Mijn Zlin 226 A opnieuw gebouwd.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Ed Heemskerk, 12 jun 2023.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.807
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou de grootste connectoren nemen die er zijn.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    Ik zal de connectoren bestellen ,van elk maar een paar.
    Geïnspireerd door het bromfiets spaak verhaal van Henk ben ik op gegaan in mijn lade waarin ongedefinieerde stukken metaal worden bewaard en ja een bromfietsspaak.
    Er is een een heel vergeeld plakbandje aan Kreidler Floret 1966. In 1972 was dit mijn eerste bromfiets waarvan het achterwiel opnieuw is gespaakt door mijn vader.
    Een aantal spaken heb ik nog. Nu krijgt de spaak een nieuwe taak.
    [​IMG]
     
    HansH en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    Vandaag kreeg ik de lichtere lijnen binnen en een verdikkingsmiddel voor epoxy.
    Bij het lamineren van vleugels met epoxy is ongeveer de helft van de epoxy altijd te veel aangebracht.
    Het trekt in het hout, om het intrekken wat te verminderen spoot het hout in met haarspray,
    Van een ervaren lamineerder kreeg ik de tip een verdikkingsmiddel te gebruiken , de epoxy zet dan wat uit zodat je er minder van nodig hebt.
    Ik ben benieuwd.
    Het uitsnijden van de openingen in de vleugel is goed geslaagd toch maar een kruisje er in gemaakt.
    Niet omdat het moet maar omdat het kan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.807
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik mag toch hopen dat dit 3 draads flexibele lijnen zijn en geen 0,3 mmm massief..... :rolleyes:
    Het zal wel vliegen, daar niet van, maar het zou voor een model als het jouwe mijn laatste keus zijn.
    Waarom bestel je dit in Duitsland? Wat materiaalvoorziening betreft geen echt LB-land.
    Maar, toegegeven, welk land is dat nog wel tegenwoordig....;)
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    De lijnen zijn kwalitatief uitermate teleurstellend.
    Heb nu hopelijk de goede gevonden in Good Old England.
    Staystrate threestand in diverse diameters en treksterkte.
    [​IMG][​IMG][​IMG]
    Wat wel goed gaat zijn de nylon horns voor de proefopstelling,
    Voor 3 verschillende opstellingen geschikt, met aanpasbare speling voor het hoogteroer.
    Later meer, als de proefopstelling gereed is.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2023
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.807
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De lichtste lijnen nemen. ( 0,33)
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2023
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    Ik heb de lichtste besteld, nu weer verder met het model.
    De schuimvleugels gewogen en het wegsnijden van het schuim heeft 23 gram bespaard de gehele schuim vleugel weegt nu 58 gram.
    Er is 2 gram verschil tussen de linker en rechter vleugel door het extra schuim wat is weggesneden voor de lead outs.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De proefopstelling begint vorm te krijgen de tuimelaar en de Nylon verbinding stukjes gemonteerd.
    Koolstof stuurstangen in elkaar gezet en verlijmd.
    De besturing weegt nu 28 gram en met de stalen stuurhevels en de 3 mm verenstaal aansturing onderdelen moet 40 gram haalbaar zijn.
    Nu de vraag voor de lead outs, in de bouwverslagen lees ik dat er 0.8 mm Graupner staaldraad wordt gebruikt , ik kan dit draad niet vinden ,wel pull pull draad wat geplastificeerd is en met knijpbusjes wordt geborgd.
    Ik gebruik dit draad al jaren voor de rudder aansturing van grote modellen maar of dit het goede draad is betwijfel ik.
    Kan ook de 0.5 mm 7 draad te zware lijnen er voor gebruiken.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.807
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik gebruik gegalvaniseerde fiets remkabels.
    En messing pijpjes van een mm. of 10 lang. Op maat platknijpen en dan aan de luskant solderen.
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    811
    Tsja, vintage correct natuurlijk maar je kunt met minder toe. Het model hangt aan 0,3mm lijnen die met gemak 20kg aankunnen, voor de trekkracht is alles voldoende. Waar je op moet letten is dat het model in een hoek zijwaarts weg draait, dan schuurt de leadout in het buisje en kan dan beschadigen. Je pull-pull kabels zijn zonder meer sterk genoeg maar kunnen deze zijwaartse zaagbeweging waarschijnlijk niet aan.

    Ik vlecht 3x 0,3mm tot een strengetje en voer dat door een messing buisje van 10mm lang. De oogjes soldeer ik dan door dit strengetje on te vouwen en te omwikkelen met heel dun koperdraad uit een netsnoer. Aan de kant van de tuimelaar soldeer ik een 1,2mm verenstaal draadje wat ik door de tuimelaar laat lopen.

    Voor de flaphorn zou je in je proefmodel eens moeten meten wat de uitslag is als de tuimelaar +30 en -30 uitslag heeft, je scharnierpunt zit vrij ver voor de flaphorn poot wat kan leiden tot een verschil in up en down.

    Ter lering en de vermaeck een overzicht van de hardware uit de Ellipse

    Ellipse 4.6.JPG
     
    Ed Heemskerk vindt dit leuk.
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    Een prachtig overzicht met doordachte oplossingen.
    Ik zie al dat ik een nieuwe tuimelaar moet maken waardoor het draaipunt iets wordt verplaatst ten opzichte van de lijnbevestiging punten.
    Is de tuimelaar schuifbaar op de aluminium buisjes?
    Op de tekening van de Zlin is het draaipunt van de tuimelaar 5mm buiten de hartlijn van het model naar de binnen vleugel toe.
    Is dit nog steeds correct, ik heb wel beide vleugels even groot gemaakt ,op tekening is de binnen vleugel een stukje groter dan de buitenvleugel.
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    811
    Nieuwe tuimelaar hoeft niet, deze bevestigingspunten zitten 5mm verder naar binnen en zouden in theorie makkelijker vlak moeten vliegen, echter mijn modellen met een haakse tuimelaar vliegen strakker, zou ik niet weer bouwen dus. Dus geen nieuwe maken, die carbon zijn veel te mooi.
    Tuimelaar zit vast, de "aluminium buisjes" is de centrale vleugel bevestiging, daar schroef ik de halve vleugels aan vast.
    Ik zet het draaipunt zover naar binnen dat de stootstang in het midden van de romp loopt.
    Vleugels die even groot zijn zien er beter uit, vliegen goed en vereisen iets meer tiplood waardoor ze meer wind kunnen hebben.

    Meten is weten, de besturing is een mechanische overbrenging en je kunt niks programmeren, dus alles wat je met je zender doen als nulpunt, uitslag, differential, dode slag, enz moet je er inbouwen. Als je besturing af is de boel op een plankje schroeven en dan kijken hoeveel uitslag de flaps en stabilo hebben bij een tuimelaar hoek van 30 graden elke kant op. Die moeten exact overeenkomen, als dat niet zo is heb je ergens een draaipunt op de verkeerde plek zitten.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    De Staystrate lijnen zijn wel te koop alleen model shop Leeds levert niet meer naar Europa.
    Kennelijk is er genoeg belangstelling in GB, toch een LB land.
    Dan maar verder zoeken in de VS ,wordt het toch RVS of kevlar, wie kan er iets over kevlar zeggen , iemand er ervaring mee?
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.807
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Modelshop Leeds?
    Ik bestel ze gewoon bij PAW...
     
    Ed Heemskerk vindt dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.894
    Locatie:
    Hulshout België
    Ed Heemskerk vindt dit leuk.
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    Jef en Bruno bedankt voor de info, ga ik bestellen.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    De bromfiets spaak is toch niet zo gemakkelijk te buigen als ik dacht, de eerste spaak brak spontaan tijdens het buigen, de tweede heb ik met een ruimere bocht gebogen maar vind het wel een beetje gammel en wiebelig.
    De volgende maar warm maken en kijken hoe dat gaat.
    [​IMG]
     
  17. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    811
    Als je de spaak tussen twee aluminium blokjes in de bankschroef zet en er een 3e blokje achter zet en dan met de hamer de boel omzet zal de spaak een nette ronding krijgen en het aluminium vervormen.

    De einddopjes die ik gebruik hebben een bodem met M3 en de spaken aan twee kanten schroefdraad, dan kun je de lengte van de stootstang instellen wat kan helpen bij het maken van een symmetrische besturing.

    Wiebelig kun je verminderen door de verjonging van het blokje niet toe te passen en de spaak over 6mm te ondersteunen, moet je wel iets groter boren omdat de tuimelaar de stootstang zijwaarts doet bewegen en dan klemt de stootstang weer in het blokje.

    Gammel kun je testen door de boel in het trapgat te hangen en er zelf aan te gaan hangen, blijft het heel dan is het sterk genoeg.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    Waarschijnlijk moet ik nieuwe spaken kopen, mijn spaken zijn van een slechte staalsoort gemaakt welke alleen op trek kan worden belast.
    Het bouwjaar van de spaken is 1966.
    Ik wil de spaken variant in de proefopstelling toch afmaken.
    De trapgat test ga ik niet uitvoeren , de vorige keer dat de Zlin werd gebouwd zat ik in het gips met een gebroken enkel , deze keer ga ik dit vermijden.
    De gebroken enkel was niet het gevolg van een trapgat test.
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    811
    Gebogen tussen twee blokjes aluminium, spaken van de fietsenmaker bij het station, merk en ouderdom onbekend. Deze spaken hadden M3 schroefdraad, en het haakse pootje is bij dit exemplaar aan de korte kant, om de locknut goed te laten functioneren moet die iets doorsteken. Je kunt ook een druppeltje nagellak toepassen.
    flaphorn.jpg
     
    Ed Heemskerk vindt dit leuk.
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vandaag de horns gesoldeerd en verder gebouwd aan de proefopstelling van de besturing.
    De horns zijn gemaakt van een M8 bout 8.8 kwaliteit uit 1 stuk.
    Dit soort staal verspaand slecht, moeten we niet meer doen en zilverstaal gebruiken voor de volgende keer.
    Als de lijm is uitgehard kan ik de "" roerhorns "" op nul zetten en de uitslag meten.
    Heb geen idee hoeveel uitslag er nodig is. Eerst maar eens meten wat de uitslag van de flaps en het hoogteroer is.
    Staat nu op 30 mm hefboom voor de flaps en het hoogteroer.
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina