Ik ben nooit zo competitief ingesteld, maar wil best meedoen. Nu heb ik gisteren een Taranis binnengekregen en daar kun je blijkbaar zaken uit de firmware weglaten of toevoegen... Toevallig gezien dat er ook iets is ten aanzien van telemetrie. Dat kun je dan uitzetten en dat kan dan niet meer aangezet worden totdat je de zender uit zet (en weer aan). Dat is bedoeld voor competitie en dat laatste is er in gezet om vals spelen te voorkomen. Je kunt met die moderne zenders volgens mij rustig je zender even uitzetten, dus dat lijkt me een wassen neus.... Hoe dan ook.... Is het bij DLG ook de bedoeling dat die telemetrie-gegevens uitgaan tijdens competitie...? Zo ja, dan flash ik er dat meteen in. Is die optie dan geldig? Bij dat flashen loop je namelijk het risico dat de zender niet meer werkt en/of dat je gegevens weg zijn.
Zou je me voor de start even willen zeggen welke wel? Ik haal vast een tetanusspuit (of moet dat een tantalusspuit zijn?)
Nk is absoluut een aanrader! Ik heb elke keer weer een top dag! En het is in de onderste regionen tenminste spannend! Waar Alex al lang kampioen is zitten Bart (Huey) en ik met maar 13 punten verschil nog vol op in de strijd!!!! Winnen is niet belangrijk! Als je maar lol hebt!.......... Ehh Alex kan jij mij overigens coachen in Swalmen ;-)
Alle electronische hulpmiddelen zijn VERBOTEN!!!!!!!! Zaken zoals vario, hoogte zijn NO, NO, NO. Link kwaliteit of ontvangerspanning mag wel. ntopic:
En wat er mogelijk is met zo'n Taranis? Dat je dat uit zet op de zender? http://open-txu.org/glossary/build-option/ Zoals ik al eerder schreef, ik heb die zender net. Ik wil eigenlijk alleen maar wat vliegen en competitie is niet echt iets voor mij. Op aandringen van PlanckFranck wil ik me wel inschrijven en me verzekeren van een laatste plaats. Het is denk ik de enige keer dat ik meedoe. Nu weet ik (nog) niet precies hoe het werkt. Die FAImode en FAIchoice zag ik staan en wilde alleen weten wat het betekende om vervolgens daar niet voor te kiezen. Ik weet op het moment dat ik dit schrijf niet eens of ik dan beide opties moet nemen of alleen FAIchoice. Het is dus een keuze die ik moet maken voor het flashen van de de firmware en is niet zo makkelijk vlug even te regelen. Ik heb die zender juist gekocht voor telemetrie en het is mijn eerste zender daarmee (terwijl bepaalde kennissen dat al 35 jaar geleden hadden). Het idee van die FAIchoice is dus dat je tijdens het oefenen met telemetrie vliegt en als het dan begint schakel je het uit en kun je het niet meer aanzetten. Alleen RSSI werkt dan (die geeft aan of je ontvanger contact heeft met je zender). De details weet ik verder niet. Mijn Taranis is nog nooit aangesloten geweest op een ontvanger in een vliegtuig. edit: http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=92&t=3838 Je moet de Taranis op een PC aansluiten om die FAI-mode weer uit te zetten (en telemetrie gaat dan weer aan). Of wordt er gewoon vertrouwd op je blauwe ogen?
Het lijkt mij voldoende als je het gewoon eerlijk niet gebruikt(maar weet niet hoe de regels in elkaar zitten). Het makkelijkste is dan denk ik om je model in de zender te kopiëren en bij dit nieuwe model telemetry niet gebruiken (variogeluiden en gesproken telemetry uitzetten en geen jnfo(buiten rssi en spanning) op je telemetryscherm zetten). Dan hoef je niet je zender opnieuw te flashen.
Leuke discussie maar niet direct iets te maken met de MiMi. Open gewoon even een nieuw draadje. Is nog handiger ook als iemand anders op zoek is naar deze info. ntopic: Frans
Zie het probleem niet. Gewoon zorgen dat er geen vario en/of hoogtemeter in je kist zit. Ik vlieg net als Alex ook met de Taranis. Heb in twee kisten de high resolution vario zitten. Als je de vario gebruikt tijdens het vliegen is er na 30 sec de lol al helemaal af. Je wordt helemaal gestoord van de piepjes. Tevens zie je het zelf veel beter aan de kist wanneer de lucht draagt dan dat je af moet gaan op de vario. De enige meerwaarde van de vario bij het DLG'en is het in te zetten als hulpmiddel bij het zo optimaal mogelijk afstellen van je kist voor het bereiken van de maximale starthoogte. Daar is een paar meter hoogteverschil moeilijk met het oog te bepalen. Leuk is de vario om bij knallers van bellen eens af te lezen hoe hoog je zit.
MiMi! Hier een plaatje van mijn Mimi. Mijn eerste projectje met glas-carbon-epoxy enzo. Vliegt als een dolle Misschien later toch ailerons inbouwen. Mag dat eigenlijk wel in de F3K Mimi-klasse?
Kitje MiMi prijs Met alle kosten op een rijtje kom ik op een prijs voor het kitje van €69.50. Wat krijg je daar allemaal voor. Bouwtekening (plot in kleur) Onderdelen tekening voor de nummers Stuklijst Werppen CNC delen 4xA, 1xB, 1xC, 1xD, 1xE, 1xF 5x 6x2 vuren 0,5 meter 5x 6x3 balsa 0,5 meter Binnenkabel L=100 mm Buitenkabel L=100 mm Verenstaal 0,8 mm L=100 mm Verenstaal 1 mm 330 mm Verenstaal 0,3 mm L=200 mm Koolstof staafje Ø3mm L=45mm Staartboom Kevlarweefsel 37g/dm2 (16 x 120) Dynema vislijn L=2,5 meter MiMi sticker Stelschroefje M3x10 2x Nylon schroef M3 x 16 mm 2x Moertje M3 Stukje bladlood 50x50 mm Scharniertape (leukoflex) Wat nog mist is een bouwbeschrijving, deze moet ik nog maken. Net een ding wat meer tijd kost dan je zo denkt. Maar het kitje is niet super ingewikkeld. Ook wijkt het niet veel af van het proto-type (zie foto's eerder in het draadje) En natuurlijk, heb je vragen stel ze gerust via het draadje. Ik hoop dat de onderdelen volgende week gefreesd kunnen worden. Toeleverancier Rob heeft het nogal druk. Houd er rekening mee dat het nog iets van 2 weken kan duren voordat de kits af zijn. Laat me per PM weten of je op de lijst wil blijven staan of niet. Groet Frans
Frans, Ik heb voornamelijk interesse in de CNC delen, de overige benodigde materialen liggen hier in massa in de kast. Bestaat er ook een mogelijkheid om enkel de CNC delen te ontvangen? Zo ja, dan ook benieuwd wat dat mag kosten
Kek, ziet er netjes uit!! Begrijp ik het goed dat jij het ook gaat proberen met deze mimi op het NK...zou mooi zijn, want als ik de interesses voor het Mini NK zo tel dan hebben we volgend jaar al 3 extra deelnemers erbij.
Ik stem ook voor een shortkitje, want inmiddels heb ik hier de kast ook vol liggen met staartbomen en weet ik veel wat voor spullen meer.