Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS

    Simpele vraag: Waarom moet je ontkalker in een koffiezetapparaat gebruiken?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben je me nu aan het uitproberen of zo?

    Kijk maar wat er gebeurt als je gekookt water door een koffiezet apparaat gooit: dan moet je NOG STEEDS om de zoveel tijd je apparaat ontkalken.... minder vaak, maar niet heel veel minder vaak....

    (kleine hint: ik stook al 25 jaar stoomketels als onderdeel van mijn beroep)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dus als je ketelwater nodig hebt zet je de brander aan?.

    Nu mijn antwoord.
    Op de bijgevoegde foto zie je twee voorraadtanks in de boeg van de Dockyard V. SB, vers watertank inhoud ca. 0,8L en BB de condensaat opvangtank, ca. 0,25L. Samen ook gelet op de inhoud van de gastank genoeg voor ongeveer een uur varen.
    Na deze tijd moet ook het condenseersmeertoestel gevuld worden.
    Beide zijn in de boeg geplaatst, zodat de gewichtsverandering weinig invloed heeft op het evenwicht.
    Zie bijgaande foto. Hier op is ook te zien hoe de gastank tegen bevriezing is gemonteerd op de koperen steunen gemonteerd op een warmte collector aan de binnenkant van de ketelbehuizing.
    SAM_1728.JPG
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nee !
    bericht was ondertussen al gewijzigd, weet ook niet waarom er aan stond ipv uit:

     
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Correct wat u schrijft.
    Minder vaak, maar ik heb voor de ketelniveau regeling gebaseerd op geleidendheid metaalionen nodig voor de meetstroomdoorlaat.
    Indien u nog meer informatie wilt hebben, dan kan ik het schema van de ketelniveau regeling op basis van geleidendheid opsturen.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Opgelost, gesprek was tijdens Dort in Stoom op de Wolweverskade.
     
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    796
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben bezig met het ontwerpen van een stoomsloep en stoomketel en wil erg graag meer weten over waterniveaus in model ketels om een signaal element in te bouwen als ik varend ga stomen. Ik wil alles erg zichtbaar houden (het moet smoelen) maar zou graag een beveiliging hebben op de brander als er iets mis is met het waterniveau. Het zou geweldig zijn als het schema op basis van geleidendheid wordt gedeeld.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zie pdf berichten 10 en 12
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eerstens,
    Complimenten over je Excel bestand over de berekening van de stoommachine.
    Over een Stuart machine weet ik niets, maar als je de slag naar 12mm en de zuiger diam. op 14mm zet.
    Voor een dubbelwerkende 2 cilinder voldruk machine onder 3 bar zet. zie je direct het vermogen.
    Volgende punt is het stoomverbruik, cilinderslag inhoud maal 4, heen en weergaande slag/min, weet je hoeveel stoom er per min. nodig is. Voor het verdampen van stoom is er een verdampend oppervlak nodig, Naar mijn verwachting moet een Schotse ketel met dit VO)verdampend oppervlak redelijk groot moeten zijn.
    Zo dit was punt 1, zonder voldoende stoom geen machine vermogen.
    Het schema had ik al eerder gestuurd naar "Baggeraar''.
    Voor jouw informatie bijgevoegd.
    Indie je vragen hebt, dan gaarne bericht
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Berichten kun je gedurende twee dagen corrigeren middels klik op bewerk onder het betreffende bericht, Daarna zijn ze bevroren.
    Geldt ook voor titels, die wijzig je middels Topic Tools boven eerste bericht.
     
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    796
    Locatie:
    Hilversum
    Ik begreep uit post #26 dat er nog meer informatie was aanvullend op de reeds gedeelde documenten maar begrijp dat ik helemaal compleet ben, waarvoor dank!
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Update 9 november 2017.
    Deze week de eerder gemaakte bovenbouw als test geplaatst op de dekplaten.
    Het is te zien, dat de componenten nog uit losse delen zijn, zie de machinekamer lantaarn, die niet op de juiste plaats ligt.
    Ook is goed te zien, dat de (binnen)pijp ruimte heeft met de ketelhuis opbouw. Pas na plaatsen van de buitenpijp(overeenkomstig aan werkelijke schip) zal deze aangepast worden.

    SAM_1792.JPG
     
    MarcT, Dunsz en Bert V vinden dit leuk.
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ga je het voordek nog in stroken verdelen, want nu heb je alleen dekrondte en geen zeeg?
    Die hut ziet wel heel netjes met de rondingen in de voorkanthoeken.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zie volgende foto, hier op is de zeeg goed te zien.
    Over stroken, Het voordek is zodanig geforceerd, dat deze de zeeg volgt.
    Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen.

    SAM_1794.JPG
     
    MarcT en Dunsz vinden dit leuk.
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In de zij kan ik dat wel zien, maar in het hart van het schip (over de breedte) is het niet te zien.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het is een proefpassing. Aan het voordek is goed de dwars zeeg te zien. De hulpklemmen drukken de dekplaten omlaag.
    Ter informatie: de bovenbouw bestaat uit twee delen, scheiding op verjonging van ketel- naar machinekamer deel. Op dit deel zijn zij samen gesoldeerd, om de lengte zeeg te volgen. Achterdek eveneens geforceerd om de lengte en dwars zeeg te volgen.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Leuke boot stoompomp,zelf ben ik niet zo op de hoogte over boten,laat staan het bouwen ervan,daarom mijn vraag,wat is een zeeg!
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op de onlangs gemaakte foto met de vast gesoldeerde dekken is de zeeg te zien.
    Er zijn twee soorten zeeg:
    - Langszeeg, in de lengte van het schip, dit is de holte van het dek.
    - Dwarszeeg, de bolling van het dek over de breedte van het schip. Hierdoor blijft het overkomende buiswater niet op het dek staan, maar loopt naar de zijkant en wordt afgevoerd over de waterloos kleppen(bij de Dockyard) of algemeen de spuigaten in de reling.
    De opening in het dek is voor het plaatsten van de stoominstallatie. Voor indruk, zie foto van de op de proefstand draaiende installatie.

    SAM_1795.JPG

    Foto 1 Stoominstallatie.JPG
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laten we dat in het vervolg gewoon "dekrondte" noemen, dat is de juiste benaming. Zeeg is de langsrichting.
    Je hebt het wel makkelijker dan ik, met heel de test op een workmate. :worship:
     

Deel Deze Pagina