Molicel P45B eerste bevindingen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Witwas, 3 apr 2023.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.341
    Locatie:
    Thuis
    ik heb een EDF jet die nog niet gevlogen heeft en twijfel nog n beetje of 6S1P voldoende is, vandaar 7S1P
    nog mooier is 6S2P maar dat kan ik niet kwijt in de romp........
     
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    7S is wel lastiger weer te laden en uit ervaring heb ik al eens een edf motor rokend zien opgaan , mijn ervaringen tot nu toe zijn dat tot rond de 70A met 1p prima met 2p heb ik ook geprobeerd het gaat wel maar ik mis de punch in de lion , en ze werden toch wel erg heet met de 120A , inmiddels wel in de Avionik de 5S zitten met grotere romp ,die start met rond de 90A en eenmaal op toeren rond de 55-60A en dan heb je ook lange vliegtijden, of hij dan net de punch mist weegt niet op tegen de paar km meer .
    In de Mini-Hawk heb ik inmiddels meer dan 100 vluchten gemaakt en die zitten nog steeds rond de 70A , dus prima.
    Die nieuwe cel zou dan net het laatste beetje goedmaken.
    7S ga ik niet proberen omdat ik laad op het veld en 7S gaat dan niet heb er ook geen lader voor en 3,4 pakketten is mij teveel rompslomp, moet wel een klein beetje makkelijk zijn .
    Bij Hk zijn de 6S 5000mah 60C nu in de opruiming voor 40euro heb je een 6S pakket ik zou daar eerst mee vliegen in je edf .

    mvg Andre
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb zondag gevlogen met de nieuwe 18650 P30B cellen, zeg maar de 18650 versie van de hier besproken 21700 P45.
    In een 2S model gingen ze als een speer, een goede 'punch', meer capaciteit en 5 gram minder dan het 2S3P pakket met 2x3 0.7Ah waarmee ik eerder vloog.
    NKON heeft ze nog niet, maar ik heb ze in de UK besteld en bij een Engelse vriend af laten leveren die ze op een wedstrujd mee bracht.
     
    prop-er vindt dit leuk.
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Hoi Rick

    Hoeveel ampere's heb je ze belast ?
    Deze die je hebt getest gaan tot 3000mah zag ik met 30A
    Maar wat is het verschil voor jouw dan t.o.v de p45 want die hebben toch meer capaciteit en hogere Ampere's.

    mvg Andre.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    De motor trekt ~ 25A bij volgas, dus niet extreem.
    De 21700 P45 zijn groter en zwaarder, het kistje van mij is leeg 278 gram en dus 373 gram met de 2S 18650.
    Ik vlieg er ruim 20 minuten mee op flink hoge snelheid. Meer vliegtijd kan ik qua "attention span" niet meer aan.
    Met de 21700 zou hij nog altijd lichter zijn dan met de speed 400 en 7 NiCad cellen waarmee ik 30 jaar geleden begonnen ben in dit model.

    Ragbak-2.jpg

    Het is nog altijd een heerlijk "point and shoot" model.
     
    Adop en ikonmy vinden dit leuk.
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Grappig toestelletje, 20min is inderdaad erg lang wel mooi dat je met de lions zo goed gaat.
    Ik hoop snel dat de opvolger van de P45
    de P50B , snel leverbaar zijn en hopelijk kunnen we die dan wel toepassen in iets wat 120A makkelijk aan kan , want de lions gaan toch wel veeel langer mee dan de lipo's ben ik inmiddels achter.

    mvg Andre
     
  7. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    139
    Leuk deze resultaten te lezen. Heb zelf inmiddels vluchten gemaakt van 21 minuten met een heli en Li-Ion. Soms vlieg ik in 1x door, soms vlieg ik willekeurig tot ik geen zin meer heb maar maak zo’n accu wel leeg.

    In beide gevallen top, want na zo’n totale vliegtijd vind ik het vaak wel mooi geweest.

    Wat mij helemaal bevalt is dat ik één, maximaal twee accu’s nodig heb voor een vliegdag. Geen laders, geen kilo’s aan lipo’s. Model en een zenderkoffertje.

    Investering is ook lager en je maakt een accu echt op (ik gebruik accu’s jaren maar heb over het algemeen maar 100 cycles per accu - de veroudering lijkt zwaarder te wegen, zelfs als ik met lipo’s altijd land op storage voltage in rust).

    Met telemetrie roept m’n zender wel als ik op 3,1v per cel ben (ca 70% mA verbruikt). Dan direct landen en is er nooit een zorg voor LVC of andere spannende situaties. Zelfs zonder timer of meerdere vluchten uit één accu.
     
  8. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    139
    Hi Rick, ik heb een Robbe Vortex nieuw in doos. Was ook bedoeld voor Speed 400 en NiCad’s. Welke setup heb jij er in? Ik dacht eerst aan een 30g hoge kv motor met een 6” prop en 3S. Maar wat jij op 2S hebt klinkt goed.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Rick NL vindt dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb er een motor in zitten van Medusa, de MR-020-035-2500V2-3. Dus 20 mm diameteren 35 lang en weegt 55 gram.
    Heeft een kv van ongeveer 2500.
    De motor stond ooit bij Medusa op de lijst, maar is nooit in serie gebouwd. De mijne is in 2008 op verzoek door Medusa samengesteld uit proto onderdelen en gewikkeld op de door mij gevraagde kv waarde van ~ 2400 rpm/v, ze kwamen dus uit op 2500.
    In 2010 is Medusa gestopt.
    Net als de mythologische Medusa is Medusa Research dus ook mooi begonnen, maar heeft ook de zon nooit gezien en hield het niet vol.

    Jammer, want het is een heel goede motor die ik vlieg met een APC 6x4E, of 5x5E, maar kan ook eens een 5x7.5E proberen.
    Voor echte pure snelheid zou je mogelijk naar meer toeren moeten gaan, of nog meer spoed.
    Hoewel het rompje van een speed 400 pylonracertje uit de 90'er jaren komt heb ik er toen een vleugeltje voor gemaakt met een iets dikker semi symmetrisch profiel (~10%) om er wat meer acro-achtig mee te vliegen. Het is samen met de Alula mijn liefste fun model.
     
  10. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    139
    Alula! Ik heb super leuke herinneringen aan m’n Alula Trek en Weasel Trek.
    Dank voor het delen van de info, dan zoek ik een soortgelijk kv bij een soortgelijk gewicht. Ik ben wel (positief) verrast dat je met 2s, zo’n kleine prop en relatief lage kv vlot kan vliegen.

    De Robbe Vortex wil ik eigenlijk nabouwen uit Depron, is weer een stukje lichter. De Vortex komt met mijn berekeningen uit op ca. 400g en zou hem liever tussen de 350 en 400g zien (origineel was 530g las ik ergens).
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina