Minus Acro

We hebben ook nog wat gefilmd van de minus. Hierbij een filmpje:

Het was gisteren echt een geweldige dag. Het begon met weinig wind, eindigde met een stevige bries. Alles wat we boven hadden liggen heeft gevlogen, van minus (0,6m/0,1kg) tot fantasy (3,2m/3kg). En dat alles bij een fantastisch zonnetje (die we al vliegend in de zee hebben zien zakken).
Wat een heerlijke hobby hebben we toch.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Raymond, gefeliciteerd met succesvolle maiden! :thumbsup:

Hoe zit het met koffertje, ga je die ook maken, heb je originele besteld of neem je 'm gewoon "los" mee?

Gisteren voor het eerst een piggyback vlucht gemaakt (zie topic), voor zo'n klein licht toestelletje als de Minus lijkt me dat ook wel haalbaar met een licht motortoestel zoals een Easystar of dergelijk :yes:

Wat een mooie stek is dat! Maar is dat niet oppassen met die parapenters daar? Die vliegen wel akelig dicht in de buurt?

Hoe zit het met koffertje, ga je die ook maken, heb je originele besteld of neem je 'm gewoon "los" mee?
Ik heb het transportkoffertje ook besteld, maar het was een beetje een maandagmorgenexemplaar. Ik wacht nog even af of Eric R iets kan regelen met de fabrikant. Het koffertje laat nog heel even op zich wachten.
Wat een mooie stek is dat! Maar is dat niet oppassen met die parapenters daar? Die vliegen wel akelig dicht in de buurt?
Het is een prachtplek, helaas is dat ook bekend bij de para's en de zeilvliegers. Feitelijk is dit een officiele startplek voor hun, wij zijn dus 'gasten'. Ik zorg altijd dat ik voor al die jongens uit de weg ben, wij zijn met onze modellen veel wendbaarder, en ik heb geen behoefte iemand aan te vliegen. Soms kan het inderdaad wat druk zijn, zoals afgelopen weekend. Maar ik sta er ook vaak doordeweeks, dan heb je het duin voor je alleen, ideaal.

Filmpje 3 posts terug is aangepast, nu wel in de juiste verhoudingen.

Ik ga een triplex plaatje maken onderin de romp zodat ik evt een haak in de romp kan zetten voor elastiekstarts. Dat moet dan wel een hele licht lijn zijn, anders krijgt de kist de lijn niet naar boven.

DLG starts zullen moeilijk zijn met dit kistje. De staart is waarschijnlijk te kort en sowieso is een V-staart niet erg geschikt om te dlg-en. Ik ben zelf dlg-er dus ik zal zeker wat SAL starts proberen, maar daar verwacht ik niet veel van.

Ik heb wat SAL starts geprobeerd, en het resultaat viel me zeker niet tegen! Eerst wat gewone handstarts gemaakt vanmiddag met de thermic. De glijprestaties vielen me wat tegen. De 2 gram extra lood die op de helling zijn toegevoegd heb ik weer verwijderd, en toen gleed hij een stuk beter. De lichte onstabiliteit op de neusstand is weer terug, maar in het vlakke is dat veel minder erg. Hij reageert nu op elk zuchtje turbulentie, dus hij zal bij goed weer ook op elk zuchtje thermiek gaan reageren!
Vervolgens ook wat SAL starts geprobeerd. Hiermee kom je duidelijk wat hoger dan met gewone HLG starts. Hij ging aardig recht omhoog. Als je wat harder gooit duikt de neus eerst even angstig omlaag, waarna het kistje overgaat in een steile mooie klim. Ik durf niet al te hard te gooien, anders vrees ik dat binnen no-time de tip verfrommeld is of afbreekt. Met wat aanpassingen tijdens de bouw kan je best een werpstiftje inbouwen, en dan zou je nog wel eens een aardig dlg-tje kunnen hebben. Een mimi of spinnin' birdie zal je niet verslaan, maar hij doet het beter dan verwacht.

De starthaak is ook bevestigd. Ik heb een relatief kort stuk elastiek gemaakt van een enkelvoudige streng postelastieken. Daaraan is een stuk touw van ca 40 meter bevestigd. Het kistje ging best vlot omhoog, het postelastiek is sterk zat, maar het stuk elastiek is nog ruim te kort. Het vliegtuig springt daardoor veel te vroeg van de kabel. Als ik het elastiek een stuk verleng moeten er heel aardige starts mee gemaakt kunnen worden. Ik wilde vanmiddag een proof-of-concept, en dat is zeker gelukt.

Je bent je nieuwe aanwinst al aardig aan het mishandelen :D.
Heb je de Thermic ook gevlogen (op het duin) toen er iets meer wind stond, of heb je toen alleen met de Acro gevlogen?

Is het geen idee om een klein huckepackje te bouwen, zodat je met een klein schuimpie mee naar boven kan?

Eric

Mishandelen niet (nou ja, misschien een beetje dan :D), gebruiken wel. Ik koop vliegtuigen niet om ze te laten verstoffen op de kast. Vliegen moeten ze!

Kijk nog even naar het filmpje, vanaf 0:50 vliegt de thermic in wat meer wind. Hij doet het denk ik tot windkracht 4 prima, kan best wat hebben, maar niet zoveel als de acro.

Huckepackje kan misschien wel, nog nooit geprobeerd. Zou dat bijv op een easyglider kunnen? Heb jij ergens een bouwbeschrijving van een huckepack of een paar goede foto's? Ik moet nog even kijken of een sleephaakje mogelijk is, maar dat zal denk ik lastig zijn (ruimte voor stangetje vanaf servo is er niet veel).

Huckepackje kan misschien wel, nog nooit geprobeerd. Zou dat bijv op een easyglider kunnen?
Als je toch een toestel zonder landingsgestel als hückepäck overweegt, is het misschien constructief het eenvoudigste om de Minus eronder te bevestigen ipv erbovenop.
Komt goed uit dat de Minus een vlinderstaart heeft...

enkelvoudige postelastieken, knip je die dan los? en elk endje aan het andere knopen? gaat die dan niet als een wacko omhoog?

Ik doe het voor hele lichte kistjes anders: Hema kleine 5 cm elastiekjes, daar maak ik een streng van, van 15 meter van en dan nog 20-30 meter vliegertouw/ visdraad (30ste)

Je bent hem goed aan het testen blijkbaar Raymond. Als ik het zo lees maak ik dus best eerst de thermic vleugel? Het zal waarschijlijk pas voor binen 2 weken zijn. dan heb ik 2 weekjes vakantie, dus hopelijk wat tijd om te bouwen.

Blijf alvast testen en hou ons op de hoogte. Komt er een filmpje van de hoogstart als die op punt is? Ben wel benieuwd hoe dit gaat met de minus.

mini lier

De starthaak is ook bevestigd. Ik heb een relatief kort stuk elastiek gemaakt van een enkelvoudige streng postelastieken. Daaraan is een stuk touw van ca 40 meter bevestigd. Het kistje ging best vlot omhoog, het postelastiek is sterk zat, maar het stuk elastiek is nog ruim te kort. Het vliegtuig springt daardoor veel te vroeg van de kabel. Als ik het elastiek een stuk verleng moeten er heel aardige starts mee gemaakt kunnen worden. Ik wilde vanmiddag een proof-of-concept, en dat is zeker gelukt.

Als je wilt heb ik nog wel een soort van mini lier......:D

Gebruikt voor de EON HLG.

Groeten, JH

De huckepack laat ik maar even zitten denk ik. Als ik op een eigen kist een constructie maak moet ik iemand anders mijn 'sleep'vliegtuig in zijn zender laten zetten en vliegen, en om nou aan iemand te vragen zijn kist om te bouwen om mij een enkel keertje omhoog te brengen...
Het ziet er naar uit dat hoogstarts goed gaan werken mits de lijn goed is (gaat aan gewerkt worden). Tevens heb ik net een kleine sleephaak ingebouwd. Met een stukje nylondraad lijkt het prima te werken. Enige nadeel: ik moet vol down en richting geven voor ontkoppelen. Vol up had prettiger geweest.

7133494018729777c.jpg

713349401872bf483.jpg

enkelvoudige postelastieken, knip je die dan los? en elk endje aan het andere knopen? gaat die dan niet als een wacko omhoog?
Hij gaat aan het elastiek inderdaad goed vlot omhoog. Maar je wilt hem toch snel boven hebben?
Methode postelastiek:
71334940187269683.jpg

en dan aantrekken en minstens honderd keer herhalen.

Hema kleine 5 cm elastiekjes, daar maak ik een streng van
Daar ben ik dan weer benieuwd naar.... Hoe maak je een streng van die kleine stiekies?

Als ik het zo lees maak ik dus best eerst de thermic vleugel?
Ik denk het wel. Om een aantal redenen:
- hij is makkelijker en relaxter te vliegen
- met hlg starts op het vlakke land hou je hem langer boven (met de acro nog niet geprobeerd, maar vrij zeker van)
- aan de helling prima inzetbaar, ook bij weinig wind
De acro is meer een hellingbeest(je) voor als het lekker waait. De thermic is veel breder inzetbaar.

Blijf alvast testen en hou ons op de hoogte. Komt er een filmpje van de hoogstart als die op punt is?
Je moet me toch zo onderhand wel kennen.... Komt wel goed.

Hoi Raymond,

Het is zoiets:

745849401e9928278.jpg

Er hoort nog een 12V accu bij en een keerrol(letje)

Groeten, JH

Iets te ver gegaan met experimenteren

Vandaag heb ik nog wat verder geexperimenteerd met startmethodes.
Allereerst het elastiek. De streng postelastieken is langer gemaakt (doosje is leeg). Er hing een gloednieuwe chute aan de lijn. Deze gaf echter teveel weerstand waardoor het vliegtuig de lijn steeds inhaalde na 2 meter. Voordeel van een licht vliegtuig: vanaf 3 meter recht de grond in zonder schade! Vervolgens met een oude lap aan het stiek, dan gaat het beter. Maar de start gaat erg vlak en snel. Als je een beetje bijtrekt trek je hem meteen van de lijn af. Werkt dus niet helemaal lekker.

Vervolgens het liertje van Jan-Hein. Ook dat werd geen succes. De katrol draait simpelweg niet snel genoeg, de kabel heeft niet genoeg snelheid voor dit vlotte kistje. Ook hier vloog de minus dus steeds de chute voorbij. Misschien dat het met een flink windje beter gaat, maar dan krijg je weer andere problemen.

Als laatste wilde ik nog een kleine demo-video schieten van de DLG start. Herinneren jullie je deze zin nog?
Als je wat harder gooit duikt de neus eerst even angstig omlaag, waarna het kistje overgaat in een steile mooie klim.
Dit steile klim heb ik niet meer gezien..... Afijn, kijk maar even naar de video:

Schade: romp net voor de vleugel en net voor de staart doormidden. Het zijn nette breuken en dus makkelijk en snel te repareren, maar toch zonde. Indien echt nodig heb ik altijd nog materiaal liggen voor een compleet nieuwe romp.

7133494537727d96f.jpg

713349453772b93b2.jpg

Conclusies van de dag:
  • Kistje blijft lekker aan de helling vliegen
  • experimenteren is erg leuk, maar soms niet gezond voor je spullen

Zonde Raymond!
Maarja, nu weet je wat hij kan en niet kan en je hebt nog een ander rompje om te bouwen.
Maar het blijft wel zonde.

jammer dat het niet helemaal zo ging als gedacht. Maar een beetje ca en dan gewoon aan de helling.

De schade is reeds gefixed. Je ziet er niets meer van.
713349456a4d8232a.jpg

Nou ja, bijna niets... De haak heb ik er meteen maar uitgelaten.

Hij is helemaal klaar voor de experimenten met sleepstarts! 8-O

je hebt gelijk, wat je hebt gemaakt moet vliegen!

Ik maak die streng elastiekjes op dezelfde manier, een streng van 10 a 15 meter en dan 20 of 30 meter visdraad (deze is enigzins ook elastisch), aan het einde een strook katoen, en een grote stalen ring. deze streng gaat maar een x aantal vliegdagen mee, maar de kosten voor het doosje elastiek valt ook te verwaarlozen (2 euro). dit elastiek voor modelletjes tot 300 gram.

Vjete, hoe staat het met jou Acro?

Laatst bewerkt:
Back