Hmm dat kan nog wel verder naar achter....duikproef geprobeerd ? (dat is de beste meetwijze/indicatie voor een voor of achterlijk zwaartepunt). Er vanuit gaand dat je je instelhoeken goed hebt staan. Ik (en bijv ook Huey) vliegen met een zwaartepunt zo ver mogelijk naar achter....kweet niet meer zeker, maar ik dacht bij de mimi dat we uitkwamen op 80mm oid. Gewoon een loekieloodje op de staart plakken met tape en proberen / naar achter schuiven /proberen etc etc. Dat is een soort van verschil tussen dansen met een nijlpaard of een ballerina (kan overigens beide leuk zijn )
Duikproef? Zo hoog gooi ik niet Goede tip, ik ga kijken of ik hem nog verder naar achteren krijg. Thanks!
Misschien overbodig, hier staat eea duidelijk uitgelegd. Charles River Radio Controllers - Center of Gravity - Dr. Mark Drela Op het plaatje zie je ook dat je kist met een zo neutraal (achterlijk) mogelijk zw-punt de meest heftige reaktie laat zien wanneer je in of uit thermiek/sink vliegt....en dat vindt ik weer fijn
bedankt Frank! Geeft wat meer feeling met waar je mee bezig bent. Komende weken heb ik vakantie en wil ik af en toe overdag vliegen in de hoop eens wat thermiek te pakken met de MiMi.
Ik heb mijn composiet "Mimi" bijna klaar en zit op een gewicht van 100 gram, inclusief servo en Rx, nog zonder romp en accu. het koolstof hengeldeel steekt nu net zo ver door naar voren als de standaard mimi romp lang zou zijn. Als ik geen romp maak maar alleen een licht kapje over de neus/electronica zit ik op ~130 gram vlieggewicht inclusief 18grams accu. Waar zou ik mijn zwaartepunt willen hebben als ik hem zou zou willen bouwen? Eventueel ook nog een 10gram accu hier liggen.
Het zwaartepunt blijft hetzelfde, is niet afhankelijk van het rompje. Dus begin op 65mm oid, en werkt zo naar achter tot jem lekker vliegend hebt.
Ik las dat er mensen zijn die op 80mm uitkomen. Als dat voor een lichtgewicht Mimi die lift goed aangeeft en lekker levendig reageert (lekker loopings kunnen maken) dan kan ik veel gewicht gaan besparen als ik uitga van een zwaartepunt tussen 75 en 80mm. Als er theoretisch geen reden is dat een lichter model, met dezelfde vleugel, een iets meer voorwaarts zwaartepunt nodig heeft dan ga ik de gok nemen en de lichtere lipo in het ontwerp meenemen. 2e dingetje, ik ben klaar om de vleugelhelften te verlijmen. Vleugel links met werpblad zit op 32,5 gram. Vleugel rechts zit op 30 gram, maar is toch 3mm langer. Wat te doen?, zo gewoon lijmen, of de vleugelhelften eerst op gelijke lengte schuren, wat dan wel het gewichtsverschil nog groter maakt.
Het verschil in gewicht is niet zo groot, mgoed, ik ben wel van de school dat alles netjes uitgebalanceerd moet zijn, tot op de gram, en alles netjes symmetricsch. Dus ik zou ff de moeite nemen en een schuurplankje erbij pakken
Het lijkt me dat met minder gewicht in de vleugeltippen de mimi levendiger vliegt /termiek beter aangeeft Ook de neus zo kort mogelijk houden kan schelen (zoals bij de xxlite)
Verder met de tippen. Wortelribben iets verschoven verlijmd. Achterkant nog recht maken. Onderligger, ribben en achterlijst. Bovenligger Versteviging in de hoek Bovenindekking, vergeten een foto van de hulpneuslijst te maken, maar die is gelijk aan die van de midden panelen. Onderindekking Neuslijst De tip aan de werpzijde heeft een triplex versteviging, verder balsa. Gat voor de werp"pen" voorgefreesd. Niet werpzijde tip, alleen balsa. Onderdelen zijn te spiegelen voor de linkse werper. Voor het schuren van de achterlijst een hulpstuk gemaakt. Op een plank een 1 mm dik verenstalen staafje gelijmd. Samen met wat tape ter bescherming van de ribben is het schuren van een strakke achterlijst kinderspel. Tippen geschuurd Opening maken voor de versterking Onderdelen voor het midden deel, twee panelen, koolstof pen en versteviging. Voor het lijmen eerst nog even de wortel schuin schuren. Een zijde opgehoogd met 26 mm. Midden is met 30 min epoxy gelijmd en ligt te drogen.
Frans ! Al meer vorderingen ? Tis echt bouw-weer vandaag !! Ik heb bij emc vega ook extra geduld besteld...mgoed das nog niet binnen
Tippen lijmen Nok voor de vleugel positionering. Werp pen uit epoxyplaat V-vorm aanbrengen in blok Even passen Blok klem tussen zijkanten Iets laten uitsteken Vleugel uitrichten. Positie vleugel even vastzetten, positie vleugel checken en blok met een paar druppels CA aan de vleugel lijmen. Met CA het blok vastzetten Positie van het schroefgat overnemen naar de vleugel. In het draadgat zit een afgezaagde M3 schroef. Vleugel op de romp, even drukken en hopla een deukje in de vleugel waar het gat moet komen. Alles bij elkaar weegt het 126 gram, komt nog wel wat bij. 10 gram bespanning en nog wat ander klein spul. onder de 150 gram lijkt mogelijk. Plekkie voor het stabilo op de boom even opschuren. Uitrichten en vastlijmen. Versteviging stabilo pilon met wat kevlardoek/CA kielvlak uitrichten en vastlijmen. Met dynema draad het uiteinde verstevigd. Gat voor aanstuurdraad hoogteroer. Als geleiding een stukje binnenkabel Buisje voor het richtingsroer Zo het "bouwen" zit erop, nu afwerken. totaal nu 96 gram. Eerst een leuk kleurenschemaatje verzinnen.
kek verslagje!! ziet er goed uit. Volgend jaar gewoon weer een mimi cup! waarzit nu die bestelknop van rob ?
Dat ziet er mooi uit zeg. Mag ik vragen hoe grove of fijne korrel je/jullie gebruiken op de bar-sander. Die moet ik namelijk ook nog bestellen/kopen en ik vraag me af welke lengte en korrel het makkelijkste is. Op ebay zie ik hem staan voor rond de $10 a $15
Je kan ze ook zelf maken, van plankje of lat en dan schuurpapier erop plakken met spuitlijm, ik gebruik ze met dit soort projecten met 100, 250 en 800 grid oid. in de maten 15 en 30 cm lang en 3 cm breed oid.