Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ashikaga, 25 mei 2015.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.151
    Locatie:
    Ederveen
    nou dat had ik al wel verwacht. Nu nog iets horen van I&W.
     
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    814
    Locatie:
    Drechterland
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.151
    Locatie:
    Ederveen
    Helikapoter, niet zo snel mopperen op KNVvL, we zijn normaal gesproken in goed contact met IenW (verantwoordelijk voor de wetgeving) en van daaruit is nog niets vernomen. Maar ik verwacht dat ieder moment, want ook hier zijn ze bij ILenT (de uitvoering en handhaving) nog niet klaar voor bvb de registratie van de modelvliegvelden(clubs).
     
    MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    814
    Locatie:
    Drechterland
    Ik vind persoonlijk de site's en de overzichtelijkheid van de Knvvl site ver te zoeken , je moet echt zoeken naar info als het gaat over modelbouw . ( regels/info)
    Ik wil dan niet weer beginnen dat de modelvliegers er minder toe doen , maar er mag best wel eens wat aan gedaan worden ( veel info is te versnipperd en zou op een centrale pagina kunnen )
    Ik neem aan dat iedereen zijn best doet , maar net de vele veranderingen van de regels zou het helpen om dit goed duidelijk te maken , ook over de vliegverboden op clubs is veel onduidelijkheid
    ontstaan omdat er verschillende pagina's met verschillende informatie waren .
    Als voorbeeld , dit vind je pas als je op de link corona drukt https://www.knvvl.nl/nieuws/afkondiging-maatregelen-regering-i-v-m-coronavirus
    dit moet op de eerste pagina staan , en niet via een link .

    H :koud:
     
  5. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Joure
    Hallo luitjes..

    Een paar vragen..

    1. Hoe zit het met als de nieuwe europeese wetgeving in gaat met zelfbouw fixedwing/drones.. die je hebt gemaakt voor en na het invoeren wetgeving?

    Had gelezen dat fixed en drone ce keur merken moeten hebben en mogen tot x aantal jaar zonder deze keur merk vliegen.
    Vandaar die vraag.

    2. Had ergens gelezen dat met de nieuwe regel geving fixed en drones geo fencing moeten hebben na 2 jaar na ingaan regelgeving (Ook in c0 tot c4)
    En dat hij bij geofencing wanneer dat gebroken word naar rtl/rtm modus moet gaan.

    Als dat zo is op zich geen problemen mee.
    Hoogte is al hoger dan nederland zelf wou 50 m dus we hebben 70 meter cadeau gekregen.

    Maar hoe zit het met line of sight?
    Nederland zou eerst max 100 meter ver by 50 hoog in voeren.

    Wat word dat nu en hoe willen ze dat implementeren? Wanneer je op een hoogte staat (zandbult of zo in golvend terrein zoals in limburg) is je line of sight anders dan wanneer je op "begaande" grond staat.

    3. wat ik me al helemaal afvraag.
    Je mag niet autonoom vliegen.
    (Ook al ben je geen brokkepiloot of iemand met slechte bedoelingen)

    Maar hoe willen ze dan rtl/rtm verklaren?
    Technisch gezien of het nou een waypoint is of een home point hij vliegt in beide gevallen zonder input aka autonoom.

    En hoe zit het straks met flight modussen zoals circle ( dat je drone rondjes draait om een waypoint/object
    alleen gas geeft voor hoogte controle.)
    Of de inmiddels in 100den drones geimplementeerde follow me.
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.151
    Locatie:
    Ederveen
    In Duitsland is al gecommuniceerd dat de nieuwe EASA regels vanwege corona doorgeschoven zijn naar 1 jan, op een of andere manier wil men dat in NL nog niet publiceren, we hebben er al wel naar gevraagd bij IenW
    Line of sight is line of sight, als je op een heuvel staat, wordt daar een model optisch niet groter van. Het idee er achter is dat je hem altijd kunt terughalen en daarvoor moet je hem goed genoeg kunnen zien, en tevens een goed zicht hebben op de omgeving. Dat betekent dat je bvb met een groot vleugel model (zoals een grote modelzwever), je veel verder weg kunt vliegen als een multicopter.
    Ook in de bergen komt strals een hoogte limiet, dat wordt practisch gezien al bijna niet te doen, noch te handhaven. Want er staat (tzt) nog nergens hoe LAAG je daar dan mag vliegen.
    Dus jij staat op een heuvel en een collega vlieger staat 300m lager te vliegen, alletwee mogen jullie niet hoger dan 120m gerekend vanaf je startplek, maar jij mag dus wel 300m lager gaan vliegen! Schiet mij maar lek.

    Autonoom is ook een lastige, ik begrijp van het verhaal dat je ten allen tijde moet kunnen ingrijpen en weer "manual" de navigatie moet kunnen onderbreken. Strikt genomen is autonoom niks anders als bvb lesgeven. De leerling stuurt en navigeert het vliegtuig of de drone naar een bepaalde plaats, en als jij als instructeur het daar niet mee eens bent, dan grijp je in.
    Wat er beslist (voor de hobby piloten) niet komt is dat men buiten LOS vliegt. Ik snap dat er enkele vliegers zijn die het uit technisch oogpunt een uitdaging vinden, maar je kunt op geen enkele manier afzekeren dat je dan niet in de buurt komt van mandragende luchtvaart als je drone, al dan niet met vleugels, een paar kilometer verderop vliegt. Deze mogelijkheid wordt en blijft voorbehouden aan de professionals, en ik ben het daar volledig mee eens.

    Net als met de corona maatregelen, er zal na publicatie een lawine aan vragen komen...
     

Deel Deze Pagina