Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

1. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    tof :)
    zelfde wolkenbeeld als hier zo te zien, maar hier was weinig wind; grappig.

mooie kist :)

2. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Top!

Mooi om te zien dat je los bent met de Wite. En nu uren maken, wil je niet meer terug naar de 2-asser!

Jacob

PS, en plak Dykstra maar over Rozema inderdaad!

3. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ach dat dacht ik vroeger ook, heb met genoeg snelle rolroerzwevers gevlogen,
    maar echt de extreemste vluchten qua hoogte en zo, en relaxed daarbij, waren met 2assers,
    met name een robbe disco had mij in recente jaren van gezichtspunt doen veranderen.
    daarom kocht ik (ik kan wel sterk en licht, en technisch/aerodynamisch, maar niet mooi zelf bouwen ;p) en nog steeds helemaal zonder spijt vanwege geen rolroeren, de AVA.
    ik denk dat ik altijd als serieuze hoofd-kist een 2asser houd, past beter bij mijn algemene vliegstijl, en voor stunten of raggen dicht aan aan helling een rolroerkist (ik heb nog een sprite electro klaar te maken ;p).
    ik heb teveel 1lijn gevliegerd en vrijevluchtkistjes gehad denk ik, genieten zónder volle controle :p

4. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    damn heb wat schade; er is nu een vlagerige wind, heb de motor leeg kom ik achter, en vlieg aan voor landing, ben nog een meter hoog, het is net rustig, komt een harde vlaag aan knallen,
    kist gaat achterover en een paar meter omhoog, ik druk maar het helpt niet genoeg en de snelheid loopt er teveel uit, wel heb ik de kist bijna horizontaal, nu valt ie met de neus langzaam naar beneden draaiend met alleen verticale snelheid naar beneden en de romp knakt net achter de cockpitopening. shitt.... alle electronica nog heel gelukkig, vleugels en staartvlakken en staartboom ook en zo. alleen de m2 verbinder tussen de stuurstang krom, en het hoogteroer servo roerhevel afgebroken.

wel heb ik tijdens de vlucht een paar mooie barrelrolls en wat loopings gemaakt, dat was ook eens leuk (thermiek was nauwelijks te vliegen) alleen een roteinde.....
    zit nu te denken; fixen (kan ik op zich wel gedaan krijgen, helemaal met raad van jullie :) wel zijn wat carbon rovings ook gebroken) of, nieuwe rompdelen bestellen en deze nog mooier monteren dan deze eerste.
    of deze fixen en een puur zweef romp erbij bestellen.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/lecram-albums-ava-romp-kraak.html

Laatst bewerkt: 2 apr 2011
  5. Paul E

Paul E

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Rompkraak

Snelste weg om weer te vliegen is repareren.
    Onderdelen bijbestellen vanuit de Ukraine of via FVK kan wel eens wat langer gaan duren. Breuken lijken me niet al te gecompliceerd en zitten op een plaats dat je er van beide kanten goed bij kunt.
    Ik zou voor reparatie kiezen. Bevalt het uiteindelijke resultaat je niet, dan kun je alijd nog een rompje bijbestellen.

6. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    fijn he zo'n 2 asser met een wind vlaag . geen spoilers om hem goed te controleren geeft dan direct dit resultaat . ik verbaster dan liever een zwever naar rolroeren voor meer controle , dat je dan je vstelling aan moet passen ,swah daar lig ik niet wakker van ,als dit meer controle oplevert .

is eigenlijk net zoiets als een auto die geen caster heeft wil ook niet echt lekker rijden , het gaat wel maar niet van harte .

maar ook daarin ieder zijn keus , waarom voor 50% procent controle gaan als je 100% controle kunt hebben ?

7. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    edit: ik bekijk de opties toch nog even, reparatie moet toch wel haalbaar zijn
    gelukkig geen van de vleugels of staartdelen enigzins beschadigd, de fin gaat er zo weer op. stabilo nog helemaal gaaf net als de vleugels. motor en regelaar nog helemaal gaaf, spinner, propbladen allemaal nog helemaal heel (spinner wel wat groen ;p)
    die kist vliegt zo fijn..
    alleen ben nu wel wat banger voor wind, vliegen gaat wel maar die landing was kut en alleen het hanteren al van die lap vleugel aan en dat kleine rompje
    vasthouden in zulke vlagen is al lijp.

:halfrobot:

serge: idd ;p rolroeren (en flap functie) zouden wel gemogen hebben in de delen naast het middendeel, maar die v-stelling mag van mij blijven; zo fijn op grote hoogte. ik schat dat ik mss. wel 1.5 keer verder kan/durf.

Laatst bewerkt: 3 apr 2011
  8. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ben aan het opruimen/fund-raisen :p
    als iemand nog een kist/servos/ontvanger/boot of gyro wil kopen, neem dan een kijkje bij Te Koop :p

9. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    rolroeren wil niet zeggen dat een kist niet stabiel is .je zou voor de gein de metrick moeten vliegen . en deze hanteer ik ook gewoon in windracht 3 met zijn 980 gram op 2 meter .

10. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ja daarom zouden rolroeren wel mogen, maar de v-stelling blijven :p
    wat ik ook overweeg, is om de sprite vervroegd vliegklaar te maken,
    die heeft wel minder EDA (effective dihedral angle), van 5 graden (AVA pro 13,4! graden)
    en minder spiraal stabiel, maar toch nog fijn vliegbaar én directer te besturen.
    maar ik hou het toch bij de ava eerst denk ik.

de ava legt zich meteen recht uit een bocht met neutraal roer (thermiek of verstoring ook) en moet continu min of meer ín de bocht gehouden worden. dat kan ook statisch (met tijdelijke trim) want het gedrag is stabiel, als hij dan schuiner door een verstoring gaat gaat ie minder schuin, als ie minder schuin gaat door een verstoring schuiner. nét een vrije vlucht kist wat dat aangaat. dus als ze loei hoog een tik onder de vleugel krijgt, wéét je dat als je het roer neutraal doet, de kist zich rechtlegt.
    met mijn hotliner thermiekend durfde ik haast niet te sturen op grote hoogte soms,
    omdat ik die niet recht kan leggen als ik die niet zie, wat de AVA bij slechte zichtverbinding betrouwbaar zelf doet. vind ik gewoon fijner vliegen :)

wat ik wél heel erg mis, is full span camber control bij de AVA, alhoewel de flap zeker wel iets doet om de vleugel aan te passen aan een gewenste snelheid.

mijn eigen ontwerp zwever is dan ook hieruit voortvloeiend (al 3 jaar heb ik die al liggen op stapel of zo) een kist met een opzet en planform en v-stelling bijna als een AVA, met 5 panelen, drie hoofddelenmet flaps en 2 tipdelen zonder. volledig gelamineerd (dus geen folie en ribben) en een eigen gemodificeerd profiel van Torsten Lutz (een verbouwd tl54) voor speed met flaps in strak. dit profiel zoals ik die verbouwd heb zou een f5b kist niet misstaan (serieus, de polairen zijn echt uitstekend en het beste uit mijn verzameling), maar, voor langzaam vliegen en overtrekvastheid
    welf ik dan de 3 binnenste panelen (middelste meest) en de liftcoefficient kan dan hoog worden en de kist vliegt als een AVA nu. en het overtrek gedrag is zelfs fijner door de effectieve tipverdraaiing dan.
    verder kan ik met de 2 buitenste flaps de slip in een bocht wegtrimmen zodat bochten iets efficienter gaan.
    maar de hoofd controls zijn nog steeds REF (rudder elevator flap) en niet echt rolroer bestuurd (wel voor nood natuurlijk) zodat die kist dan een 2.5 asser is eigenlijk.
    wil ik nog steeds bouwen. en ik het fijnste wat ik voor mij kan bedenken.
    tam in thermiek en hoog, uiterst snel tussen de bellen, en áltijd spiraal stabiel :D :halfrobot:

een aanvulling, die nu nog geen eigen draadje krijgt en waarmee ik ook niet enigzins ongepast deze vliegervaringdraad wil vullen; dit is mijn huidige idee voor de AVA; omdat ik de sterk omlaaggebogen ropmneus en het onderuitstekende kielvlak niet zo handig vind (helemaal voor electro; hapt altijd iets in de grond), en om weer wat balsastof tot me te nemen :p heb ik besloten een houten zweefromp (met mss. een koolstof kous om de staartboom) met eigen design en staart te bouwen.
    en een kleine verhoging voor de vleugel voor de flapbutterfly (heel misschien verwerk ik de originele pylon uit de AVA romp zelfs). ik heb er echt zin in en ga een bouwplekje voorbereiden, en nadenken over de constructie.

verder wil ik voor het meer allround vliegen heel misschien mijn electrospul overzetten naar de sprite en die toch zelf vliegen, als dan nog niet iemand anders er blij mee gemaakt is :) en als ik die wel verkocht heb, een blaster 2e
    met 2 delige vleugel en een electroconfiguratietje met 2S en kleine hacker buitenloper.

:halfrobot: :p

Laatst bewerkt: 4 apr 2011
  11. Alpha21

Alpha21

Lid geworden:
    29 okt 2010
    Maiden Pike Superior Electro

Gisteren de maiden gevlogen van mijn Pike Superior Electro. Het weer zat niet helemaal mee, met name de wind. Maar desondanks weer een paar stapjes richting F3J gezet.

Enkele gegevens:
    * Pike Superior 3.3m met electro romp (servos in de staart)
    * Kontronic Kira 500-30 6.7:1 gear, Hacker X-70 SB regelaar, 18X11 prop, Hyperion 3300mAH 3S

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    bruut :) congrats.
    mooie kist en setup, tof :)

13. Paul E

Paul E

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Maiden's en re-maiden's

Foto's zijn mooi geworden Johan!

Naast de maiden van de Pike waren er gisteren ook nog een aantal re-maidens. Kisten die van eigenaar gewisseld zijn of die gerepareerd zijn:

-een Climaxx E - na uitgebreide reparatie en gedeeltelijk nieuw gebouwde vleugels

En dan aan de lier
    -een Soarmaster - na rompreparatie
    -een Pike Superior - van eigenaar gewisseld
    -een P-13 Sport - van eigenaar gewisseld
    Voor 2 man gelijk een kennismaking met het lieren!

Ondanks de forse wind is het een vruchtbaar dagje geweest!

14. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    wat een wéér en ik heb niks te vliegen :p
    ik ben benieuwd naar de belevenissen van vandaag straks :D

15. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Vanmiddag de varta fly weer eens uitgelaten.

Met één motorloop 45 minuten in de lucht!
    Wat een thermiek; ik moest het toestel tot 4 keer toe in een vrille naar beneden halen omdat hij bijna uit het zicht verdwenen was!

Heerlijk!

Die oudjes doen het nog best!:yes:

16. Han Veldhuis

Han Veldhuis

Lid geworden:
    27 apr 2003
    super dagje vandaag,
    we hebben gevlogen met een dg1000 van 4meter
    gesleept tot ongeveer 250 meter, en daarna ging ie van zelf tot een stipje.
    lekker in het zonnetje, stoelen op een rij, en iedereen een 20 minuten sturen
    toch weer een vlucht van ruim een uur :)

wat een vervelende hobby hebben we toch.

17. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Was de wind bij jullie niet vrij hard en onregelmatig?
    De bellen verwoeien nogal, pas later op de middag kon je rustig goed omhoog draaien.
    Maar toch een leuk dagje hoor. Weliswaar de romp van mijn Geier gekraakt maar ik was eigenlijk toch al van plan een nieuwe romp te maken - hij was aan de krappe kant voor de lipo's die ik erin verstook. Ik hoop alleen dat ik dat voor mekaar krijg tussen mijn aankomende vakantie en het Vintage glider Treffen...

18. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Bij mij juist om half 2 mooie bellen en weinig wind, later nam de wind wat toe en was er niet veel meer van de bellen te brouwen. Heerlijk gevlogen met de fireworks en de ASK-21.

19. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    door omstandigheden pas na 1400 uur kunnen vliegen . (thermiek was er wel op +- hoger dan 300 meter , daaronder was het te verwaaid )
    in ieder geval de condor uitgelaten en de metrick . zelfs met de yak nog gepoogd comat te vliegen met 2 zagi's(swift) ,je mist dan best wel wat wendbaarheid ,maar de schik was er niet minder om .

20. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Vandaag in de Soesterduinen de 2e Spirit-cub gehouden met onze club en het was goed vertoeven! begin van de middag aardig wat thermiek en later meer wind maar dat mocht de pret zeker niet drukken

Deel Deze Pagina