Montageverslag: Pilot-RC 87 inch Yak-54 DLE55 Blue Flame

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Alexzzz, 12 nov 2010.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    doe mij er maar 12 dan , 8 voor mijn 80cc yak en 4 voor mijn 60cc ultim@te .
    lol:D
     
  2. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    Alex,

    Ik zie dat je die motor op een paar verleng stukjes hebt staan.
    Was dit perse nodig bij dit model?
    Zo ja waar heb je die dingen vandaan.

    groet<
    Dennis
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Eej Dennis, het was niet noodzakelijk, maar ik was te lui om een filter op de carb te zetten, dus ik heb het motorschot naar achteren gezet, waardoor de motor verder naar voren kwam te zitten en hij dus genoeg lucht kreeg en een filter niet nodig was. Maar in principe hoeft het dus niet. Geen idee waar ik die verlengdingen vandaan heb, ik had ze nog liggen:)
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ondertussen (na meer dan 100 vluchten) even een kleine statusupdate; het toestel en de motor zijn nog steeds een super combinatie en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad:) Met de DLE-55 is hij wel een tikkeltje staartlastig, maar dat vind ik wel ideaal, maar er werden ook een aantal mensen (die ik er mee heb laten vliegen) zwaar nerveus van een dergelijk CG, maar dat is dus aanpasbaar.

    Hier nog een leuke video (gemaakt door P@ul) van een windstille avond;

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ziet er leuk uit hoor! Mis alleen smoke. :)
    Wat weegt. Hij bij jou vliegklaar, lege tank?

    Groetelijke groeten gegroet!
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Op de personenweegschaal rond de 7.7kg:)
     
  7. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Oke, vol dus bij jou ook even over de 8 kilo. Daar zit ik ook op, maar kan het niet echt licht vinden, :)
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Qua vleugelbelasting zit je super goed in ieder geval met dat gewicht. Jij hebt toch geen Pilot RC Yak? (dan is het niet helemaal goed te vergelijken, er zijn veel verschillen tussen merken onderling)
     
  9. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Mijn is wel een pilot. :)

    Hoe houd jij je cg?
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah ok, ik dacht jij voor die goedkopere kloon was gegaan, never mind dan:)

    Bij mijn Yak ligt het CG vrij ver naar achteren, ik wilde geen lood gebruiken, en voor 3D is het wel gunstig. Ontstekingsaccu zit op de motorbok, en de ontvangeraccu's zitten naast de tank.

    Sommige mensen worden nerveus met zo'n staartlastig toestel, maar ik vind het wel prettig, het is alleen minder geschikt voor gewone figuren.....
     
  11. Dominique.Schaaf

    Dominique.Schaaf

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    884
    Locatie:
    Rotterdam
    Pilot heeft onlangs een ander soort wheelpants uitgebracht bij de yak, het zijn van die halve schoentjes.
    Wel minder mooi dan de voorganger:(, maargoed die vervang ik met de tijd misschien wel;)

    Het enige wat dan weer jammer is, is dat ze half werk hebben geleverd.
    De beugel waar je wielen aan bevestigd worden heeft nog wel de voorbereiding van de vorige wheelpants.
    En het montage materiaal is niet aangepast op de nieuwe pants (of andersom;)).

    Rest maar een optie... ik moet de nieuwe wheelpants voorzien van 8mm gaten om het geheel een beetje mooi te laten ogen

    De nieuwe wheelpants
    [​IMG]

    Verschil in montage mogelijkheid
    [​IMG]

    Het gaatje iets opboren, zodat de bout netjes door de pants valt[​IMG]
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het origineel heeft ook van die wheelspats.............ruilen?:D
     
  13. Dominique.Schaaf

    Dominique.Schaaf

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    884
    Locatie:
    Rotterdam
    Okee?

    Op de site staat namelijk dat dat gewijzigd is:?
    87''(30%)-YAK54-Pilot-RC Co,Ltd.

    waar heb jij die wheelpants dan vandaan?

    En had jij dat nog aangepast dan... of gelijk pants erop gezet?
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Met het origineel, bedoel ik de echte Yak-54:)
     
  15. Dominique.Schaaf

    Dominique.Schaaf

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    884
    Locatie:
    Rotterdam
    Hahaha... okee.

    Ik leer eerst wel vliegen met deze, daarna koop ik wel een echte :hammer:

    Heb trouwens de wheelspats aangepast met hier het resultaat

    Het nieuwe gat
    [​IMG]

    8mm, de perfecte pasvorm
    [​IMG]

    het tussenresultaat
    [​IMG]

    Het eindresultaat
    [​IMG]
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Netjes!
     
  17. Dominique.Schaaf

    Dominique.Schaaf

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    884
    Locatie:
    Rotterdam
    Hey Alex,

    Ik loop een beetje te tobben met de servo keuze:confused:

    Ik zit te twijfelen tussen 2 opties, namelijk

    HS-7955TG - Hitec RCD

    Het voordeel van deze servo is dat hij op 6 volt al 24 kg/cm² heeft.
    Als ik me niet vergis, dan heb ik geen powerbox (emcotec) nodig.
    Kosten zijn ongeveer 110 dollar stuk

    of deze optie

    HS-5685MH - Hitec RCD

    Deze servo werkt op 7,4 volt en heeft dan maar 12,9 kg/cm² net (niet) genoeg, Ik heb dan wel zoon powerbox nodig, of kan ik ze direct voeden op een 2s lipo:confused: (en de ontvanger dan via een ubec voeden)
    Voordeel is wel dat deze servo maar 50 dollar is

    Zoals je misschien ziet is dit gedeelte me nog niet helemaal duidelijk :(

    EDIT:

    Hoe sta jij trouwens tegenover de turnigy servo's

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...igital_metal_gear_servo_60g_15_8kg_17sec.html

    Je leest namelijk bij de reviews dat ze vaker worden gebruikt in een yak 54 33%

    In combinatie met deze powerbox?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10758
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2011
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Turnigy servo's moet je direct vergeten, Kris kocht er 6, en 5 hadden problemen. Is leuk voor in schuimpies, maar zeker niet in een kist als deze. Een powerbox/emcotec hoef je sowieso niet aan, ik kon er zelf goedkoop aan komen, maar anders zat ie er bij mij ook niet in.

    12.9kg kan, maar alleen als je zeker weet dat je later geen 3D wilt vliegen, als je namelijk de mechanische roeruitslagen groter maakt, dan belast je de servo's zwaarder en dan kom je met die 12.9kg niet uit.....

    De 7955 kan trouwens ook direct op lipo, dat hebben al meer mensen zonder problemen gedaan. De ontvanger kan het alleen niet aan, dus je zult sowieso iets van een regulatortje moeten hebben.
     
  19. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hoi Do, als je tussen de 2 bovenstaande Hitec servo's twijfeld, zou ik zeker voor de 7955TG gaan. Ik vlieg zelf net de HS7954SH, die zijn ook goed.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb trouwens voor de Pilot Yak een stel 5955TG's op de kop kunnen tikken, je zou eens op ebay.de kunnen kijken, misschien dat ze een keer toevallig voorbij komen...

    De 7955 heb ik in de meeste grote toestellen zitten van mij, het kost wat, maar ze gaan een leven lang mee:)
     

Deel Deze Pagina