miniatuurwagen op zonnecellen

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Karloswarlos, 20 feb 2009.

1. Pasqual

Pasqual Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2003
    Het is zoizo een lastig verhaal. Omdat een motor ook niet een constante stroom vraagt zoals een weerstand dat doet. Bij het optrekken(van uit stilstand) zal de stroom veel hoger zijn dan bij het optrekken als je al wat snelheid hebt. Je zal daar dus het optimale punt moeten vinden met de gekozen motor.

2. Karloswarlos

Karloswarlos Guest

Ja een brushless motor is wrs niet de goede oplossing voor wat er van ons verwacht wordt...
    Dat brengt nog meer complicaties en werk mee dan we nu al hebben :p We zijn nu op de site van maxon aan het kijken. Hier hebben ze heel veel verschillende type motortjes.

@ Klamath

Ja, we hebben er een variabele weerstand aangehangen voor metingen boven een spot, ik heb er excelgrafiekjes van. Het komt er op neer dat als we de weerstand verhogen tot we +- 6.5 volt meten over ons zonnepaneel, de stroom constant 0.7 a 0.8 A blijft.
    Als de weerstand nog hoger wordt krijgen we een snelle stroomval en zal ook de spanning niet veel meer verhogen. Het ideale werkingspunt is dus +- 6.5V en 0.8 A.

@ Rick

Klopt inderdaad, maar de link werkt wel niet :p
    Ik veronderstel dat je de "Micro-elektromotor N10VA"(0.03A nullast) bedoelde. Deze gaat wel te licht zijn om een wagentje van 500g een race te laten winnen. Maar draaien zal hij in iedere geval wel :)

hier is nog een filmpje van vorig jaar dat ik gevonden heb op youtube,

8MsvTQaDvzI[/media] - groepT en KUL SSV race leuven team sunrays

Voor maar 5W, of iets meer, vermogen te hebben, vind ik dat dat wagentje zeer snel gaat.

Mvg en dank voor de vele reacties!!!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina