Hallo,
Het 'merk' scheepvaartmuseum Amsterdam blijkt in zeer aanzuigende werking te hebben. Ook mensen met een ander scheepstype blijken graag mee te willen doen. Jan en ik hebben daar gisteren contact over gehad. Ook zijn we met de datum inmiddels bekend in Duitsland op het forum segelschiffmodellbau.com. De belangstelling op dat forum is groot te noemen. Ook zijn ze bereid om op het forum
https://www.arbeitskreis-historischer-schiffbau.de/ dat het blad Das Lochbuch uitgeeft, een post over deze dag te plaatsen. Kortom, aan aandacht geen gebrek.
Na de post van Danny of de Bismarck ook mocht inschrijven hebben Jan en ik na enige discussie daarom de spelregels ook iets aangepast.
We moeten allereerst erkennen dat we niet om de 19e eeuw heen kunnen. Een eeuw met de grootste technologische vooruitgang ooit. M.n. de stoommachine heeft de zeilscheepvaart verdrongen.
We willen daarom ook stoomschepen toelaten uit die periode, dus zeggen we ja tegen de Robert E. Lee, ja tegen de Titanic van karton op de bodem van de zee en ja tegen de Kortenaer, een fregat op stoom eind 19e eeuw etc.
De Bismarck gaat, ondanks haar schoonheid, een stap te ver. Sorry Dan, maar we moeten een lijn trekken. Ik hoop je te mogen verwelkomen op de volgende NVM dag in Houten in December.
Het museum is over de veelzijdigheid ieder geval zeer positief. Ook is er een mogelijkheid om RC te varen in het zijhaventje van het museum tegenover de Amsterdam.
We zouden dan bijvoorbeeld groepen met scheepstypes kunnen samenstellen. Tevens hebben we de beschikking over meerdere zalen waar jullie bijvoorbeeld een presentatie kunnen geven op de bouw van jullie schepen of gewoon technieken met elkaar kunnen delen. Een introducee meenemen die dan op de stand zou kunnen passen, is toegestaan. Ook zijn beperkt handelaren welkom zoals bijvoorbeeld een uitgever van maritieme boeken of een schilder met maritieme schilderijen of Hans met Kolderstok. Het is dan wel wenselijk dat een redelijke bijdrage aan het museum wordt afgedragen.
Maarrr...
Ik heb zojuist gesproken met het scheepvaartmuseum. Helaas kan niet worden gegarandeerd dat iedereen kosteloos kan parkeren op het marineterrein naast het museum. Een dikke tegenvaller vind ik zelf, aangezien het in eerste instantie wellicht geen probleem zou zijn. Voor een twintigtal mensen die bijvoorbeeld een busje of een aanhanger hebben is dat te regelen, maar het merendeel zal zijn of haar auto op de Kattenburgerstraat moeten plaatsen.
Dat betekent in beginsel dat iedereen rekening moet houden met ca. € 40,- parkeerkosten (€ 4,50 per uur). Parkeren in de buurt is volgens mij 's morgens geen probleem.
Ik laat het aan jullie over in hoeverre dat wel of geen probleem is. Haken er teveel af omdat het te groot en te duur wordt, dan stoppen en gaan we naar een nieuwe locatie zoeken.
We zien jullie reacties dan ook met belangstelling tegemoet.
Ps. Dit bericht zal ook worden verspreid per mail aan alle eerdere deelnemers.