Modelbouwforum secondelijmtest.

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
hallo ik ben net nieuw dus weet nog niet precies hoe het werkt
maar ik heb wel een vraagje

ik heb een pegasus 3 boot geerfd van mijn schoonvader hij is helemaal compleet zelfs met de oude tubes lijm (deze zijn niet meer te gebruiken dus is mijn vraag
welke lijm heb ik nodig voor hout te lijmen aan plastic en welke verf moet ik kopen voor de romp en waar moet ik op letten bij de motoren en regelaar want r zitten twee oude motoren bij van 9 v zonder regelaars afz dimi

boot lijm

hallo ik ben net nieuw dus weet nog niet precies hoe het werkt
maar ik heb wel een vraagje

ik heb een pegasus 3 boot geerfd van mijn schoonvader hij is helemaal compleet zelfs met de oude tubes lijm (deze zijn niet meer te gebruiken dus is mijn vraag
welke lijm heb ik nodig voor hout te lijmen aan plastic en welke verf moet ik kopen voor de romp en waar moet ik op letten bij de motoren en regelaar want r zitten twee oude motoren bij van 9 v zonder regelaars afz dimi

Hout aan plastic?
Zoiets als de raampjes erin lijmen? dan deze lijm:
b_1125.jpg

Verf? Weet niet maar moet in ieder geval verf zijn, geschikt voor buiten.

Regelaars?

Denk dat er ( kool) borstelmotoren in zitten, dus moet je op zoek naar een regelaar voor een borstelmotor. Daarnaast zal je ongeveer een idee moeten hebben hoeveel Amp deze motoren verbruiken, en zal een boot regelaar ( voor /achteruit, koeling) misschien wel handig zijn.
g7195.jpg

Vraag is van 15 December 2011. Vraagsteller is sinds 22 januari niet meer op het forum aangemeld geweest. Ik denk niet dat je reactie nog gelezen wordt.

Al dat aanelkaargelijmde vingers, heren toch er bestaat ook vaseline of andere vettige dingen op de vingers,nooit last gehad van gelijmde vingers ,dan ook nog de overbekende latex handschoentjes .
maar goed ,is een geintje wand iedere doe het zelver weet dat uiteraard
met knipoog groet wout.

Heb op prowing international een demonstratie gezien van een nieuw soort secondelijm, maar geen cyano acrylaat. De lijm zou sterker zijn en toepasbaar op meerdere materialen. Heeft iemand daar ervaring mee ?

ps betreffende de oplosbaarheid van secondelijm met aceton : dit klopt, maar de aceton vervliegt zo snel, daardoor vind ik dit niet zo effectief. Daarvoor vind ik zap debounder beter, werkt dieper door, eventueel in stappen doen, dan bereik je goed resultaat. Secondenlijm op handen gaat er na een tijdje vanzelf af, nog sneller indien een tijdje in (warm)water.

Heeft iemand ervaring met niet giftige seconden lijm (of in ieder geval lijm om PE te lijmen)? Ik lees over het merk Gator en heb dit besteld.

Ik ben allergisch geworden voor secondenlijm: zit ik er enige minuten in, dan heb ik dagenlang last van mijn slijmvliezen (neus zit dicht, hoesten, net of ik zwaar verkoudn ben).

Tips?

Bedankt voor de info en alle moeite. Alleen lukt bij mij het openen van de foto's niet. Ik krijg "wel de mededeling : "500 internal service error""

Sorry, ken ik ook niets aan doen. De foto's zijn allemaal verdwenen bij een software update van het forum, en ik zelf heb ze zelf ook niet meer.

Kwalijke dampen:

Ik ben allergisch geworden voor secondenlijm:
zit ik er enige minuten in,
dan heb ik dagenlang last van mijn slijmvliezen
(neus zit dicht, hoesten,
net of ik zwaar verkouden ben).

Dat is het linke van dampen, gassen en dat soort zaken.
Op een bepaald moment is jouw emmertje vol en dan begint het.
Maar voordat het emmertje vol was heb je ook al reacties gehad neem ik aan?
Dus eigenlijk is dit stadium twee.
Over stadium drie hebben we het niet.

Blijf weg van dampen en gassen.
Soms produceer je tijdens je werkzaamheden zelf kwalijke dampen en gassen en je weet het niet.
Stop er mee of neem maatregelen.

Maatregel kan zijn:
lijm, verf, soldeer, las, schuur onder een afzuigkap, afzuigkast of afzuigmond.
Blaas zo sterk verdund alles het liefst gefiltert hoog boven het dak naar buiten.

Denk aan je gezondheid en die van anderen.

Veel modelbouwplezier
Willum

Uit
Cyanoacrylate (wikipedia)
Toxicity
The fumes from cyanoacrylate (CA) are a vaporized form of the CA monomer that irritate the sensitive mucous membranes of the respiratory tract (i.e., eyes, nose, throat, and lungs). They are immediately polymerized by the moisture in the membranes and become inert. These risks can be minimized by using CA in well-ventilated areas. About 5% of the population can become sensitized to CA fumes after repeated exposure, resulting in flu-like symptoms.[27] CA may also be a skin irritant, causing an allergic skin reaction. The American Conference of Governmental Industrial Hygienists assign a threshold limit value exposure limit of 200 parts per billion. On rare occasions, inhalation may trigger asthma. There is no singular measurement of toxicity for all CA adhesives because of the large number of adhesives that contain various CA formulations. ... ... ...

Laatst bewerkt:
Back