Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

1. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Ik heb afgelopen weekend met de Talon op het kattukse strand heerlijk naar lift lopen snuffelen.
    De wind hield qua kracht niet over, dus onderaan het duin gooien en rak voor rak elke zuchtje opwaartse duinwind benutten tot ik tussen de meeuwen zat.
    Aanduiken, een paar stallturns, en van 2 meter boven het strand weer opnieuw proberen op hoogte te komen.
    Onder die minimale omstandigheden hellingzweven is minstens net zo leuk als met windkracht oehoe heen en weer racen!!

2. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Vandaag weinig wind, ideaal DLG weer! De Fireworks Ultralight dus maar uitgelaten. Plotselinge toename in windkracht of verandering in windrichting was goed waarneembaar en een goede indicator voor opkomende thermiek. Deze was rijkelijk aanwezig, een paar mooie lange vluchten gemaakt. Ik moet zeggen dat deze tak van de modelvliegsport toch wel erg leuk is en veel voldoening geeft! Groeten, Maarten

3. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009

Helemaal eens Maarten! Ik heb mijn Mimi uitgelaten maar kon het in alle eerlijkheid niet goed oppakken op lage hoogte. Gelukkig had de ooievaar naast mij er ook moeite mee.

Later op de dag nog even met de schuim DG1000 gehangen. Vanaf een meter of 50 was het makkelijker oppakken. Heerlijk vanaf mijn eigen terras met een kopje thee erbij. Beter dan dat wordt het niet.

Max

4. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    vett, ja DLG's zijn leuke kistjes.
    ik ben een electro DLG (blaster 2e splitwing) aan het bouwen voor conventioneel electro thermiek zweven. lijkt een beetje op mijn ex sprite.
    een DLG vanwege v-stelling, rolroeren, profieltje dat met full span flaps van heel snel tot heel langzaam kan, goed te transporteren per fiets.
    electro om hoog en ver te zoeken, en omdat hoog en ver een beetje gewicht OK is,
    en om niet na een paar minuten weer beneden te zijn als er echt geen thermiek is.
    deze heb ik rudderless besteld en *kuch ik heb de peg/winglet er al afgefreest *kuch :p (ik kan al zeer goed speermodus werpen dus enigzins HLG is er natuurlijk nog mee te vliegen)

5. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Een elektro dlg bestaat niet. Een elektro Blaster wel. Een dlg gooi je, die werkt niet op een motor.
    Ik heb eigenlijk wel licht medelijden met je, nu zal je niet weten hoe lekker het gooien is ;). Zelfs zonder thermiek is het heerlijk vliegen, elke 2 minuten een worp moeten doen is echt geen straf.

Vanmorgen rond 10 uur al wat hele lichte bellen gehad. Klimmen deed de kist nauwelijks, maar toch enkele vluchten van 3-4 minuten kunnen maken. Allemaal niet schokkend lang, maar o zo bevredigend. Hangen op bijna niets vind ik persoonlijk veel leuker dan in een knal-bel uit het zicht vliegen.

6. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ok electro Blaster dan :p
    nee ik heb al teveel zonder thermiek in een wei staan gooien lol, dat vind ik niet leuk meer :D, nu alleen nog om te starten.

aanv. wat ik trouwens ook erg zie zitten met deze, en wat ik vaak gedaan heb, is laat in de avond in (bijna) windstilte de kist heel hoog trekken,
    en dan in de super laminaire lucht rustig de hoogte er weer afglijden.

idd hangen op bijna niets is ook leuk, en ik ken zat momenten waarbij ik de motor aan had kunnen doen, maar waarbij het toch zo lukte (en zelfs zonder motor mogelijkheid) maar ingebouwde (heel)hoogstart vind ik erg fijn.

Laatst bewerkt: 15 apr 2011
  7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik snap ook wel de handigheid van zo'n heelhoogstart, en de blaster is en blijft een heerlijk ding om te vliegen (heb er een gehad). Ook de elektroversie zal kleine lichte belletjes goed kunnen pakken.
    Maar toch is het schennis!!

8. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    kijk ervaring momenteel; er zijn wat kleine cumuli, met zeer grote kapjes (pileus) eraan/erboven, en verder lijkt daarboven een stevige hoogtewind te zijn.

dus half cumulus half lenti lijken het. mss is er nu wel sterke thermiekgolf :O

9. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat weet ik wel zeker....

10. paramarc

paramarc

Lid geworden:
    30 jan 2011
    Thermiek is er zeker. Ook voor iemand die vandaag voor het eerst met een zwever heeft gevlogen.

Vandaag voor het eerst gevlogen met een Parkzone Radian, mijn eerste echte zwever. Eerder een keer "toevallig" met de Easystar in een bel gezeten maar een zwever is toch het betere werk:D

2 keer zo hoog gezeten dat ik via een tolvlucht hoogte heb moeten afbouwen, en verder een paar kleinere belletjes kunnen meepikken. Wow, wat een ervaring. Dit smaakt naar meer en die grijns op mijn gezicht zal er voorlopig niet af te krijgen zijn:D:D:D:D:D:D

11. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
  12. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Vandaag nog wat gevlogen met de SPECTRA.
    Deze is nog wat beter afgesteld. Bij het uitkomen van een bocht trok de neus van het toestel wat omhoog. Wat lood erbij en het euvel is verholpen.
    De motorvlucht is nu ook netjes zodat er niet gedrukt hoeft te worden. De remkleppen werken uitstekend.
    Deze kist maar zoveel mogelijk gebruiken/leren kennen. Volgens een clubgenoot die het weten kan moet je er net zo lang mee vliegen tot je er "doodziek" van wordt. Dat geldt dan in het bijzonder voor mijzelf. Sta nog steeds niet lekker ontspannen te vliegen.

Wel een redelijke thermiekvlucht gemaakt. Het weer was niet ideaal hier: weinig tot geen zon en wat fris.

Groeten, JH

13. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    thermiek niks van gemerkt hoor , met motorloop de metrick op 100 meter zetten en dan voorlopig de 1e 40 minuten niet beneden komen ,dat niet 1x maar wel 4x vandaag , tussen de vluchtjes met de yak door .
    moeders de vrouw heeft de auto van haar op het veld in de was gezet . lekker gepicknickt tussendoor (mammaloe had lekkere dingen gemaakt ) en tara onze dochter heeft heerlijk gespeeld , ja dat was een dag om in een boek te zetten .

14. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    vanmiddag tussen alle bedrijvigheid door nog even een uurtje vrij kunnen maken om te vliegen, dus maar snel de hype-wow op de hoedenplank gelegd en naar de club gereden.
    Daar aangekomen de accu in het model geplaatst en vliegen maar...
    Maar toen... mijn hemel.... thermiek!:confused:
    Nog nooit heb ik met de wow kunnen thermieken omdat dit model daar normaal gewoon niet geschikt voor is i.v.m. de vliegsnelheid, maar nu....WOW!:D
    Heb het toestel tot 2 maal toe in een vrille naar beneden moeten halen i.v.m. het niet meer kunnen zien waar de vleugels zich t.o.v. de staart bevonden....:yes:
    kortom, een uurtje lol beleefd met mijn schuimpje!:D

15. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Gisteren op Valkenburg was het helemaal dood. Wat vluchtjes met de Mimi en de Sunny geprobeerd, maar er zat helemaal niets. Wel even leuk met de B737 gevlogen, die na wat aanpassingen steeds beter wordt.

16. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    In Hoeven viel gisteren de thermiek ook erg tegen. Misschien omdat het al na 15:00h was. Daarom maar even met de Funcub geoefend zodat we er binnenkort mee kunnen gaan slepen. Wel het onderstel er af gehaald en starten uit de hand. Geen probleem....
    Ik schat straks zwevers tot 2,5 meter.....we zullen zien power genoeg.

Laatst bewerkt: 18 apr 2011
  17. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Vandaag op Valkenburg ook niet veel, eind van de morgen nam de wind toe.
    Uit het westen (zee!!) dus koeler.
    Een beetje hangen boven de betonbak van kop-06, tegen 15:30 frisse wind (3-4Bft). Af en toe tikjes thermiek maar niet veel.

18. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    kicken :) ik wacht nog op wat servoraampjes, motor en alles past al perfect in me'n Blaster 2e. spoedig ben ik ook weer in de lucht :p

19. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Vanmorgen begonnen met het weer vliegklaar maken van mijn houtbouw Cirrus-75 look-a-like. Richtingsroer opnieuw bevestigd en een vleugelpen vastgelijmd. Tegen de middag meteen ge-remaidend:p Vliegt erg lekker! (Graupner Cirrus vleugels) Vanaf de hoogstart +\-100 hoog en met 3 minuten weer beneden. Ik zal straks de onboard filmpjes aan elkaar plakken tot een leuk filmpje.
    Morgen een afgebouwde Graupner Mosquito ophalen, leuk!

Groeten Rick

Laatst bewerkt: 17 apr 2011
  20. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Excuses dubbelpost

Laatst bewerkt: 17 apr 2011

Deel Deze Pagina