MikroKopter L4-ME: Wat luchtfoto's...

Discussie in 'Multicopters' gestart door PIR3lly, 24 jun 2010.

1. RickyB

RickyB Guest

kijk, dat zijn nog eens goede berichten. Ik ben me nog helemaal aan het verdiepen in de voor mij nieuwe materie. Om te beginnen welke MK te nemen. Zal voornamelijk voor video doeleinden gebruikt gaan worden. Aangezien ik volledig leek ben leer ik nogal wat via o.a. dit forum :). Waarvoor dank.
    Inmiddels ook terecht gekomen bij Draganfly, maar dat is wel een beetje uit de richting voor mijn portemonnee. Diverse filmpjes van Holger gezien en wat hij laat zien sluit aan op wat ik wil. Weten jullie wellicht of er voor het gebruik van GPS en video, een basis station is zodat je live de beelden en gegevens kan volgen??

En bedankt voor de tips mbt het zelfbouwen/laten bouwen. Ik ben er nog niet uit maar zal je zeker in gedachte houden, Pardoez.

2. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Basis station kun je zelf maken.
    Gewoon met behulp van fpv materiaal.
    Een gopro kun je bijvoorbeeld tegelijk als fpv camera gebruiken.
    Met een zender, ontvanger en een bril of lcd scherm kun je zien wat je filmt.

Hier mijn mk in fpv setup, met een pitch gecompenseerde ccd camera:

Filmpje:

Dan kun je mbv een wi232 setup ook gegevens van je mk op de laptop bekijken. Dingen als hoogte, afstand, positie op een google maps kaartje, accu niveau, etc kun je live zien.
    Maar dit zou bijvoorbeeld ook met een jeti module kunnen.

Het fpv setje heeft mijn mk ook al een keer gered.
    Ik was behoorlijk ver weg en kon met geen mogelijkheid meer zien wat voor of achter was. Als dat gebeurt zet ik hem meestal op position hold en daarna op coming home. Wat bleek, de coming home positie had ik nog niet getest en die stond heel ergens anders.
    Dus bij het inschakelen van coming home, ging de mk nog verder weg.
    Gelijk weer position hold ingeschakeld.
    Toen was er nog 1 optie: volledig vertrouwen op de camera en het lcd schermpje. Door te kijken naar het beeld, de mk naar mij toe gedraaid en daarna via het lcd scherm gewoon naar me terug gevlogen.
    De eerste keer was dat wel even wennen, dat volledig vertrouwen op het beeld van je camera, maar het ging echt perfect.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Daarom staat bij mij, wanneer ik vrij ver weg vlieg, de "care-free" functie altijd aan.
    Wanneer je bij het opstarten de rode arm van je af houdt is tijdens het vliegen naar voren altijd naar voren. Ongeacht hoe de hexa hangt.
    Je hoeft daardoor niet meer te kijken waar de rode arm zich bevindt.
    Bijzonder geschikt voor noobs zoals ik. :newbie:
    Wanneer je dan ook nog "coming home"goed hebt ingesteld kan het eigenlijk niet meer fout gaan.
    Ben.

4. RickyB

RickyB Guest

Wederom dank pir3lly. Het ging mij voornamelijk om de functie van een live verbinding met de mk. Nu erg goed verdiepen in alle opties die mk te bieden heeft. Heb al goed op de site gekeken van mk maar kom er niet goed uit hoeveel mijn wens zou gaan kosten dus vandaar dat ik het maar aan jullie vraag. wellicht weten jullie het antwoord.
    Denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de HEXA. (2 of XL weet niet precies wat dat inhoudt)
    - GPS (position hold en waypoint)
    - Hoogteregelaar (?)
    - live verbinding
    - camera mount incl n/r servo's

ongetwijfeld dat ik iets vergeten ben, dus heren, als jullie nog aanvullingen weten....?

5. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Gewoon even alle linkjes die ik in mijn eerste post heb geplaatst bij elkaar optellen.
    Ipv de quad pak je dan je hexa(2), het flexlander onderstel zit hier al bij. Meld je even aan bij hun webshop, dan kun je alles in een mandje gooien en hij onthoud dat dan voor je.

Wil je live beelden, dan is het helemaal afhankelijk van wat je wilt uitgeven. Dit kan al vanaf zo'n 200 euro voor een goedkoop lcd display en een goedkope 5.8ghz fpv set met camera.
    Maar je kunt het veel duurder maken.

Ipv de spektrum zender kun je een andere zender kiezen met een jeti module (staan ook op hun webshop). Dan kun je gegevens aflezen op je zender.
    Met een wi232 module aan je mk en 1 aan een laptop kun je ook dit soort dingen zien. Heb je dan nog een video ingang op je laptop, kun je ook je live fpv beeld hierop zien (en desnoods opnemen).

Neem je de basis met een goedkope zender en wi232 aansluitingen, dan moet je voor de hexa 2 op zo'n 2000 euro totaal rekenen (zonder live video).
    Komt daar ipv de spektrum dx7 een jeti module met zender bij, dan wordt het al gauw 200 euro duurder.

Een camera houder kun je zelf maken. Kosten een paar tientjes. Micro servo's zijn erg goedkoop bij hobbyking (3 dollar per servo). Je kunt ze ook weer aanschaffen bij mensen die hele proffesionele houders maken. Prijzen varieren van 100 euro tot 600 euro.

De hexa xl is een stukkie groter. Er zitten ook zwaardere motoren op. Die is speciaal om hogere last mee te nemen (denk aan dslr spiegelreflex camera's).

Laatst bewerkt: 15 jan 2011
  6. RickyB

RickyB Guest

Bedankt pir3lly, ik heb me zojuist aangemeld bij de webshop.
    ik ga ermee stoeien.

7. pardoez

pardoez

Lid geworden:
    3 mei 2007
    Is het bekent dat op de één of ander manier regematig instelling gereset worden in de MK ME2.1 met 0.82b firmware??

8. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Dat zou niet moeten gebeuren. Als er zulk soort dingen fout gaan, dan releasen ze niet zomaar de software.
    Er was wel een probleempje dat er heel soms een motor even kort uitviel met bepaalde combinaties, maar dat is verholpen in de laatste versie.

Persoonlijk, als er instellingen verloren gaan, zou ik het probleem ergens anders zoeken.
    Ik vermoed dat als je dit plaatst op het mikrokopter forum, je wel wat meer hulp kunt krijgen.

9. Aaalie

Aaalie Guest

Ben ook aan het opbouwen. Maar wilde graag een slagje groter dan de Hexa XL. Vooral vanwege de trillingen die je krijgt als de motoren er harder aan moeten trekken.
    Ook vind ik het niet een optie om de "wigjes" te moeten plaatsen, om de yaw werking goed te krijgen.
    De wensen zijn dus... slagje groter, grotere motoren, en dus ook een slagje zwaardere regelaars. 140 grams buitenlopers, 750 Kv met 12*8 props. Iets minder efficiënt, de grote spoed op de props, maar daardoor meer trust bij minder toeren, en niet de slowfly (flexibel en vervormbare) props, maar vormvastere APC electroprops. Dit lost ook de verminderde yaw werking op.
    Waardoor je tegen de regelaars aanloopt, de laatste versie gaat naar 20 amps continu, 40 amps kortstondig. Dat is net iets te weinig...

Heb nu een i2C => PWM converter, die het i2C omzet naar PWM, in 400Hz (lekker snel). De Turnigy plush serie kan goed omgaan met de 400Hz frequentie... en dan krijg je dit:

De motoren zijn onderweg, daar is het wachten op. Het frame word eenvoudig, bouwmarkt aluminium ;) . Ook neig ik nog steeds naar een Y6 copter, met coax opstelling, maar kan de juiste file niet vinden in de 82b software (volgens mij is die er niet).

Zoektocht gaat door...

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011
  11. Aaalie

Aaalie Guest

Helaas... De enige HEXA's zijn de normale en de 2, de 2 staat in een soort van druppelvorm, i.p.v. in een cirkel.

12. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
  13. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Heb je de linkjes van mij onderaan mijn post gezien?
    Daar staan meerdere setups...

14. Aaalie

Aaalie Guest

Thanx, super!

Dat het een mkm file moest zijn had ik ontdekt. Maar zo handig als jullie er mee zijn hoop ik eigenlijk ook nog te worden!
    Als je de tekst bekijkt van de mkm file, dan opeens word het ook allemaal heel logisch, en kan je werkelijk alles zelf maken met een beetje logica! Ik ga er maar mee aan de slag.

15. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Was niet veel meer werk dan even googlen op y6.mkm :p Waar het vooral belangrijk is is dat de onderste motoren harder draaien dan de bovenste dit komt omdat deze door de turbulente lucht minder thrust hebben. Voor de rest kan je inderdaad door logisch nadenken alle getallen veranderen en daarmee een hele vreemde vorm bouwen.

16. payday

payday

Lid geworden:
    12 sep 2006
    beste mk bezitters,
    ik ben sinds kort de trotse bezitter van hexa2 en heb wat vragen ,
    ik heb de jeti set besteld en wil deze inbouwen in mijn dx8, waar kan ik een goed ppm signaal vinden in de zender. Ik heb ook nog een dx7 en zou deze willen uitbreiden met expander naar 12 kanalen, wie kan deze mod uitvoeren en wat kost dat?

17. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Mooi ding hoor prachtig, zoiets wil ik ook gaan doen met mijn nog te bouwen quad! Maar 890 euro voor zo'n dig vind ik toch een hoop geld! Maar goed, eerst maar eens DIY en dan misschien als het bevalt wat professioneler!

18. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Met je dx8 en de jeti kan ik je helaas niet helpen. Daar heb ik geen ervaring mee.
    Het uitbreiden van je dx7 echter wel.
    Hier vind je alles wat je nodig hebt: klik
    Solderen is simpel zelf te doen.
    Je kunt een voorgeprogrammeerde chip met draadjes kopen voor 15 euro.
    Voor meer info kun je hier kijken: klik

Als het je puur om het vliegen gaat, kan het veel goedkoper hoor. Er staan op het forum genoeg draadjes over andere oplossingen.
    Maar wil je gadgets als gps, navigatie, alt hold, position hold, etc... dan is mikrokopter toch een van de goedkopere denk ik.

Laatst bewerkt: 7 mrt 2011
  19. payday

payday

Lid geworden:
    12 sep 2006
    oke bedankt pir3lly, ik heb besloten om mijn dx8 origineel te laten (vrees dat ik m misschien nog wel eens terug moet sturen naar horizon) waar kan ik het beste ppm signaal in de dx7 vinden? en het is me nog niet duidelijk wat ik met de antenne moet doen. gebruik ik gewoon de oude of beide of degene die bij de tu2 zit?

20. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Eh, wacht even...
    Je bedoelt waarschijnlijk dat je nu jeti in de dx7 wilt?
    Weet niet of dat samen met de uitbreiding naar 12 kanalen kan. Volgens mij niet, want je moet je mk bij jeti op jeti ontvanger instellen en bij de 12 kanaals expansie moet je de firmware flashen naar een compatibele versie en hem hier dan op instellen. Een combi gaat dan waarschijnlijk niet.

Zelf heb ik geen idee hoe je jeti moet installeren. Ik heb dat niet.
    Maar volgens mij vind je alles hierover in de wiki.

Laatst bewerkt: 7 mrt 2011

Deel Deze Pagina