Mini H blackout

Discussie in 'Multicopters' gestart door johnnypoep, 7 okt 2013.

1. DRONE ROOKIE

DRONE ROOKIE

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Royce, Dat heb ik van het weekend ook geleerd van metal.
    Gewoon super veel gevoel krijgen met je instellingen van cleanflight

2. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Speaking about the devil.....gisteren nam simon contact met me op over de SN20 timing kwestie hihi

powah is de belangrijkste en de stick movements :D
    Hier mijn mini h 5inch sessie van zondag

3. Maarten112

Maarten112

Lid geworden:
    22 feb 2011
    Heerlijk filmpje weer Boris! Mooie plek ook!

Verbaast me niks dat Simon contact met je heeft opgenomen! Ik zie op rcgroups dat je toch weer met SimonK hebt geexperimenteerd. Hoop dat de timing issues opgelost gaan worden!

"Yes with the COMP_PWM.

Well I tested the firmware this morning and I still had some issues after more than 2min flying somehow.
    But one thing is for sure....the motors are running so much smoother than blheli and definatelly more power. Especially the last 20-30% of throttle seems to give some extra punch.
    The sound of the motors on simonk is more smooth/silent more like KISS let's say, while on the blheli it is more grawling and sissing somehow. Hard to explain. I hope someone else can investigate that."

Ik ervaar op BLHeli inderdaad hetzelfde op de volgende setup:

DYS SN20A
    BLHeli 13.2 met damped light, demag low en medium high timing
    Tiger MN1806 2300kv op 3s

BLHeli geeft een soort van knisperend geluid, hoe ik de timing etc ook zet. Diverse instellingen gebruikt maar het knisperende geluid blijft. Is ook geen timing issue, maar om een of andere reden draait SimonK smoother...maar ja, daar zitten we weer met het timing probleem wat jij hebt ervaren....Hopelijk wordt het snel ff wat vliegweer zodat ik een beetje kan gaan experimenteren en m'n ervaringen hier en op rcgroups kan delen. Denk je dat SimonK meer power heeft de laatste 20% doordat de fases wellicht sneller worden aangestuurd op SImonK waardoor RPM omhoog gaat? Hopen dat Simon snel een fix weet te bedenken.

4. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Dat klopt inderdaad van het geluid. Er is geen instelling wat het weg laat gaan. Ik blijf het steeds aangeven aan sskaug, maar krijg weinig respons daarop.

Eigenlijk test ik alleen om nogmaals te vergelijken op mijn test quad juist om simon te helpen om dit probleem te addresseren. Hij was er in veronderstelling dat alles zou moeten werken op alle setups.
    De timing probleem is nu opgelost met een code modificatie wat ik doorgekregen heb van simon gisteren. De motoren draaien nu super smooth zonder prop op volle RPM. Dus geen rev limit zoals eerst met comp_pwm waar het gaat stotteren boven bepaald toerental. Misschien geeft hij dit nog vrij nadat het goed getest is. Hij heeft zelf ook weinig hoge kv mini motoren om te testen. Die gaat hij nu eindelijk aanschaffen.
    Ik zit wel met een ander bizar probleem. Ik kan eigenlijk super vliegen voor een minuut of 2 ongeveer en daarna krijg ik sync problemen. Misschien wat thermisch?
    Dit heb ik namelijk met alle simonk versies die ik geprobeerd heb op mijn setup en 2204 2300kv. Met blheli totaal niets aan de hand.

Kort samengevat voor-/nadelen:

Voordelen Simonk:
    Motoren draaien smoother
    Minder configuratie mogelijkheden (toch wel een voordeel vind ik)
    Meer power

Voordelen blheli:
    Betere braking (damping light)
    Geen sync problemen
    Zeer veilig met alle demag opties om mogelijke sync tegen te gaan
    Brede ondersteuning ESC types
    EEPROM functie (je hoeft niet opnieuw te flashen om config te wijzigen)

Tja als je ze nou beide kon combineren :(

5. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Soh.. MRP had gister weer nieuwe Cobra 1960 en 2300 motoren op voorraad, nu allebei alweer uitverkocht! Niet normaal hoe snel dat gaat. Gelukkig nog een paar 2300's kunnen bemachtigen.

6. johnnypoep

johnnypoep

Lid geworden:
    9 jun 2010
    Hoi iedereen! Heeft er nog iemand een mini H te koop? Ik heb vorig jaar alles verkocht maar het begin nu toch weer wat te kriebelen met dit mooie weer :)

7. johnnypoep

johnnypoep

Lid geworden:
    9 jun 2010
    Gaaf filmke Boris!

8. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Nog wel een BO B330..

9. johnnypoep

johnnypoep

Lid geworden:
    9 jun 2010
    @Royce ik wil wat kleiners een BO mini H! Ik zie dat ze nu ook eindelijk in NL te koop zijn alleen is de 6" op voorraad. Ik ben opzoek naar de 5". Het liefst al incl electronica ;)

10. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Ik kon de 5" ook niet vinden, wordt in het buitenland halen!

11. johnnypoep

johnnypoep

Lid geworden:
    9 jun 2010
    Ik zag en ben fan van @BorisB en zijn videos. Net als het videotje hier boven... een woord geweldig! Ik wil het zelfde setupje gaan bouwen. Staat je setup ergens op dit forum?

Laatst bewerkt: 22 mei 2015
  12. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Even op zijn Youtube kanaal kijken, bij elke vid staat de setup en Cleanflight PID's etc.
    Let op, kan elke vid weer anders zijn ;)

13. Maarten112

Maarten112

Lid geworden:
    22 feb 2011
    Ik heb vandaag eindelijk ff tijd gehad om te testen met de volgende setup:

-dys sn20a
    -Tiger "Blackout" MN1806 2300kv
    -BLHeli 13.2 (damping light, verschillende timings geprobeerd)
    -3S lipo

Helaas waren mijn testen niet zo succesvol. Om de een of andere reden lopen de tigers niet mooi op BLheli/dys sn20a. Diverse timing settings geprobeerd, maar de motoren bleven knarserig klinken. Vooral het opstarten van de motoren ging slecht. Als ze eenmaal draaiden viel het mee. 1 van de motoren begon ik na 30sec tussen de 1/4e en 1/2e gas (met prop erop!) te ruiken...en ben toen direct gestopt. Daarna nog verder gepield...maar bleef waardeloos. Ik krijg de tigers helaas niet mooi lopend op BLHeli. Mooiste liepen ze op timing medium low en demag low....maar bij lange na niet zo mooi als op SimonK. Zou alsnog toch iets in settings kunnen zijn...maar ik heb geen zin om m'n tigers ermee te slopen :)

Terug geflasht naar SimonK (19-04-20115) zonder comp_pwm....en motoren liepen direct weer prachtig en smooth op de default settings.

Voorlopig ga ik het maar even zonder comp_pwm doen...en laat ik BLHeli maar even links liggen.

Ben benieuwd of al meer mensen getest hebben met deze combinatie...en het misschiel wel goed lopend gekregen hebben?

Laatst bewerkt: 22 mei 2015
  14. johnnypoep

johnnypoep

Lid geworden:
    9 jun 2010
    is er ook een build / tutorial pagina van de BO mini H?

15. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Alle spullen voor de Mini zijn binnen, morgenavond bouwen! Ik heb volgens mij ergens gelezen dat het verstandig is om schuim op de SN20A ESC's te doen. Leg je dan zowel boven als onder de ESC een laagje? Kunnen ze dan nog wel genoeg koelen? En daar uiteindelijk ook nog weer krimpkous omheen?

Zit te twijfelen om ze met dubbelzijdige rubber tape op de armen te plakken als demping..

En sjezus wat zijn die dingen klein!!

16. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik ben ook aan het spelen met simonk :).
    Jouw setup draait bij mij top ovrrigens op de mini x met comp_pwm en MN1806 2300kv motoren. Die MN1806 motoren waren eigenlijk al goed met de laatste stock simonk. Die maken ook veel minder electrische toeren dan de cobra 2204 door de motor configuratie.
    Maar heb de 2204 2300kv nu ook super draaien na gisteren :). Zoveel smoother en directere power.

Er zijn wel wat howtos te vinden op openpilot en rcg forums geloof ik.

je moet ze sowieso ergens mee isoleren dat ze carbon niet kunnen raken.

Boven doe ik puur om ze te beschermen tegen prop aanslagen en eventuele takjes.
    Ze worden goed gekoeld zolang er lucht bij kan ;).

17. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Die lucht maakte ik me dus druk om.. als ik ze op ga sluiten, heb je dus geen luchtkoeling meer.
    Ik ga ze nu met dubbelzijdige rubber tape op de armen plakken met daarboven een stukje schuim.
    Dat weer vast zetten met een tiewarp. We zien wel hoe het gaat!

18. Maarten112

Maarten112

Lid geworden:
    22 feb 2011
    Ja...het verschil is echt meteen merkbaar. Heb jij de timing in simonK nog aangepast of stock gelaten (18)? Heb je de 2204 2300kv's goed lopen met de experimentele SimonK firmware die je van Simon hebt gehad?

Misschien dat BLHeli met heel veel uitproberen uiteindelijk ook oke had gedraaid bij mij hoor...ik had vooral problemen met het opspoolen. Nadat 1 van de motoren te ruiken was en warm werd leek het me niet verstandig om verder te testen...was er ook wel een beetje klaar mee dat het maa niet lekker wilde lopen:) Als ze eenmaal draaide was het best oke. Maar wat ik wel meteen merkte, was inderdaad minder power dan op SimonK.

Ik heb net even een beetje gehovered met:

- Dys SN20A (SimonK 2015-04-19 met comp_pwm)
    - Tiger MN1806 2300kv
    - 5x3 props
    - Cleanflight met luxfloat, pids express vrij laag
    R+P 2.0 / 0.030 / 10
    Yaw 2.0 / 0.030 / 0

Motoren starten nu perfect op. Geen hapering, geknars etc. Na 1 minuutje hoveren zijn de escs handwarm (vooral stukje waar de mosfets zitten, logisch) en de motoren zo goed als koud. Lijkt erop dat dit goed gaat, maar de tijd zal het moeten leren hoe betrouwbaar deze combinatie is:)

Voor mij in ieder geval met deze combinatie geen BLHeli. Comp_PWM op simonK doet het ook prima. Iets minder sterke regenerative breaking, maar wel duidelijk zichtbaar dat het goed werkt.

Hopelijk morgen even met de luxfloat pids stoeien!

19. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Pffff... krijg die Arduino Nano drivers niet geïnstalleerd op Windows 7. Automatisch installeren doet hij sowieso niet. Drivers los opgezocht, en nog werkt het niet. Iemand hier nog meer problemen mee gehad? Kan er slecht tegen, wat een ellende..

Toch handig als er een connectie is met het Arduino bordje voordat je BlHeliSuite wil gebruiken!

20. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik heb bij mijn 1806 motortjes standaard 18 gebruikt.
    Ik kan je aangepaste versie sturen, maar weet niet of het veel uitmaakt op deze setup, aangezien deze ver onder de eRPM zit wat issues gaf. Wellicht merk je nu alleen op free spin, dus zonder prop wat gestotter boven 80% rpm? Heb je dit getest?

zal mijne eens snel gaan testen :)

Deel Deze Pagina