Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

1. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Hier in het oosten was het fabeltastisch!!! Weinig wind en geweldige thermiek. Pas tegen 16.00u nam de wind toe en werd de thermiek minder. Met mijn Ka-8 op net 120 meter van de lijn en gelijk door naar ernstig hoog. Op de log zag ik dat er stukken bij zaten van dik 3 meter per seconde netto stijgen....als je daar 3 minuten in blijft draaien is het wel even genoeg, ook al blijf je die grote,brede gele vleugels uitstekend zien :D

2. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    tof :)
    ik zit wsl volgend weekend nog steeds aan de grond (behalve vliegeren),
    maar daarna weer 1 kistje, en in de weken erop mijn AVA vleugel met eigen, balsa, zweefromp, dus komt goed :p
    ondertussen "vlieg" ik even met jullie/anderen mee :p

3. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    tsja, zal ook weer eens geluk hebben. Vanochtend even naar mn wildvliegstekkie gegaan omdat ik vanmiddag geen tijd heb. Als ik aankom zie ik al een hele groep meeuwen vliegen. Dus ik handstartje maken met dlg, lijkt goed dus gooien maar. Eerste vliucht direct BAM omhoog. een rondje draaien betekend minimaal meter omhoog. Phoe dat gaat lekker. Daarna elke vlucht wel een bel gehad. Heelrijk vliegen. Daarna nog even met de andere kist gevlogen. Weer met hele groep meeuwen in een bel,, tot ik ineens een knal hoor en een meeuw verschrikt weg zie vliegen.. oops, mid-air nummer 1 alweer binnen van de dag. later weer weg en zie op de thermometer dat de temperatuur buiten in dat uurtje ruim 8 graden is gestegen. Thermikebommem waren er genoeg dus! veel plezier voor degenen die vanmiddag gaan vliegen

4. GliderUAV

GliderUAV

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Thermiekbommen..

Ja, themiek was er zeker. Ik heb 1:45 uur heerlijk gevlogen met een Reichard Champion met autopilot.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ha Johan,
    Die motor had je vandaag op de hei nauwelijks nodig :) Prachtig mooi vliegtuig en met jouw setup ruimschoots krachtig genoeg zag ik wel.
    Zou je je gegegevens in het "database draadje" willen plaatsen?
    Groet,
    Arjan

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja, superdagje ook op het veld van de G&E, zonder die hinderlijke vlagerige wind van gisteren. Gevlogen met de SportWing, de Ellipsoïd en de Nova, allemaal in de thermiek (de Nova vanaf de huckepack, dankjewel Beton!) en tot slot nog een vluchtje met de Tiger Moth...
    Best wel moe, na zo'n dagje voelen mijn benen altijd alsof ik de hele dag alleen maar gestaan heb, en behalve het autoritje naar het veld toe is dat ook zo...

7. Alpha21

Alpha21

Lid geworden:
    29 okt 2010
    Het ging er bij momenten heftig aan toe qua thermiek.

Al waren de kenners het niet altijd eens waar die te vinden was:

8. Han Veldhuis

Han Veldhuis

Lid geworden:
    27 apr 2003
    vandaag in Nijverdal niet zo heel veel thermiek.
    het was wel super mooi weer, helaas heb ik zelf niet kunnen zweven
    ik had vandaag sleepdienst, met mijn kleine paf trainer met 26cc
    is nog wel een grote 6meter Ka8 omhoog gesleept
    hopenlijk volgende week minj ash26 weer eens uitlaten

9. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Vandaag voor het eerst met de Flying Cloud thermiek gepakt die volop aanwezig was. Goed kijken naar de roofvogels en dan ertussen hangen. Met elektro is dat toch wel erg makkelijk. Doorgestegen tot de kist bijna uit het zicht was. Ook steile duikvluchten zijn voor deze kist geen probleem. Niets van flutter. De kist cirkelt heel mooi bij het thermieken en blijft mooi in de bocht hangen. Het stuurgedrag is heel prettig. Ik heb nu een ander plaatje gemonteert waarmee de motordomping iets is toegenomen. De kist is nu perfect uitgetrimd en vliegt echt heel goed.
    Helaas geen foto's in vlucht, maar op de grond had ik er wel een hulpje bij:

10. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Een hele aparte kist Maarten,

Wel uitkijken dat je niet in de war raakt tussen de vogels.....

Vandaag eindelijk weer eens gevlogen. De Lazy Bee heeft zijn eerste vlucht gemaakt. Wel een beetje teveel wind voor zo'n soort kist. Maar hij is nog heel.
    De 2e vlucht ging al veel beter (met kleine uitslagen)

Nog wel een paar vluchten kunnen maken met de Spectra, waarvan een in een mooie thermiekbel. Volgend weekend wordt het weer mooi weer volgens de berichten.

Ik moet uren maken.......

Groeten, JH

11. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Inderdaad Jan Hein, het is inderdaad prachtig om deze kist tussen de roofvogels te laten cirkelen. Dat geeft een heel mooi gezicht. De Cloud is echt mijn favoriete kist geworden om mee te vliegen. Dit kist is nu perfect uitgetrimd en vliegt echt heel neutraal. Je kan ermee thermieken of gewoon lekker "heizen"
    Het snelheidsbereik is enorm. Bij het aanvliegen voor de landing kan je steeds meer hoogteroer geven om de snelheid eruit te halen zonder dat er een overtrek komt. Verder kan je de kist met vrij veel wind ook goed vliegen

12. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Heb je er al ervaring mee om 'm binnen te brengen bij weinig of geen wind?
    Zo zonder spoilers zou dat wel eens lastig kunnen zijn, als-ie een beetje goede glijhoek heeft.

13. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    De glijhoek is inderdaad heel goed Bart. Het aardige aan de kist is dat je steeds meer kan trekken met het hoogteroer om de snelheid eruit te halen. Op het eind krijg je dan een soort "sackflug" en kan je die kist met een heel lage landingsnelheid aan de grond zetten zonder wegvallen over één kant. Dat vereist enige oefening maar het is mij al een paar keer gelukt om de Cloud vlakbij neer te zetten.
    Overigens heb ik een kleine modificatie aan de romp aangebracht, een strook kevlar over de onderzijde om de romp mooi te houden.
    Het is een heel fijn vliegende kist die ik zeker aan kan raden. Ik hoop dat je deze binnenkort een keer zal zien vliegen gelet op je belangstelling voor nürflugels.
    Groeten, Maarten

14. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ja mooie kist :eek:
    idd als je langzaam steeds meer hoog geeft (hangt ook van de specifieke kist af)
    (dus dat de kist niet echt achterover roteert) kan er een soort zelfregulerende
    "DeThermalizer' effect ontstaan omdat de hoogteroer effectiviteit afneemt als de vleugel van achter naar voor overtrekt, en er een stabiele zelfregelende overtrek ontstaat, met recht "sackflug" idd. gisteren een funjet ultra (iirc tenminste) met ook zo'n soort gedrag gezien toevallig.
    ik heb ook altijd een zwak voor staartlozen gehad.
    ik heb nog een 2m 4kleppen pijlnuri op stapel (pijlnuris hebben de grappige eigenschap
    dat de effectieve v-stelling lineair is aan de liftcoefficient, zodat de kist wendbaar is bij steken, en heel stabiel in een bel.)

15. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Geldt dat alleen bij Nuri's? Ik heb zo'n gepijlde kist (zonder v-stelling).

16. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Dat is niet iets van gepijlde nuri's, maar algemeen geldig voor achterwaarts gepijlde vleugels, met en zonder romp!
    Bij voorwaarts gepijlde vleugels is het precies andersom.

Dirk.

17. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    inderdaad, daarom hebben ook veel jets, vooral hoogdekkers, negatieve v-stelling anders hebben ze teveel effectief in kruisvlucht.
    valt me trouwens op dat nieuwe laagdekker airliners toch weer erg veel vast ingebouwde v-stelling hebben.

trouwens dat effect (wat sterk is bij gepijlde nuris omdat die erg veel pijlstelling hebben vaak, soms 30 graden of nog meer, en trouwens ook vaak wat ingebouwde negatieve v-stelling) is verwarrend voor sommigen die dat niet verwachten, en vinden nurflugels dan "vaag" ;p maar het is een handig iets;
    continu aanpassende v-stelling :p

http://www.b2streamlines.com/EffectiveDihedral.pdf

18. GdeGroot

GdeGroot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Space Pro gevlogen

Gisteren geweldig gevlogen.
    Lekker thermiek gepakt.

Heb een klein fimpje gemaakt van een vlucht met de Space Pro onboard camera. Je wordt er duizelig van.:p

ZKxkJ_wt6UI[/media] - Space Pro Vlucht

Veel plezier met kijken.
    Ik kan er steeds weer van genieten bij het zien van de beelden.
    Geweldig.

Gerhard

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Gerhard zou je mij (evt via PB) uit willen leggen hoe je de tijd en datum goed krijgt op je keychain camera. Ik heb gezocht op internet maar krijg het niet voor elkaar.

Bvd

20. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Niet de ervaring van vandaag maar van afgelopen Zaterdag.
    Ik denk de afgelopen dagen nog wel steeds aan die zaterdag omdat me rug stijf staat als een plank van al dat getuur de hoogte in :p

Veel verspreidde thermiek en inderdaad hadden de vogels ook geen enigheid over welke bel nu te pakken.

Op een gegeven moment ging het zo hard omhoog en werd de EasyGlider zo snel klein dat ik maar de ailerons omhoog heb gezet en uit de bel ben gedoken. :cool:

Op hoogte was thermiek goed te vinden maar aan de grond was het dun en verspreid.

De vluchten hadden stukken langer kunnen zijn als ik alle bellen goed zou hebben kunnen vinden dus dit heeft me er toe doen besluiten om mezelf vandaag te trakteren op de LinkVario duo + GPS en een Weatronic ombouwset.

Heb zin in de zomer :cool:

Deel Deze Pagina