Montageverslag Sebart WindS pro 2m

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 21 nov 2010.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb je al skies gemaakt dan?:)
     
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nee, maar bedenk mij wel dat ik nog geen pult heb voor de zender die ik voor dit toestel ga gebruiken (FX-30), en die hou je echt niet meer in de hand.

    Ach.. we zien wel, het zal nu iig niet lang meer gaan duren!
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik heb het 4 keer gewogen, omdat ik het zelf niet geloofde, maar geheel compleet, inclusief 5000mAh 8s pack (Hyperion), komt het ding op 4610 gram.

    Dit afgemonteerd met de spullen die in de kit zaten.

    Met een 10s 4000mAh pack zou ie dus ook 4610 gram wegen, met een 5000mAh 10s pack zo'n 4800 gram.

    Als ik wil, kan ik er vrij eenvoudig (tegen $$$) zo'n 150 gram afhalen nog. Lichtere spinner, lichtere prop, lichter landingsgestel en lichtere vleugelbuis en je zit daar al overheen.

    Dit is overigens gewogen met een Emcotec DPSI dualbat en 2x 800mAh 2s ontvangerlipo. Een setup die er niet in gaat komen.
     
  4. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Ik moet wel zeggen dat het wat dat betreft z'n geld wel waard is. De tijd die je nodig hebt is nihil.
     
  5. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zeker weten, het is gewoon geen bouwen meer te noemen dit. Máár, eerlijk is eerlijk, de Gaudius kost hetzelfde, is ook in hoge mate voorgebouwd, en is toch echt stukken beter afgewerkt.. én CFK vleugels.

    Maar ja.. het ding staat hier in de hoek van de woonkamer en ik kan het niet nalaten er naar te kijken en dan 'mooooi' te denken :)
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De 'bouwfoto's'..

    De bekabeling van de hoogteroeren.. de sleeving is bekend uit de computerwereld, echter modelbouwers staan er op dit spul structureel verkeerd te gebruiken. Ze pakken de brede maat voor een paar servosnoertjes. Het is juist de bedoeling dat je een maat pakt zodanig dat de snoeren er uit zichzelf niet doorpassen. Dan kun je het spul 'oprupsen', waardoor het breder wordt, en over de kabel trekken en weer uitrekken. Je kunt dan de kabel in vorm leggen/brengen en het spul uitrekken, dan is de vorm gefixeerd. Krimpkousje over de uiteinden en eventueel een klein tiewrapje.

    Dit zijn dus 2 servosnoeren door het dunste maatje sleeving wat Aerobertics heeft:

    [​IMG]

    Aan de achterkant bij de rompuitgang ook met een tiewrapje vastgezet. De kabels zitten gesoldeerd, geen gestekker hier.

    [​IMG]

    Rudderaansturing/staartwieltje

    [​IMG]

    'radioinbouw'

    [​IMG]

    Aileronhoorns dubbel uitgevoerd

    [​IMG]

    Heel gepruts om deze op z'n plek te krijgen (aileron)..

    [​IMG]

    Accuplank.. dit is een 2mm balsa met glas gelamineerd plankje, wat al met de kist meegeleverd wordt. Op maat gemaakt en er aan 1 kant een plaatje carbon overheen gelijmd voor de looks.

    Daarna carbon buisjes op maat gemaakt (het moet precies passen, de romp moet er niet door uitgezet worden, maar het moet wel helemaal aansluiten). Dan de buisjes in de romp, streep secondenlijm erover en het plankje erop leggen, zodat alles recht zit en niet getordeerd. Dan het geheel weer uit de romp halen, een rups dikke secondenlijm en uiteindelijk een rups 30 minuten epoxy/microbaloons. Totaalgewicht plankje met carbon buisjes: 15 gram. Aan de onderkant heb ik bij de doorvoergaten voor de klittenband, een .4mm plaatje vliegtuigtriplex verlijmd, om te voorkomen dat het zou gaan inscheuren.

    Verder is dit ding op dezelfde manier, met ringetjes dus, verlijmd in de romp.

    [​IMG]
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het ei mbt. de ontvangerstroomvoorziening is inmiddels ook gelegd en de spullen besteld.

    Het wordt een Castle Creations BEC Pro i.c.m. een Hyperion CX 800mAh 2s1p lipo pakkettje.

    [​IMG]

    Ding kan piekstromen van 20A leveren en weegt 21 gram. Is programmeerbaar via de Castle Link, alhoewel ik mij daar niet zoveel van voorstel. Je kunt het uitgangsvoltage instellen en dat zal het wel zo'n beetje zijn. Zou mooi zijn als het ding ook logged, maar dat zal wel niet.
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nog een klein afwerkdetail.. de schroeven voor de motor zitten verzonken in de firewall. Om te zorgen dat die zichzelf niet verder verzinken en daarmee speling veroorzaken, lamineer ik op de verzinking nog een stukje glas:

    [​IMG]

    Als dit straks droog is, kan het restmateriaal verwijderd worden en de motor afgemonteerd met nylock moertjes.
     
  9. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    ziet er allemaal goed uit. Ben heel erg benieuwd hoe hij bevalt. Zeker ook met de 8S oplossing. Uiteindelijk ben je maar 100 gram lichter dan mijn Leviosa was. Die op 10S vloog. Ben dus zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Maar 100 gram? Ik ken mensen die hun moeder zouden verkopen voor 100 gram :p

    Deze setup is niet echt lichter dan een 10s setup. Immers, de regelaar is een 10s regelaar (kan zelfs 12s) en van de motor bestaat ook een 10s variant, die hetzelfde weegt. Deze motor weegt bv. ook hetzelfde als de Plet.

    De accu.. dit is 8s 5000mAh, wat evenveel energie is dan 10s 4000mAh. En een 10s 4000mAh weegt ook hetzelfde.

    Om kort te gaan, deze setup weegt evenveel en heeft net zoveel totale energie, als een 10s setup met 4000mAh lipo.

    Ik verwacht eigenlijk dat deze setup het gewoon prima gaat doen, er is technisch geen enkele reden voor waarom deze setup minder vermogen zou leveren dan de 10s variant van deze motor. Het enige wat mogelijk problematisch zou kunnen zijn, is om het hele F programma te vliegen met een 5000mAh lipo. Het kan zijn dat ik daarvoor straks nog naar de 5500mAh toe moet.
     
  11. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Drachten
    Hey Gregor.
    Weet dat je ook de kleinere versie inmiddels binnen hebt.
    Misschien leuk om hier ook een fotootje te plaatsen van jouw WIND?
     
  12. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Hej Karl,

    Zonder het hier vol te plakken met foto's hier een paar linkjes naar hoe mijn Wind S 110 er nu bij staat.

    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CA38OVRE.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A8VXRV73.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OZQAFWA4.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZT8IWGBJ.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B3UNTQ8O.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IGYBZTSO.jpg

    Nog een paar kleine dingen.

    Heeft de Pro al gevlogen Henri?
    Het is echt een mooi ding, die zou ik wel eens ik het echt in aktie willen zien.. :p:p
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2010
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nou, nu ga ik misschien iets heel raars zeggen, maar heel strikt genomen, vind ik de 110 mooier dan de 2m versie. Zowel het ontwerp, als de afwerking. Het zijn maar kleine dingen hoor, en het zijn beiden erg mooie toestellen, maar bv. de doorzichtig bruine cockpit van de 110 vind ik gewoon veel mooier (en praktischer, vanwege de zichtbaarheid) dan de blauwe kap met gouden bies van de 2m versie. Ook de rompvorm van de 110 (wat eigenlijk een Angel is) vind ik mooier.

    Op de 2m versie kan ik zo een hele waslijst aan kleine onvolkomenheden vinden, allemaal niet erg, maar bij elkaar opgeteld eigenlijk teveel voor een kist met deze prijs. Op de 110 kon ik bij 2 van de 3 eigenlijk maar 1 imperfectie vinden, die inherent is aan het ontwerp; namelijk het marginale kleurverschil tussen de GFK cowl en de balsa/oracover romp. Bij 1 van de drie was een overgang in de indekking wat minder goed glad geschuurd.

    In actie zien.. er vliegen er wel meer in NL, en je bent altijd welkom in Utrecht of op de wedstrijden.

    Vliegen.. helaas nog niet. Ik heb nog geen pult voor de FX-30, kan er nu eentje lenen en moet er zelf even eentje maken. Vrijdag had het gekund qua weer, maar niet vanwege geen pult. Vandaag was het één en al sneeuwbui.

    Maar lang gaat dat niet meer duren. Hij is er verder helemaal klaar voor!

    Wat dat betreft heeft Bob Romijn wel gelijk, als de kleine foutjes zo her en der een minpunt zijn, is de bouwtijd (en kosten) zeker een pluspunt. Zo uit de doos kun je dit ding net zo snel vliegklaar hebben als de 110, met in totaal iets van 8 uur bouwtijd, als je het rustig aan doet, kun je het gewoon geen bouwen meer noemen dit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2010
  14. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Voor zo'n prijs zou ik wel bijna iets perfects verwachten als in kijk dat de 110 voor 400 eurootjes inderdaad al erg mooi afgewerkt is.
    Maar de pro zal allicht beter vliegen en dat is prio nummer 1 natuurlijk bij een f3a vlieger.


    Komend jaar zal ik zeker eens een wedstrijd bezoeken als er eens 1 een beetje in de buurt is.

    Over de bouwtijd... die kan erg kort zijn inderdaad tenzij je steeds wacht op onderdelen zoals ik ;)

    We zien de filmpjes wel verschijnen binnenkort :D
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Hij doet het, hij doet het, hij doet het! :)

    Vandaag de 1e twee vluchten er mee gemaakt, 1 keer een minuut of 4, 1 keer tot de timer (5 minuten).

    Het ding is muisstil en het vermogen is meer dan voldoende. Na de 1e vlucht van ca 4 minuten, moest ik 1000mAh laden. Heb ik wel nog vrij rustig gevlogen, dus bij een programma zal dat hoger uitvallen, maar de 8 minuten moet je er iig makkelijk mee halen. Volgens Lorenz kun je ongeveer 10 minuten vliegen met 4500mAh, en wat ik nu zie, komt daar redelijk mee overeen.

    Er hoefde niets getrimmed te worden, zoals ie gebouwd is, vloog ie gelijk recht zonder rare dingen verder. De uitslagen die ik ingesteld had, kwamen ook al redelijk overeen met hoe ik het wil hebben. Het rudder moet ik nog even een beetje de juiste expo zoeken.

    De domp was goed, de zijstelling leek mij ook goed, maar daar moet ik er meer mee vliegen. Ik heb nu nog geen differential ingesteld, en dat moet wel iets zag ik.

    Zwaartepunt mag nog wel iets naar achter, hij zocht wel een beetje naar snelheid merkte ik bij het landen.

    Hoe dan ook.. ik ben er erg blij mee, tot nu toe kan ik niet anders zeggen dan dat het ding heerlijk vliegt. Nu begint natuurlijk pas het spelletje van de juiste uitslagen/expo, zwaartepunt, enzovoort, maar zoals ie nu vliegt vliegt ie al goed genoeg. Ik zou mijzelf met de 110 er nu wel mee verslaan op een wedstrijd :p

    Ik ben en blijf fan van de 110, value for money is dat ding onverslaanbaar, maar merkte direct na het opstijgen toch wel het verschil. Het is allemaal rustiger, je hoeft lang zoveel niet te sturen om e.e.a. goed op koers te houden. Dat zie je ook gelijk terug in de lucht, het ziet er ook gelijk een stuk rustiger uit.

    Hij leek behoorlijk recht omhoog te gaan, en kwam ook recht naar beneden, ik denk dus dat de instelhoek op z'n minst een behoorlijk eind in de goede richting is.

    Sebart geeft in de handleiding over deze hoek raar genoeg helemaal niets op, maar op rcuniverse zag ik dat de meerderheid het toestel neerzet, dan de meter zo instelt dat ie voor de vleugel op een half graad staat, en dan het stabilo tov. die positie op nul uitmeet. Dat heb ik dus ook gedaan en lijkt goed.

    Het is na 2 vluchten natuurlijk veel te vroeg om er echt goed gefundeerde uitspraken over te doen, maar om de een of andere reden krijg ik die glimlach nog niet van mijn gezicht af :)

    Ik zal na het eten nog ff de logs posten, maar heb ze natuurlijk al even vluchtig bekeken, in de lucht trekt het ding volgas 92A en neemt daarmee ~2650 Watt vermogen op. De 19x12 prop slingert hij dan met ~8200 toeren rond. De regelaar is tijdens de vlucht opgewarmd van 6 graden naar iets van 27 graden. De motor zelf was nog koud toen ik geland was, de lipo lauw, maar niet handwarm nog.

    Uiteindelijk totaalgewicht, zoals ie vandaag gevlogen heeft, gemeten op een geijkte weegschaal, was 4630 gram. Dat is met een 5000mAh 8s lipo, wat genoeg moet zijn voor het P en F programma (meer dan 8 minuten). Mocht het krap worden, kan ik nog naar de 5400mAh packs van Hyperion, dan weegt ie krap 4800 gram, of zelfs de 6000mAh packs, dan weegt ie rond de 4900 gram.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2010
  16. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Congrats!:) Nog foto's van het opgebouwde toestel op het veld gemaakt?
     
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nope.. en ook geen filmpjes.. komt de volgende keer.

    Nog ontbrekende gegevens:

    Na de 1e vlucht moest ik 1000mAh laden, na de 2e vlucht ging er 1600mAh in. De 2e vlucht heb ik ook nog heen- en weer getaxied van clubhuis naar veld en terug, en is er 5 minuten gevlogen (timer op zender, bij piepen geland).

    De ontvangeraccu had 75mAh nodig om weer vol te zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2010
  19. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Gefeliciteerd met de maiden, gelukkig doet ie waarvoor je hem gekocht hebt :D
     
  20. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Opgebouwde foto's..

    [​IMG]

    Op deze foto zie je wat ik bedoel met dat je de spanten ziet.. in het midden van de staart zie je een streep.. dat is het spant:

    [​IMG]

    1 vlucht gemaakt sinds de laatste postings en domp/zijstelling/instelhoek is gewoon goed zoals het nu is, daar kom ik niet meer aan. Hij gaat kaarsrecht omhoog en komt ook loodrecht naar beneden, heeft verder geen trim nodig (up/down) en inverted erg weinig down. Ik vloog nu met het zwaartepunt ietsje verder naar voren (zwaardere zippy lipo tov de hyperion) en dat blijkt ook raak te zijn, dit voelde goed.

    Wel heeft zich nu wat speling ontwikkelt op het rudderscharnier, die ga ik dus vervangen. De Sebart scharnieren hebben 'uit de doos' al iets bewegingsruimte, maar van andere gebruikers had ik begrepen dat dat weg was zodra je er meer op een roer zette. Dat is ook waar voor alle roeren, maar bij het rudder zit er nu toch iets speling op.

    Die ga ik dus vervangen door de kleine Robart penscharnieren, die helaas net iets dikker zijn.
     

Deel Deze Pagina