Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

1. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Hallo Dirk,

wat jij nu zegt is iets dat ik nog nooit gehoord heb,dank je. :worship: Het voelde eigenlijk precies zo als thermiek dus zal het inderdaad zo geweest zijn..
    Weer wat geleerd :D!

Groeten,

Paul.

2. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    leuk model!

4. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    willy is via vth te verkrijgen .is idd een leuk model,mooi ook om te zien vliegen

5. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Vandaag mijn eerste vliegdag bij MVC Otto Liliënthal. Ik had de Mini Kult en de Sagitta 900 bij me. De bedoeling was eigenlijk om de Flying Cloud voor de maiden te laten gaan maar ik was niet tevreden over de rolroer scharnieren. Lyckele en Maarten (naamgenoot) waren er al met de AVA's.
    Man wat vliegen die dingen goed. Na een aantal starts aan het elastiek werd de clublier uitgelegd. De Sagitta schiet daarmee mooi omhoog en kan heel wat hebben. Spannend moment op de dag was wel dat mijn Mini Kult was geland op de lijn van de elastieklier en dat Lyckele toen ging starten. (leermoment, volgende keer direct de kist na landing oppakken). Ik dacht eerst dat mijn kist door een windvlaag werd opgetild. De lijn zat in de spleet van het rechter rolroer. De kist werd een behoorlijk eind in de lucht getild, kwam los en ging er hard af :???::???:. Impact maakt een flinke klap. Onvoorstelbaar maar vrijwel geen schade: een klein scheurtje onder de vleugelbevestiging en een klein scheurtje waar de lijn in de spleet van het rolroer ging. Lang leve de kwaliteit van Tangent :D:D. En een breukbout door. Sander had er nog een dus er kon gewoon doorgevlogen worden. De kist van Lyckele kwam gelukkig veilig los en aan de grond. Verder heerlijk gevlogen een heel wat starts gemaakt. Lekker dagje. Volgende keer met de Starlight en de Flying Cloud.

6. FPV

FPV

Lid geworden:
    23 mei 2010
    . .

Laatst bewerkt: 11 mrt 2011
  7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Monsterthermiek vandaag!
    Net naast ons veld was geploegd en lag nu bruine aarde. Die gaf direct boven het oppervlak zoveel thermiek af dat ik met mijn ASW20 op final met vol getrokken remkleppen bleef stijgen. Net over de baandrempel was dat over en moesten de kleppen héél snel weer dicht om niet als een rotte peer op het gras te storten. Het was echt bizar.
    Met mijn Starlight kon ik enkel met een kort lijntje starten waarmee ik rond de 80 meter hoog kon komen. Dat was geen enkel probleem om schitterende vluchten te maken.

Ik heb de zender een paar keer aan mijn zoon gegeven omdat ik een zere nek kreeg. Het blééf maar stijgen....

Op de temperatuurgrafiek (blauw) zie je ook mooi dat de temperatuur met stijgende hoogte heel snel daalde.

8. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Grappig Arjan ik wil net melden dat ik zoveel thermiek heb gehad vandaag zelfs na 1600 h nog. We hebben de zelfde ervaring gehad dus alleen 150 km uitelkaar
    Ik gooi de zwever weg en zie in mijn rechterooghoek zo'n 500 meeuwen in een groep rondcircelen. Direct er op af en Bingo gelijk 30 minuten boven geweest en door nekkramp maar weer naar beneden gekomen.
    Even de nek weer ontspannen en de camera er op geplakt. En opnieuw zo'n grote groep met meeuwen en roofvogels er tussen dus direct er weer in gevlogen en weer een half uur te pakken. Helaas was er in deze zwever geen plaats voor de hoogtemeter....
    350 meter was het zeker.
    Ik zal eens kijken of op mijn filmpje ook de troep met meeuwen te zien zijn

9. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ja was een vette dag :) zelfs per 1 lijns vlieger :D

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Trouwens het weer eens samen met mijn zoon vliegen was ook een feest.

De glundering is denk ik wel te zien :)

11. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Bij ons was het ook feest vandaag :).
    Boven het zwarte bouwland ging het als een speer omhoog, binnen no time zat je zo hoog dat je het toestel nauwelijks meer zag. Probleem was wel om de bel vast te houden en na verloop van tijd terug te vliegen en een nieuwe te pakken. Het lukte redelijk want ik heb nu nog een zere nek ;-).
    Maar uiteindelijk doe je het hier voor en weet je op zo'n dag waarom je zoveel van model-zwevers houdt!

Ik had nog wel bijna mijn Amigo verspeeld vandaag. Ik ging omhoog tot een goede 200 meter en opeens komt hij in een links-draaiende spin behoorlijk stijl naar beneden. Ik kon niets meer doen, hij reageerde op geen enkele stuurbeweging... Met lede ogen zag ik aan dat hij op zo'n 300 meter afstand in het net omgeploegde land plofde. Toen ik er in de buurt kwam rook ik een vreemde lucht en er kwam rook uit kringelen. Snel de cockpitkap eraf en de lipo afkoppelen maar dat was niet meer nodig, ik kon zo de draden van de lipo naar mijn regelaar eruit trekken.
    De regelaar was compleet uitgefikt en ook de servo's die erboven zaten waren versmolten....
    Gelukkig had het toestel alleen maar een scheurtje in de vleugelbekleding en de rest was nog allemaal heel :)

Al met al toch nog een geslaagde dag !

Groeten,

Paul.

12. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    ik ga het morgen ervaren , wind komt uit de goede richting voor een verse akker die daar aan ons veld ligt (ongeveer een 200 meter weg )
    dus morgen gaan de condor en de metrick mee .

13. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    schijnt morgen nog beter te worden., we zullen het merken :)

morgen nieuwe twister dlg invliegen, 1.5 meter span en vliegklaar 244 gram. zal met dit weer vast wel omhoog willen. morgen verslagje

14. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Geweldig! Ik ga toch echt een Vario voor mijn verjaardag vragen:rolleyes:

Groeten Rick

15. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Helaas is slechts één seconde de groep met meeuwen te zien.
    De camera stond nogal naar beneden gericht
    De zwever was overigens de ROBBE NOVA

16. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    ARGHH!!

Wat een mooie dag gaat het worden, en ik heb geen zwever vliegklaar! Heeft er iemand in de buurt van Raalte nog een leuke electro zwever te koop?? Ik kom hem gelijk halen! Ik wil thermieken vanmiddag!! :)

17. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Jaap,

Dag en nacht bouwen, en dan een dag vrij nemen, dan red je het net deze week . . ;)

De enthousiaste verhalen van gisteren kan ik helaas niet delen, uiteraard wel thermiek gevonden maar meer nulletjes dan dat ik er sterk stijgen uit kon halen. Viel me tegen, of van mezelf of van de omstandigheden. Nou vloog ik wel tussen alleen maar groene weilanden, en in de verhalen lees ik af en toe iets van een zwarte akker vlak bij, ik neem vandaag wat zwart plastic mee . . .

Vandaag lijkt weer een goede dag te worden, eens kijken wat het word, vliegplek is vandaag de Roder Luchtvaart Club samen met Rick-R. Heb er zin an!

Jacob

18. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Ook hier, omgeving Montfoort/Lopik, schitterend weer geweest afgelopen zaterdag. Veel thermiek en weinig wind. De thermiek was niet erg sterk, maar wel frequent, aanwezig. Maximaal 1.5mtr per seconden gestegen. De zeiknatte ondergrond zal de stijgsnelheid (opwarming van de grond) getemperd hebben, maar samen met de afwezigheid van de wind ideale omstandigheden voor een 1500 grams Supra. HEERLIJK!!

Zoon Laurens was mee (6 jaar). Hij baalde dat de parachute zo weinig opgehaald hoefde te worden. ;)

19. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ik zou bijna een gebogen stalen starthaak onder mijn ava tapen (heel nauwe U zeg maar, met een dun krachtspreidend en fixerend triplex plaatje eraan of zo), maar houd me wsl. nog wel in.
    grrr ;p zo nog maar even hoogvliegeren en kijken of er al wat is, en vanmiddag op de club naar andere kisten kijken. (ik had mijn propeller middenstuk gemold tijdens montage van mijn nieuwe bladen, wegens marginaal gereedschap).

mijn vlieger daalt trouwens wéinig, nog geen 30 cm/s of zo.

20. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    van daag wel 2x zeer fijne thermiek gehad ,met buizerds en tot 2x in de 1e vlucht de metrick uit de thermiek moeten vliegen mbv spoilers .
    1e vlucht van 36minuten (er werdt achter me gezegd dat er koffie was )

en de 2e vlucht lekker vanuit de stoel gevlogen .

Deel Deze Pagina