Mijn Zlin 226 A opnieuw gebouwd.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Ed Heemskerk, 12 jun 2023.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Amersfoort
    Graupner heeft dunnere.
     
    Ed Heemskerk vindt dit leuk.
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Graupner heeft dunnere, kan je mij helpen wat de specifieke specificaties zijn , voor mij worden de leadouts ongeveer het moeilijkste van het hele project.
    Als het model aan 0.3 lijnen vliegt waarom dan het laatste stukje 0,8 mm.
    Ik heb ook nog 0,5 mm dikke lijnen of gaat het om de slijtage van de bevestiging aan de tuimelaar?
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    812
    Als je drie stuks 0,3 lijnen in elkaar vlecht is dat ruim voldoende. Voor de oogjes omvouwen en met dun koperdraad omwikkelen, aan de tuimelaar kant een lusje van 1,2mm verenstaal door de tuimelaar en over 2cm met dun koperdraad omwikkelen en solderen.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Dank Eric, heb je ook een schets hoe het er uiteindelijk uitziet. Vooral met dat lusje van verenstaal.
    Bedoel je met dat in elkaar vlechten dat je 3 lijnen in de boormachine zet en er 1 draad van maakt en daar dan lusjes aan maakt.
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    812
    Maak het oogje van 1,2mm verenstaal zodat het netjes door de tuimelaar valt, zo min mogelijk vertikale speling heeft en groot genoeg is voor de uitslag van de tuimelaar, bij een koolstof tuimelaar zou ik de gaten wel verstevigen met een messing buisje.
    Pak 3 stuks laystrate (geen rvs want dat kun je niet solderen) en bind dat over een lengte van 2cm met dun koperdraad uit een huis tuin en keukensnoer vast aan het oogje, soldeer dit en laat de soldeer goed vloeien.
    Zet de tuimelaar vast en maak een franse platting van de drie draden, of vraag moeders of ze wil vlechten, trek de vlecht tussen duim en wijsvinger zodat je dezelfde spanning op elke draad krijgt, soldeer de eindjes aan elkaar maar maak nog geen oogje.
    Steek een 1mm verenstaal draadje door de leadout en de vleugel en soldeer de gevlochten draadjes kops aan het 1mm verenstaal draadje, trek dit voorzichtig door de vleugel om de leadouts naar buiten te brengen, oefening baart kunst.
    Stel de tuimelaar haaks aan de hartlijn van de romp en maak de leadouts op lengte door ze om te vouwen en te borgen met dun koperdraad, soldeer dit na het wikkelen.

    oogjes.jpg
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Heldere uitleg, het vervlechten van de 3 draden met de Franse platting is dat over de hele lengte van de lead out?
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2023
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    812
    Over de hele lengte om de drie draden bij elkaar te houden.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Toen ik in januari plannen maakte voor een LB model kreeg ik een aantal motoren van Gerben.
    Hier een overzicht van alle Super Tigre motoren welke bruikbaar zijn voor LB vliegen
    Alle motoren zijn opnieuw opgebouwd en voorzien van nieuwe onderdelen.
    Een aantal G21 40 motoren hebben zelfs keramische kogellagers.
    G21 46 ABC G21 40 G21 35 ST 60 ABC ST C 35 St G 20 en G15 Diesel en als nieuwkomer een Parra T3.
    De Zlin krijgt een ST G21 46 ABC.
     
    Beton, Adri Brand, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    De eerste oefening , de tweede ging al beter.
    Het verenstaal is 1.4 mm dik en de messing buisjes hebben een gat van 1.5mm, speling is nauwelijks voelbaar.
    Overweeg ook de centrale as van een messing bus te voorzien.
     
    Adri Brand vindt dit leuk.
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Speciale publicatie voor vliegvriend en gras specialist fuel monkey.
    Vanmiddag tijdens het wachten voor het grasmaaien op ons vliegveld een verhaal verteld aan John over de revisie van de super Tigre motoren.
    Bij de verzameling is ook een ST 60 . Deze motor stamt uit de vorige eeuw en de bijbehorende ABC set uit deze eeuw.
    Super Tigre was een motor met liefde gemaakt met gereedschap van toen. Geen YS Enya of OS kwaliteit.
    Ik kreeg een veel gebruikte en met wonderolie gestookte motor.
    Een losse ABC set en een nieuw huis. De ABC set is gemaakt door Brian Gardener, de bekende motorbouwer.
    De bus en het huis verschilden 42 1000 mm , de bus was te groot.
    Adri een vliegvriend en medeclublid heeft een opstelling op de draaibank gemaakt en het huis uitgedraaid totdat de bus er strak inpaste.
    Een waar kunststukje op de draaibank.
    Na de samenbouw is een Super Tigre ST 60 motor ontstaan met een ABC set.
    De OS 7 D carburateur is er opgezet om de motor te laten inlopen en voorzichtig te laten wennen aan brandstof met synthetisch olie.
    Na de inloop periode krijgt hij weer een LB venturi.
    Weston UK heeft de uitlaat gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2023
    Fuel Monkey, Beton, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Uitproberen is voor mij ook een onderdeel van de Hobby, als de Zlin af is wil ik een poging doen met Electro motoren in LB modellen.
    Uit mijn motoren verzameling een Hacker A30 12 M 3 s motor met een YPE 40 Ampere regelaar en een Axi 2826/10 met een Castle creations regelaar.
    De YPE met de E flite 172 Timer heb ik werkend gekregen. De timer van Hans moet ik nog in wat aan werken.
    Ik heb een paar Brodak FM 9 timers overgenomen en probeer deze ook te begrijpen. Het programmeren met de bijbehorende programmer lukt al aardig maar een bedradingsoverzicht kan ik nog niet vinden.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    HansH en Adri Brand vinden dit leuk.
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels kreeg ik de gebruiksaanwijzing en heb de timers geprogrammeerd.
    [​IMG]
    Eerst de timer op 1 minuut gezet met 5 seconden opstart tijd om te zien hoe het werkt.
    Als je het een keer gedaan hebt is het simpel, de motor geeft eerst een puls en gaat lopen, na nog een druk op de knop gaat de motor, nu ingesteld op 5 seconden delay aan en loopt dan in mijn geval een minuut , na het verstrijken van de minuut gaat de motor op half gas als een waarschuwing dat de vluchttijd over is . Daarna loopt de motor weer gewoon verder in mijn geval 5 seconden en gaat dan keurig in de rem en de propeller komt stil te staan.
    Straks maar even met propeller testen.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vandaag weer wat aan de Zlin werken, een lager blokje in de tuimelaar gemaakt. Dank voor het advies Eric.
    De tuimelaar rust nu op een vlak aluminium draaiplateau. Het was allemaal te strak en te weinig speling.
    Nu nog in de vleugel inbouwen en de stuurstang voor de flaps pasmaken.
     
    Adri Brand vindt dit leuk.
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    De testfase van de timers is afgerond, alle elektromotoren werken nu en ik begrijp de timers.
    Als laatste de timer van Hans in elkaar gezet en afgesteld. De gebruiksaanwijzing is heel duidelijk en in 1 keer deed de regelaar wat in de gebruiksaanwijzing staat. Echt top Hans. Voor de tuimelaar nieuwe verenstaal bevestigingspunten gemaakt.
    Dit keer van 1.2 mm dik verenstaal in een 1.5 mm geboorde bus.
    Nu is een besturing ontstaan die vanzelf een punt kiest als er geen trek meer op de lijnen staat.
    Ook het aanlopen van vleugel lead outs is door de nieuwe vorm opgelost.
    Nu nog de lead outs vlechten en door de verstelbare tipeind blokjes zien te maken.
    [​IMG]

    De door mij gemaakte rompspanten van herex zijn niet goed van vorm te krijgen .
    Overnieuw beginnen, als je eenmaal met de precisie van CNC gefreesde spanten hebt gewerkt zijn de zelfgemaakte spanten te veel afwijkend.
    Alle spanten worden nu CNC gemaakt, het is een hele uitdaging om een 45 jaar oude tekening te bewerken zodat er freesbestanden van kunnen gemaakt.
     
    wvr en Adri Brand vinden dit leuk.
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Op de vorige foto is niet goed te zien wat uiteindelijk de vorm van de verenstaal uiteinden is geworden.
    Nu een betere foto.
    [​IMG]
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    Vanmiddag de motoren proef gedraaid op proefstandaard, de AXI 2826/10 komt tot 825 watt met een 12X6 propeller en 53.8 Ampere.
    Volgens E calq kan de motor een 13X6 propeller ronddraaien maar met de huidige regelaar en het motorvermogen twijfel ik hieraan.
    Uiteindelijk is een 12x5 propeller de oplossing 48 Ampere en 773 Watt.
    Zoals te verwachten doen de Brodak timer en de Hans Timer hetzelfde, de Brodak timer laat de rem van de regelaar mooi inkomen en de timer van Hans bouwt geleidelijker af.
    [​IMG]
    Het toerental van de logging slaat nergens op 68975 RPM lees ik uit.
    Zou het door de automatische timing komen?

    Ook de proefstukken van de rompspanten van de Zlin zijn af en kunnen gepast worden.
    [​IMG]
    Eerst van Debond reclame materiaal dan van Herex.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2023
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    De rompspanten zijn gereed, ter optimalisatie van verschillende diktes gemaakt, het voorste spant 4 mm multiplex het 2e spant 3 mm multiplex , het spant direct achter de vleugel 6 mm debond en de laatste 2 spanten 3 mm debond.
    Debond is verkrijgbaar met 2 soorten vulling, balsahout en schuim. De Zlin spantjes zijn met schuimvulling.
    [​IMG]
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Weer een stukje verder. Eindelijk past de tuimelaar en loopt soepel.
     
    Adri Brand vindt dit leuk.
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    In de doos van de oude tekening van de Zlin was ik op zoek naar aantekeningen uit 1975.
    Onderin de doos vond ik al mijn oude LB tekeningen van de ooit gebouwde modellen.
    Een tijdje geleden heb ik van Winfried een VT airracer overgenomen als trainer om weer wat gevoel bij het vliegen te krijgen.
    Het model leek wel verkleind voor indoor vliegen. Is ook de originele tekening uit 1971 nog in de doos.
    Het model is inderdaad zo klein. Ook trof ik nog een Saab 91C Safir tekening aan, Een Mickey ( Een Knvvl tekening),een Ultra-Stunter van Graupner en een DH9A dubbeldekker.
    Na wat verder graven is er ook nog een Nobler tekening uit 1964. De modellen zijn er niet meer maar de herinnering wel. Al deze modellen heb ik samen met mijn broer gebouwd en gevlogen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    In een oud draadje van Gerben zag ik dat hij op zoek was naar een Saab Safir tekening, misschien is dit wel het gezochte exemplaar.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2023
    Adri Brand vindt dit leuk.
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.659
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hierbij een overzicht van de aangetroffen tekeningen.
     
    janhein en Bruno van Hoek vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina