Dan moet ik hopen dat de MiMi zichzelf kan vliegen, aangezien ik de besturing (alles...) nog moet kopen, mijn oude Robbe FC16 is bij de laatste verhuizing van mijn ouders volgens mij aan de lokale modelvliegclub gedoneerd . Maar ik vrees dat de eerste vlucht pas rond mei zal worden, eerst terug naar Nederland verhuizen (hier in hartje Hamburg kan ik eigenlijk nergens vliegen). Ik las ook ergens op RC-groups dat mensen klaagde over het kwestbare kielvlak (met name bij wat zacther balsa), vandaar dat ik ook met glasvezel beklede staartdelen aan het experimenten was. Ik heb gisterenavond nog even een nieuw stabilo gesneden/geschuurd, die was kaal (als ik het me goed herinner) 0.8 gram lichter dan de vorige versie, dus ik ga daar maar eens mee spelen (zoals hierboven omschreven; eerst dun lakken, schuren, en dan goed drooggerold glas gebruiken, ipv epoxy/glas direct op het kale balsa).
Ik heb vorig jaar een wedstrijd F3K gevlogen in hartje Hamburg. Net na de Elbetunnel de eerste afslag nemen. Daar zit een club met een veld van een paar hectare groot.
Een koolstof stripje 3x0,6mm oid geeft ook heel veel stevigeid hoor, gewoon zorgen dat het stripje een goede lijmverbinding heeft met het stokje en dan hoef je nooit meer bang te zijn voor een kapot kielvlak bij een lompe landing
Ik heb nog een nieuwe set staartdelen in het glas gezet; gewicht kaal balsa was voor stabilo / kielvlak 3.2 / 3 gram , 3.8 / 3.5 na 3 laagjes dun lakken, en 5.9 / 5.3 met glas, dus 1.6 gram lichter dan de vorige set. Niet heel veel lichter, maar ze zien er wel weer wat netter uit (de vorige hadden toch een paar kleine delaminaties). Inmiddels ook de folie (oralight transparant wit) binnen & aangebracht: Nu alleen de staartvlakken nog vastlijmen, besturing erin en dan zou ze in principe moeten kunnen vliegen . Qua gewicht (incl. besturing en 15 gram lood, of zwaardere batterij) lijk ik nu op 155-160 gram uit te komen.
netjes. Volgens mij heb je iets teveel aandacht gehad voor het bouwen van je Mimi en ben je de plantjes vergeten water te geven
Ik ben ook een MiMi aan het bouwen, en ik vroeg me af waar ik de torsieveertjes kon kopen voor de aansturing?
Ik heb uiteindelijk geprobeert met een rekker, wat ook goed werkt. Weet iemand waar ik de skyshark buis kan kopen, momenteel heb ik alleen Amerikaanse verkopers gevonden, en daar vind ik de verzendkosten nogal hoog
Bedankt voor de snelle reactie, ik heb het besteld op die site, maar moest nog niets betalen. Moet ik bij ontvangst betalen of heb ik iets fout gedaan, iemand ervaring met deze site?
En wéér een lid van de MiMi club erbij! (Ik heb met de vleugel wel valsgespeeld want die is van de Falke van Klaus Thiele)
Na het winter bouwproject op de club bleek toch dat het succes voor een goed vliegende Mimi voor een heel groot deel afhangt van het gewicht. Om mooi balsa te krijgen was erg lastig. Ook is tegenwoordig een groot deel van de modelvliegers ook echt vlieger en heeft niet iedereen het geduld om vanuit een plank een vleugeltje te schuren. Zelf hou ik ook van zo simpel mogelijk een zo goed mogelijk resultaat te halen. Een kistje wat iedere "jan doedel" kan bouwen en een mooi licht vleugeltje geeft. Met geringe frees ervaring ben ik tot het volgende resultaat gekomen. Een vleugel die in een middag te bouwen is, gegarandeerd licht is en vliegt als..... een echte Mimi. NIet goed op de foto te zien maar de vleugel heeft de bekende "dubbele knik" Weegt 70 gram waarbij de folie 18 gram voor zijn rekening neemt. Met oralight is er nog veel te besparen Ribbetjes worden simpel op de ligger geschoven en met CA vastgezet. De vraag was wel even of de torsiestijfheid voldoende was. Het is wel zaak om bij het folieen te zorgen dat de folie op alle ribben goed hecht. Het resultaat is zelfs een stijvere vleugel dan mijn lichtste Mimi balsa vleugel. Na 3 dagen vliegen kan ik zeggen dat het geslaagd is op alle vlakken. Heb het de QB versie genoemd naar Quick Build. Alle lof natuurlijk ook naar Frans De vleugel past op een bestaande Mimi romp of zoals op de foto op mijn eigen romp. Ik ben er trots op