je gezien hoe dit vogeltje op zo een sprietje land? Op het laatste moment vlak voor de landing remt hij extreem af. Hoe doet hij dat? Opeens viel het kwartje! Deze vogel maakt gebruik van de remmende werking bij overtrek.
    Maar met een modelvliegtuig is het niet eenvoudig het moment van overtrek te timen.
    Na veel oefenen lukte het aardig om vlak voor het contact met de struiken het toestel te overtrekken, waardoor het de laatste snelheid ineens kwijt raakte een beheerst in de struiken plofte.

Johannes

8. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Die plek van jou ziet er ook goed uit Johannes!
    Is modelvliegen daar ook toegestaan?
    In Jüchen wordt modelvliegen geduld zolang het de werkzaamheden niet behinderd. Voordeel vond ik dat je bij ZW wind direct bij de helling kan parkeren. Achter de helling ligt een vlakke weide. Je kan hier zonder alpine uitrusting je kist nog net van de helling halen, mocht dat nodig zijn. Wel is het nog een hele toer. De helling is bij veel windrichtingen bevliegbaar.
    Vanwege de toch wel extreme omstandigheden zou ik hier alleen met een EPP kist willen vliegen. Dat materiaal is voor deze omstandigheden perfect.
    Die helling van jou zou ik ook wel eens willen uitproberen!

9. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
  10. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Johannes (en anderen), als er iemand is die een keer die kant op wil gaan, dan ga ik mee!
    Holorn, Nieuw-Vennep, Utrecht het ligt allemaaal redelijk bij elkaar of op de route.

Ik heb een lease-auto en betaal met mijn leasebedrag ook voor brandstof op basis van 40.000km/jaar. Dat heb ik de afgelopen 11 jaar nooit gehaald. Wel dus een brandstofpas, maar de brandstof is dus al betaald.
    Dus kilometers maken is niet erg, en autorijden vind ik geen straf.
    Toyota Prius (III) dus 4 meter kisten wordt wat lastig, maar vleugel(-delen) tot 1,70m moet kunnen.

Wel is het misschien handig om een opvouwbaar werphengeltje mee te nemen, met een tennisbal aan het einde van de lijn gemonteerd. Schijnt goed te werken om op onmogelijke hellingen een ongelukkig gelande kist weer in handen te krijgen.

Qua materiaal dus robuust spul meenemen, of EPP (smijtbaar). En zorgen dat "remopties" ook echt werken bij windkracht 5 aan een dergelijk helling !

Dus in ieder geval een auto beschikbaar (en geen brandstofkosten!!).
    Ik hoor van jullie, of jullie horen van mij als ik het in mijn hoofd krijg.

Hans.

11. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    vandaag even op de helling in emmen gestaan. De oostkant hebben ze nu een groot gedeelte kaal gemaakt, dus kun je mooi starten,, vandaag moest ik helaas op de turbulente zuidheling vliegen.

de oostkant:

12. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Hoi Hans,
    Het lijkt mij gezellig om met z'n drieën of vieren naar een "Tagebau" locatie te rijden en lekker hellingvliegen.
    De locatie bij Jüchen waar Maarten heeft gevlogen is minder ver van huis.
    Om de beginnen is deze plek niet verkeerd.

Het terrein bij Niederzier moet ik eerst nog verkennen. Dat is niet simpel omdat je met de auto maar op een aantal plekken kan komen. Maar dat vind ik niet erg want naast het modelvliegen heb ik nog een hobby en dat is wandelen.

Johannes

13. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Hi Hans,

Goed idee, en een leuk voorstel. Heel sportief om dat aan te bieden! ik zou graag een keer met jou en Johannes en Arjan op een tagebau gaan vliegen. Jüchen is inderdaad niet zo ver, goed 20 minuten van Roermond.
    Ik ben er nog niet helemaal over uit wat daar de beste windrichting is. Bij zuidwest is de hang niet zo hoog maar is het wel makkelijk landen. Ik denk dat de mooiste hellingen daar bij oost en zuidoostenwind liggen. Je moet dan wel een stukje wandelen. In ieder geval ga ik het gebied nog nader verkennnen.

Overigens heb ik nog eens goed gekeken naar het filmpje uit mijn eerdere post. De vlieger staat daar bijna op precies dezelfde plek waar ik stond. Op de foto waar mijn kist op staat zie een markant aflopend stuk op de helling. Dat zie je op de video ook terug. De video is gemaakt bij westenwind. Je staat dan in een kom en dat zal de lift alleen nog maar doen toenemen.
    Groeten, Maarten

Laatst bewerkt: 15 jan 2011
  14. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Hou me op de hoogte!

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Count me in :)

16. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
  17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ja, in Diepenheim was het ook koud....maar wel een hele kalme lucht. De eerste keer dat ik mijn Ka-8 écht lekker heb kunnen vliegen.
    De grond was trouwens ook knoepend hard bevroren. Goed oppassen met starten en landen op zo'n wat minder vlak veld....
    Morgen maar weer eens wat slepen met Hendrik op ons veld in Olst.

18. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Het was bij ons fantastisch vliegen vanmiddag. Eindelijk weer eens langer dan 5 minuten de zender vast kunnen houden.
    Het was redelijk helder, de wind was zowat weg en de kou was goed te doen met een dikke jas aan.
    Ik heb de Mosquito even uitgelaten en dat ging boven verwachting, het ding wilde bijna niet meer beneden komen, heel apart......... Er was geen zon, dus geen thermiek, maar het vloog wel zo.
    Op de motor naar zo'n 150 meter en gewoon een kwartier vliegen ;-). Ook ging hij op een gegeven moment zelf grote linkse bochten vliegen en het leek wel of hij daarbij al hoger ging.. Iemand hier een verklaring voor ???

Groeten,

Paul.

19. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ja, er was WEL thermiek. :confused:

De aanwezigheid van wolken betekent niet dat alle straling wordt geblokkeerd (anders zou het donker zijn :rolleyes:). Er bereikt alleen veeeel minder straling de bodem. Dus is de opwarming ook veel minder heftig.
    Dat heeft tot gevolg dat de thermiek veel zwakker is dan normaal. Zo zwak dat je die thermiek slechts opmerkt als het heel rustig is, want dan verwaait de bel niet.

Ik heb heel vaak bij heel rustig bewolkt weer thermiek gehad. Je moet voorral rusitg vliegen, en wat hoger (daar is de thermiek meestal wat groter/krachtiger).

Gr. Dirk.

20. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Vandaag geen thermiek, wel tussen de middag even lekker gevlogen met de Multiplex Xeno. Ik had er nog niet mee gevlogen. Fijn kistje, vliegt heel stabiel maar toch zeer wendbaar. Super roll-rate. Op de motor omhoog en lekker naar beneden laten zweven. Zweef eigenschappen zijn verrassend goed. Het kistje laat zich heel langzaam landen met getrokken hoogteroer zonder te overtrekken. Omdat het kistje dubbelgeklapt kan worden ook heel handig voor de vakanties.

Deel Deze Pagina