Deel 29
Tja, wat zal ik nu zeggen ?
Het blijkt dat het runnen van een project, het stichten van een gezin, een beetje vliegen én regelmatig verhalen schrijven wat moeizaam met elkaar te verenigen zijn ;-)
Allereerst een status update:
Ik zit nog steeds in Azie, maar niet meer in India. Ik vlieg nog steeds, maar wel wat minder.
Met het gezinnetje gaat het goed en nummer 3 is ondertussen ook onderweg.
Onze Chris, het onderwerp van mijn post op 13 december 2013 is ondertussen ruim 2,5 jaar oud. Echt niet te geloven hoe snel dat dat gaat ! Trouwens, zijn eerste woord wat hij leerde was: “fei ji” wat “vliegtuig” betekent in het mandarijns. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt ;-)
Nadat we in augustus 2013 uit China vertrokken zijn we terechtgekomen in Bangalore, India. Dit was volgens mij de laatste status update….toch ?
Welnu, ook uit India zijn we uiteindelijk vertrokken en wel midden december 2014. Met een tussenstop in China zijn we ondertussen neergestreken in Singapore !!!
India bleek uiteindelijk toch best wel een uitdaging te zijn. Niet zozeer voor mij, want ik ben net als onkruid, gedij overal wel. Maar met name mijn vrouw en oudste dochter hadden het zwaar. Allereerst is er gedurende 6 maanden gedoe geweest over hun verblijfsvergunning (omdat ze beiden Chinees zijn), maar ook in het dagelijks leven werden ze regelmatig behoorlijk bruut geconfronteerd met discriminatie door de lokale Indiers.
Daar kwam nog eens bij dat zowel mijn werkgever in het algemeen, maar in India in het bijzonder, het erg zwaar begon te krijgen. Dat heeft uiteindelijk ertoe geleid dat het project wat ik runde op een laag pitje werd gezet. Al met al genoeg redenen om eens goed te kijken naar de volgende stappen in mijn leven.
Al langer was er al sprake van om terug te keren naar Nederland en in de zomer van 2014 zijn we in voorbereiding daarop ook een behoorlijke tijd rond wezen kijken in het nederlandse. Maar, je weet nooit hoe dingen lopen.
Ik kwam in contact met een oud collega die ondertussen de scepter zwaait over een industriele groep uit het zuiden des lands. Die waren op zoek naar iemand die voor ze in Azie wilde werken. Naast het plan om terug te keren naar Nederland, hadden we sowieso de mogelijkheid open gehouden om nog voor een tijdje ergens anders in Azie te wonen en werken.
Zo kon het dus zijn dat op het aller-allerlaatste moment de labels op de verhuiscontainer veranderd moesten worden van Europa naar Singapore.
Het betekende dus wel dat ik na 11 jaar voor Volvo te hebben gewerkt, er uiteindelijk voor gekozen heb om weer voor een nederlands bedrijf te werken. Opzich wel raar want ik ben natuurlijk toch wel een tijdje weg uit Nederland en heb in die tijd nog nooit zo veel nederlands gesproken alsdat ik nu doe.
Het modelvliegen in Singapore is best populair maar ook moeizaam. Er zijn erg duidelijke regels en in principe mag er overal gevlogen worden, behalve………
Singapore is zo klein dat je bijna altijd wel minder dan 5km van een vliegveld af zit…..
Maar er zijn gelukkig nog een paar plekken waar het nog kan. Alternatief is om naar Maleisie te rijden, wat letterlijk een brug verderop ligt (en een grensovergang)
Dat hebben we al een keer gedaan en was best te doen. Overigens was dat eerste tripje naar Maleisie meteen wel weer een avontuur op rc vlieg gebied, maar daarover later meer.
Groetjes
Ro