MiMi DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 13 jun 2006.

1. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Mijn shortkit is binnen.....ik start een nieuw draadje op, want ik voel mn ADHD bouwstemming weer opkomen !

2. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Ho ho ho, heb je niet gelezen wat er op de doos staat?

3. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Vandaag het kitje in ontvangst mogen nemen.
    Ziet er zeer professioneel uit, daar kan menig "echte" fabrikant een voorbeeld aan nemen!

4. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Het was hier gister sinterfransfeest !

5. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Er is een klein foutje geslopen in één van de onderdeeltjes van de CNC MiMi
    Deeltje F20, de versteviging aan onderzijde van kielvlak, is te klein gefreesd.
    Het lijkt erop dat de freescompensatie aan de verkeerde kant stond voor dit onderdeel.

De snelste oplossing is om een nieuw deeltje maken van rest balsa.
    Sorry voor het ongemak.

Frans

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Tweede serie kitjes is klaar.
    Iedereen op de lijst heeft een bericht gekregen.

Groet

Frans

7. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    ...en beantwoord.
    Waar blijft het bankrekeningnummer? ;-)

8. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Stukje duurder dan HyperFlight maar wel leverbaar:

Cabon Buis Conisch gewikkeld, PW, (3K) - Carbonwinkel.nl

Heeft iemand al een MiMi met een conische staartboom gemaakt? Overweeg toch zo'n conisch buisje aan te schaffen in plaats van de Skyshark P90. Blijft wel verdomd weinig materiaal over voor het bevestigen van het richting roer.

Prijs is wel stevig, p90 is al voor €9,50 op de kop te tikken.

Laatst bewerkt: 26 okt 2014
  9. sp00fman

sp00fman

Lid geworden:
    1 nov 2009
    Nouja, de skyshark is ook maar 7mm diameter. Je hoeft natuurlijk niet het dunste punt van de buis te gebruiken.
    Wat ik erg mis op die website is het gewicht van de buis. 't is gewoon een gok wat je gaat krijgen.

Binnenkort ga ik eens een poging wagen zelf wat buisjes te wikkelen. Wil vooral wat meer vezels in de lengterichting hebben.

Ben een beetje aan het treuzelen met mijn MimiC. Nu halverwege met LEDs in de vleugeltips te stoppen. Ik moet natuurlijk wel kunnen vliegen na 't werk, ook als is het wintertijd :)

10. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Ik dacht even dat de SkySharks extrusieprofielen waren, met de vezelrichting in de lengterichting van de staaf. Het zijn blijkbaar toch wrapped profielen, het voordeel van de conische staafjes is dus niet zo groot als ik eerst dacht.

Kortom: toch maar een P90 inlijmen. Moet wel leuk blijven :)

Goed, tijd voor een shortkit!

Laatst bewerkt: 1 nov 2014
  11. Bommel

Bommel

Lid geworden:
    30 okt 2014
    Zo, ik ben ook met een Mimi begonnen (nr. 3150 volgens de mail met de bouwtekeningen). Het wordt een semi-solid. Beetje zorgelijk hoeveel spulletjes je nodig hebt:

Tripje 1 naar Quartel voor balsaplankjes, vuren latjes, triplex en 0,3 mm verenstaal. Ik nog schrikken van de prijs van een plaatje 3 mm triplex: € 38,-. (Dat krijg je als je ipv mm's cm's opschrijft en dus een plaat van 50 x 100 cm koopt).Toch maar terug gebracht...

Tripje 2 naar de Bouwmaat voor een stalen lineaaltje, een mini-schaafje, breekmesjes, wat schuurpapier en houtlijm.

Tripje 3 naar de Gamma voor een zaagje, bruislijm and some other bits and pieces

Tripje 4 naar de Hema voor spelden

Tripje 5 terug naar de Gamma voor een bouwplankje (een geschilderde multiplexplaat accepteert slechts na flink aandringen de penetratie van een Hema-speld)

Tripje 6 virtueel naar de Hobbyking voor lipo's en een lader

Tripje 7 virtueel naar Staufenbiel voor servootjes en spanfolie

Tripje 8 naar de copyshop voor een 100% druk op A1

Tripje 9 naar de Microtechnics voor een mooie zender

Tripje 10 naar de vliegerwinkel voor een Skysharkje

Nou... en toen kon ik pas echt beginnen. Logistiek is niet mijn sterkste kant blijkt wel...

Anyway, hieronder het resultaat van drie dagdelen knutselen:

Niet verkeerd (vinnik zelf). Weegt nu 91 gram (op een Ikea-wegertje). Tipdelen exact even zwaar, middenste delen verschillen 5 gram. Misschien nog wat wegschuren, en anders maar compenseren aan de andere kant op de vleugeltip. Dat zal met een grammetje of 2 genoeg moeten zijn.

Zo, nu aan de port en wachten tot het stof weer is neergedaald.

Edit: na profieldikte te hebben opgemeten van tekening en in werkelijkheid toch nog maar eens een paar mm eraf geschuurd. Is nu 80g, verschil links en rechts gereduceerd tot 2-3 gram (+/- Ikea-Nauwkeurigheid).

12. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Dat ziet er netjes uit Bommel!

Welkom op het modelbouw forum en leuk dat je een MiMi maakt! Je vleugeltjes zien er alvast netjes uit, goed dat je hebt besloten nog wat na te schuren: 91 gram kaal is aan de zware kant. Werpstif en bestanning komen er nog bij, wat lijm, tegengewicht voor de werpstif...

Ook al een foliebout in huis of wordt dat tripje 11? :D

13. Bommel

Bommel

Lid geworden:
    30 okt 2014
    Tripje 11 inmiddels al gehad: ik had schuurpapier van de Praxis (wat een k-spul is dat, zit gelijk vol met schuursel). Nu 3M-sandblaster-papier gehaald, iets duurder, maar schuurt als een malle. Resultaat hedenochtend: 78 gram (niet vanzelf hoor, na wat meer schuren). Gelukkig is de vleugel zwaarder aan de kant waar de werpstift NIET komt. Mazzeltje. Nu moet de v-stelling er nog in geschuurd worden (-) plus lijm, spanfolie, werpstift etc. en uitbalanceren (+). Dit moet het zijn, (nog) beter wordt deze vleugel niet.

Ik probeer een extra procurementtrip (en bijbehorende pintransactie) nog even uit te stellen (al met al loopt de tikker goed door als je nog bijna niks in huis hebt). Denk dat ik komende dagen de vleugel in elkaar ga zetten en het rompje ga maken. Daarna 2 weken in Kaapstad (ja ik weet het, ik heb een rotleven) en dan hoop ik dat Hobbyking z'n spullen ook heeft geleverd en ik ergens eind november, na het bespannen, Mimi 3150-A "" haar luchtdoop kan geven. Eerst nog maar eens het forum erop nalezen hoe je 'm gaat 'invliegen' en hoe je je eerste zwiepjes gaat proberen. Zal spannend worden. Ik laat de hond dan maar thuis, die houdt iets te veel van ballen en frisbees uit de lucht plukken.

Ik heb geen carbon verstevigingen voor de verbinding van de twee vleugeldelen (tip en wortel) aan de "zwiep"-kant, paar laagjes glasvezel is ook goed? En kan dat ook voor de versteviging van het rompje aan de achterzijde waar de skyshark eruit komt? (Glas ipv kevlar, daar is niet aan te komen, en behoorlijk aan de prijs).

14. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Bij mijn eerste vleugel had ik die materialen ook niet tot mijn beschikking, ik heb mijn vleugeltje toen voorzien van wat heel dun triplex op de overgang - hetzelfde wat ter versteviging in de vleugeltip ging, nog wat afgeschuurd - in plaats van het carbon. Niet kapot te krijgen!

Mits de vezelrichting juist is zal een glasmatje ook prima werken, lijkt mij. De treksterkte is wat lager dan het cabon maar mijn plaatjes dun triplex hebben het ook prima overleefd - de sterkte daarvan is nog een orde grote lager.

Ik heb hier nog een rol carbon roving staan, desgewenst wil ik daar best een half metertje van in een envelopje toesturen. Glasje is natuurlijk wel mooi onzichtbaar :) Vastzetten met wat PU lak of epoxy.

15. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Goed bezig bommel !!

En carbon of Kevlar is wel kekker hoor... ;-) Mgoed, wat swilkens zegt, geef je adres maar, dan doen we wel wat in een envelop. Kan je weer 23 mimi's verder ;-)

een van de prijsjes op de mimi cup is een flesje kopke (en die ga ik lekker zelf winnen :D )

Aan de slag en posten die foto's ! Ast ie klaar is kom ik je wel helpen inzwiepen.

Laatst bewerkt: 1 nov 2014
  16. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    Ben er mee bezig.
    Hoezo weinig materiaal.
    Buisje is stukken te lang om voor een MiMi te gebruiken.
    Dus dan is het maar net aan welke kant je er een stuk af haalt.
    Ik heb dit aan beide kanten gedaan, zodat aan het staart gedeelte de diameter bijna net zo groot is dan een standaard p90 stokje.
    In de romp is de diameters dan natuurlijk wat groter.
    Volgens mij was ik voor twee conische stokjes, inclusief verzenden, ongeveer €40 kwijt. Twee keer zoveel als een standaard stokje.
    Nu nog een beetje door bouwen, op het moment is de snelheid hiervan behoorlijk laag.
    Veel te mooi weer om op zolder te gaan zitten.

17. Bommel

Bommel

Lid geworden:
    30 okt 2014
    @swilkens & PlanckFranck: thanks for the offer, ik stuur zo een pb-tje. Tof!

Vandaag verder gegaan met rompje: staartboom op maat, gleufje slijpen voor roertje, kleine triplexstukjes uitzagen en plakken. Ook vleugels in hoek geschuurd (hmm, ik moet nog veel leren, ben gewend lekker rauw te rossen met een schuurblok, dat werkt hier niet), niet helemaal tevreden, maar zoals gezegd goed genoeg voor nu.

Daarna: epoxy aanmaken. Gelijke delen zegt het doosje... probeer dat eens met een Ikea-weegschaaltje. Pfff, k-ding, snel vervangen. Op hoop van zegen afgemeten en smeren maar. Beetje gekliederd, maar dat hoort erbij. Nu laten drogen en een bakje koffie zetten.

Het ziet er nu zo uit:

Gaatje prikken moet ook al met beleid...

Geen idee hoe lang het moet drogen, ik neem er maar eens ruim de tijd voor. Captain Kirk awaits me.

18. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Dat schiet al op! De Hema heeft 2 componenten epoxy lijm beschikbaar in een dubbele tube met 1 drukker, zo doseer je automatisch voldoende harder en epoxy. Kon wel eens wat duurder zijn per ml. Behoorlijk stroperig na goed mixen.

Epoxy polymerisatie kan worden versneld met temperatuur. Uit laten harden tot het niet meer loopt en vervolgens wat föhnen. Nachtje laten liggen is raadzaam - afhankelijk van de harder.

Creatief gebruik van elektronica, Bommel ;)

19. Bommel

Bommel

Lid geworden:
    30 okt 2014
    Grinnik, het was dit of kleddernatte bakstenen uit de tuin, keuze snel gemaakt. Met elke stap leer je weer wat... vleugel volgende keer eerst aan de tips plakken (kan in één run) en daarna in het midden (tweede run). Nu moet het in drie keer. Damn, en ik maar denken dat ik zo slim ben... :nooo: Epoxy is ook nog lekker uitgelopen, dat wordt weer flink schuren. Al denk ik dat ik morgenvroeg erg tevreden naar een soort van klaar vleugeltje kan kijken. Cool!

20. macedh

macedh

Lid geworden:
    22 sep 2013
    Hoi Frans, mag ik ook op de lijst voor een mimi doos?

Groetjes, Edwin

Deel Deze Pagina