Modelvliegers gezocht voor filmopnames!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Brussel_IS, 2 aug 2013.

1. guyken

guyken

Lid geworden:
    25 mei 2009
    Typisch Belgisch gedoe weer, een heleboel zever over regeltjes en dit en dat . Der gaan hier nekeer zodanig veel wetten komen dat ge uwen ene voet nie meer vuur den anderen meugt zetten .
    Da zet zelf oplossen of wa ballonen oplaten :offtopic::music:

2. Rickwolting

Rickwolting

Lid geworden:
    16 aug 2012
    en? hoe vloog het spul?

3. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Toch even nuanceren Davy...

In heel Belgie is het volgens een circulaire van het Directoraat-Generaal van de luchtvaart enkel toegelaten modelluchtvaartuigen te laten evolueren op daartoe bestemde tereinen.

Volgens mij bestaat er geen uitzondering op deze regel in functie van het gewicht. Althans, ik heb nog nergens een document gevonden dat dat bevestigt.
    Ik neem aan dat deze regelgeving bedoeld is voor outdoor vliegen. Indoorvliegen valt buiten deze regelgeving, aangezien er geen daartoe specifiek bestemde tereinen (gym- en sportzalen) bestaan.

Zie ook
    [post61] en posts 65 en 67.

Punt is dat in mijn ogen zo'n regelgeving z'n doel voorbij gaat. De zgn. wildvliegers zijn niet op de hoogte van deze regelgeving en volgen ze dus uit onwetendheid niet op. Piloten die bij de clubs zijn aangesloten zouden van de regelgeving op de hoogte moeten zijn, maar die volgen de regelgeving vanzelfsprekend. Hoewel, je zal bijv. maar bij een club aangesloten zijn waar je enkel in het weekend mag vliegen terwijl je op de zomeravonden in de week perfect vliegweer hebt ;)

Aangezien het in dit geval om indoor vliegen ging gaat die regelgeving niet op. Dat commercieel modelvliegen (wat dat dan ook is) niet toegelaten is in Belgie is mij totaal onbekend. Ik zou ook graag weten welke bron dit bevestigt.

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  4. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Terrein trouwens...

Ik probeer de regelgeving rond dit thema wat nauwer op te volgen omdat ik woon en aangesloten ben bij een club die in nogal 'moeilijk' gebied ligt, nl. in de CTR van Zaventem. Of toch weer net niet. In die CTR is een hap omwille van de ATZ van het vliegveld van Grimbergen. Onze club ligt net in die ATZ (niet gecontroleerd luchtruim).

Deel Deze Pagina