Molicel P45B eerste bevindingen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Witwas, 3 apr 2023.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    nou... het is niet zozeer een nadeel maar je moet het gedrag van zon accu wel meewegen in het besluit om een pakket te maken
    waar een lipo van 4,2V terug zakt naar 3,7 zakt een Li-ion terug naar 2,5 - 3 volt
    je kan bv van 4 cel naar 5 gaan, dan heb je dus een accupakket met extra start power en meer capaciteit tegen een gelijk of zelfs lager gewicht

    in de delta ga ik van 3s 2200mah lipo naar 3s 4500 mah dus dubbele capciteit met 50 gram extra gewicht, of naar 4s 4500 mah met 120 gram extra gewicht
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2023
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    Het voordeel van de LiIon is dat je aan de hand van de spanning beter de laadtoestand van de accu kan afschatten dan in geval van een LiPo. daar blijft de spanning over de gehele ontlading veel vlakker.[​IMG]
    © unmannedsystemstechnology

    Om nog eens, zeker in de winter, aan te geven dat het belangrijk is de accu's voor te verwarmen hier een plaatje van de invloed van de temperatuur bij hoge relatieve ontlaadstromen.

    LiIon-Temp.png
    © EVreporter

    Je ziet twee dingen
    1.) Bij hogere temperaturen liggen de spanningen hoger dan bij de lagere temperaturen.
    2.) Je ziet dat beginnend bij lagere temperaturen de spanning wat toeneemt bij de ontlading omdat de cel warmer wordt.

    Voor de prestatie, maar vooral voor de levensduur is het van belang dat de accu goed warm is wanneer je met hoge C waarden ontlaad.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    REO
    @Rick
    Geldt bovenstaande grafiek voor Lilon , voor lipo of beiden gelijkelijk?

    Erik
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Lion alleen
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    wat geeft deze grafiek nou weer, ik zie hier voltage tegen tijd... dit is niet een ontlaadcurve van een Li-ion cel, het zou een stuk duidelijker worden als je voltage tegen ontlading weergeeft, dan zie je veel beter hoe een Li-ion ontlaad (begin spanning/eindspanning
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    De eerste grafiek geeft de ontlading aan van twee accu's die van ongeveer gelijk gewicht zijn bij de zelfde constante ontlaadstroom.
    Wat dat betreft is dus tijd evenredig en dus inwisselbaar in de grafiek aan capaciteit.
    Bij de ontlaad tijd zal het daarmee een stroom zijn van ~60/33= 1.8C voor de LiPo en ~60/44= 1.4C voor de LiIon. Wat lager dus dan bij het normale vlieg gebruik, maar de verschillen zullen in de zelfde richting gaan, bij hogere C waarden, alleen meer uitgesproken.
    Je ziet dus dat de spanning bij de lipo over de hele linie hoger ligt dan bij de LiIon, en ook vlakker. Verder gaat de LiIon langer door, ten eerste vanwege de grotere capaciteit bij gelijk gewicht, ten tweede door de lagere toegestane afslagspanning.

    De grafiek van de invloed van de temperatuur is afkomstig van een LiIon voorbeeld, maar een LiPo heeft de zelfde eigenschappen, net als NiCd, NiMH en Lood trouwens.
     
    Mad Monster en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    139
    Ik heb een 6s pack gemaakt van Molicel P45b’s. De helft van het gewicht van 6s 5000mA lipo’s en een kwartier vliegtijd in m’n Logo 600 heli.
    Ik wil eens zien of ik een 6s2p kan maken die in m’n 80mm EDF past… ik “cruise” die namelijk op ~30-50A. Ruim binnen specificatie voor 2P (90A).

    Ondertussen heb ik ook een 3S pakketje gemaakt van 18350’s. 75 gram en 1200mA. Ik vlieg nu een kwartier met m’n park flyer op een tempo dat ik normaal 5-6 minuten kon. Wel lekker in plaats van drie accu’s wisselen.. Als m’n lipo’s “op” zijn stap ik over op enkels ions voor park flyers die tot 10A continu nodig hebben.

    Mijn lipo vliegtijden zijn gemeten tot 3,8v/cel in rust. Voor Li-Ion meldt m’n telemetrie 3v/cel en dan land ik direct. Het voltage in rust springt omhoog naar 3,5v. Thuis laad ik de Ions naar opslagvoltage (3,8v).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    In een 80 mm Avanti kan je prima 6s 2p kwijt, een maat van me vliegt er ook mee
     
  9. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    139
    Ik heb wat gepuzzeld maar zie geen mogelijkheid in m’n Freewing Cougar. Heb ooit een Avanti gehad en die had wel meer ruimte inderdaad.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    afgelopen weekend heeft ie nog een aantal vluchten gedaan met 6S2P in een Avanti, na 6 minuten flink doorknallen met hoofdzakelijk 80% tot volgas waren de paketten lauwwarm
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Teunissen

    Teunissen

    Lid geworden:
    6 jul 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Amsterdam
    Nieuwe 50 molicellen ?
     
  12. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Wat bedoel je precies?

    mvg Andre
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    verrek ja.... er is een nieuwe Molicel P50B :thumbsup:
     
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Waar dan ? en specs

    mvg Andre
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    nou, ik zie in de gauwigheid iets voorbij komen van: dischargerating van Over 100 amp (non continuous) :eek:
    en 25 amp charge
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    op de site van Molicel staat de aankondiging van P50B\
    de M50A had ik al gevonden maar dat is niet interessant voor de amperetrekkers
    die P50B zou wel eens een ideale EDF accu kunnen zijn in 7S1P
     
  17. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Ja zag ik ook , in ontwikkeling zeker of al te koop ? zou interessant zijn , 100A max dan ? zeker misschien 140A hopelijk dan zitten we op de goede weg , en stop ik met lipo's kopen .
    mvg Andre
     
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    7S1P[/QUOTE]

    Waarom 7 en geen 6 ?
    Er vliegt toch bijna niemand op 7S

    mvg Andre
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    vanwege de voltdrop, dan heb je extra power met volle accu.. en als ie iets over de helft leeg is heb je nog steeds power :D
    hoeveel ampere trek jij uit de P45B ?? of wat zou volgens jouw het maximum zijn wat je kan trekken
    ik ben niet echt een electro vlieger maar gebruik deze cellen samen met lipo in een speed delta en beperk het nu nog op 54 ampere maar heb het gevoel dat je deze P45B best zwaarder kan belasten

    toch weer een verbetering van de P45B
    upload_2024-5-3_16-53-53.png
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Waarom 7 en geen 6 ?
    Er vliegt toch bijna niemand op 7S

    mvg Andre[/QUOTE]

    Om niet onder de spanning van een Lipo te zakken. De meeste setups zijn bedoeld voor goede Lipo's en bij 120A zakken de LiOns verder. Om te compenseren ga je naar 7s LiOn... Maar of dat met de P50B nog nodig is is een ander verhaal :)
     

Deel Deze Pagina