Modelvliegkamp Oss, poging tot halen van het record non- stop vliegen 2011

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Luc Naafs, 9 jul 2012.

1. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Het is mogelijk dat de accu met 256mAh vol was volgens de lader, maar dat de capaciteit de eerste keer hoger was (maar dat zal dan 300mAh zijn of zo, maar niet gigantisch verschillend).

Het is mogelijk dat de standaard servo's minder stroom gebruiken dan de mini's of micro's. Het gaat tenslotte om (de energie die nodig is om de stuurvlakken in de juiste stand te houden * rendement servo) + energie die nodig is om de knuppelveranderingen te volgen.

Misschien heeft Luc minder duimbewegingen gemaakt (groter en regelmatiger vliegen)

Het rendement van de standaard servo's kan best hoger zijn. Maar er kan (met name op de hoogte servo) bij een minder goede zwaarterpunt instelling, een constante kracht nodig zijn om hoogte te houden. Bij normaal vliegen valt dit energieverbruik niet op (hoogteroer/richtingroer staat voor vlakke vlucht niet helemaal vlak) maar na uren en uren ......

Leerzaam resultaat dus ...

2. Fire-Fly

Fire-Fly

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Luc ik blijf het een mooie prestatie vinden, vooral toen de motor 30sec na het halen van het record begon te sputteren. Hoe krijg je het voor elkaar :)

Ron, ik zoek nog een project voor m'n minor. Als je dingen doorgerekend wil hebben roept u maar.

Ik heb zo nu en dan horen zeggen dat een benzine motor wat zuiniger is. Zelf heb ik 0 verstand van brandstof motoren maar ik kwam de NGH GT9 tegen en wil dat toch even delen. Het is een 9cc benzine motor. Of dit beter kan zijn als methanol kunnen anderen denk ik beter beredeneren.

Voor volgend jaar overweeg ik een duurvlucht heli te maken. Niet voor de 5 uur maar voor een mooie 2e of 3e plek. Ik ben niet zo gek als jullie... ;)

greets, Tom J

3. calmatosport

calmatosport

Lid geworden:
    16 okt 2007
    Hey Tom,
    Over een minor gesproken, ik hoorde dat Vanvarik een UAV project op wil starten. Zelf zat ik er ook aan te denken omdat er op de opleiding luchtvaarttechnologie eigenlijk nooit iets is gemaakt wat ook daadwerkelijk vlieguren heeft gemaakt. (de laatste tijd iig)
    Om langer te vliegen moet je inderdaad naar een ander type motor. Ik denk dat voor het model wat ik nu heb de max zo'n 4,5-5 uur is met de condities van vorige week. Met betere aerodynamica haal je ook nog wel een uurtje erbij maar dan zit je toch echt aan de limitaties van je motor.

Over het stroomverbruik: Tijdens mijn vlucht vloog ik licht getrokken inderdaad. Toch denk ik dat Luc meer verbruikt heeft door het rondjes vliegen. Ik heb zo'n uur rechtdoor kunnen vliegen door de wind. Ongeveer een half uur daarvan helaas half gas omdat deze anders achteruit waaide.

Grt

4. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Een dieselmotortje dus .... 4takt.
    En airodynamica scheelt zeker. Kijk maar naar de TAM5. Op 2.5 liter vloog dat ding 39 uur. En dat bij 78 km/h.

De piloot wordt dan de bottleneck. 4 uur concentratie is al een geweldige opgave. Je zult haast aan estafette moeten gaan denken (1 uur op 1 uur af) om werkelijk verschil te gaan maken. Of dat toegestaan is.

UAV is natuurlijk een oplossing, maar ik zou als organisatie stellen dat dat een andere categorie is.....

Ik vind het leuk dat hier verder over gediscussieerd wordt. Straks ontstaat er in Eibergen een heus wereldrecord !!!

5. calmatosport

calmatosport

Lid geworden:
    16 okt 2007
    Ik heb het er tussendoor zo met John (kampbestuur) over gehad en wij vinden de duurvluct niet alleen een uitdaging voor het materiaal maar ook voor de vlieger. Zeker omdat er, vooral met zwevers maar ook motorvliegtuigen, veel winst behaald kan worden op de tactiek van het besturen en het mentaal voor de vlieger een hele prestatie is.
    Tot nu toe is er nog geen autonoom bestuurd vliegtuig geweest die op het modelvliegkamp een poging heeft gedaan tot het duurrecord maar waarschijnlijk wordt het verboden om het toestel zichzelf te laten besturen.
    Gyro stabilisatie zou wel een optie zijn om het model rustiger te kunnen besturen, maar hulpmiddelen als een hoogtemeter of GPS zijn toch echt voor noodgevallen gereserveerd.

Op het modelvliegkamp zitten we toch aan de VFR daglichtperiode dus het wereldrecord zit er sowieso niet in.

6. Ernani

Ernani

Lid geworden:
    10 jan 2007
    Nogmaals gefeliciteerd met je record !!
    Bewerken van de filmpjes die Mirko gemaakt heeft met de Hype kom ik nog niet echt aan toe, ik heb nu maar even snel een foto van je Canary tijdens je vlucht boven Oss uitgeknipt.

Laatst bewerkt: 15 aug 2012
  7. Luc Naafs

Luc Naafs

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Hallo Ernani,

Bedankt voor de felicitaties!
    Ik zie de filmpjes wel verschijnen, alleen de foto is niet zichtbaar.

Als het niet lukt, stuur ze dan maar naar mijn mailadres: luc.naafs (at) live.nl
    Ik doe het maar zo, anders gaan al die zoekmachines over het hele web en word ik straks volgespamd :)

Edit: Hier nog wat foto's

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. AndriesAltenburg

AndriesAltenburg

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Lekker bezig gozer!! :D:D:D

Nogmaals gefeliciteerd! :bday:

Ben je alweer een beetje bijgekomen?

Tot volgend jaar!

9. Luc Naafs

Luc Naafs

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Hee Andries!

Dankje! Ja ik ben al weer helemaal bijgekomen en zit me nu onwijs te vervelen :)
    Nouja, morgen weer een vliegdag!

Groetjes en ook tot volgend jaar ;)

10. Ernani

Ernani

Lid geworden:
    10 jan 2007
    Mooi die foto's zo!
    Ben benieuwd wat het volgend jaar wordt.

Het filmpje met de samenvatting van het kamp staat op youtube. Daar ontbreken een paar beelden van jouw Canary natuurlijk niet.
    Zoek op "Modelvliegkamp 2012"
    of
    N-OlcpQPLtI[/media] 2012 - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Luc Naafs

Luc Naafs

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Hallo Ernani, mooi gedaan!

Het was wel lastig te volgen zeg, hij was dan ook echt niet stabiel te vliegen! Haha

Deel Deze Pagina