MikroKopter L4-ME: Wat luchtfoto's...

Discussie in 'Multicopters' gestart door PIR3lly, 24 jun 2010.

1. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Voor zover ik weet werkt dit alleen met de MikroKopter.
    De flight ctrl die erin zit werkt met puls signalen. De ontvanger zit er dan ook niet ingebouwd, alleen het kleine satellietje.

De zender zend de puls signalen naar de satelliet en die stuurt het naar de flight ctrl. Deze decodeert de signalen en zet ze om naar bruikbare 12 kanalen.
    Met een jumpertje in het batterij vak, kan ik de DX7 weer terugzetten naar standaard instellingen, zodat hij weer normaal te gebruiken is.

Heb het even nagevraagd. Het zou mogelijk moeten zijn, echter moet je dan zelf een printplaatje ontwerpen met een microcontroller erop die het signaal weer decodeert.
    Dat heeft echter niemand nog ontworpen, dus zal niet meevallen.

Laatst bewerkt: 5 aug 2010
  2. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Ik zit er stilaan ook aan te denken om zo'n MikroKopter aan te schaffen.
    Echt zalige techniek!

Welke HD videocamera is eigenlijk aan te raden voor dit soort doeleinden? Scherp en stabiel beeld vind ik wel belangrijk.

3. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Vandaag had ik wat tijd over om eens met wat video bewerking aan de slag te gaan.
    Dit is het resultaat geworden, beetje muziek erbij om het leuk aan te kleden. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Gisteren en eergisteren even aan het experimenteren geweest met luchtfoto's. Jammer genoeg stond er aardig wat wind, maar het resultaat is eigenlijk best wel redelijk.
    Even een paar verkleinde fotootjes:

Laatst bewerkt: 24 sep 2010
  5. Rickyyy

Rickyyy

Lid geworden:
    28 apr 2008
    Heeey ik zie m`n huis ;-) (alleen de schoorsteen dan)

Ziet er wel netjes uit. Hoe maak je de foto`s? Zelfontspanner of kun je deze ook aansturen?

EDIT: Je mag wel wat vrolijker kijken!

6. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Zat met m'n bek in het felle licht te kijken.

Ik heb de camera mount zo aangepast dat ik vanaf de zender de camera kan bedienen. Werkt echt perfect!!!

7. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Net nog even snel de deur uit geweest om wat foto's en video's van een kerk (63m hoog) te maken.
    Jammer genoeg heb ik plotseling flink wat vibraties in de MikroKopter. Ik vermoed wat propellors, maar dat moet ik dus nog even uit gaan zoeken.
    De meeste foto's zijn dus niet gelukt en ook de video heeft behoorlijk wat vibraties (terwijl mijn eerste video super stabiel was). Dat moet ik dus binnenkort even gaan uitzoeken.

Hier in ieder geval wat (extreem bewerkte) foto's:

En het filmpje:

8. maxs

maxs Guest

ik vind het geweldig, wish i had one......8O
    ondanks schokken en/of stoten

9. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Dank je!
    Die schokken en stoten gaan er wel weer uit hoor. In het begin deed ie het prima. Aan de setup is niets veranderd, dus moet er waarschijnlijk in de aandrijving ergens een trilling zitten. Het is ook hoog frequent aan de video's te zien. Dus zal wel in een prop zitten. Morgen (bij mooi weer) maar eens 4 nieuwe erop en kijken hoe dat gaat.

10. Rickyyy

Rickyyy

Lid geworden:
    28 apr 2008
    Kun je hem dan nog wel zien en besturen, want de kerk is best hoog!

11. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Zien kun je hem nog wel. Besturen is al een stuk lastiger. Maar daar heb je hulpmiddelen voor, zoals gps position hold en altitude hold. Blijft ie mooi op z'n plaats en hoogte hangen, hoef je hem alleen maar te draaien om leuke beelden te krijgen. Als je hem dan van z'n positie wegstuurd, kun je weer ergens anders blijven hangen.

12. Aaalie

Aaalie Guest

Hallo,

ik volg het topic al een tijdje, maar had eigenlijk niets inhoudelijk te melden behalve dan MOOI, SUPER, enz...

Nu misschien wel ;) . Met hardere wind waarbij een multirotor meer moet kompenseren (harder werken), heb je eigenlijk altijd die trillingen. Natuurlijk kan je nieuwe props monteren en proberen, ik ben benieuwd of de "oude", die je er af haalt, wel in onbalans zijn? Zou je die ook eens willen checken met een propbalancer?

Ik blijf zelf zoeken naar een multirotor, met name voor de luchtfoto's, en dan net als b.v. de MK of MD, goed zelf stabiliserend liefst met GPS hold. Ook al gaat mijn voorkeur een beetje uit naar de MD's (met hun super gebalanceerde motoren en props), maar de prijs houd me tegen (ik heb er niet voldoende werk voor, en voor de "leuk" kan ik (net als vele anderen) het me niet veroorloven ;) ).
    De Octo of eventueel de Hexa begint te lokken, en dan door de volgende theorie:
    Bij hardere wind moeten ze harder werken, met als gevolg de trillingen. Een Hexa of Octo heeft simpelweg meer power, verdeeld over meer motoren, en hoeft iedere motor iets minder hard te werken, dus minder kans op de trilling.

Ik vermoed dat een prop bij hogere belasting iets gaat afwijken qua vorm, en dat zullen ze altijd blijven doen tenzij je stijve Carbon props gaat gebruiken, met minder spoed, breed blad en meer toeren.

Zelf heb ik nog nooit een multirotor met hardere wind strakke beelden of foto's zien maken. Altijd weer die trillingen...
    Wat me nog erg interessant lijkt is om de besturing van een MK, met al zijn versnellingmeters, gyro's, GPS input en rekenwerk een stel servo's voor een "standaard" heli te laten aansturen. Dan heb je een betaalbare autopilot die goed werkt (gezien de meest betaalbare autopilot die vergelijkbaar doet tussen de 6K en 10K kost). Ik heb hiervoor helaas niet de kennis, of de tijd om me er in te verdiepen (met als gevolg dat het alsnog op niets uitdraait).

Het topic word gevolg, en ben benieuwd naar de trillingen.
    Succes,

vriendelijke groeten,
    Aldert

13. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Hallo Aldert, bedankt voor je reactie.
    Dat er met harde wind meer vibraties komen klopt inderdaad.
    Het is dan echter zo dat dit meer op en neer of heen en weer gaande bewegingen zijn. Dit is er met software redelijk tot goed uit te halen.
    De vibraties die ik nu heb zijn hoog frequente trillingen. Deze heb ik sinds kort dus altijd. Zelfs als het windstil is (zoals met het filmpje van de kerk).
    Het moet dus wel vibratie in een motor of propellor zijn. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een tijdje terug met camera en al vanaf een meter of 2-3 ben gecrashed op een stuk steen. Daarbij is de camera iets beschadigd, maar leek de MK nog geheel intact. Waarschijnlijk is er toch iets beschadigd, want de trillingen zijn sindsdien ontstaan.

Wel jammer dat het vandaag erg slecht weer is. Veel testen is er niet bij. Misschien in huis maar even. Eerst met oude props en dan nieuwe props en kijken of er verschil is tussen de filmpjes.

Er zijn ook een hoop mensen die voor sterkere apc props kiezen. Deze zijn niet zo flexibel als de standaard EPP1045 props. Hierdoor reageert de MK ook een stuk beter op commando's. Hij zakt bij het houden van hoogte ook minder snel door.
    Maar ook van de EPP1045 props zijn inmiddels 4 varianten te krijgen:
    Ik vlieg nu nog met de 2e van links. Maar heb ook de 3e van links liggen (dezelfde als de 4e, alleen het gat is iets kleiner). Deze zijn al iets beter. Ben dus benieuwd.

Inderdaad zijn met een hexa of okto fotovluchten een stuk stabieler.
    Vooral een okto is daar interessant. 8 motoren heeft een stuk meer kracht en de MK is ook een stuk groter. Daarbij heb je een backup. Er kunnen enkele props/motoren/regelaars uitvallen, zonder dat je uit de lucht valt. Met een quadro is het dan einde oefening.
    Ook de prijs is nog steeds interessant. Ik was voor deze quadro compleet met zender zo'n 1500 euro kwijt. De okto is zo'n 800 euro duurder. Daar komt dan nog wel een goede camera houder bij. Maar voor 2500 euro zou je dus een super goed vliegende okto kunnen hebben (dan kun je er dus ongeveer 10 van kopen voordat je aan de prijs van een MD zit).

Ik begrijp alleen je idee van de autopilot niet helemaal...
    Je kunt een MK al met de laptop aansturen en waypoints af laten vliegen. De tijd dat ie op de waypoints blijft wachten is in te stellen en op de waypoints kun je hem dan naar wens zelf gieren en je camera dus op objecten richten. Verder doet ie alles zelf.
    Ook heeft er iemand een stukje software ontwikkeld die de MK continu aanstuurt (Mission Cockpit). Daarbij kun je zelfs een icoontje over een (google maps) mapje slepen en de MK volgt al je bewegingen in real time. Zo kun je hem (voor zover ik weet) ook uitrichten op bepaalde objecten.

Laatst bewerkt: 23 aug 2010
  14. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Het is gelukt!!!

Ben echt de hele middag bezig geweest om die irritante vibraties weg te krijgen.
    Props uitgeballanceerd, camera anders gemonteerd. Extra dempings materiaal, etc.
    Heb dik 3 accu's in huis leeg gevlogen en een kleine 20 test filmpjes gemaakt.
    Echter niets hielp :(

Uiteindelijk wilde ik het voor vandaag gaan opgeven toen ik naar de MikroKopter keek en op een idee kwam.

Tot nu toe had ik de demping tussen het landingsgestel en de camerahouder zitten (zie eerste foto bovenaan deze pagina). Maar waarom niet de demping tussen de MikroKopter en het landingsgestel (en dan de camerahouder direct aan het landingsgestel)???

Dit heeft een aantal voordelen:
    -Meer plaats om grotere lipo's te gebruiken
    -Meer bodem afstand
    -Harde landingen worden nog meer gedempt
    -Meer massa voor het dempen van vibraties naar de camera en het landingsgestel kan vibraties absorberen

Dus een beetje aan het schroeven geweest en toen zag het er zo uit:

Daarna gelijk een testvluchtje gemaakt en jawel!!!
    De vibraties zijn weg :D
    Zo gauw als het mooi weer is, ga ik eens proberen wat scherpe foto's en video's te maken. Ben erg benieuwd!

Laatst bewerkt: 23 aug 2010
  15. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
  16. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    hoi, mooi die gimbal, hoe zwaar is de camera en welke servo's heb je gebruikt ?
    Weet jij overigens of die boards van MK ook in het midden van een frame moeten staan of mag dat excentrisch ?

17. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Servo's zijn die goedkope dingen van hobbyking. 3 dollar per servo ofzo ;)

Zo uit mijn hoofd weegt de camera 230g.
    De boardjes moeten geloof ik wel zo veel mogelijk in het centrum van de props zitten, maar helemaal zeker weet ik dit niet.

18. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    is het niet een idee om een normale simpele heading hold gyro te pakken, om de roll en tilt te compenseren? Denk hierbij aan 2 gyro's.

Ziet er verder prachtig uit Pirelly:)!

19. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Dat is niet echt nodig bij een MK.
    Daar zitten al 3 gyro's ingebouwd. Het signaal hiervan wordt ook gebruikt om de servo's aan te sturen. Je kunt de servo's gewoon op het boardje pluggen.
    Via de software kun je zelf bepalen hoe snel de servo's moeten reageren en hoe ver ze moeten uitslaan.

20. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Hmm top:)

prirelly, ik zie dat jij een Lumix tz7 gebruikt. Hoe bevalt jou die camera? Ik ben op zoek naar een HD camera die met 60 FPS filmt, maar dus ook foto's kan maken.
    ik kom dan al gauw uit bij de Lumix serie, maar zou niet weten welke ik moet nemen:(.

het liefst so klein mogelijk, maar wel met 60fps op HD resolutie.

Ik hoor heel graag jou mening:)

Deel Deze Pagina