Monterey van Astro Flight

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 26 dec 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Bison Balsa


    Je hebt er goed aangedaan een proefje te doen.
    Voor een projekt waarmee je bezig bent geen overbodige luxe.
    Had ik feitelijk ook moeten doen.
    Heb dit probleem ook gehad.
    Ik probeerde het op te lossen met een UHU-hart verdunning maar dit bleek knoeiwerk. Uhu-Hart lost niet goed op en heeft de nijging te vlug te drogen naar mijn mening.
    Na wat reflectietijd heb ik de oefening overgedaan met Bison-Balsalijm verdunning.
    Was blijkbaar de juiste keuze.
    Moest ik het nu nog moeten herdoen dan geef ik de boorden een laagje van die Bison verdunning.
    Probeer dit even op je proefstuk en weet mij even te berichten over je bedenkingen daaromtrent.

    Mvg,
    Aurectar
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.206
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb vele jaren geleden enkele vrije vlucht modellen gehad met een Jedelsky profiel. Die met veel tot matig veel wel ving vlogen niet goed,maar een A1 zwever met weinig welving vloog erg goed.
    Rick
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Aurectar, ik zal een tube Bison balsalijm halen, dat hebben ze hier in de bouwmarkt. Verdun je dat ook met thinner?
    Ik zal mijn resultaten melden. Dank voor de tip, hopelijk werkt het.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    [​IMG]

    Vandaag sleeptreffen op vliegveld van Moorsele.
    Goed ontvangen door de plaatselijke club.
    Weersomstandigheden niet ideaal om een nieuw toestel te testen.
    Te veel wind (op de limiet).
    Maar wat doe je eraan.
    Je vliegt er in.
    Goede sleepvliegtuigen, gelukkig.
    De Bergfalke en vooral de Monterey hebben enkele mooie vluchten gemaakt.
    Met de Monterey is het wel eens behoorlijk uit de Hand gelopen tijdens het starten.
    Een net-niet incident met toch een gelukkige afloop.
    Tijdens de start van de derde vlucht is de Monterey blijven haperen of door een hevige grondturbulentie op zijn rug komen te liggen.
    Ik heb hem in een fractie van ... kunnen ontkoppelen.
    Ondertussen is hij toch een 10 tal meter vooruitgesleept (opzijn rug) op het terrein.
    Zoiets, nog nooit megemaakt.
    Mijn eerte reactie, de boel is hier om zeep.
    Niks van aan.
    Groot mijn verbazing, buiten een kras in cocpitkap toestel ongeschonden.
    Blijkt een beresterke constructie te zijn.
    Eind goed, alles goed.

    Voor het overige heb ik terug kunnen merken dat de Monterey mooie vluchtjes kan genereren.
    Is wendbaar en reageert gevoelig op thermiek.

    Nu, dit was feitelijk een weer voor biconvexe profielen.
    Die zijn minder onderhevig aan turbulenties.
    Volgende keer bij zo'n weer enkel mijn acro-zwever meenemen.
    Zo ziet u, men leert altijd bij.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Gelukkig is het goed afgelopen met de Monterey.
    Zo zie je, dat het zeker de moeite waard is om tijdens de bouw extra aandacht de schenken aan materiaalkeuze en een stukje eigen inbreng betreffende de constructie.

    Een geslaagd project trouwens!

    Johannes
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk


    Johannes,

    Ik besef maar al te goed dat ik dit keer aan onheil ontsnapt ben.
    Met dit weer (korte hevige wisselvallige windstoten) had ik feitelijk niet mogen vliegen met de Monterey.

    Nu een mens moet soms geluk hebben.

    En zoals je zegt is een goede constructie ook belangrijk.
    Harde balsa met daarop een laagje Koverall kan blijkbaar toch tegen een stootje.

    Wat ook aan de basis lag aan de minder gelukkige vliegomstandigheden was het terrein. De vliegzone in Moorsele is te krap van grootte.
    Het is een vliegveld die gebruikt wordt door de sportvliegerij en de parachutisten.
    Je zit daar met onzichtbare muren waar je niet over mag, begrijp je.
    In Pottes hebben we dit niet.
    Daardoor moesten we we dit keer ook met cross-wind opstijgen en landen.
    Dus, geen ideale vliegomstandigheden.

    Mvg,
    Aurectar
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    De cirkel is rond.

    [​IMG]

    Gisteravond een ideaal weertje om de Monterey in de lucht te sluizen.
    Dertig jaar na datum (foto boven uit oude doos) herhaalt zich het zelfde ritueel. Magische momenten als je het mij vraagt.
    Toevallig zelfde weer.

    [​IMG]

    Ik probeer hier de elastiek zo hard mogelijk te spannen om een optimale klim te bekomen.
    Zelfde ventje maar 30 jaar ouder (nu 60).


    [​IMG]

    Altijd plezant om een toestel met sandow (hoogtestart) op te trekken.
    Voor mij nog altijd de Max.
    Hier zie je de chute loskomen van onder het toestel.
    De Monterey laat zich prima sturen en reageert op de minste thermiekbel.


    [​IMG]

    In het begin een beetje zoeken.
    Na iedere vlucht een beetje gewicht toevoegen of wegnemen tot het ideaale vliegbeeld bekomen wordt.
    Het bochtenwerk is outstanding.
    Dit door rustig de richtings-rolroeren op elkaar af te stemmen.
    Niet de minste nijging tot uitglijden.


    [​IMG]

    De Monterey genereert een zeer realistisch vliegbeeld.
    Kan vlug en zeer traag (extreem) vliegen.
    Dit met weinig hoogteverlies.
    Zoals vervat in het lastenkohier bij aanvang bouw.
    Dus,verwachtingen ruimschoots ingelost.


    [​IMG]

    Mooi om het licht door de structuur te zien schijnen.
    Onvergetelijke momenten.


    [​IMG]

    Na het vliegen nog even een beeld in het avondlicht.
    De circel is rond.
    Van Vintage gesproken.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    reing en eric_laermans vinden dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi man!
    En leuk om zo te kunnen vergelijken met 30 jaar terug.

    Dirk
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Leuk vliegverslag! Het geeft altijd een heerlijk gevoel als de cirkel rond is.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    compliment

    Dirk en Berrie,

    Dank voor de aandacht en het compliment.
    En nu volop reflecteren over het volgend project.

    Mvg,
    Aurectar
     
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik krijg weer goesting om met Balsa te spelen.
    Het idee van een eenvoudige 2 assige zwever begint me terug te beroeren.
    Mijn keuze valt dan op de oerversie van de Monterey maar dan lichter gebouwd.
    Deze die ik enkele jaren gelden gebouwd heb was (is) een iets stevigere versie met ailerons en sleephaak.
    Nu ga ik terug voor de eenvoud.
    Back to de roots.
    Om gewoon s'avonds een gummy start uit te rollen en daar gaan we, begrijp je.
    Iets zonder toeters en bellen.
    Ik heb al de werktekening in ogenschouw genomen.
    De tekening was een copy van een ander plan.
    Ik heb vooralsnog de tekeningen van de vleugels hertekend om alle onnauwkeurigheden uit te zuiveren.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2, Ed_V en Berrie vinden dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    In die regendagen geen zin om in de moestuin te werken.
    Dan maar wat houtstof en lijm.
    De flanken zijn gewoon plankjes van 3mm hardbalsa.
    Het neusgedeelte wordt binnen versterkt met 1.5 mm aviation triplex.

    upload_2023-5-11_19-7-39.jpeg


    upload_2023-5-11_19-8-50.jpeg

    Zoals u kunt zien op de werktekening worden de zijpanelen gewoon op een grondplaat gelijmd.
    Hier heb ik een wijziging aangebracht door de hoeken te verstevigen met liggers van 6mm op 3 mm.
    Zwaarder wordt het daardoor niet gezien ik dan de hoeken verder kan afschaven teneinde een mooiere afronding bekom.

    Hieronder een Monterey in actie in een ander werelddeel.

     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Ruwbouw van de romp volbracht.
    Een secuur werkje teneinde een perfect uitgelijnde romp te bewerkstelligen.

    upload_2023-5-16_11-44-12.jpeg


    upload_2023-5-16_11-46-58.jpeg

    De antennebuis wordt aangebracht.

    upload_2023-5-16_11-49-8.jpeg

    De uiteinde van de antennebuis wordt verwerkt op het einde van de flanken.
    Zodanig dat de antenne op heer volle lengte rendabel blijft.

    upload_2023-5-16_11-54-12.jpeg

    De aansturing geschiedt door twee Hitec 81 servo's.
    Moet ruimscoots volstaan voor een 2.5 m kist.

    Ik merk nu al dat deze versie lichter zal wegen dan mijn sleepkist versie met rolroeren.
    Daar zaten voor te beginnen 3 servo's meer in dan nu het geval zal zijn.
    Andere zaken zullen ook nog lichter uitvallen.
     
    serge pot, flymax, Huibert en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    De oerversie van dit model had een V stelling van 11 graden per vleugel.
    De ontwerper (Bob Boucher) heeft deze in de tweede versie teruggebracht op 6 graden.
    Ruimschoots genoeg om de vereiste wendbaarheid te bewerkstelligen.
    De vleugel wordt door twee rondstalen van respectievelijk 6 mm en 2 mm aan de romp gehecht.

    upload_2023-5-18_8-26-51.jpeg

    De twee veerstalen pennen worden in het centraal gedeelte gelijmd.
    Op foto zie je de boringen waar de pennen ingeschoven worden.

    upload_2023-5-18_8-29-35.jpeg

    De werktekening die ik bezit is nog van de eerste versie.

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8705

    Nergens de werktekening van de tweede versie te vinden.

    Daarom moet ik mij baseren op een foto verschenen ergens op RC groups.

    upload_2023-5-18_8-43-34.jpeg

    Let op het verschil van V stelling met de tekening van Outerzone.
    Op deze tekening zijn nog enkele kleine wijzigingen aangebracht.
    Een spruce ligger ven 8 op 2.5mm in de vleugel en de Vstelling zijn daarvan de belangrijkste.

    Het eindresultaat van de tweede versie met V stelling van 6 graden moet er zo uitzien.

    upload_2023-5-18_8-57-0.jpeg
     
    serge pot, GeeW en ISOLA2 vinden dit leuk.
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    upload_2023-10-25_15-39-33.png

    De winter komt er aan.
    Regenachtige dagen.
    Terug naar de werkplek om wat verder te bouwen aan ons tweeassig 100 inch toestel.
    De vlerkjes zijn al redelijk goed opgeschoten.
    De vleugelverbinder worden twee rondverenstalen staven van respectievelijk 5 en 2mm diam in messingbuizen.
    Alles mooi vastgezet in caisons met epoxy.
    Hieronder detailopname

    upload_2023-10-25_15-46-14.png


    Nog een detail hieronder.
    De ribben worden gewoon tegen de vluchtboord gelijmd en daartussen opgevuld met 2mm versterkingen.
    Dit laatste niet zoals op de wertekening.

    upload_2023-10-25_15-51-45.png

    Wat is er leuker dan zonder tijdsdruk hout te bewerken.
     
    reing, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen zijn de vlerkjes klaar.

    upload_2023-11-20_12-25-20.png


    En heb ik het neusje en de canopy gemoduleerd.
    De puzzelstukken blijken in elkaar te vallen.

    upload_2023-11-20_12-27-24.png


    Als ik zo verder doe dan zal deze Monterey ongeveer 4 a 500 gram lichter wegen dan deze die ik gebouwd heb met ailerons.
    Niet moeilijk, deze laatste (1550 gr) was gebouwd om in storm te vliegen.
    Het zwaarste sleepgeweld kon hem ook niet deren.
    Was voorzien van 3 standaardservo's en 2 mini's in de vleugel.
    Bespannen met Koveral.
    Die kist vloog en vliegt uitstekend maar is minder geschikt om lage thermiek bellen in open veld te strikken.
    Eerder iets om te slepen, of de kliffen in Noord-Frankrijk en dit bij winderig weer.
    Deze die ik nu bouw zal iets zijn om rustig met een sandow naar boven te sluizen en de lage thermiek belletjes te capteren.
    Ik kijk er naar uit.
     
    serge pot, wim eon, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Het begint er al een beetje op te trekken.
    Alles mooi in kruis gebracht.
    De vleugels zijn zodanig gebouwd dat zij een wash-out hebben van 1/4 duim zoals aangeraden op de gebruiksaanwijzing.
    Dit evolutief vanaf rib 10.
    Je moet dit laatste bewerkstelligen bij de beplanking van de bovenkant. (belangrijk)
    Er zijn er dit zouden doen bij de finale bespanning.
    Neen deze struktuur is te strak om nadien nog te torsen.
    Met een beplanking van boven en onder 2.5 medium balsa lukt dit moeilijk.

    upload_2023-12-9_12-33-5.png

    Nu nog wat verder afwerken.
    De voorkant krijgt een laagje kraftpapier.
    Voor het staartgedeelte gewoon wat porienvuller.
    Dit laatste een venyllijmverdunning.
    Het geheel krijgt dan een laag venyl-water- talkpoeder verdunning.
    Dit alles afgewisseld met een schuurbeurt tussenin.
    Dan nog de eventuele oneffenheden uitplamuren met plamuur op basis van venyllijm en talkpoeder.
    Het geheel van de romp wordt vervolgens gespoten met een spuitbus acrielverf (Talens Amsterdam pruisisch blauw)
    De canopy idem en gespoten in metalic. (synthetische verf)
    De vleugels gewoon in econocover (oranje doorzichtig).
    Ik zie het al voor mij.
    Ondertussen het gewicht nog even gecheckt.
    Ziet er veelbelovend uit.
    Verder aan iedereen een prettige eindejaarsfeesten gewenst.

    Mvg,
    Jean-Jacques Deweerdt (alias aurectar)
     
    Ariel, flymax en ISOLA2 vinden dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Weer zo een strakke kist, ik zie ze in het voorjaar al vliegen :thumbsup:
    Prettige eindejaarsfeesten :beer:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Het beestje krijgt een laagje verf.
    Een paar laagjes acrylverf moet hier soelaas brengen.
    Pruisisch blauw voor de romp en voor de canopy Pruisisch blauw gemengd met titaanwit.
    Het geheel is complementair met het oranje van de vleugels.
    Alles aangebracht met een zacht penseel.

    upload_2023-12-23_18-13-56.jpeg

    Nu alles eens samenvoegen.

    upload_2023-12-23_18-15-32.jpeg

    Het ziet er redelijk uit.


    upload_2023-12-23_18-17-0.jpeg

    Nog een Hy-start haak monteren.


    upload_2023-12-23_18-18-51.jpeg

    Straks nog wat lood in de neusholte en vliegklaar.
    Maar dit laatste wordt iets voor ten vroegste Maart-April.
     
    serge pot, flymax, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    ready to fly.
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 sep 2024
    Berrie, ISOLA2 en flymax vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina